Author

Klasszikusok napjainkban: múlt és jelen találkozása a kötelező olvasmányokban

Kedves Olvasó!

2025 Jókai Mór emlékéve, ami kiváló lehetőséget kínál arra, hogy új szemszögből vizsgáljuk meg a 19. századi magyar irodalom egyik legkiemelkedőbb alakját. Jókai regényei nemcsak a történelmi események és eszmék lenyomatai, hanem élő, izgalmas történetek is, amelyek ma is megszólíthatják az olvasókat. A kötelező olvasmányok kérdésköre folyamatosan napirenden van, így különösen fontos, hogy szakértők segítségével körüljárjuk: hogyan lehet Jókai műveit a mai diákok számára vonzóbbá tenni, és milyen módszerekkel vihetőek közelebb a fiatal generációhoz.

A lapszámban irodalomtörténésszel beszélgettünk arról, hogy mi teszi Jókait ma is releváns szerzővé, valamint hogy mely művei érdemelnek külön figyelmet az oktatásban. Emellett egy pedagógussal gondolkodtunk közösen arról, milyen szerepet játszanak a klasszikusok az irodalomtanításban, és milyen modern módszerekkel lehetne élményszerűbbé tenni a nagyepikai művek befogadását. Egy olvasásszociológussal pedig azt vizsgáltuk meg, hogy a pedagógiai könyvtárak és szakmai közösségek milyen támogatást nyújthatnak a tanároknak irodalomoktatásuk fejlesztésében.

A folyóirat idén egy új állandó rovattal is jelentkezik: a Kárpát-medencei körképben a szomszédos országok magyar pedagógusszervezeteit és iskoláit mutatjuk majd be. Ebben az évben részletesen fogunk foglalkozni azzal, hogy határainkon túl milyen lehetőségeik vannak a gyerekeknek az óvodától az egyetemig, hogyan kapcsolódnak ezek az intézmények a magyarországi oktatási rendszerhez, milyen digitális fejlesztések zajlanak, továbbá milyen helyi támogatásokban részesülhetnek az intézmények és a pedagógusok. Bevezetőként Kiss Dávidot, az Oktatási Hivatal Elnöki Kabinet főosztályvezetőjét kérdeztük a határokon átívelő pedagógiai projektekről, innovációkról és tehetséggondozásról.

Mindezek mellett további fontos témákkal is foglalkozunk: bemutatunk a vasútbiztonság oktatását célzó kezdeményezéseket, iskolai lemorzsolódás elleni stratégiákat, egy új idegen nyelvi modult, a digitális matematikatanítás lehetőségeit, valamint egy pedagógusok számára készült önreflexív kártyajátékot is.

Reméljük, hogy lapszámunk inspiráló gondolatokat és gyakorlati ötleteket nyújt az oktatásban dolgozók számára!