Olvasási idő: 
8 perc

Iránytű

2020. június

Összeállította: Dallman Kristóf


Távoli és iskolai használatra alkalmas okostanterem-megoldást dolgozott ki a Vodafone

A társaság tájékoztatása szerint a digitálistanterem-szolgáltatást fizikailag interaktív táblából, a diákok által használt tabletekből és tanári laptopból álló, saját alkalmazásfelülettel rendelkező és egymással kommunikáló eszközök alkotják. Hatszáz tananyag van a rendszerben, ezek például óravázlatok, digitális szemléltető anyagok, a tanárok azonban saját prezentációkat is közzétehetnek a felületen.

Eddig 20 óvodai, általános iskolai, gimnáziumi és szakgimnáziumi digitális tantermet adtak át, ezeket mintegy húszezer pedagógus és diák használja, az idén pedig további húszezer felhasználóra számítanak: a Vodafone Magyarország 40 fenntartó intézmény vezetőjével tárgyal, a csatlakozók 40, 100 vagy 200 licences csomagokat vehetnek, ám ez csak az egyidejű felhasználói számot jelöli, egyébként négyszer ennyi diák kap egyéni hozzáférést. A közleményben idézték Király Istvánt, a társaság vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettesét, aki a digitális tantermet elsősorban általános és középiskoláknak ajánlotta. Kifejtette: a szakképzésben, nyelviskolákban és az egyetemi képzésekben is megfelelően tudják támogatni az órai munkát, függetlenül attól, hogy az valós, vagy virtuális térben zajlik.

A rendszer kiépítése a szolgáltató szerint az igényektől függően 5–12 millió forintba kerül. A szolgáltatás keretszoftverét a SEOS adja, a hardveres megvalósításért pedig a Delta-csoport felel. (MTI)

 

Fokozatosan újranyit az Oktatási Hivatal személyes ügyfélszolgálata

A járványhelyzet enyhülésével személyes ügyfélszolgálati irodánk fokozatosan visszatér megszokott működési rendjéhez: június 2-től heti három nap tart nyitva, egyelőre korlátozott ügyintézési lehetőségekkel. E-mailen és telefonon továbbra is a szokott rendben válaszolunk a kérdésekre.

2020. június 2-től a személyes ügyfélszolgálati iroda hétfői, szerdai és csütörtöki napokon tart nyitva 9–12 és 13–16 óra között. Az apostille közbenső hitelesítési igények mellett immár azokat is várjuk, akik külföldön szerzett nyelvvizsga honosítása vagy külföldön szerzett végzettség, bizonyítvány, képesítés elismertetése ügyében szeretnének ügyeket intézni.

A többi ügy esetében továbbra is kérjük, hogy lehetőség szerint az elektronikus ügyintézési lehetőségeket használják (pl. E-felvételi a felsőoktatási felvételi eljárásban), vagy kérdés esetén telefonon, e-mailben érdeklődjenek! Az e-mailekre és telefonokra továbbra is a járvány előtt megszokott rendben válaszolunk. A nyitva tartás további változásáról és a személyesen intézhető ügyek köréről folyamatosan tájékoztatást fogunk adni.
(Oktatási Hivatal)

 

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma benyújtotta az Országgyűléshez a köznevelési törvény módosítására vonatkozó javaslatát, amelynek középpontjában a pedagógusok fokozott védelme áll

A törvénymódosítás célja a pedagógusbántalmazás megszüntetése. A tervezett jogszabály garantálja, hogy a pedagógusok biztonságos környezetben, nyugodt körülmények között végezhessék munkájukat, ezért megteremti annak a lehetőségét, hogy szükség esetén a rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv bevonható legyen a pedagógusok védelme érdekében. A törvénymódosítás tartalmazza a 2020 szeptemberétől valamennyi tanuló számára teljesen ingyenes tankönyvellátás biztosításához szükséges jogszabály-módosításokat, valamint kibővíti az alapfokú művészetoktatásra ingyenesen jogosult sajátos nevelési igényű tanulók körét.

