Olvasási idő: 
8 perc

Iránytű

2019. március-április

Több mint ezer iskola regisztrált idén a Digitális Témahétre

Az idén 1043 iskola regisztrált az immár negyedik alkalommal, április 8. és 12. között megrendezett Digitális Témahétre, ezzel a tematikus program az indulása óta a legmagasabb részvételi arányt érte el. A témahéten, amely a magyar iskolákban a digitális kihívások megerősítésére törekszik, több mint háromezer projekt készült el, közel 1700 esemény zajlott le mintegy 140 ezer diák részvételével és csaknem 8 ezer pedagógus közreműködésével. A programban idén részt vett a szakképző intézmények fele, ami azt mutatja, hogy e területen is fontos szerepe van a digitális kompetenciának. Idén a programhoz a 880 vidéki és 134 budapesti intézményen kívül 29 határon túli iskola is csatlakozott. A témahéthez kapcsolódó pályázatokra április 28-ig lehet nevezni. A három legjobb pályázatot benyújtó köznevelési intézmény, illetve pedagógus több százezer forint értékben juthat a digitális pedagógiát támogató eszközökhöz. Az iskolák emellett a témahét partnerei által felajánlott különdíjakra is pályázhatnak. A pályázatok nyertesei június 8-án a Digitális Oktatási Konferencia díjkiosztóján vehetik majd át az elismeréseket. További információ a www.digitalistemahet.hu oldalon érhető el. (kormany.hu)



Fontos, hogy a diákok elkötelezettek legyenek a környezetvédelem ügye mellett 

A 2019. április 17-én kezdődött kétnapos tanácskozáson a Kárpátok keretegyezményt aláíró államok képviseltették magukat mintegy hetven delegálttal. Maruzsa Zoltán helyettes államtitkár kiemelte: a kormány 2014-ben kezdeményezte a Fenntarthatósági Témahét bevezetését Magyarországon annak érdekében, hogy a hagyományos tantervi, tanórai kereteket meghaladva minden évben a fenntarthatóságra és környezetvédelemre neveljék a magyar diákokat. A Kárpátok régiójában sem a környezetszennyezés, sem az egyéb problémák nem állnak meg az országhatároknál. Együttes kezelésük közös feladat, mint ahogy az is, hogy a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem fontosságának jegyében neveljék a gyermekeket – hangsúlyozta. Jelezte: a tanácskozáson bemutatják azokat a magyarországi kezdeményezéseket – a fenntarthatósági témahetet, valamint a Zöld Óvoda és Ökoiskola programokat –, amelyeket az oktatási rendszerben bevezettek annak érdekében, hogy a tanulók elkötelezettek legyenek a környezetvédelem ügye iránt.

A Kárpátok keretegyezményt a Kárpátok védelméről és fenntartható fejlődéséről hét ország (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Ukrajna) írta alá 2003 májusában Kijevben. A 2006 januárjában életbe lépett egyezmény a régió egyetlen, fenntarthatósággal foglalkozó, többszintű kormányközi hálózata. A keretegyezmény aláíróinak közös víziója az egységes szakpolitika és az együttműködés megvalósítása a Kárpátok védelme és fenntartható fejlődése érdekében. Az idei nemzetközi konferenciát a keretegyezmény soros elnökeként Magyarország szervezte. (MTI)


Dalszerzést az osztálytermekbe!

Élményalapú, digitális technikai eszközre építő, óvodásoknak és kisiskolásoknak szóló, új nemzetközi zeneoktatási módszertan európai bevezetésén dolgozik a dalszerzőket tömörítő Artisjus Egyesület. A napokban útjára indított Future Songwriting elnevezésű, kétéves nemzetközi projektben összesen nyolc európai intézmény működik együtt, munkájukat az EU Kreatív Európa programja is támogatja. Az eredetileg Finnországban indított projekt néhány éve hatalmas sikereket ért el a finn általános iskolai ének-zene oktatásban. Lényege, hogy a digitális technika használatával interaktívvá és élményalapúvá teszik a kisiskolások zenei foglalkozásait, a középpontban pedig a közös dalszerzés áll. Az óvodai és iskolai foglalkozások keretében a gyerekek együtt kitalálnak egy történetet a benne szereplő karakterekkel együtt, majd egy táblagép segítségével hangokat, zajokat, zörejeket gyűjtenek, rögzítenek hozzá. A GarageBand elnevezésű applikációnak köszönhetően szabadon engedhetik zenei kreativitásukat: hangszereket szólaltathatnak meg, közösen zenét és szöveget írnak, egyszerű dalokat hoznak létre. (Artisjus)



