Olvasási idő: 
7 perc
Author

Játék és mese, e kettő kellene

A Modern Pedagógus Konferencián jártunk

2022. április 27-én tartották Martonvásáron a Neteducatio szervezésében a Modern Pedagógus Konferenciát, amelyen számos plenáris előadást követően a résztvevők bölcsődei, óvodai és iskolai konferenciaüléseken vehettek részt, és ahol számos jó gyakorlattal és módszertani innovációval gazdagodhattak a pedagógusok. Az előadásokat követően pedig a népszerű színművész, Nagy Ervin adta át a Legjobb Pedagógus díjakat.

A plenáris előadások

Az egész napos programot Antaliné Miss Lilla, az esemény főszervezője nyitotta meg. A plenáris ülések A mese, ami összeköt: Tradíció-jelen-jövő címmel kezdődtek meg, amelynek első előadója Bajzáth Mária mesepedagógus, a Népmesekincstár Mesepedagógia Műhely szakmai vezetője volt, előadásának pedig A népmese mint a múlttal és jövővel összekapcsolódó jelenlét címet adta, amelyen szóba került, hogy ha nem alkotunk történeteket, akkor legnagyobb eséllyel nem lesznek gyökereink sem, ezért szükségszerű, hogy történeteket meséljünk egymásnak.

A következő plenáris előadást dr. Kádár Annamária egyetemi docens, pszichológus, mesepszichológus tartotta A mese mint hamuban sült pogácsa címmel. A pszichológus három különböző mesetípust különböztetett meg: a népmesét, a kortárs mesét, illetve az életmesét. Ennek a háromnak az ötvözetéből pedig tulajdonképpen mi magunk szüljük meg a saját történeteinket. Elmondta, hogy „a gyerek nevel bennünket elég jó szülővé, pedagógussá vagy mesélővé”, hiszen minél gyakrabban mesélünk, annál jobban tisztába kerülünk önmagunkkal, és jobban megismerjük az életet is. Az előadó hozzátette még, hogy az újramesélés lehetőséget adhat a konfliktusok könnyebb megoldására.

Őt Végvári Imre, a magyarországi TEDx egyik kurátora, író követte A mesék mint a jövőre való felkészülés eszközei című előadásával. Elmondta, hogy nyilvánvaló, hogy minden történetnek van valamilyen valóságalapja, viszont nem mindegy, hogyan mesélünk el valamit. Előadásában nagy szerepet kapott a technikai fejlődés folyamata, és az ehhez kapcsolódó lokális eltérések.

Ezt követően Urbán Tamás beszélt azokról a fejlesztő programokról, amelyeket a pedagógusok számára hoztak létre, illetve olyan osztálymenedzsmentet támogató szoftvereket mutatott be röviden, amelyekkel kifinomultabbá válhat az oktatás.

A plenáris előadások utolsó előadója Kőrösné dr. Mikis Márta pedagógiai kutató, az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesületének (ISZE) elnöke volt, előadásának a Digitális kultúra tanítóknak címet adta. Előadásában elmondta, hogy minél gyorsabban fejlődik a technika, a pedagógusoknak annál hatékonyabban kell reagálniuk a változásokra.


A délutáni ülésszakok: óvodai szekció

A program szervezői igazán izgalmasan építették fel az előadások sorrendjét, ugyanis az óvodai szekciót a színházteremben három szakaszra osztották. Elsőként a jelen óvodai helyzetével kapcsolatos rövid konferenciaelőadásokat hallgathattuk meg. Fóris Marietta A gyermekek mentális kapaszkodói címmel osztotta meg meglátásait az óvodai nevelésről, ezután Pálfi Sándor A játék mint a valóságkapaszkodó című előadásával kapcsolódott az előtte szólóhoz. Végül a kortárs viszonyokat bemutató részt Asztalos Kata Érték és megújulás a zenei nevelésben címmel zárta.

A bölcsődei nevelésről beszélt az érdeklődőknek elsőként Kóscsóné Kolkopf Judit, aki az Innovatív pedagógia a bölcsődében címet adta rövid előadásának, amelyben beszámolt a bölcsődei nevelés aktuális tényezőiről. Őt Lentnerné Jónás Edit követte hiánypótló előadásával, a Mesés játékok ötletbörzével, avagy projekttervezés egy meséből kiindulva a bölcsődei és az óvodai korcsoportokban címmel, végül Kovács Judit kapott szót Ölbeli játékok a Kerekító módszertanban című előadásával.

Az óvodai szekcióban elhangzott még Nagy Ildikó Mária Kéz a kézben – tradíció és digitalizáció az óvodában, Baracsi Katalin és Vörös Zsuzsa Digitális lábnyomtól a Kideáig, valamint Göndör Réka Mitől zöld a Föld? – digitális eszközökkel megvalósított óvodai projekt bemutatása című előadása.


A délutáni ülésszakok: iskolai szekció

A délutáni ülésszakon az iskolai szekció keretében az iskola világa iránt érdeklődők vehettek részt. A szekció vezetője Fegyverneki Gergő volt, aki Gyökerek és szárnyak: mesepedagógiától a digitális projektekig című előadásával nyitotta meg az előadássorozatot. Ezt követően Bognár Amália A történetmesélés ereje, Lippai Edit Az edukációs karakterjáték logikája és lehetőségei, Dérné V. Erika Eggyel többen a Farkastanyán – egyszerű padlórobot használata és kódolás, dekódolás olvasásórán, továbbá Lakos Judit Az állatasszisztált foglalkozások lehetőségei a pedagógiai gyakorlatban című előadása követte. Egy rövid szünet erejéig néhány kutya társaságában Lakos Judit adott ízelítőt az állatasszisztált foglalkozások lehetőségeiből a pedagógiai gyakorlatban. A szünetet követően rendhagyó konferenciaelőadás következett, amelyben Fári János Így gondolom, így látom, így teszem című előadásában mutatta be, hogyan lehetséges a népzenét izgalmassá tenni a kisiskolások körében. Meghallgathattuk még Barbarics Márta Hogyan tanítanak a videójátékok?, Miholics Zoltán Digitális nyelvoktatás a KRÉTÁ-val, Dr. Szarka Emese Hogyan gondolkodik egy pozitív pedagógus?, Kovács Szilvia Óvodából iskolába: Részképesség-fejlesztés, ügyesedni szoftverekkel és Simon Boglárka Az Erasmus+ ajtókat nyit – Pályázati lehetőségek pedagógusoknak című előadását. Végül a szekciót Varga Mónika Beírás felnőtteknek című könyvének rövid ismertetése zárta.


Díjátadó

A szekciókat követően a Színházteremben meghirdetett díjátadók következtek. A Pedagógus Oscar-díjakat és az Év kisgyermeknevelője díjakat a Tanár című sorozat főszereplője, Nagy Ervin színművész adta át. Az Év kisgyermeknevelője díjat vehetett át dr. Tabbouchné Szakmáry Valéria és Mészárosné Bene Judit. Az Év óvodapedagógusa díjat adtak át Mészárosné Ádám Andreának és Szabó Beatrixnek. 2022-ben Az Év tanítója díjat Tornai Boglárka és Matkovicz Katalin vehette át. Az Év tanára díjjal jutalmazták Liskáné Svecz Andrea és Kállai Balázs munkáját. Végül az Év középiskolai tanára díjjal gazdagodhatott Németh Zoltánné Torma Ida és dr. Demcsákné Bauer Annamária.