Olvasási idő: 
9 perc

Kézzelfogható és átélhető történelem

Pedagógiai foglalkozások a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában

Az utóbbi években egyre több levéltár kezd el bekapcsolódni hazánkban az alap- és középfokú oktatásba úgynevezett levéltárpedagógiai foglalkozások tartásával. Egy-egy levéltári tanóra kiváló segítője és támogatója lehet akár a történelem, akár más humán tárgyak oktatásának. Az általános és középiskolás tanulókban jobban elmélyülhet az iskolai ismeretanyag, miközben e speciális tanórák a pedagógusok számára is motivációs és kompetenciafejlesztési lehetőséget kínálhatnak. Az élményalapú tanulás megteremtéséhez is remek eszköz lehet egy levéltárpedagógiai óra szervezése. A Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára nyitva áll a tanulók és pedagógusaik előtt akár tanulmányi kirándulások, akár szakköri foglalkozások vagy fakultációk esetén.

A levéltárpedagógia páratlan történelmi dokumentumok megismerésére nyújt lehetőséget a közgyűjteményekbe látogató diákcsoportok számára. Az élményalapú, interaktív foglalkozások valódi, kézzel fogható levéltári dokumentumok segítségével színesítik és egészítik ki a közoktatásban részt vevő diákok ismereteit, figyelembe véve életkori sajátosságaikat, illetve az általános és középiskolai tananyagot. A Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára számos levéltári programmal és egy újonnan átadott levéltárpedagógiai foglalkoztatóteremmel várja az iskolás csoportokat.

A közgyűjtemény levéltárpedagógiai programjai természetesen lehetővé teszik a Nemzeti Alaptantervben megjelenő kompetenciák fejlesztését is, hiszen az intézmény annak megfelelően alakította ki foglalkozásait. A levéltári órák leginkább a történelem, az erkölcstan, az etika, a hon- és népismeret, a társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, illetve például a latin nyelv ismeretanyagára építkeznek, illetve azokat bővítik ki. A levéltárosok, levéltárpedagógusok, történészek és muzeológusok kooperációjával kidolgozott komplex programok révén a levéltári foglalkozások alkalmával erősödhet a diákok szövegolvasási és szövegértési készsége, információszerzési kompetenciája, forráskritikája és objektivitása.


Levéltárpedagógiai foglalkozások a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában

Magyarország legrégebbi közgyűjteménye alapvetően általános iskolai felső tagozatos és középiskolás diákokat vár levéltári foglalkozásaira, amelyek 90 vagy 120 percesek, és az adott korosztályhoz és képzéstípushoz igazodnak. Az érdeklődő intézmények és pedagógusok hat különböző foglalkozás közül választhatnak, melyek közül az Üvegablakon innen, címeren túl című óra 6–9 éves, a többi képzés pedig 9–18 éves korosztály számára készült. Az órák minden esetben a levéltár mint intézménytípus feladatainak, illetve a Nemzeti Levéltár Országos Levéltára kialakulásának bemutatásával kezdődnek. Ezt követi a hat különböző téma levéltári forrásai köré felépített óra. A foglalkozások forrásanyaga az általános iskolák felső tagozatának, illetve a középiskolák főbb humán tananyagához, így a történelemhez, a magyarhoz, a földrajzhoz, illetve a német és a latin nyelvhez illeszkednek. A kapcsolódó levéltári források kreatív módon történő feldolgozásához természetesen elengedhetetlen a levéltári óra megfelelő szaktanári előkészítése, a szükséges háttérismeretek összegyűjtése.[1]

Az említett Üvegablakon innen, címeren túl című, alsó tagozatosok számára készült programban a gyermekek felfedezhetik az Országos Levéltár varázslatos Bécsi kapu téri épületét, melynek építési munkálatait Klebelsberg Kunó kultuszminisztersége idején, az 1920-as évek elején fejezték be. Az épület gazdag belső díszítését magának Klebelsbergnek az elképzelései alapján, azokat követve alakították ki. A kívülről a pécsi Zsolnay gyár színes tetőcserepeivel, belülről pedig Dudits Andor festőművész monumentális falképeivel díszített épületet örömmel fogják felfedezni a gyermekek, miközben kalandos feladatokat megoldva bebarangolhatják a levéltárpalota felfedezésre váró folyosóit és rejtett zugait. A foglalkozás során többek között megismerhetik, hogy milyen értékeket őriznek az épületben, mit ábrázolnak Dudits hatalmas falfestményei, és mit jelképeznek Róth Miksa címeres üvegablakai. Az Elvarázsolt kastély című program során szintén a Bécsi kapu téri levéltárépület történetével ismerkedhetnek meg a résztvevők. A játék során izgalmas feladatokkal, például különböző kódok és rejtvények megfejtésével tudják megtörni a gyermekek az Aranybulla 1351-es átiratát eltüntető átkot, és visszaszerezni az „eltűnt” középkori oklevelet.