A nemzetiségi önkormányzatok kérésére a nemzetiségi oktatást szolgáló intézményrendszer egy új intézménytípussal egészül ki, a kiegészítő nemzetiségi óvodával. A pedagógusok végzettségi követelményei nem változnak, de az erre vonatkozó rendelkezések a jövőben nem a törvényben, hanem kormányrendeletben kapnak majd helyet, a pedagógusképzés fejlődése miatt ugyanis a hatályba lépése óta eltelt 8 évben 7 alkalommal kellett emiatt módosítani a nemzeti köznevelésről szóló törvény mellékletét. A jövőben a technikai módosításokat elegendő lesz kormányrendeletben átvezetni. A most benyújtott javaslat rendezi a köznevelés és a szakképzés szétválása kapcsán még fennmaradt egyes részletkérdéseket, így például a művészeti szakgimnáziumok működését. (EMMI)

 

A digitális gyermekvédelmet is szolgálja az OkosÓvoda Program

Újabb pályázati lehetőség nyílik az OkosÓvoda Program keretében – jelentette be Schanda Tamás. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, parlamenti és stratégiai államtitkára elmondta, hogy a Digitális Jólét Program már eddig is több mint száz intézménynek segített saját honlapjuk kialakításában. 2020-ban további száz óvoda kaphat egységes szolgáltatásként kész arculati elemeket tartalmazó modulokat, hogy így igényeinek megfelelően alakíthassa ki webes felületét.

A három éve sikeresen működő programnak a honlapfejlesztésen túl része a pedagógusok és szülők tájékoztatása is a digitális gyermekvédelmi kérdésekben. Idén új elemként a csatlakozó intézmények részt vesznek egy kutatásban, amelyben az óvodás korosztály digitális tevékenységét elemzik. A pályázóknak kutatási napló készítését kell vállalniuk, a szakértők az így összegyűlő információk alapján ajánlásokat fogalmaznak majd meg az óvodapedagógusoknak a digitális médiakörnyezethez kapcsolódó nevelési, oktatási kérdésekben. Az OkosÓvoda Program ezzel is hozzájárul ahhoz, hogy a magyar gyermekek ne váljanak kiszolgáltatottá, megfelelő védelmet kapjanak a digitális világban rejlő kockázatokkal szemben.

A pályázattal kapcsolatos további információk a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia oldalon találhatók. A jelentkezési lapokat 2020. július 31-ig lehet benyújtani az okosovoda@djnkft.hu e-mail címre. (ITM)

 

Könyvet a szórványba!

Az idegen nyelvi környezetben élő magyarok beszélt és írott-olvasott anyanyelve, kultúrája veszélyben van. Ezen kíván segíteni a Könyvet a szórványba! mozgalom, amely a helyi igényeknek megfelelően, célzottan juttatja el a már az anyaországban érdeklődési körönként (pl. mesekönyv, szépirodalmi, ifjúsági, történelmi, neveléssel kapcsolatos, kertészeti, vallási stb.) gyűjtött-válogatott könyveket. Legutóbb a Barcaság és Kassa környékének magyarlakta falvai, illetve a horvát tengerparti magyarok szövetségei jelezték, hogy szívesen fogadnának magyar nyelvű könyveket.

A kinti elosztást olyan helyi értelmiségiek végzik, akik napi munkájuk révén ismerik a szórványban élő családokat, fiatalokat, így érdeklődésüknek megfelelő kis kollekciókat állíthatnak össze. Sok iskolának, tanárnak van kapcsolata külhoni magyarokkal, sokan a határon túlról telepedtek át; a „Határtalanul!” program révén pedig számtalan újabb osztály, iskola utazik a határon túlra, így számos intézményi és személyes barátság is szövődik – ezek a kapcsolatok szintén segíthetnek.

Mivel mesekönyvekre van a legnagyobb igény, elsősorban ezek gyűjtését, felajánlását kérik. A gyűjtésbe és a kiszállításba intézmények, magánszemélyek és szervezetek bekapcsolódását is várják – most leginkább a középiskolák és a felsőfokú intézmények jelentkezését kérik; jelentkezni a konyvetaszorvanyba@gmail.com címen lehet. (Oktatási Hivatal)