Olvasási idő: 
9 perc

Iránytű

2016. szeptember

Kreatív és interaktív elemekkel bármelyik diák számára vonzóvá válhat a természettudományos pálya

A kémia és a biológia a mai napig a gyerekek többségének nem más, mint egy megfoghatatlan, képletekkel és törvényekkel teli terület. Kreativitással és interaktív bemutatókkal azonban ez könnyen áthidalható. 2014 szeptemberében a Bayer Hungária hazánkban is elindította „Making Science Make Sense” elnevezésű oktatási programját. A program alapvető célkitűzése volt, hogy a 10–14 éves korosztály a tapasztalati, élményalapú tanulás által megkedvelje a természettudományokat. Az idei tanévben több mint ezer kisdiák volt részese a Bayer MSMS Tudáspont interaktív bemutatóinak.

„Fantasztikus lehetőség volt a diákok számára a Bayer workshopján részt venni, hiszen interaktív módon megtanulni és megtapasztalni a kémia, a biológia és a fizika törvényeit sokkal izgalmasabb, mint a tankönyvben leírt és számukra megfoghatatlan tananyag. Inspirációt jelentett a pedagógusoknak is a rendezvénysorozat, és egyértelmű pozitív visszajelzés, hogy a gyerekek lelkesen várják a további kísérleteket, és bátrabban tesznek fel kérdéseket a tanórákon” – nyilatkozta Bánkiné Nyúl Márta, a dabasi Táncsics Mihály Gimnázium matematika–kémia szakos tanára. Az MSMS Tudáspont programjain részt vevő, több mint 1000 gyerek 80%-ának pozitív irányba változott a véleménye a természettudományokról a workshop után: lelkesen számoltak be élményeikről tanáraiknak, szüleiknek; és sokan önszorgalomból tovább gyakorolták a kísérleteket. „Sokat jelentett, és fantasztikus példa volt a diákoknak, hogy a Műszaki Egyetem hallgatói mutatták be a látványos kísérleteket. Több gyermek például az otthon is elvégezhető lávalámpa-kísérletet készítette el karácsonyra a szüleinek, amivel nagy sikert aratott”– tette hozzá Bánkiné Nyúl Márta.

Az eredmények és visszajelzések alapján a szervezők a folytatás mellett döntöttek: a Bayer MSMS Tudáspont megújult formában, Life Science Point néven ősztől ismét várja majd a program iránt érdeklődőket. A tematika is átalakul: a három új, különböző témakörben érintett terület az eddigieknél még szorosabban kötődik majd az élettudományokhoz, interaktív képzést biztosítva a jelentkező felső tagozatos általános iskolás osztályok számára.

 

Több száz tanár oktatásába kezdenek: újabb nagy dobásra készül a Skool

A Technológiai Oktatásért Alapítvány fő projektje, a Skool kétéves fennállása során azon dolgozott, hogy a társadalmi beidegződések miatt az informatikai pályáról kiszorult lányokon segítsen. A projekt születésnapjára időzítették a bejelentést, hogy az alapítvány a lányok után a tanárokra koncentrál, és több száz magyarországi tanár képzését kezdi meg a KódGarázs és a Telekom együttműködésével. A cél, hogy olyan élményalapú oktatási módszerekkel tudják a tanárok tanítani az informatikát, ami eredményesebb, mint a most rendelkezésre álló technikák. A program az általános iskolákban tanító matematika-, fizika- és informatikatanárokat célozza meg elsősorban, akik közül már közel 250-en töltötték ki az első kört jelentő kérdőíveket. Mint megtudtuk, a jelentkezőknek eddig mindössze töredéke budapesti, és szerencsére komolyabb géppark sem kell a módszer alkalmazásához, hiszen a fejlesztés alatt álló programok akár egy lassabb masinán is futnak.

Évente nagyjából 500 lány választja az informatikát, amikor főiskolára jelentkezik, ezért is komoly eredmény, hogy a Skool két év alatt 1000 lányt tanított meg programozni. Bár a nők összességében elég nagy fölényben vannak a felsőoktatásban a férfiakhoz képest, informatikai és mérnöki területen komolyan alulreprezentáltak. A Skool 8 és 18 éves lányokat oktat, akiket játékos formában tanítanak kódolni (a Scratch nevű programmal), és az IT cégeket is bemutatják nekik. A szervezet olyan vállalatokkal működik együtt, mint a Facebook vagy a Google. (eduline)

 

4 érv, hogy miért legyen az Ön iskolájának is NKP intézményi adminisztrátora

Már több mint 1000 iskola csatlakozott a Nemzeti Köznevelési Portál (NKP) extra pedagógiai támogatást biztosító ingyenes szolgáltatásához. Ne maradjon le az Ön iskolája se!

  • Csoportbontásban differenciált feladatkiosztásra is lehetőséget ad az NKP, online figyelheti tanulói fejlődését.
     
