Hajókürt harsan, indulok Helsinkiből La Corunába. Ott csak annyi a dolgom, hogy megválaszoljam: ki a legeredményesebb Forma 1-es pilóta. Jól tippeltem, valóban Schumacher. Repülőgép hajtóműve dübörög föl, felülről látom Európát, ezúttal Bécsbe tartok. Hogy honnan indult a reneszánsz? Mi sem könnyebb: Észak-Itália – választom ki az újabb helyes választ, irány Amszterdam, most vonattal. Az Európai Parlament első közvetlenül választott női elnökénél azonban sajnos megakadok. Csak telnek a másodpercek, végül rossz választ jelölök be. Pedig illene tudni, hogy Simone Veil volt az, főleg úgy, hogy éppen az Európai Parlament magyarországi Tájékoztatási Irodája által nemrég elindított online kvízjátékkal játszom.
– Hogyan indult az Euroscola-játék?
– A játék online verziója az Európai Parlament szlovéniai irodájának fejlesztésében indult, később ebbe kapcsolódott be Lengyelország, az ő tapasztalataik alapján az idén Magyarországon is továbbfejlesztettük a kvízt, amelyet most áprilisban indítottunk el. Eddig offline módon, az irodánk által rendezett Rendhagyó EU-tanórák keretében vetélkedtek az ide érkező csoportok, amelyek közül immár 39 ki is utazott Strasbourgba!
– Mi a játék célja?
– Az Euroscola egy internetes, tudásalapú kvízjáték, amely azt a célt szolgálja, hogy Európa földrajzát, történelmét, gazdaságát és az Európai Uniót – különböző nehézségű feleletválasztós kérdéseken keresztül – minél többen megismerjék. A kvízjáték egész évben elérhető, és szeretnénk, hogy minél több iskolához eljusson, és könnyen elérhető legyen.
– Hogyan zajlik a verseny?
– Két „éles” időszak van: most április-májusban, illetve októberben. Április 15. és május 3. között folyamatosan regisztrálhattak az iskolák, a tapasztalatok alapján nagyon gyorsan növekedett a játék népszerűsége. Egy iskola csak egy csapattal nevezhet, és csak egyszer töltheti ki a kvízt. A kitöltés mintegy tizenöt percet vesz igénybe, a helyes megfejtések mellett pedig sokat számít a gyorsaság is. Ezzel a „puskázás” lehetőségét gyakorlatilag kizárjuk. A diákok 30 véletlenszerű kérdést kapnak, 10 kategóriában.
– Milyen szerepe van mindebben a tanároknak?
– Rendkívül fontos a szerepük! Ők szervezik meg a jelentkező csoportokat, ők vezetik a versenyt, hiszen a játék egyik legfontosabb célja a közösségi élmény megteremtése, a csapatmunka kialakítása. A játék a tudás komplex fejlesztésére ad lehetőséget a tanároknak, akik ezáltal szélesíthetik módszertani eszköztárukat, és szinte bármelyik órán alkalmazhatják a kvízt, amely az uniós ismeretek oktatásakor kifejezetten ajánlott. Várjuk a pedagógusok visszajelzéseit, hosszabb távú célunk ugyanis az Euroscola pedagógushálózat kialakítása!
– Kik utazhatnak végül Strasbourgba?
– Ebben a fordulóban öt iskolából utazhat csoport Strasbourgba, csoportonként 24 fő és két tanár. Az első versenyidőszak nyertes csapatai 2013. szeptember és december között vehetnek részt az Euroscola-napokon. A strasbourgi program során az angol, francia vagy német nyelven beszélő diákok előadást hallhatnak az európai integráció főbb állomásairól, az EU intézményeiről, céljairól és rendszeréről, majd az európai parlamenti képviselők helyeit elfoglalva, bemutatják saját iskolájukat. Ezt követően a diákok munkacsoportokat alakítanak, és parlamenti vita keretében tárgyalják meg az uniós kérdéseket, amelyek témaköreiből előre felkészülnek. A vita lezárása után döntéshozatalra is sor kerül, hiszen így teljes a folyamat modellezése. A strasbourgi kiutazást az Európai Parlament támogatja.
– Milyen visszajelzések érkeztek a diákok részéről?
– A játékban eddig offline, vagyis hagyományos módon résztvevő diákok nagyon lelkesek voltak, a strasbourgi utazás pedig hatalmas élményt jelentett nekik. Az online verzió indítása és az első verseny során is egyre több pozitív visszajelzés érkezett. Azt szeretnénk, ha valóban az összes magyarországi középiskola megismerné a játékot. Ezért kérünk mindenkit, látogasson el bátran a www.euroscola.hu honlapra!