Iránytű
2021. március
Összeállította: Németh Gábor
Tájékoztatás a 2022. évi pedagógusminősítési keretszámokról
A minősítésre jelentkezés minden esetben a kormányrendelet általános szabályozása alapján történik, különös feltétel meghatározása nélkül. Ezáltal a pedagógusok széles körének nyílik lehetősége magasabb fokozat elérésére. A pedagógusok az őket foglalkoztató intézmény vezetőjénél kezdeményezhetik a minősítésre történő jelentkezésüket. A jelentkezés leadása az adatkezelő intézményben lehetséges, abban az esetben is, ha a pedagógus több intézménnyel áll jogviszonyban.
Önkéntes alapon jelentkezhet a 2022. évi minősítési eljárásra a szakképző intézmény pedagógus szakképzettséggel rendelkező oktatója, az egyházi szolgálati jogviszonyban nevelő-oktató tevékenységet ellátó, pedagógus szakképzettséggel rendelkező, tanár munkakört ellátó személy, valamint a felsőoktatási intézmény pedagógus szakképzettséggel rendelkező, tanári munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottja és munkavállalója is.
A jelentkezési lap két példányát aláírva 2021. március 31-éig kell benyújtani az intézményvezetőnek, aki aláírásával igazolja, hogy a pedagógus az eljárásra jelentkezett, majd a jelentkezési lapból visszaad egy példányt a pedagógusnak. Az aláírt jelentkezési lapot mindkét félnek meg kell őriznie, mert a későbbiekben a jelentkezés és a jelentkezés adatainak igazolására szolgálhat. Fontos kiemelni, hogy a különös feltételeknek legkésőbb a jelentkezés időpontjában meg kell felelni.
A jelentkezési lapok alapján az intézményvezető az OH által működtetett informatikai felületen 2021. április 15-éig rögzíti a jelentkezéseket, megjelölve az elérni kívánt fokozatot (Pedagógus I., Pedagógus II., Mesterpedagógus vagy Kutatótanár). A jelentkezéssel kapcsolatos szakmai és technikai kérdés esetén a Pedagógusminősítési Osztály munkatársai (eletpalya@oh.gov.hu) felkészülten segítenek.
(Oktatási Hivatal)
Április 7-én kezdődik a VándorViadal középiskolás verseny
Április 7-én indul Magyarország egyik legnagyobb és leglátványosabb középiskolás versenye, a VándorViadal, amit a Vándortábor Program részeként rendeznek meg. A VándorViadal célja, hogy a középiskolás diákok egymással versengve ismerjék meg a természetet, az ország legszebb tájait, közben pedig minél több kalandban és élményben legyen részük. A csapatoknak és a kísérő tanároknak a részvétel ingyenes lesz. A viadalon négytagú csapatokban, aktív és logikai feladatokban küzdenek meg a versenyzők. A megmérettetésre pedagógusok regisztrálhatják a csapatokat a vandorviadal.hu weboldalon. Az április 7-én induló, ötfordulós selejtező során a csapatok online feladatok megoldásával gyűjthetnek pontokat. A döntő június 14-e és 20-a között lesz, egyhetes táborban. (MTI)
BE(P)ART – Grow with Arts
Egy budapesti és négy vidéki középiskolában indul a Szépírók Társasága új oktatási programja, amely az Európai Unió támogatásával valósul meg. A megvalósítás első szakaszában budapesti, ajkai, debreceni, pécsi és székesfehérvári középiskolások találkozhatnak írókkal, költőkkel, egyelőre online formában. Az első online órákat február utolsó hetében tartották Dragomán György, Lackfi János, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina és Varró Dániel közreműködésével. Ezeket további alkalmak követik márciusban és áprilisban, majd májusban egyetemi-főiskolai workshopot terveznek a tanárképzésben részt vevő hallgatók számára. Ősszel általános iskolák is csatlakoznak a projekthez, év végén pedig irodalmi pályázatot írnak ki fiatal alkotók számára.
