Olvasási idő: 
7 perc

Iránytű

2016. december

Sikeres a Köznevelési Kerekasztal eddigi munkája

Sikeres a Köznevelési Kerekasztal elmúlt kilenc hónapban végzett munkája – értékelt Palkovics László oktatási államtitkár a kerekasztal november 22-i ülése utáni sajtótájékoztatón. Összegzése szerint: amit elhatároztak és elkezdtek megvalósítani, az jó irányba mutat. Azokon a területeken, ahol gyors döntésekre volt szükség, mint például a fenntartói rendszer, a finanszírozás átalakítása, a gyerekek terhelésének csökkentése, ott ezek megszülettek, és reményei szerint az eredmények is hamarosan láthatóak lesznek. Kiemelte: a pedagógusok kompetenciái határozzák meg, milyen lesz az oktatási intézmény – ezért is fektetnek kiemelt hangsúlyt a tanárképzés és -továbbképzés átalakítására. Emellett a tartalomnak és a módszertannak is fontos szerepe van a jó oktatás megteremtésében. Hozzátette: nem jó, ha az oktatáshoz való hozzáférés differenciált. A PISA-felmérés eredményei erős összefüggést mutatnak a családi háttérrel – egy jó oktatási rendszernek ezt is ki kell küszöbölnie. Fontos továbbá, hogy a fejlesztések minél korábban elinduljanak, a kötelező óvodáztatás ennek jelentős eleme. A szakképzésről szólva kiemelte: ennek továbbra is alacsony a szintje, s a gimnáziumokat preferálják, pedig a felsőoktatásba való továbblépéshez szükséges végzettséget a szakgimnáziumokban is meg lehet szerezni.

A tanácskozáson részt vett Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatóságának vezetője is, aki szerint Magyarország jó úton indult el, és hosszú utat tett meg az oktatás javítása érdekében, ugyanakkor további javulásra van szükség a szakoktatás minőségében és a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolása területén. Úgy látta: Magyarország relatíve keveset költ az oktatásra, viszont ilyen esetekben lényeges kérdés, hogy ezt a forrást jól költsék el. A tanári fizetések a biztató lépések ellenére sem magasak még – jegyezte meg, és kitért a tanári szakma megerősítésének, a minősége javításának fontosságára. Magyarország nagyot lépett a szakképzés megerősítése területén, ez összhangban áll az OECD ajánlásaival. Az igazgató fontosnak tartotta a vállalati szféra bevonását is, és kitért a tantervi fejlesztésekre, azok alkalmazhatóságára.

(mti.hu alapján)

 

Továbbtanulási kalauz másképp

Alternatív felvételi tájékoztató kiadvány jelent meg #felvételi 2017 – felsőoktatásról mindenkinek címmel. Dr. Duró Zsuzsa pszichológus, pályaorientációs tanácsadó szerint a #felvételi 2017 különlegessége, hogy nemcsak felvételi tájékoztató, hanem egyfajta önismereti segédlet is ahhoz, hogy a megfelelő döntést hozza meg a jelentkezés előtt álló diák. A mai fiatalok nagyon otthonosan mozognak az interneten, rengeteg információ befogadására képesek, de a rendszerezésükkel nem mindig boldogulnak. A kiadvány ennek a generációnak az igényeit igyekszik kiszolgálni a linkgyűjteménnyel és a QR-kódokkal. „Az interneten rengeteg információt lehet összeszedni a továbbtanulással kapcsolatban. Véleményem szerint azonban ez sokszor inkább egy útvesztő, amelyben nagyon nehéz eligazodni. A kiadvány erőssége, hogy a hatalmas mennyiségű információt rendszerbe foglalja, s ezáltal áttekinthető lesz” – világított rá a pszichológus.

