Olvasási idő: 
8 perc

Iránytű

2019.január-február

Összeállította: Besze Barbara, Indri Dániel Janisz

 

Bérpótlékról dönthetnek az iskolaigazgatók

Több mint nyolcszáz helyen, összesen 276 milliárd forintból kezdődött korszerűsítés tavaly a köznevelési intézményekben. A Klebelsberg Központ pénzügyi működése stabil, adóssága nincs, az állami fenntartásban sokkal több jut fejlesztésekre is – erről Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár beszélt a Magyar Hírlapnak. Elmondta azt is: a tervek szerint 10-15 százalékos, teljesítményalapú bérpótlékról dönthetnének az iskolaigazgatók. Szerinte ez már erősen motiválna, a mérési eredmények pedig segítenék az intézményvezető mérlegelését. Gondolkodnak még egy, a pályára való visszatérést segítő ösztöndíjon is, hiszen az elmúlt évtizedekben sokan hagyták el a tanári pályát. „Ezzel a 2022 utáni nyugdíjazási hullámra is készülnénk. A pályára visszalépőknek öt-hat évig biztosítanánk az ösztöndíjat, reméljük, ezzel több ezer embert meg lehet szólítani. Tervezzük a vezetői életpálya bevezetését is, hogy még vonzóbb legyen az intézményvezetői állás” – nyilatkozta a lapnak. (magyarhirlap.hu)



Hét innovatív tanár részesült idén a Tempus Közalapítvány elismerésében

Digitális kreatív műhely, vitakultúra-fejlesztés, Weöres-ösvények: néhány téma, amely a tanárok kreativitását dicséri, népszerűsíti az iskolai IKT-használatot, és amelyek kidolgozói olyan pedagógusok, akiknek munkáját Digitális Pedagógus Díjjal ismerte el a Tempus Közalapítvány. A hat éve útjára indított Digitális Módszertár arra hivatott, hogy az IKT eszközöket és digitális pedagógiai módszereket kreatív és innovatív módon alkalmazó tanárok ötlettára legyen. Az adatbázis használatával a pedagógusok a tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek megújításához nyerhetnek inspirációt, illetve konkrét, a mindennapi iskolai tevékenységük során alkalmazható módszereket tanulhatnak másoktól. A gyakorló tanárok által feltöltött anyagok a 21. századi fiatalok, vagyis a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik az IKT eszközök kreatív használatával.

A digitális pedagógiai módszerek alkalmazásának egyre nagyobb népszerűségét mutatja, hogy az idei felhívásra 54 ötlet érkezett. A legújabb ötletek feltöltői közül került ki az a hét gyakorló tanár, akinek munkáját 2018-ban Digitális Pedagógus Díjjal ismerték el. A díjazott és a további, oklevéllel elismert pedagógusok módszertani ötletei megtalálhatók a Tempus Közalapítvány Tudástárában (https://tka.hu/tudastar), ahol az uniós Erasmus+ program támogatásával megvalósított tanári tanulmányutak és külföldi képzések során elsajátított több száz módszertani ötlet között is böngészhetnek az érdeklődők. (Tempus Közalapítvány)



Kézikönyv az iskolai közösségi szolgálat sikeres megvalósításához

Már letölthető az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet új kiadványa. A kézikönyv említést tesz az iskolai közösségi szolgálat mint pedagógiai eszköz céljáról, alapelveiről, a felkészítés és feldolgozás módszertanáról és gyakorlatáról, valamint projekteket mutat be. Külön fejezetet szentel a dokumentációnak azok számára, akik még bizonytalanok a program bevezetésének mikéntjében. Azoknak a pedagógusoknak is szól egy fejezet, akik még jobban elmélyülnének ebben az új szerepben, és egy adott osztállyal vagy csoporttal lehetőségük van hosszabban is dolgozni. A felkészítéshez használható kisfilmeket is csokorba gyűjtötték a szerzők, valamint a fogadó szervezeteknek is készült egy külön fejezetet. Az ingyenesen letölthető kiadvány az alábbi linken érhető el: ofi.hu/sites/default/files/attachments/iksz_book_online_0.pdf
(ofi.hu)



