Iránytű
2022. november-december
Összeállította: Vágóné Ugró Szilvia
KLASSZ Diákvetítések a Filmarchívumban
Az NFI – Filmarchívum 2022-ben ismét megnyitotta kapuit a diákközönség előtt, ingyenes tantermi vetítéseket tesz lehetővé a Diákháló rendszeréhez csatlakozó köznevelési intézményekben. Az iskolákban jelenleg 100 film érhető el a KIFÜ Videotorium platformján keresztül, és a kínálat hónapról-hónapra bővül. 2022. októbertől már a Filmarchívum vetítőtermében is lehetőséget biztosítanak, hogy mozis környezetben, nagyvásznon is megtekinthessék a filmeket. A frissen felújított vetítőteremben 100 Alapfilm közül lehet válogatni, a filmeket 35 mm-es kópián vagy digitális formátumban lehet megtekinteni. A klasszikus filmkincs szinte minden tantárgy oktatásában segítséget nyújthat, hozzájárul ahhoz, hogy a fiatalok jobban megértsék az adott témát, korszakot. A Klassz program keretében közel 50 filmhez már komplex tanári segédanyagcsomag is rendelkezésre áll, amely ötleteket és kreatív feladatokat kínál a filmek élményszerű feldolgozásához. Az oktatási anyagok között tantárgyak, korosztályok és filmcímek szerint is lehet válogatni. A kínálatot online játékok (kvíz, memóriajáték, szókereső, metamorfózis) is színesítik.
Jelentkezési feltételek és további információk: https://filmarchiv.hu/hu/alapfilmek/hirek/klassz-diakvetitesek-a-filmarchivumban
Pályaorientációs mérőeszköz segíti a végzős tanulókat
Az általános és középiskolák utolsó éveiben kulcsfontosságú, hogy a tanulók megtalálják a számukra ideális pályát, továbbtanulási irányt, továbbá megismerkedhessenek az egyes foglalkozások jellemzőivel. Ebben nyújt segítséget az Oktatási Hivatalban kifejlesztett Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszköz (POM) ingyenesen hozzáférhető webes szolgáltatás. Az online kérdéseket és tesztsorokat bárki kitöltheti, de kiemelten két korosztálynak hasznos (számukra dolgoztak ki egy-egy változatot az OH fejlesztői): a középiskolát választó 7–8. osztályosoknak és a középfokú tanulmányaikat záró, felsőfokú tanulmányok előtt álló 10–12-es tanulóknak. Az eszköz több kérdés- és feladatsoron keresztül méri fel a diákok szándékait és képességeit, hogy a számukra legalkalmasabb szakmákat, foglalkozásokat ajánlja nekik.
Először önismereti (az érdeklődést, kompetenciákat, személyes tulajdonságokat felmérő) kérdéssorok, aztán egy MTMI feladatsor vár az érdeklődőkre (az MTMI mozaikszó: a matematika, a természettudományok, a műszaki területek és az informatika kezdőbetűiből áll össze). A kérdés- és feladatsor kitöltése után komplex értékelést, úgynevezett profilt kap magáról a felhasználó. A POM újszerűsége e komplex profil létrehozásában és a pályákról készített kompetenciatérképpel való összevetésében rejlik, így személyre szabott visszajelzést ad a kitöltőnek arról, hogy mely szakmák, foglalkozások, képzések állnak hozzá a legközelebb. Egy felhasználó többször is kitöltheti a teszteket, az eredmények pedig összevethetők, és követhetővé válik a személyes fejlődés. Az eszköz a különböző szakmákról és képzésekről is tájékoztat, továbbá az érdeklődő tanulót a lakóhelyéhez közelebbi, a továbbtanulást biztosító intézmények feltüntetésével is segíti.