Videóinterjúk a 21. század oktatásában – 2019

A Dél-kaliforniai Egyetem (University of Southern California, USC) Soá Alapítványa meghirdeti nemzetközi szakmai továbbképző programjának nyolcadik évfolyamát az előítéletek csökkentése, a toleranciáról és a holokausztról való oktatás, valamint a média- és digitális oktatás iránt érdeklődő, elkötelezett magyarországi és határon túli tanárok számára. Az egyhetes, bentlakásos, szakmai továbbképző program során a résztvevők megismerkedhetnek a videóinterjúk oktatáson való használatának módszertanával és gyakorlatával, a holokauszt és más népirtások túlélői és szemtanúi személyes történeteinek erejével, és megvizsgálják, hogyan járulhatnak hozzá ezek a történetek ahhoz, hogy a diákok közösen gondolkodjanak a mindennapokban tapasztalható előítéletekről, intoleranciáról.

A résztvevők a programban megismerkednek a USC Soá Alapítvány Vizuális Történelmi Archívumának használatával, a digitális szerkesztés alapjaival, valamint az IWitness online digitális platform használatával. Megtanulják, hogyan készíthetnek az intézet archívumában található videóinterjúk segítségével multimédiás oktatási projektet. Az IWitness platform a Nemzeti Köznevelési Portál okoskönyvi felületén is elérhető lesz az okostankönyvek publikálását követően.

A program kötelező részeként a képzést követő évben a résztvevők oktatási anyagot dolgoznak ki az USC Soá Alapítvány Vizuális Történelmi Archívuma videóinterjúinak felhasználásával, valamint vállalják, hogy az elkészült tananyagot iskolájukban kipróbálják, tapasztalataikat valamely szakmai fórumon ismertetik, egy év múlva pedig bemutatják projektjeiket egy háromnapos záróprogramon.

A képzésen való részvétel ingyenes, az utazási, étkezési és szállásköltségeket fedezzük, a résztvevők tananyaguk elkészülte után szerény honoráriumban részesülnek. A képzés az elmúlt öt évben akkreditált volt (120 óra), az akkreditáció megújítása folyamatban van. 

A program helyszíne és ideje:
Közép-európai Egyetem, 2019. július 2–7.
Jelentkezési határidő: 2019. május 5.

További információ: http://sfi.usc.edu/hungarian/twt2019



Tanároktól tanároknak – Online kurzus a pedagógusok szakmai megújulásáért 

Játékosítás, differenciálás, iskolai IKT-használat – többek között ezekről a témákról lesz szó a Tempus Közalapítvány ingyenes, online kurzusán. Az április 16-án indult MOOC (Massive Open Online Course) fókuszában a digitális pedagógia áll. A tananyag összeállításához a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertára adta az alapot: a tartalmak előállítását és a kurzus facilitálását is olyan gyakorló pedagógusok végzik, akik szerepelnek az IKT eszközöket és digitális pedagógiai módszereket alkalmazó innovatív tanárok adatbázisában.

A MOOC olyan tömeges nyílt online kurzus, amelyet bárki ingyen felvehet, és a megadott határidőn belül rugalmasan végezhet el – személyes jelenléten alapuló kontaktóra nélkül. „A tanulás jövője MOOC” elvégzésével a pedagógusok a tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek megújításához nyerhetnek inspirációt, illetve a mindennapi iskolai tevékenységük során alkalmazható módszereket és eszközöket ismerhetnek meg. A résztvevők gyakorlati tanácsokat és konkrét javaslatokat kaphatnak ahhoz, hogy egy-egy alkalmazást eredményesen tudjanak használni például a differenciálásban vagy a tanórák játékosítása során.

A folyamatba bármikor be lehet kapcsolódni, és egy-egy modul önmagában is elvégezhető.

A részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. További információ és a jelentkezési űrlap a Tempus Közalapítvány honlapján (https://tka.hu/) érhető el. (Tempus Közalapítvány)