Helytörténeti kitekintő
A kis perspektívákból születik meg a történelem
Az eddig megismert városok történeteiről beszámoló pedagógusok valahogyan mindig igazán szorosan kapcsolódtak az adott város történetéhez. Így volt ez Ugrai Gáborral, aki Békéscsabáról beszélt nekünk, vagy Bánkuti Gáborral, aki Pécsen vezetett körbe bennünket. Esztergom városa azonban egészen más perspektívában jelenik meg számunkra, hiszen egykori székesfővárosként és a magyarországi katolicizmus székhelyeként ismerjük. Ez a beszélgetés mégis sokkal távolabbról indult, méghozzá a Csongrád-Csanád megyei Földeákról, amelynek megalapítása egészen Gellért püspökig nyúlik vissza. Rózsár Dánielné Berényi Mónikával, az Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium magyar, történelem és angol szakos tanárával beszélgettünk helyismeretről és a lokális feltérképezés lehetőségéről Esztergomban és környékén.
Helytörténeti érdeklődését édesanyja történetei alapozták meg, aki 30 éven keresztül dolgozott Földeákon magyar szakos tanárként. Édesanyja számos történetet mesélt neki a földeáki mindennapokról, amelyek elősegítették a tulajdonképpeni helytörténetiség szeretetét. Az általános iskola egy részét, valamint a középiskolát is Szegeden végezte, majd a szegedi egyetemen magyar–történelem szakos tanári diplomát szerzett. „Szeged önmagáért beszélt, az egykori avarok és hunok lakta területről tanítottak is nekünk az egyetemen, és természetesen a honfoglaló magyarság elsőként az alföldi területeket népesítette be, így a régészetnek nagyon nagy szerepe lett Szegeden, amelyben mi is részt vettünk egyetemistaként.” – mesélte Berényi Mónika.
A megannyi történetből pedig megszületett a saját narratívája, hogy a történelmet a helytörténettel lehet a leginkább megismerni és érdekessé tenni. Az egyetemi évek után, a szegedi tanítás megkezdésekor már a pályakezdő éveiben elvitte a diákokat egy-egy szegedi körútra, ahol szóba került a zsinagóga és az alsóvárosi ferences templom, amit még Mátyás király alapított.
Ahogyan Szegeden, úgy természetesen Esztergomban is magáért beszél a történelem. „Úgy tanítom a történelmet – amikor épp nem a hagyományos módon tartunk órákat –, hogy csoportokra osztom a diákokat, majd a csoportok különböző projektfeladatokat kapnak. Mindenki valamilyen feladatot végez el a csoporton belül, amelyek külön pontnak számítanak. Végül ezeket a projektfeladatokat prezentálni kell. Ezek a projektfeladatok lehetnek előadások vagy produktumok is (pl. valamilyen nemzet ételei). Fel szoktam ajánlani a családtörténetek elmesélésének lehetőségét is.”
Elmondása szerint a helytörténeti ismereteket kollégáival együtt beleépítik a tananyagba, méghozzá úgy, hogy minden jellegzetes és nevezetes esztergomi látnivalót – mint jó turisták – meglátogatnak.
„Külön sétánk van a Szent Tamás-hegyre, külön sétatúra van a Várhegyre. Esztergomban a történelem önmagáért beszél, és ezt bele is építjük a tananyagba, olyanformán, hogy mindig legyen kapcsolódási pont a tényanyag és a lokális ismeretek között. Gyakran látogatunk el a Bazilikába is egy történelmi séta keretében, s mindezt egy összefoglaló-reflektáló kvíz egészíti ki.” – tette hozzá a tanárnő.
A történelmi sétákat követően az ismereteket természetesen nem hagyja elúszni az éterben, ugyanis reflexióként, egy kvíz keretében a gyerekek számot adhatnak addig megszerzett és a séták során elsajátított tudásukról. Minden feladatért különböző pontok járnak, a projekteknek egy megállapított határideje van, és az elkészülést követően referálni kell belőle a csapatoknak. „Természetesen nem erőltetve – mondta –, de vannak olyan szituációk, amikor kézenfekvő a helyi történetek belecsempészése az előadásba.”
A Babits-ház meglátogatása önmagában egy kihívás. „Volt egy magyaros osztályom, ahol nagyon sok fiú volt az osztályban, akik nem igazán szerettek olvasni. Viszont amikor ez a társaság elment a Babits-házba, ott futóversenyt rendeztek a meredek hegyen, ami nagy élményt nyújtott a diákok számára.” Manapság az internet segítségével nagyjából minden információhoz hozzá tudnak jutni, ám „egy mai tanárnak az a feladata, hogy keretet adjon a diákok számára.” Ebben pedig nagy szerepe van annak, hogy saját történeteket mesélünk el. Izgalmas feladat lehet az is, hogy például a fiúk képzeljék magukat a fekete sereg valamelyik katonája helyébe, és írják le egy napját.
A digitális tanrend lassan – szerencsére – rossz rémálomként marad meg most már a pedagógusok számára, mindig érdekes kérdés azonban, hogy vajon egy helytörténeti ismeretátadást, a lokális történelem bizonyos szegmenseinek megismerését milyen formában, hogyan lehet bemutatni a diákok számára, hogy azok valóban érdekesek legyenek, és megismerjék otthonuk valódiságát. „A kilencedikeseknek eleve kiadtam projektfeladatokat – magyarázta Berényi Mónika –, amit már szerencsére jelenléti oktatásban adtak elő. A téma a magyar középkor volt, a magyar királyság fénykora, Károly Róberttől Mátyásig terjedő korszakban, kapcsolódva Esztergom környékéhez, elsősorban Visegrádhoz. Majd PPT-bemutatót kellett készíteniük a diákoknak, viszont azt már jelenléti oktatásban, kiemelve az Esztergom környékéhez kapcsolódó történelmi eseményeket.” Nem is kérdéses, hogy csak így lehet megközelíteni a történelmet.”
Az egyik tizenkettedikes projektmunkája a mai magyar demokráciáról szólt, ahol rögtön két pártra bomlott az osztály. A tanárnő természetesen nem hagyta elburjánzani a vitát, ezért úgy fűzte bele a tulajdonképpeni tananyagot a projektbe, hogy a diákokkal végigvette, honnan indult a demokrácia, milyen megvalósulásai voltak a történelem során és miként mutatkozik meg ez manapság. Ezután már természetesen sor kerülhetett a diák prezentációjára. Ez pedig igazán izgalmassá tette a gyerekek számára az analogikus történelemoktatás során a történelem fogalomköreinek magyarázását.