 A diákok a levéltár további négy foglalkozása során is izgalmas témákkal és levéltári forrásokkal ismerkedhetnek meg közelebbről. A Levéltárosok nyomában esetében nemcsak magát az épületet járják be a tanulók, hanem annak raktárát is megismerhetik, ennek kapcsán mélyedhetnek el abban, hogy egy levéltáros hol, hogyan és milyen környezetben végzi iratmegőrző és iratanyagismertető munkáját. A Boszorkányok pedig nincsenek! című foglalkozás során a boszorkányság fogalmával és levéltári forrásanyagával ismerkedhetnek meg a diákok, áttekintve a jelenség valós történelmi alapjait, kulturális, szociális és vallási környezetét, továbbá megtekintve annak néhány, helyben található, eredeti levéltári dokumentumát is. A Hetedíziglen című levéltári óra keretében a családtörténet-kutatás különböző aspektusaival és a családfakutatás alapvető elemeivel ismerkedhetnek meg a tanulók – miközben még saját családfájukat is elkészíthetik –, A kód neve: Rákóczi! című program során pedig izgalmas, a Rákóczi-szabadságharc korában titkosírással íródott jelentéseket, kódolt leveleket tanulmányozhatnak a résztvevők.


Játékos applikációk és levéltárpedagógiai terem

Az Országos Levéltár nemrég egy külön levéltárpedagógiai foglalkoztatótermet is kialakított Bécsi kapu téri épületében. A közösségi tér a programok jellegétől függően könnyedén és gyorsan átrendezhető, így előadások, kis- és nagycsoportos levéltári foglalkozások, iratmegtekintések, de akár filmvetítések is tarthatóak benne. A közgyűjtemény levéltárpedagógusai az elmúlt években szerzett tapasztalataik alapján négy új online applikációt is készítettek az általános és középiskolás korosztály számára. A játékos applikációk a levéltár belső hálózatából érhetők el, és az említett levéltárpedagógiai foglalkozások részeként elősegítik az eredeti levéltári oklevelek, pecsétek és iratok bemutatását. Az applikációk egy központi karakter – Archie, a macska – segítségével kísérik végig a játékon és látják el hasznos instrukciókkal a felhasználó diákokat.

A Szignó című applikációban fontos magyar történelmi személyek aláírásával és az ezekhez a személyekhez kapcsolódó érdekes és fontos történelmi dokumentumokkal ismerkedhetnek meg a tanulók, míg a Kurír című játékban az egyes foglalkozásokhoz kapcsolódóan csoportmunka segítségével egy újságcímlapot szerkeszthetnek. A Herold egy címerkészítő applikáció, használatával a heraldika rejtelmeibe nyerhetnek betekintést a diákok, akik különböző nemesi családok címereit készíthetik el, vagy akár saját maguk vagy családjuk címerét is megtervezhetik. A Stempli című pecsétes memóriajáték pedig megismerteti őket a pecsétek motívumkészletével és a pecséteken látható jelképek jelentésével.

A Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárának újonnan átadott levéltárpedagógiai terme. Fotó: Lantos Zsuzsanna (MNL)

Elérhetőség: Magyar Nemzeti Levéltár, Szakmai Koordinációs Igazgatóság, Módszertani, képzési és levéltár-pedagógiai Osztály (1014 Budapest, Bécsi kapu tér 2–4.)

Csoportok jelentkezése esetén a minimum létszám 10 fő. Osztályok esetén bontott csoportokkal dolgoznak a levéltár munkatársai; egy csoport maximum 15 fős lehet. Egy időpontban egy osztályt, illetve két csoportot tudnak fogadni. 10 főig személyenként 800 Ft/fő, 10 fő felett személyenként 500 Ft/fő egy foglalkozás ára.

További információ: https://mnl.gov.hu/mnl/ol/leveltar_pedagogia

Footnotes

  1. ^ Információk pedagógusoknak: https://mnl.gov.hu/mnl/ol/pedagogusoknak