Interaktív, látványos természettudomány-oktatás 2.0
Dupláz az MSMS Tudáspont: ebben a tanévben több mint ezer felsős diák és immár tanárok számára is elérhetőek az interaktív természettudományos foglalkozások. Az oktatási program új tematikájával, a látással csatlakozik A Fény Nemzetközi Éve 2015 eseménysorozathoz; ma Magyarországon az iskolás gyermekek 10-15 százaléka rövidlátó, a képernyők folyamatos közelnézésre kényszerítő hatása miatt.
A 2015/16-os tanévben kibővített formában kezdi meg a Bayer Hungária „Making Science Make Sense” (MSMS) Tudáspont oktatási programját, amely csatlakozik az MTA által gondozott A Fény Nemzetközi Éve 2015 eseménysorozathoz is. Ennek jegyében a 10–14 év közötti tanulóknak szervezett foglalkozások és az interaktív kísérletek a látásra, a szem felépítésére és működésére fókuszálnak. Az előző tanévben nagy sikerrel zárult természettudományos és egészségedukációs oktatási program idén már dupláz: a 40 workshopon több mint ezer diák vehet részt; idén a program kiegészül tanárok számára szervezett foglalkozásokkal és egy utazó workshoppal is.
A programindító sajtóeseményre – melynek helyszíne a programsorozatnak is helyet adó Láthatatlan Kiállítás – meghívást kapott prof. dr. Kroó Norbert akadémikus, A Fény Nemzetközi Éve MTA Programbizottságának elnöke; dr. Keserű György Miklós, az MSMS szakmai védnökségét idén is ellátó MTA TTK főigazgatója; dr. Knézy Krisztina szemész, gyermekszemész szakorvos és a BME Szent-Györgyi Albert Szakkollégium fiatal kutatói. (www.bayer.co.hu/msms)
Megváltozik 2017-től a magyar nyelv és irodalom érettségi
A módosítások már elérhetőek az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) oldalán, ahol mintafeladatsorok segítségével is felkészülhetnek a diákok az újfajta megméretésre. A középszintű írásbelin megváltozik a szövegalkotási feladatlap szerkezete: a gyakorlati írásbeliség feladata átkerül emelt szintről középszintre és „Köznapi írásbeliség” megnevezés alatt az érveléssel áll majd párban. A vizsgázók a gyakorlati szövegalkotás és az érvelés között választhatnak. A középszintű írásbeli érettségi vizsgán a műértelmező és a műveket összehasonlító feladat közül választhat a vizsgázó.
A fogalomlistát a vizsgakövetelmények nem tartalmazzák, mivel arról a kerettanterv rendelkezik. Az értékelésben bekövetkezett változások arányosan tükrözik a kerettanterv által elvárt követelményeket. A helyesírás értékelése is megváltozik. A jó helyesírást jutalmazzák, ahelyett, hogy hibapontokkal csökkentenék az eredményt. Emelt szinten a reflektáló és a műelemző szövegek értékelése egymástól függetlenül történik. A műértelmező feladat pontértéke 30 pont, a reflektáló feladat pontértéke 20 pont lesz.
Az emelt szintű írásbeli első feladata emelt szintű szövegértési és műveltségi feladatsor lesz, mivel a szakirányú továbbtanulásnál elengedhetetlen kompetencia a szakirányú szövegértés. A szóbeli tételek száma nem változott. Az anyanyelvben két korábbi témakör összevonásával új témakör jött létre „Ember és nyelvhasználat” néven. Az irodalmi témakörök megnevezésében az irodalmi művek állnak a középpontban. A regionális és interkulturális témakör része lett a határon túli magyar irodalom. (edupress.hu)
PÁLYÁZAT
További információ: www.valasztas.hu