Iránytű
2020. január-február-március
Összeállította: Dallman Kristóf
Egy évvel elhalasztja a kormány a Külföldi Nyelvtanulási Programot
„Egy évvel elhalasztja a kormány a Külföldi Nyelvtanulási Programot – jelentette be Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter annak kapcsán, hogy a kormány rendkívüli jogrendet hirdetett és veszélyhelyzet elrendeléséről döntött a koronavírus-járvány miatt.” A fentiek alapján a Tempus Közalapítvány a pályázati rendszert a bejelentést követően felfüggesztette. Amint a Tempus Közalapítvány a program kapcsán további tájékoztatást kap, azt a Külföldi Nyelvtanulási Program honlapján – www.knyp.hu – közlik. (tka.hu)
Közel 2000 roma lány iskolai eredményességét támogatta az Oktatási Hivatal projektje
Az ország tizenhat megyéjében, mintegy 440 mentor közel 2000 fiatal lányt és családját támogatta az Oktatási Hivatal által megvalósított Bari Shej (Nagylány) program, hangzott el a budapesti zárókonferencián. A kiemelt európai uniós projekt keretében megvalósuló projekt célja roma lányok végzettség nélküli iskolaelhagyásának mérséklése, ennek érdekében a programban közreműködő mentorok két éven át segítették mentoráltjaikat az életvezetés és a tanulás területein. A mentorok számára a program felkészítő képzést, mentor kézikönyvet és szakmai műhelyfoglalkozásokat biztosított. (oktatas.hu)
Az OKTV-eredményeket a már lezajlott versenyfordulókon elért eredmények alapján határozzák meg
Az Oktatási Hivatal a kihirdetett országos veszélyhelyzetre való tekintettel a tanulók és kísérőik közösségi közlekedésben való részvételének elkerülése érdekében, továbbá egyes döntők résztvevőinek nagy száma miatt az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) döntőit nem rendezi meg. Mivel minden OKTV-tárgyból megrendezték a tanulók iskoláitól teljesen független második versenyfordulókat, a szakmai bizottságok a végeredményeket e tanévben – rendkívüli módon – a 2020. március 13-áig elért eredmények alapján állapítják majd meg. (oktatas.hu)
Elindult a KÉP projekt!
A Kézenfogva Alapítvány koordinálásában, az Erasmus+ program társfinanszírozásában valósul meg a KÉP – „Komplex érzékenyítő program megosztása és adaptálása a közép-európai régióban” projekt. A 2019 decemberében indult projekt gerincét a koordináló Alapítvány tizenöt éve indított komplex szemléletformáló program adja, melynek kivitelezéséhez egy komáromi és egy marosvásárhelyi pedagógiai szervezet is csatlakozott. A két éves projekt során pedagógus-továbbképzést és azt követő konzultációt, fogyatékos és nem fogyatékos gyermekek közti aktivitást, fogyatékossági témahetet, valamint játék- és élménynapot szerveznek. A projektről további információ a www.kezenfogva.hu/kep címen érhető el. (tka.hu)
Az MTVA és telekommunikációs cégek is segítik a tantermen kívüli oktatást
A koronavírus-járvány megfékezésére hozott intézkedésekkel összhangban az otthon tanuló diákok munkáját segíti az M5 kulturális csatorna: minden hétköznap reggel nyolc órától este fél kilencig oktatási tartalmakat sugároz. A csatorna hétköznaponként 8 és 11 óra között az általános iskolák 5–8. osztályos diákjai számára közöl tananyagokat biológia, magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, művészetek és informatika témakörben. Ezt követően 11 és 12 óra között idegennyelvi leckék következnek, majd 12 órától kezdve a középiskolás korosztály érettségi felkészítését segíti az M5. A tantárgyakhoz kötődő leckék mellett a Mindenki Akadémiája című tudományos műsor, a hétvégi napokon pedig az Ismerd meg! című vetélkedő adásainak ismétlését követhetik a nézők. Az előzetes műsorterv minden nap frissül: a mediaklikk.hu/digitalisoktatas oldal oktatási műsorajánló menüjében.
A tantermen kívüli, digitális munkarend támogatására az országosan elérhető oktatási anyagokat tartalmazó weboldalak, így – egyebek mellett – az oktatas.hu, az nkp.hu, a videotanar.hu, az ekreta.hu, a mozaweb.hu használata a tanév végéig nem terheli a lakossági ügyfelek adatkeretét a Vodafone Magyarország hálózatán. Ugyancsak adatkeret igénybevétele nélkül lesz elérhető a Vodafone Magyarország Alapítvány Vodafone Apptár androidos applikációja, amelyben több száz ingyenesen letölthető, tanulást segítő program található. A Vodafone továbbá minden lakossági és kisvállalati ügyfelének számlázási ciklusonként 5-5 GB, összesen 15 GB mobilinternetet biztosít. A Telenor 100 GB extra Hipernetet bocsát minden ügyfele rendelkezésére. A Telekom minden lakossági, üzleti- és feltöltőkártyás ügyfelének 10 GB extra mobilnetet biztosít. A telekommunikációs cég ingyenessé tette a MagentaKraft használatát, amelyben bármely tanár elkészítheti saját podcastjét, videóját, és akár élőben is közvetítheti az óráját. (oktatas.hu)
Javultak a magyar tanulók eredményei az országos kompetenciamérés adatai alapján is
Az Oktatási Hivatal honlapján már elérhetők az országos kompetenciamérés eredményei. Ebből kiderül, hogy a 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók miként tudják alkalmazni szövegértési képességeiket és matematikai eszköztudásukat tanulmányaik és a hétköznapok során. A 2001 óta minden évben megszervezett mérés alapján az érdeklődők képet kaphatnak az egyes iskolák jellemzőiről, megismerhetik az adott osztályok teljesítményadatait, megtudhatják, hogy az esetleges hátrányokat az iskola mennyire tudja kompenzálni. Az eredmények az ország többi iskolájával is összevethetők.
