Iránytű

2017. szeptember

Összeállította: Bálint Anna


Kiváló eredmények nemzetközi tudományos diákolimpiákon

Néhány szorgalmas diák a szünidőben sem pihent, hanem a világ különböző pontjain megrendezett diákolimpiákon – a nemzetközi tudományos versenyek legrangosabbjain – mérte össze tudását több száz indulóval. A magyar diákok kiválóan szerepeltek a komoly felkészülést igénylő versenyeken. A Rio de Janeiróban megrendezett matematikai olimpián a magyar csapat két arany-, egy ezüst- és egy bronzérmet szerzett, és így a 111 induló országból az előkelő 22. helyen végzett. Szintén júliusban rendezték meg Thaiföldön a kémiai diákolimpiát, amelyen négy ezüstéremmel a magyar diákok a 10. helyre kerültek 76 nemzet nem hivatalos rangsorában. A warwicki nemzetközi biológiai diákolimpiáról szintén négy éremmel (egy arany, két ezüst, egy bronz) tért haza a magyar csapat, míg az indonéziai Yogyakartában lezajlott fizikai diákolimpián részt vevő magyar csapat egy arany- és négy ezüstéremmel büszkélkedhet. Egy arany-, egy ezüst- és egy bronzéremmel hatalmas sikert ért el Teheránban az informatikai diákolimpián induló magyar csapat is. De nem csak a reál tárgyakban jeleskedtek a magyar gimnazisták: Schultz Nóra, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium tanulója a három aranyérem egyikét hozta el a még májusban Rotterdamban rendezett 25. Nemzetközi Filozófiai Diákolimpiáról.

 

Újabb 3,3 milliárd forint a nyelvtanulás támogatására

Az EMMI legfrissebb pályázati programja nem felülírja, hanem kiegészíti korábbi elképzelését, miszerint ingyenessé teszi a 35 év alattiak első nyelvvizsgáját – ezúttal pályázati keretek között megvalósítható nyelvtanulással. Novák Katalin, a minisztérium család-, ifjúsági és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára hangsúlyozta: nemcsak a bizonyítvány megszerzése a cél – ami 2020-tól kezdődően felvételi követelmény is lesz –, hanem a jól hasznosítható, piacképes nyelvtudás megszerzése, majd bővítése is. Ezt pedig középiskolai ingyenes nyelvórák keretében fogják biztosítani, melyeket a tanulók tanítási időn kívül vehetnek igénybe. Az órákat saját nyelvtanáraik, illetve külsős nyelv szakos pedagógusok és hallgatók fogják tartani. A program így nemcsak a diákoknak kedvez: a szülőknek nem kell nyelviskolába íratniuk gyermeküket, a bekapcsolódó nyelvtanárok pedig különböző szakmai továbbképzéseken vehetnek részt. A felsőoktatási intézmények emellett pályázhatnak alternatív tanulási formák (to­vább)fej­lesz­té­sére, így például középiskolában tartandó nyári nyelvtáborok, tanulmányutak szervezésére vagy e-learning tananyagok kidolgozására is.

Forrás: www.ujnemzedek.hu/hasznos/33-milliard-forint-tamogatas-a-kozepiskolasok-nyelvtanulasara