Olvasási idő: 
11 perc

Kezdeményezések

Összeállította: Földesi Vera


„Ki a tanteremből!”
június 8.

Hallottak már a „Ki a tanteremből” napról?  Az ötlet 2012-ben született Nagy-Britanniában „Empty Classroom Day” néven. A Magyar Környezeti Nevelés Egyesület ismét felhív és buzdít mindenkit ennek a kivételes napnak a megünneplésére, amikor a gyerekek a pedagógusokkal kimennek a tanteremből, és a természetben tanulnak.

Mit lehet csinálni ezen a napon?

Röviden:

  • végigmenni egy ledőlt fa törzsén
  • megmérni a napállás magasságát
  • levelekkel pecsételni
  • napórát és szélirányjelzőt készíteni
  • betűformákat keresni a természetben
  • a lehető legtöbb olyan tárgyat összegyűjteni a természetben, amely neve a kisorsolt betűvel kezdődik.

Hosszan:

  • egész napos kirándulásra menni a városon kívülre
  • számháborúzni
  • csinálni egy mezítlábas ösvényt az iskola udvarán és kipróbálni.
  • Bolondosan:
  • szaladgálni az esőben
  • felmászni egy dombra, és lehemperegni
  • sáros csúszdát csinálni
  • mezítláb krétával rajzolni az aszfalton.

A türelmet gyakorolva:

  • kacsakövezni
  • madarakat kézből etetni
  • hangyákat vagy méheket megfigyelni
  • akril festékkel bevont szöveten napfénnyel nyomtatni
  • különböző felületek befőttesüveg alatti párolgását megfigyelni.

Élet a vadonban:

  • kunyhót építeni
  • gyufa és öngyújtó nélkül tábortüzet rakni
  • tábortűzön ételt készíteni
  • fára mászni
  • állatok nyomait keresni.

Kihívás:

  • futóversenyezni a település/kerület összes parkjában
  • gallyakból és pamutfonálból buborékfújót készíteni, és buborékot fújni
  • sárkányt eregetni
  • megnézni, milyen nagyok az egyes állatok, és életnagyságban lerajzolni őket krétával az aszfalton
  • fényképeken megörökíteni, hogyan küzd a természet a városban a megmaradásáért, pl. fák nőnek a falak szegélyénél, a szerszámos sufni tetején, növények nőnek a falak réseiben, az aszfalt repedéseiben, a járdalapok között.

Azoknak, akik szeretik a földet túrni:

  • fát vagy virágot ültetni
  • vetőmagbombát készíteni
  • homokon vagy talajon megfigyelni, hogyan zajlik a vízerózió és egyéb geológiai folyamatok.

Pihentető jelleggel:

  • kavicsokból, gallyakból, magokból, füvekből hangszereket készíteni
  • énekelni
  • virágokból és levelekből képeket készíteni
  • megfigyelni az égboltot, a felhők fajtáit.

Oktatási jelleggel:

  • megmérni a folyó sodrásának sebességét
  • a hintán tanulni a mozgási és helyzeti energiáról vagy az erőkar és az inga működéséről (a hinta fajtájától függően)
  • megmérni a zajszintet különböző helyeken
  • kiszámolni a fák magasságát
  • megnézni a gyermekláncfű felépítését, alaposan megfigyelni a virágzás különböző fázisait
  • séta során a helyszínnel kapcsolatos új idegen szavakat tanulni, pl. az erdő, a kilátás, az éppen bejárt ösvény leírása, állatok, növények neve
  • megkeresni a parkban a legöregebb fát, és felsorolni legalább 5 történelmi eseményt, mely a fa élete során zajlott le
  • kritikus szemmel megnézni a közterületi reklámokat.

További érdekes ötletek szabadtéri foglalkozásokhoz, valamint a játékok leírása: www.emptyclassroomday.eu

Részletek: eventerbee.com/event/ki-a-tanterembl-nap-2018,466001660421131
                    www.facebook.com/events/466001660421131/

 

Beporzók napja
március 10.

Méheket érintő veszélyekre figyelmeztet a beporzók napja

Az ELTE Természettudományi Karának tudománykommunikáció szakáról induló új kezdeményezés (dr. Vásárhelyi Tamás, Györfy Borbála) a beporzó állatok szorgos munkájának ünneplésére és segítésére szólítja fel a társadalmunkat.