A PISA-méréshez hasonlóan az eredmények az előző évek adataihoz képest mindkét területen javulást mutatnak: matematikából a 8. évfolyamon átlagosan 1624 pontot értek el a tanulók, ami a mérések kezdete óta a legjobb eredmény, a 10. évfolyamon a diákok átlag képességpontja a 2010-ben mért 1613-ról 1670-re nőtt, ami ugyancsak az elmúlt évek legjobb eredménye. A szövegértés terén a 8. évfolyamon elért átlagosan 1608 pont az eddigi legmagasabb érték, a 10. évfolyam azonban még ennél is eredményesebben szerepelt, a 2008-ban mért 1609 ponthoz képest 2019-re az átlageredmény 1661-re emelkedett.
A bázisként használt 6. évfolyamos eredményben nincs érdemi változás, az elmúlt években csak kisebb ingadozások figyelhetők meg. A tárca abban bízik, hogy a javulás trendszerű marad, és tovább tükrözi majd az oktatási rendszer fejlesztésére fordított kormányzati erőfeszítéseket, a pedagógusok színvonalas munkáját és a tanulók szorgalmát. Az információkat a szülő a tanulói mérési azonosító felhasználásával ismerheti meg. (EMMI)
Elindult a Digitális Összefogás kezdeményezés
Digitális Összefogás elnevezéssel akciót indított az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A kezdeményezés célja, hogy a szektor szereplői által felajánlott digitális megoldások, eszközök és szolgáltatások minden érintetthez eljussanak ebben a rendkívüli helyzetben – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter március 24-i online sajtótájékoztatóján. A Digitális Jólét Program koordinálásban megvalósuló Digitális Összefogás keretében a tárca a felajanlas.digitalisjoletprogram.hu címen létrehozott egy gyűjtőoldalt, ahol az ágazat szereplői által felajánlott minden digitális megoldás, alkalmazás és szolgáltatás egy helyen érhető el.
A felületen minden érintett időben értesülhet és teljes körű tájékoztatást kap a felajánlott digitális lehetőségekről, igénybevételük feltételeiről. A digitális szektor így mostanáig összesen százhúsz digitális megoldással, alkalmazással, szolgáltatással segíti a veszélyhelyzethez való alkalmazkodást, elsősorban a tanárok és diákok, az idősek és a vállalkozások, munkavállalók számára. Az ágazati összefogás részeként elérhetővé válnak vírusirtók, audiovizuális stúdiókapacitás, dolgozatírás-hitelesítő rendszer, ingyenes filmadatbázisok, érettségi applikáció, egészségügyben dolgozókat támogató alkalmazás, tartalomgyártás, 3D-modellezés és önkormányzati applikáció is. (MTI)
Minimális személyi kontaktussal valósulnak meg a beiratkozások
Minimális személyi kontaktus mellett valósulnak meg a beiratkozások az óvodákba és általános iskolákba – közölte a köznevelési államtitkár. Maruzsa Zoltán elmondta: a beiratkozás ütemezésével kapcsolatos döntésről az összes óvodát és általános iskolát értesítették. A szülők e-mailben, telefonon, illetve a KRÉTA rendszeren keresztül tudják majd jelezni gyermekeik beiratkozási szándékát.
A nem körzetes óvodákban a beiratkozási időszak április 2–20. között lesz, majd 21-én a körzetes intézmények, hivatalból, automatikusan felveszik az addig máshova nem jelentkezőket – ismertette. Az általános iskolák esetében nagyon hasonló a metódus, azzal a különbséggel, hogy a jelentkezés április 6–24. között zajlik majd a nem körzetes, április 28-áig – hivatalból – a körzetes iskolákba való beíratás.
Az Oktatási Hivatal minden körzetes intézmény fenntartóinak már március elején átadta a hozzá tartozó gyermekek adatait – tette hozzá. Maruzsa Zoltán az érettségivel kapcsolatban azt mondta, hogy több forgatókönyvön is dolgozik a kormány, és kellő időben megszületik a döntés. A veszélyhelyzetben a digitális oktatásra történő átállással kapcsolatban az államtitkár azt mondta, nagyon büszke arra, amilyen „gyorsasággal és innovációval” történt meg, ezért köszönet illeti a pedagógusokat. (MTI/EMMI)
Elhalasztják a Fenntarthatósági Témahetet
A veszélyhelyzetre való tekintettel az emberi erőforrások minisztere határozatot bocsátott ki a Fenntarthatósági Témahét elhalasztásáról, pótlására várhatóan az ősz folyamán kerül sor.
A határozat alapján az országos mérések-értékelések – így például az idegen nyelvi mérés és az országos kompetenciamérés – elmaradnak, a NETFIT mérést felfüggesztik. Az intézkedések célja, hogy tovább javítsák a járvány lelassításának hatékonyságát. (EMMI)