A több európai országban párhuzamosan zajló programsorozat fő célja, hogy népszerűsítse a kortárs európai irodalmat a fiatal közönség körében, korszerű megoldásokkal ismertesse meg a művészeti, irodalmi oktatásban dolgozókat, és egy nemzetközi oktatási és ösztöndíjhálózatot hozzon létre fiatal alkotók számára. A BE(P)ART – Grow with Arts címen elinduló projekt keretein belül lehetőség nyílik egy, az általános iskolai, középiskolai és egyetemi oktatást kiegészítő hosszú távú program megvalósítására, irodalmi alkotópályázat indul fiatal írók számára, és lehetőség nyílik nemzetközi kulturális fesztiválokon való részvételre is. A projekt belga (UC Limburg University College), spanyol (Uxio Novoneyra Foundation) és szerb (Krokodil Association) társszervezetekkel, az Associació PEN Català vezetése alatt zajlik. Részletek: http://szepiroktarsasaga.hu/
Várhatóan ősszel tér vissza a DiscoverEu
A DiscoverEU program keretében 18 éves fiatalok nyerhetnek InterRail vonatjegyet, amellyel beutazhatják és felfedezhetik az Európai Unió országait. A COVID-19 járvány terjedésével és a korlátozások szigorításával azonban a programot felfüggesztették, mindaddig, amíg a járványügyi intézkedések újra lehetővé teszik a nagy létszámú nemzetközi utazásokat. Azok a fiatalok, akik 2019 novemberében nyertek vonatjegyet, az aktuális szabályok szerint 2021. augusztus 31-ig használhatják fel jegyüket.
Mariya Gabriel biztos ismertetése alapján a program következő pályázási időszaka 2021 őszére esik (pontos dátumok hamarosan), így a nyertes fiatalok 2022 márciusa és 2023 márciusa között használhatják majd fel vonatjegyüket. Jó hír, hogy az új forduló során összesen 60 ezer vonatjegyet osztanak ki a szervezők, amely darabszám a legutóbbi forduló háromszorosa. Sőt azok a fiatalok, akik 2020-ban pályázhattak volna az InterRail vonatjegyekre (ám a pandémia következtében erre nem volt lehetőségük), szintén részt vehetnek a következő fordulóban. További információk hamarosan az Európai Ifjúsági Portálon olvashatók: https://europa.eu/youth/discovereu_hu
Interaktív digitális korrepetálást kínál a Matek Oázis
A koronavírus-járvány terjedése miatt online oktatásra kellett átállni az iskolákban, ami egy teljesen szokatlan helyzet elé állította a diákokat, a szülőket és a pedagógusokat egyaránt. A gyerekeknek az egyik legnagyobb nehézséget a matematika elsajátítása jelenti, hiszen egy olyan speciális tantárgyról van szó, ahol szorosan egymásra épül a tudásanyag, de digitálisan még nehezebb tartani a lépést óráról órára. Akinek szüksége van külön matekra, annak érdemes olyan interaktív oktatóprogramot keresnie a neten, amivel be tudja pótolni a hiányosságait. A Matek Oázis időkímélő, barátságos és élvezhető korrepetálást nyújt mindenkinek interaktív videókkal, játékokkal és feladatsorokkal.
„Speciálisan erre a célra kifejlesztett, interaktív videónak nevezett oktatóprogrammal, gyakorló teszt feladatsorokkal és készségfejlesztő játékokkal érjük el, hogy ne csak könnyen megértsék a gyerekek a matekot, de az valóban használható tudás legyen akár dolgozatírás vagy a felvételi és érettségi vizsgán is” – fogalmazott B. Békési Bea, a Matek Oázis alapítója. „A számítástechnika biztosítani tudja azt a csodát, hogy megsokszorozhatom a jelenlétemet, és tényleg mindenkinek a maga tempójában magyarázhatom, és a maga szintjén adagolhatom az új ismereteket. A Matek Oázist ez alapján fejlesztettük ki, és fejlesztjük a mai napig. A lelkesedésünk töretlen, tele vagyunk ötletekkel, azon dolgozunk, hogy a matekot egyre könnyebben emészthetővé, minél jobban tanulhatóvá tegyük. És már nemcsak ketten a férjemmel, hanem egy egész lelkes csapattal valósíthatom meg a terveimet” – mesélte.
Bárki kipróbálhatja a gyakorlatban is a Matek Oázis weboldalán elérhető ingyenes leckéket, játékokat: www.matekmindenkinek.hu