Ismét lehet jelentkezni az év legkalandosabb táboraiba, a Vándortáborokba

Új élmények és öt új útvonal, összesen immár 19 helyszín és három mozgásforma várja a Vándortáborba jelentkező iskolás gyerekeket és kísérőiket az ország legszebb tájain. Az év legkalandosabb és legkörnyezettudatosabb táboraiba az idei szezonban közel 10 000 gyermek juthat el kedvezményes áron. A nagy érdeklődésre való tekintettel a helyek valószínűleg hamar betelnek, ezért érdemes január 28-tól figyelni a www.vandortabor.hu weboldalt.

A táborok a környezettudatosság jegyében zajlanak, ügyelve a fenntarthatóságra, a szelektív hulladékgyűjtésre, az erdészeti erdei iskolák pedig szemléletformáló programokat is kínálnak a résztvevőknek. Cél, hogy a gyermekek az aktív időtöltés közben ismerjék meg környezetüket, a természeti és kulturális értékeket. Szintén az idei év újdonsága, hogy a táborokban részt vevő gyerekek számára fotó- és novellapályázatot írnak ki a szervezők, az érdeklődők hamarosan tájékozódhatnak a részletekről a weboldalon.

Egységesen 25 000 forintos részvételi díjért vehetnek részt a diákok a táborokban, amely tartalmazza a teljes ellátást, a szállást és a táborokhoz kapcsolódó egyéb programok belépődíjait is, valamint a kerékpárokat, hajókat és a további szükséges felszereléseket. Az állam által támogatott Vándortábor Program különösen kedvezményes áron nyújt egyhetes nyaralási lehetőséget az általános iskolás és középiskolás fiataloknak.

Az első egyhetes turnus 2019. június 15-én indul. Ezt követően vándortábori útvonalanként változó időpontokban, a jelentkezési felületeken található naptárban látható napokon lehet indulni augusztus 12-ig. A jelentkezési felület a táborhelyek megtelte után, de legkésőbb 2019. április 30-án zárul le. A programhoz kapcsolódva továbbképzések indultak a kísérő pedagógusok számára, ennek költsége 15 000 forint. A képzést elvégző pedagógusok a táboroztatásért külön díjazásban részesülnek. (vandortabor.hu)



Kiosztották az iskolai közösségi szolgálati díjakat

A Nemzeti Pedagógus Kar országos küldöttgyűlésén kiosztották a kiváló iskolai közösségi szolgálatot végző iskoláknak alapított díjakat. A középiskolás diákok számára 2016 óta kötelező az iskolai közösségi szolgálatban való 50 órás részvétel. A középiskolások végezhetnek közösségi szolgálatot a bűn- és balesetmegelőzés területén, kulturális intézményekben, a környezet- és természetvédelemben, a szociális ellátórendszerben, valamint a katasztrófavédelem területén. A diákok a hadisírok gondozásától kezdve mozgássérült gyerekekkel való foglalkozásig számos területen kipróbálhatják magukat. A közösségi szolgálat során a tanulók nemcsak egy-egy problémát oldhatnak meg, hanem észrevétlenül tanulhatnak az együttműködésről, a konfliktuskezelésről, az empátiáról, a kreatív gondolkodásról, a projekttervezésről, a döntéshozatalról és a felelősségvállalásról is.

Idén a debreceni Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium és az alsószentmártoni Tan Kapuja Buddhista Gimnázium és Általános Iskola kapta a Nemzeti Pedagógus Kar által alapított díjakat. Az EKE OFI díjhoz kapcsolódó ajándékait Petrovics Nándor, Meszleny Eszter és Sárosi Tünde adta át. (ofi.hu)