Author

Iránytű

2022. május-június

Összeállította: Karkó Ádám



Javuló tendenciák a közoktatási beruházásokban

Az elmúlt négy évben 4576 óvodai és iskolai beruházás indult, illetve valósult meg, amellyel javultak a gyermekek és a pedagógusok körülményei. Több programot is elindított a kormány, amelyek az iskolák és óvodák fejlődését szolgálják. A TTT (tanterem, tanuszoda, tornaterem) programban 87 tornaterem, tanuszoda és tanteremfejlesztés valósult meg, a Modern Városok Programban 37 beruházás történt. A Magyar Falu Programban 168 település kapott támogatást iskolaépület-felújításhoz, 93 kistelepülésen épültek tornatermek, tornaszobák, valamint 496 kistelepülési óvoda fejlesztéséhez nyújtottak segítséget. Az elmúlt 4 évben 698 iskola és 1048 óvoda újulhatott meg. Ezen felül húsz nagyszabású agglomerációs köznevelési beruházás indulhat el az elkövetkezendő időszakban. (EMMI)

 


10. HuCER konferencia a Műegyetemen

Május 25–26-án rendezték meg a Műegyetemen immáron tizedik alkalommal a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesületének (Hungarian Educational Research Association, HERA) éves konferenciáját, a HuCER-t (Hungarian Conference on Educational Research). A konferencián elismert oktatáskutatók adtak elő, valamint az ország valamennyi neveléstudományi doktori iskolájának hallgatói is képviseltették magukat. A kétnapos rendezvényt a szervezet elnöke, Kozma Tamás köszöntője mellett a szlovák Paulina Korsnakova előadása nyitotta, melyben az IEA-mérések jelentőségét tárta fel. Halász Gábor Kommunikáció, együttműködés a kutatásban címmel tartott előadást, melyben – a szerző szavaival élve – az oktatásban jelen levő „megatrendeket” ismertette, legfőbb jelentőséget tulajdonítva az OECD tevékenységének, kiemelve az Oktatás és tudásmenedzsment kötet relevanciáját. Előadásában az oktatáskutatás különböző modelljeiről, a designalapú kutatás oktatáskutatásban való szerepének megnövekedéséről foglalt állást. A hét szekcióülésen közel 160 előadás hangzott el az oktatáskutatás különböző témaköreiben (pl.: IKT, sportpedagógia, romológia, állampolgári jogok), mutatva a HERA kutatási területeinek sokszínűségét. A virágzó szakmai diskurzus, a gondolatébresztő előadások sikerére és a tradícióra való tekintettel a konferenciát 2023 májusában is megrendezik majd.

 


Művészetpedagógiai Konferencia az ELTE-n

2022. május 26-án és 27-én zajlott az ELTE hagyományteremtő vándorkonferencia-sorozatának következő eseménye, az 5. Művészetpedagógiai Konferencia Budapesten, ezúttal az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának rendezésében, a Kazinczy utcai épületben A művészetpedagógia múltja és jelene – reformpedagógia, életreform, gyermekkultúra címmel. A kétnapos művészetpedagógiai rendezvényen két angol és egy magyar nyelvű plenáris előadás hangzott el (Ehrenhard Skiera – Németország: A művészeti nevelés mint a gyermek autentikus megnyilvánulásainak őre; Prof. Dr. Kathleen Gallagher – Kanada: A művészetek pedagógiai lehetőségei: Hallgatás, kudarc és dokumentarista színházi előadás; Dr. Révész Emese: A háború témája a kortárs gyermekkönyv-illusztrációban), emellett kiállítás, játékbemutató, könyvbemutató, mozdulatművészeti előadás is zajlott és bemutatkoztak egyes pedagógiai, művészetpedagógiai folyóiratok is. A tematikus előadások és szimpóziumok gazdag anyaga 26 szekciót töltött meg, több mint 100 előadást hallgathattak meg a résztvevők az alábbi témakörök szerint: Tudomány és művészet, Színház és dráma, Vizuális művészetek, Zene, Gyermek és ifjúsági művészeti nevelés.