A könyv különlegessége, hogy az internettel karöltve, attól mégis kicsit elkülönülve igyekszik segíteni a középiskolásoknak. A QR-kódok segítségével különféle háttéranyagok, önismereti tesztek érhetők el, melyek segítségével lépésről lépésre haladhatnak a jó döntés felé. A kiadvány segítséget nyújt abban is, hogy felsőoktatásban vagy inkább egy szakma elsajátításában gondolkodjon-e a fiatal. A szerzők fontos szerepet szántak a jövőkép kialakításának is: a könyv foglalkozik azzal, vajon milyen szakemberekre lesz szükség 10 év múlva, és szót ejt az életpálya-tervezésről is. A szakok rövid leírásánál elolvasható, milyen kompetenciákat igényel az adott foglalkozás, valamint mik a képzésen előforduló legfontosabb tantárgyak. Az egyes képzéseket bemutató infografikákból megtudhatja a diák, mely intézményekben végezheti el az adott szakot; a diploma megszerzése után milyen arányban sikerül szakmán belül elhelyezkedniük a végzetteknek; és átlagosan mennyi a területen dolgozók jövedelme. A kötet felhívja a pályaválasztó figyelmét az egyes szakmákkal járó esetleges kellemetlenségekre is.

A kiadvány foglalkozik továbbá a külföldi továbbtanulás lehetőségeivel is. Pró és kontra érvekkel, statisztikákkal és tesztekkel próbálja segíteni a diákok döntését. Mindemellett megismerteti a felvételizőket az egyéb lehetőségeikkel is: az időszakos ösztöndíjakkal, a csereprogramokkal, valamint a külföldi diploma távoktatásban történő megszerzéséről is tájékoztatást ad. A #felvételi 2017 erősségei az újszerű struktúra mellett dr. Duró Zsuzsa szerint a fiatalos hangvétel, az őszinteség és a humor: „olyan, mintha egy baráttal beszélgetnénk”, aki ha kell, figyelmeztet, de egyébként segítő kézként segíti át a pályaválasztás útvesztőjén a középiskolásokat. 

(mti.hu alapján)

PÁLYÁZATOK

II. Sajátosan nagyszerű – tehetséggondozás

Kiíró: Gyermekjóléti Alapítvány; Országos Mécs László Irodalmi Társaság; Pálffy Dénes Népfőiskola Társaság; Rábatamási Móra Ferenc Általános Iskola

Határidő: 2017. 03. 01.

Pályázhat: 1–8.osztályosok

A pályázat célja: SNI tanulók tehetséggondozása, tehetségazonosítása, önálló munkára nevelése, a versenyszellem fejlesztése, az önbizalom erősítése. Pályázati kategóriák: 1. színezés, 2. rajzpályázat, 3. alkotáspályázat, 3.1. kép/más, 4. irodalmi pályázat, 4.1. vers- és prózaírás, 4.2. szépíráspályázat. Mindegyik kategóriában pályázhatnak: tanulásban akadályozottak, értelmileg akadályozottak, autizmus spektrumzavarral vagy Asperger-szindrómával élő gyermekek.

Részletek: www.sajatosan-nagyszeru6.webnode.hu

 

Ne érd be konzervvel! – programfejlesztés

Kiíró: Pannon Filharmonikusok

Határidő: 2017. 03. 15.

Pályázhat: bárki

A Pannon Filharmonikusok ötletpályázatot ír ki a 8–14 éves korosztály számára szóló program fejlesztéséhez. Fiatalok, pedagógusok, szülők, nagyszülők pályaanyagát várja a zenekar. Ezt élvezném!, Ide elvinném!, Ezt díjaznám! címekkel, három kategóriába sorolva, eltérő témákat kidolgozva adhatnak be kreatív elképzeléseket a pályázók.

A pályázat kiírásának a célja a tizenéves korosztályt megszólító program fejlesztése, hogy a digitális korban élő gyerekeknek úgy mutassa meg a komolyzene gazdagságát, az élőzene-hallgatás fontosságát és közösségteremtő erejét, a családi szabadidő eltöltésének e formáját, ahogy az a számukra a legnagyobb élményt nyújtja.

Részletek: www.pfz.hu/hu/archivum/hirek/ne-erd-be-konzervvel/884