Olvasási idő: 
9 perc
Author

Klasszikus és modern módszerek a tehetséggondozásban

Interjú Csorba Anitával, az INSPIKID alapítójával

A tehetséggondozás terén egyre nagyobb hangsúlyt kap a kreativitás és a gyakorlatorientált fejlesztés, melyek révén a gyerekek nemcsak új ismereteket szerezhetnek, hanem a mindennapi életükben is kamatoztathatják készségeiket. Az INSPIKID-program ennek szellemében jött létre és a fiatalok tehetségének kibontakoztatását célozza meg modern, innovatív eszközökkel. Csorba Anitával, az INSPIKID alapítójával beszélgettünk arról, hogyan válik a kreativitás a művészet és a tehetséggondozás összekapcsolásával életre szóló értékké a digitális világ kihívásai közepette.

Honnan jött az INSPIKID ötlete és az inspiráció, hogy a fiatalok tehetséggondozásával foglalkozz?

Az alkotás mindig is központi szerepet játszott az életemben. Gyerekként agyagoztam, szénnel rajzoltam és több mint nyolc évig jártam különböző rajzstúdiókba. Festőművésznek tanultam, csatlakoztam a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületéhez, kiállításaim is voltak, és úgy éreztem, a művészetek valóban hozzáadnak az emberek életéhez, segítik a kiteljesedést és boldogságot hoznak.

2014 körül gondolkodtam el azon, hogy milyen jó lenne valamilyen videós tartalmat is készíteni, hiszen úgy hittem, ez a jövő. Először lakberendezési témában gyártottunk, majd kreatív alkotásokat mutattunk be. Meglepetésemre ezek a videók nemcsak a felnőtteket, hanem a gyerekeket is elkezdték érdekelni, és nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam tőlük.

A gyerekek lelkesedése hihetetlenül inspiráló volt számomra. Az őszinte érdeklődésük és az a tény, hogy tudtam valami olyat adni nekik, ami fejleszti a kreativitásukat, teljesen elvarázsolt. Egy év alatt már százezer fölött járt a követőim száma, és úgy éreztem, hogy ezt az utat kell követnem. Létrehoztam egy csapatot is, és a tévében Álomszobagyár címmel egy sikeres műsorunk is lett. Az INSPIBOX bevezetésével 2017-ben a program szélesebb körű elismerést kapott, a gyerekek és szülők körében is óriási siker lett.

Mit gondolsz a pozitív és negatív visszacsatolás fontosságáról egy gyerek nevelésében?

A pozitív visszajelzés alapvető szerepet játszik a gyermekek kreativitásának fejlesztésében. Az INSPIKID-módszer célja, hogy a gyerekek sikerélményhez jussanak, ami ösztönzi őket a további alkotásra. Számos szakember alátámasztja, hogy a pozitív visszajelzés segít megerősíteni a gyerekek önértékelését és kreativitását.

A több mint 1000 ingyenes kreativitást fejlesztő videónk célja, hogy a gyerekek büszkék lehessenek az általuk készített alkotásokra. Ez nem csupán a végeredményről szól, hanem az alkotási folyamat öröméről is. Fontos, hogy a gyerekek megtanulják, hogy a hibák és azok kijavítása része a tanulási folyamatnak. Az INSPIKID-módszerben a valódi eredmények dicsérete az, ami fontos. Igyekszünk olyan területeket találni, ahol a gyerek kiemelkedhet. Ez a fajta támogatás segíti őket abban, hogy magabiztosak és sikeresek legyenek felnőttként is.

De például, ha egy rajz nem sikerült jól, ahelyett, hogy rossznak nyilvánítanánk, inkább arra kell összpontosítanunk, hogyan lehetne jobban megközelíteni a témát vagy technikát. Ezzel segítjük a gyerekeket abban, hogy észrevegyék, a művészet és a kreatív tevékenységek során a hibák természetesek és azok kijavítása a fejlődés része. Azt szoktam mondani, ha egy festményen hibázunk, egyszerűen fordítsuk meg a vásznat, nézzük más nézőpontból és alakítsuk tovább, amíg elégedettek nem leszünk az eredménnyel. Ez a szemlélet az élet más területein is jól alkalmazható: az nyer, aki mindig feláll a kudarcokból és folytatja az útját.

Ha a szülő aktív részese a feladatoknak, egy csodás utazás lehet a program. A szülő-gyerek kapcsolaton túl milyen készségeket fejleszt a felnőttekben és a gyerekekben az INSPIKID?

