Évezredek óta bennünk van a versenyszellem, az, hogy összemérjük tudásunkat, erőnket, állóképességünket. Már az őskorban is megfigyelhető volt ez a magatartás, de gondoljuk csak az ókori olimpiákra, vagy akár a hatalomért folytatott évszázados harcokra.
A versenyzés tehát belénk van kódolva, ennek pedig kiváló terepe az iskolai környezet, ahol a klasszikus mester és tanítványa kapcsolat keretében készítik fel a pedagógusok a diákokat a különféle megmérettetésekre.
A hónap témája ezúttal tehát a versenyek, pályázatok. Címlapunkon ennek megfelelően egy nem mindennapi pedagógus házaspárt ismerhetnek meg, a Bonis Bona díjas Alexa Mercédeszt és Alexa Pétert, akik évek óta azon dolgoznak, hogy diákjaik a lehető legjobb eredményekkel végezzenek a versenyeken. Bemutatunk egy miskolci pedagógust is, Dr. Vonáné Vincze Viktóriát, aki magyar nyelv és irodalom, valamint történelem tantárgyakból készíti fel diákjait az egyik legnagyobb iskolai próbatételre, az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre (OKTV).
A pedagógusok elengedhetetlen szerepe mellett természetesen fontosnak tartottuk bemutatni azt is, hogy miként élik meg a diákok a megmérettetést. Erre talán a legjobb interjúalany az OKTV-n szép eredményeket magáénak tudható Szabó Márton, aki e mellett több más – többek között nemzetközi – versenyen is az élmezőnyben végzett.
Fontos szempont volt az elmúlt években, hogy ne csak hazai, de határokon átívelő versenyeken is bemutatkozhassanak a fiatalok. Ezen célból hozták létre a Határtalanul Program keretében megrendezett középiskolai vetélkedőt, melyen idén összesen 160 ezer középiskolás vett részt csapatokba rendeződve; a versenyről Potápi Árpád János nemzetpolitikai államtitkárt kérdeztük. A versenyen harmadik helyezést ért el a Beregszászi Bethlen Gábor Líceum, így a csapat felkészítő tanárával, Kocsis Mariannával beszélgettünk a versenyen szerzett élményeikről.
Nemcsak az iskolák, hanem más szervezetek is számos versenyt, pályázatot hirdetnek meg. Ebben a Hortobágyi Nemzeti Park sem rest, hiszen egész évre tele van a versenynaptára. A nemzeti park pályázatairól Leskuné Bikki Dóra oktatási csoportvezetőt kérdeztük.
Az idei érettségikről, a digitális kompetenciamérésről, valamint az új életpályamodellről Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárt kérdeztük. Emellett szokásunkhoz híven idén is összegyűjtöttük a tanév rendjét egy átlátható táblázatba. Érettségi változások rovatunkban az új fenntarthatóság tantárgy érettségi változásait, míg Van új a NAT alatt rovatunkban a technika és tervezés tantárgy új tankönyveit mutatjuk be. Oktatás-nevelés rovatunkban nyugdíjba vonulásuk, illetve Németh László-díjjal történt kitüntetésük apropóján két rendkívüli embert, Balogh Ildikó kiadói referenst és Pálinkás Mihály tankönyvszerkesztőt ismerhetnek meg, Innovatív pedagógia című rovatunkban pedig a szabadegyházi iskolában működő Boldogságkörről olvashatnak.
Lélekbúvár rovatunkban Novák Ferenc viselkedéskutatóval egy igen fontos témáról, a pedagógusokat érintő bántalmazásokról beszélgettünk. Spori! című rovatunkban pedig ezúttal egy csapatsport, a kosárlabda fiatal reménységét, Pleesz Ádámot ismerhetik meg.
Az új tanévhez sok sikert és jó munkát kívánok!