Néhány érv, hogy miért szenteljünk egy természetvédelmi jeles napot a beporzóknak

  • Európában mintegy 250 termesztett növényfajt tartanak számon, ezek kétharmada rovarbeporzású. A mindennapi ételünk mintegy harmadához kellenek a beporzók.
  • Évi 46 000 milliárd forintra becsülik a Földön a beporzók által elvégzett munkát.
  • Az elmúlt években méhek tömege tűnt el a Föld színéről.
  • A mezőgazdaságban használt vegyszerek és hatalmas monokultúrák, illetve a globális klímaváltozás együttesen járul hozzá a házi és vadméhek, valamint a többi beporzó állat óriási pusztulásához.

Ezek a tények minden embert érintenek szerte a világon. Beporzók nélkül nem csak gyümölcseink, zöldségeink, élvezeti cikkeink nem lesznek, hiszen az állati takarmányok egy része, a ruházat alapvető anyaga, a pamut is mind rovarbeporzású növényből származik. A veszélyeztetett rovarvilág pedig ennél is alapvetőbben szükséges ahhoz, hogy a Földön emberhez méltó életet éljünk.

A kezdeményezés célja

A cél, hogy minél több emberben tudatosuljon, mennyire változatosak és sérülékenyek az evolúció során az állatok és növények közt kialakult beporzó kapcsolatok. A program arra hívja fel a figyelmet, hogy bármennyire kicsinek érzi is magát az ember a globális problémákkal szemben, tud segíteni a helyzeten. A kezdeményezés egyelőre a civil, illetve a tudományos szférát mozgósította. Jövőbeni bejegyzésére, hivatalossá tételére még szélesebb elfogadottság szükséges.

Mit tehetünk?

A beporzó rovarok védelmét tekintve a természetes élőhelyek helyreállítása, változatos méhlegelők kialakítása, valamint a növényvédő szerek használatának csökkentése hozhatna áttörést.

A tudomány és az EP is a méhgyilkos vegyszerek ellen

  • 2018. március 1-jén az Európai Parlament állásfoglalásában kiállt amellett, hogy az EU és tagállamai tiltsák be a méhgyilkos neonikotinoid rovarölő szereket, és tegyenek többet a méhek védelme érdekében.
    www.greenpeace.org/hungary/hu/sajtokozpont/A-tudomany-es-az-Europai-Parlament-is-a-mehgyilkos-vegyszerek-ellen-van
     
  • Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) közölte a témában 2013 óta összegyűlt kutatási eredményeket, melyek egyértelműen alátámasztják: az említett vegyszerek károsítják a méheket.
    http://www.greenpeace.org/hungary/hu/?tab=1
     
  • Ugyancsak márciusban hozta nyilvánosságra egy nemzetközi kutatócsoport azt az átfogó vizsgálatát, amely bemutatja: a méhgyilkos neonikotinoidok kiválthatóak döntően vegyszermentes védekezési módokkal gazdasági károk nélkül.

Események

Az első beporzók napját sok helyen megünnepelték nem csupán országszerte, hanem Erdélyben is. Számos magyarországi és határon túli felsőoktatási intézmény, kollégium, iskola, óvoda jelentette be, hogy saját intézményén belül szervez a mozgalomhoz kapcsolódó programot.

További információk a témában

A mozgalomról: www.beporzoknapja.hu, www.facebook.com/beporzoknapja

Dr. Vásárhelyi Tamás biológus a Bonum Tv-ben:
bonumtv.hu/beporzok-napja-dr-vasarhelyi-tamas/

 

Ötlettár a Beporzók napjára

Hogyan tartsunk tanórát?

  • Teremtsük meg a hangulatot, vezessük el a diákokat a téma bejelentéséig: Készítsünk egy nagy gyümölcstálat, öntsük le egy jó adag mézzel. Ügyeljünk, hogy csak állatmegporzású növények terméseiből válogassunk, például: alma, körte, citrom, kivi. Kóstolgatás közben hamar el fogunk jutni a gyümölcsdarabkák találgatásától a növények beporzásáig.
     
  • Szemléltessük azt, hogy a beporzók szerepe létfontosságú: Vegyünk elő egy nagy tábla csokit, hisz a kakaót beporzó szúnyogok nélkül nincs csokoládé.
     
  • Miről legyen szó? Különböző állatcsoportokból említsünk meg néhány beporzó szervezetet. Például kolibrik, denevérek, lepkék. Beszéljünk a magányos vadméhekről és lakóhelyeikről.
     