A programban alkalmazott játékok és feladatok lehetőséget biztosítanak arra, hogy a szülők a fárasztó nap után is szórakoztató és értékes időt töltsenek el gyermekeikkel. A cél az, hogy olyan egyszerű, mégis hatékony tevékenységeket találjunk ki, amelyek nem igényelnek sok időt vagy energiát, de jelentős hatással vannak a szülő-gyerek kapcsolatra, miközben fejlesztik a gyermekek kézügyességét, finommotorikáját és érzelmi intelligenciáját.

A program emellett a szülők kreativitását is fejleszti, hiszen arra ösztönzi őket, hogy új módokon közelítsenek a feladatokhoz és ezzel példát mutassanak gyermekeiknek. Az INSPIKID-módszer további célja a kreativitás szélesebb körű értelmezése is: nem csupán a rajzolásról van szó, hanem a kreativitás más formáiról is, mint például a problémamegoldás és az innovatív gondolkodás.

Az INSPIKID-projekttel azt tűzted ki célul, hogy kreatív felnőtteket neveljenek a szülők. Miért tartod fontosnak a kreativitást mint készséget ebben a digitalizáció által uralt korban?

A kreativitás rendkívül fontos készség, különösen a gyorsan változó világunkban. A digitalizáció és a technológiai fejlődés új kihívásokat hoz, amelyekhez rugalmasan és kreatívan kell hozzáállnunk. A kreativitás révén könnyebben tudunk alkalmazkodni az új körülményekhez és sikeresen kezelhetjük a változásokat.

Picasso híres mondása is – miszerint „Minden gyermek művész. A kérdés csak az, hogyan maradjunk művészek, ha már felnőttünk” – jól tükrözi, hogy a kreativitás megőrzése alapvető fontosságú, hiszen 5 és 15 éves kor között jelentősen csökken, ami különösen aggasztó, mivel ez a korszak kulcsfontosságú a problémamegoldó képességek fejlődéséhez.

Az INSPIKID célja, hogy a gyerekek ne veszítsék el a kreativitásukat, mert az nem csupán művészi tevékenységeket jelent, hanem az élet számos területén hasznos készség. A digitális korban különösen fontos, hogy a gyerekek megtartsák és fejlesszék ezt a képességet, hogy sikeresen navigálhassanak a jövő kihívásai között.

Több mint 10 év alatt közel 10.000 gyerek tehetségét segítetted kibontakoztatni, az utóbbi 5 évben iskolákban is tartottál kreatív órákat. Mi volt számodra a legnagyobb tanulság, illetve meglepetés a foglalkozások során?

A legnagyobb tanulság számomra az volt, hogy habár a gyerekek nyitottsága alapvetően óriási tud lenni, mégis nagymértékben függ az intézményi vezetés hozzáállásától. A tapasztalataim alapján az igazgatók lelkesedése nagy hatással van arra, hogy a gyerekek hogyan fogadják a kreatív programokat; az iskolai vezetés pozitív attitűdje közvetlenül befolyásolja a gyerekek részvételi szándékát.

Egy másik érdekes felfedezés, hogy a klasszikus kreatív módszerek, mint például a meseírás, amelyet a programban alkalmazunk, még mindig rendkívül hatékonyak. A gyerekek különösen élvezik ezeket a feladatokat és képesek hosszú időn keresztül fókuszálni, ami azt mutatja, hogy a hagyományos módszerek is sikeresen alkalmazhatók a digitális korban.

A YouTube-ra is gyártasz tartalmakat szülőknek és gyerekeknek egyaránt. Óriási kapu nyílt a lehetőségekre, hála a könnyen elérhető internetnek és okoseszközöknek. Mi a véleményed erről a gyors digitalizációról, pontosabban, ezen belül a gyermekek okoseszköz-használatáról?

A digitalizáció gyors fejlődése a kihívások mellett rengeteg lehetőséget teremtett. Az internet és az okoseszközök hatalmas tudást biztosítanak, de fontos, hogy ezt tudatosan használjuk. A gyerekek esetében különösen lényeges, hogy jól felkészítsük őket ezen eszközök használatára. Szülőként és pedagógusként példát kell mutatnunk és biztosítanunk kell, hogy a technológia a fejlődésünket szolgálja, ne pedig a kárunkra váljon. Igazából a feladat nem változott az elmúlt 13 évben, akkor az ollóval kellett ugyanezt megtenni. Az is tud szúrni, de ha megtanítod a gyereket a használatára, akkor csak a javára válhat. Tapasztalataim alapján a túlzott okoseszköz-használat hátrányosan befolyásolhatja a gyerekek szellemi és érzelmi fejlődését. Az INSPIKID segíti a szülőket és pedagógusokat abban, hogy a digitális világot kiegyensúlyozottan integrálják a gyerekek életébe, és a klasszikus kreatív módszereket és élményeket is megőrizzék a technológia mellett.