  • A jövőben csak az intézményi adminisztrátor által adott jogosultsággal tudnak majd a pedagógusok speciális, extra tartalmakat (tanmenetek, módszertani segédletek, témazáró feladatlapok, megoldások stb.) elérni az NKP-n.
     
  • Zárt csoportban oszthatja meg ötleteit, tapasztalatait, saját fejlesztésű pedagógiai innovációit kollégáival.
     
  • Gyorsabbá, egyszerűbbé válik az ellenőrzés, a feladatkiosztás folyamata.

Csatlakozni szeretne? Az intézményi adminisztrátorok kijelölését az intézmény vezetője teheti meg az alábbi nyilatkozat kitöltésével és a tamogatas@nkp.hu címre való visszaküldésével. Kérdése van? Írjon nekünk, vagy keressen minket a 06-80-180-042-es, ingyenesen hívható zöld számon!


PÁLYÁZATOK 

Cím: Mit jelent ma 1956?

Kiíró: Magyar Állatorvosok Világszervezete (a Múzeum 1956 Emlékére Alapítvány jogutóda)

Határidő: 2016. 09. 30.

Pályázhat: egyetemi, főiskolai, középiskolai és általános iskolai hallgatók

A pályázat célja: A fiatalokban felkelteni, ébren tartani és elmélyíteni az 1956-os nemzeti forradalom és szabadságharc története és szellemisége iránti érdeklődést. Az Alapítvány ezzel a pályázatával is elő kívánja segíteni, hogy 1956 történelmi szerepének ismerete és megítélése méltó helyet foglaljon el az utókor emlékezetében.

A pályázat témája: A pályázók arra keressenek választ, hogy ki mire emlékszik, illetve mit hallott, mit tud, mit gondol az 1956-os nemzeti forradalom és szabadságharcról. Egyszerűsítve és összefoglalva: Kinek mit jelent ma, 2016 Magyarországán az 1956-os nemzeti forradalom és szabadságharc?

Az Alapítvány a legjobbnak ítélt pályamunkákat könyv alakban is megjelenteti.

Részletek: www.mavsz.com

 

Cím: Néma történetek – saját történetek

Kiíró: HUMART Művészetekért Közhasznú Alapítvány

Határidő: 2016. 10. 04.

Pályázhat: budapesti gyermekotthonokban élő, 13–18 éves fiatalok

A pályázat témája: NÉMA TÖRTÉNETEK – SAJÁT TÖRTÉNETEK, képregény formában.
Pályázni lehet max. 2 db A/3-as alkotással, szabadon választott technikával (tus, tempera, akvarell, pasztell, pác, kollázs stb.). A zsűri előnyben részesíti a nem filctollal készített alkotásokat.

Díjazás: I. díj: 20 000Ft; II. díj: 17 000Ft; III. díj: 13 000Ft.

Részletek: www.humartalapitvany.blog.hu/2016/4

 

Cím: Jókai-díj 2017 – Jókai-regényekből készült filmek elemzése

Kiíró: Jókai Közművelődési és Múzeum Egyesület; Falvak Kultúrájáért Alapítvány

Határidő: 2016. 10. 31.

Pályázhat: bárki

Az irodalmi pályázat témája: „A Jókai-regényekből készült filmek elemzése és azok összehasonlítása az eredeti regénnyel.” Pályázni nyomtatásban meg nem jelent, 10–25 oldal terjedelmű (12-es betűméret, 1,5-ös sortávolság) szépirodalmi írással – prózával vagy tanulmánnyal – lehet, amelynek közlési jogával a szerző rendelkezik.

A legmagasabb értékelést kapott művek közül az alapítók által felkért nemzetközi bírálóbizottság 2017. január 22-én hozza meg döntését. A Jókai-díj tárgyiasult formája Jókai Mór kezének márványlapon elhelyezett festett gipszmásolata.

Részletek: www.alkotohazak.shp.hu

 

A boldogság tanulható

Az idei tanévben indul a Boldogságóra harmadik évada. A diákok boldogságra való tanítását célzó programot a Jobb Veled a Világ Alapítvány dolgozta ki Bagdi Bella vezetésével. Számos vizsgálat bizonyítja, hogy a boldogságórák csökkentik a tanulók szorongását, erősítik önbizalmukat, és növelik a gyermekek pozitív érzelmi állapotának gyakoriságát, tartósságát. Minél gyakrabban vannak pozitív érzelmi állapotban, annál nyitottabbá válnak a világra. Jobban fejlődnek a kognitív és szociális képességeik, kitartóbbá, kiegyensúlyozottabbá és toleránsabbá válnak, és az iskolában is jobban teljesítenek.

Ha szeretne iskolájával részt venni a programban, a csatlakozáshoz szükséges információkat megtalálja a www.boldogsagora.hu oldalon.

A Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet nyílt pályázatot hirdet magyarországi és határon túli nevelési-oktatási intézmények számára a „Boldog iskola” és „Örökös boldog iskola” cím elnyerésére. A pályázat beadási határideje: 2016. szeptember 20.

A pályázatról bővebb információ az alábbi oldalon található: boldogiskola.hu.