  • Kit csípett meg már darázs vagy méhecske? Nevezzük meg a különbségeket a méhek és a darazsak között, kifejtve, hogy a méhek nem támadnak. Békés állatok, amelyek csak védekeznek. Ennek keretében érinteni lehet a mimikrit is.
     
  • Beszéljünk a mezőgazdaságról: a hátrányairól: a vegyszerezésről és a monokultúrákról, arról, hogy ez a probléma mekkora. Például: Kínában már annyira nincs beporzó, hogy kézzel poroznak be, Angliában pedig dobozban árulják a poszméheket.
     
  • Mélyítsük el a tudásukat: Azért mert kicsik vagyunk, mi is segíthetünk a rovaroknak. Építsünk rovarhotelt konzervből és régi újságpapírból. Tavasszal tegyük ki az iskolaudvarra, és figyeljük meg, hogy mi és mikor költözik bele.

Beltéri tevékenységek

  • Kisebb gyerekeknek szívószállal a nektárszívás mímelése (alacsony pohár – rövid szívószál, magas pohár – hosszú szívószál).
     
  • Padlóra szigetelőszalaggal felragasztott vagy járdára krétával felrajzolt nyolcason (2-3 méteres) lehet gyakorolni a „méhek táncát”. (Ehhez vannak jó videók a Youtube-on; keresőszó: bee dance.)
     
  • Kis fonott kosárkákba (vagy bármibe, dobozokba, szatyrokba) lehet gyűjteni egyszerre szétszórt 100 db pingponglabdát – ki ügyesebb, szorgalmasabb? Ugyanez dióval, gubaccsal, kölesgolyóval (nem padlón, hanem asztalon szétszórva) is működik. Lehet a kosarat a gyerekek combjára gumizni – ekkor jobban utánozzuk a méhek tényleges tevékenységét. A „pollen” lehet laza filcgolyó, amit tépőzárra gyűjthetnek.
     
  • Haszonnövényeink beporzói. Termésgyűjteményből ki kell választani, melyek azok, amelyeket rovarok poroznak be, vagy amelyekhez egyáltalán kellenek állati beporzók.
     
  • Pollenvizsgálat: Különböző növényfajok pollenjének mikroszkópiai vizsgálata.
     
  • Nagyítólencsés vagy sztereomikroszkópos vizsgálat: Rovarok testén meg lehet figyelni a pollenszállító szőrzetet. Szerencsés esetben virágporszemeket, pollencsomót is találunk rajta.
     
  • Elektrosztatikus (bolyhos) portörlővel pl. hun­ga­ro­cell­go­lyócs­kák gyűjtése, majd a jelenség megbeszélése – és más egyszerű kísérletek arról, hogy miért, hogyan tapad fel a pollen a rovarra.

Kültéri tevékenységek

  • Rovarbarát kert létesítése.
     
  • Rovarszálló, méhbölcső létesítése, majd megfigyelése, méhbölcsőben esetleg kémcső elhelyezése, később megtekintése. A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület dobozba építve árusít ilyen eszközt.
     
  • Egy méhész meghívása bemutatóra vagy egy méhészet felkeresése.
     
  • Kisebbeknek séta más szemmel egy élőhely és az állatvilág jobb megismerésére. Mindenki választ magának egy állatot, majd felkeresünk egy parkot, ahol az adott állat személyében kell körbejárni, felmérve a lehetőségeinket. Azután összegyűlünk, és megbeszéljük, ki mit tapasztalt.

Rovarokat segítő tevékenységek

  • Méhbölcső építése.
     
  • Rovartanya létesítése a kert sarkában – előtte megbeszélendő: mi kell hozzá, és miért jó olyan sokféle lom.
    ​​​​​​​
  • Biodiverzitás-kert vagy -sarok létrehozása akár nyírott gyepű kertben, parkban – ha csak „elhanyagoljuk”, már érdekes dolgokat figyelhetünk meg.

Darázsgarázs

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) a lakosság figyelmébe ajánlja a rendkívül egyszerű, ugyanakkor nagyon látványos méhecskehotel, más néven darázsgarázs eszközcsoportot, amivel erkélyen, ablakpárkányon is segíthetjük a szelíd beporzók szaporodását már kora tavasztól.

További ötletek, illetve pedagógusok számára módszeres óraterv elérhető itt:
www.beporzoknapja.huwww.beporzoknapja.hu/wpcontent/uploads/2018/03/oravazlatBeporzokNapja.pdf