Új tudományos tanácsok alakultak a Belügyminisztériumban
A Belügyminisztérium a tudományos munka támogatása, a kutatási eredmények gyakorlatba ültetése céljából, a már működő Belügyi Tudományos Tanács és Egészségügyi Tudományos tanács mellett 2022. október 25-én ünnepélyesen megalakította a Köznevelési, illetve a Gondoskodáspolitikai Tudományos Tanácsot. Pintér Sándor belügyminiszter kiemelte a tudományos munka fontosságát az államigazgatásban, illetve az együttműködést a tudományos élet szereplői és a helyszínen dolgozó szakemberek között. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy a Belügyminisztériumhoz került új területeken, az oktatás-nevelés és a gondoskodáspolitika kérdésköreiben is kiemelten fontos a tudományos megközelítés, többek között az intézményrendszer kialakítása, a tehetségek felismerése, gondozása, valamint a fejlesztési irányok meghatározása során.
A tudományos tanácsok feladata a saját kutatásokon túl a nemzetközi trendek, jó gyakorlatok vizsgálata, átültetése a hazai rendszerekbe. A belügyminiszter beszédét követően Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár és Fülöp Attila gondoskodáspolitikáért felelős államtitkár átadta a megbízóleveleket az új tudományos tanácsok felsőoktatási intézményektől, szeretetszolgálatoktól, szakmai szervezetektől delegált tagjainak.
Új képzéssel bővült a Snétberger Program kínálata
A Nemzeti Tehetség Központ által működtetett programnak és a Snétberger Alapítványnak köszönhetően évente mintegy 60 hátrányos helyzetű, elsősorban roma származású fiatal tökéletesítheti zenei tudását a felsőörsi Snétberger Zenei Tehetség Központban. Az elmúlt 11 év alatt több száz diák végezte el a programot, az ösztöndíjasok 90%-a pedig további tanulmányokba kezd: életkortól függően bekapcsolódnak az alap-, közép- vagy felsőfokú zeneiskolai oktatásba, érettségi vizsgát tesznek, diplomát kapnak. A tizenegy éve tartó példaértékű kezdeményezés kínálata most új kurzussal bővült. A zenekarokra szabott oktatási modulok a zenei kompetenciák további fejlesztését segítik, emellett az előadóművészettel kapcsolatos személyes- és kommunikációs készségek bővítését, valamint a zeneipari szereplők és zeneipari folyamatok megismerését tűzik ki célul. A programnak köszönhetően a kurzusra felvételt nyert diákoknak a képzés teljesen ingyenes. Azok számára, akik már részt vettek a programban, a kormány további 50 millió forintos támogatást biztosít a Nemzeti Tehetség Programon keresztül. A Snétberger MasterClass Program keretében rangos hazai és nemzetközi előadók tartanak workshopokat és képzéseket, a diákok pedig zenekari próbákon és fellépéseken is részt vehetnek. A nagy sikerű svájci, franciaországi, ausztriai és hazai koncertek után a MasterClass program hallgatói a németországi Düsseldorfban és Berlinben, valamint a svájci Bernben is fellépnek.
Pécsi Eszter-Díj
Tizenegy, természettudományokat oktató középiskolai tanár vehette át a BME mellett működő Pro Progressio Alapítványnak az első magyar mérnöknőről, Pécsi Eszterről elnevezett ez évi tanári díját a Műegyetemen tartott ünnepségen. A 14 évvel ezelőtt alapított, ám ettől az évtől Pécsi Eszter nevét viselő kitüntetést olyan pedagógusok vehetik át, akik a legtöbbet teszik a műszaki és természettudományos ismeretek átadásáért, népszerűsítéséért, akiknek meghatározó szerepük van tanítványaik pályaválasztásában és egyetemi tanulmányokra történő felkészítésében. Az ünnepélyes díjátadón Czigány Tibor rektor mellett Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkár és Bódis László innovációért felelős helyettes államtitkár is köszöntötte az elismerésben részesült tanárokat.
A 2022-es év díjazottjainak neve itt olvasható: http://proprogressio.hu/wp-content/uploads/2022/11/Pecsi-Eszter-prospekt...