Olvasási idő: 
15 perc
Author

Fenntarthatósági Témahét 2021

Felelős elkötelezettség a környezetünkért

A környezet védelme és a fenntarthatóság érdekében egyre több civil, szervezet és önkormányzat tesz lépéseket, kezdeményezéseket. Globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás – ezek a veszélyek fenyegetik Földünket, ha nem változtatunk szemléletünkön és magatartásunkon. A szemléletváltásra a gyermekek a legfogékonyabbak, épp ezért fontos, hogy már iskolás korban megismerjék a téma fontosságát és felfigyeljenek személyes érintettségükre, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért. Minden hazai és határon túli nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon vehet részt a témahéthez kapcsolódó programokon, illetve szervezheti meg az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat. A Fenntarthatósági Téma­hét­ről Néder Katalin programvezetővel beszélgettünk.

2021. április 19–23. között rendezik meg az idei Fenntarthatósági Témahetet. Mi lesz az idei alkalom témája? Hogyan épül fel a Fenntarthatósági Témahét struktúrája?

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a köznevelésben a 2021. április 19–23. közötti hétre hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése iskolai keretek között. A Témahét fővédnöke Áder János köztársasági elnök, kiemelt támogatója a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány és az Emberi Erőforrások Minisztériuma, szervezője a PontVelem Nonprofit Kft. Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a 2021. évben is három kiemelt témában készülnek az oktatási anyagok és a programtervek: az erdő mint ökoszisztéma; a fenntartható, zöld gazdaság és a fenntartható közösségek témaköreiben.

A pedagógusok felkészülését hagyományosan óravázlatokkal és projekttervekkel segítjük, a tanórákhoz online módon önkéntesek is csatlakozhatnak. A pedagógusoknak lehetőségük van a honlapról letölthető, részletesen kidolgozott tematikus óraterveket használni, vagy saját maguk is kidolgozhatják a témához kapcsolódó projekttervüket a mintaprojektek segítségével. Ezek mellett a témahétbe bekapcsolódó szakmai partnerszervezetek online tanórákkal és oktatófilmekkel készülnek a témák elmélyítésére. Kiemelt esemény Áder János köztársasági elnök tanórája, aki az elmúlt évekhez hasonlóan ebben az évben is a középiskolás korosztályhoz szól. A kiemelt témákhoz kapcsolódóan kiegészítő programok is színesítik a témahét tanóráit.

Milyen programokkal készülnek?

Fenntarthatósági versenyünk, a ZöldOkos Kupa felső tagozatos diákoknak szól, a középiskolásokat pedig a Nem térkép e táj csapatversennyel várjuk. Nemcsak hazai, hanem határon túli diákoknak is szól mindkét verseny. A Nem térkép e táj program stratégiai partnere és támogatója a Rákóczi Szövetség. A vetélkedőn 3–5 fős csapatok vehetnek részt felkészítő pedagógus támogatásával. A két csapat együttesen indul, az egyik csapat határon inneni, a másik csapat egy határon túli iskola diákjaiból áll. A csapatok feladata, hogy saját lakóhelyükön felmérjék az épített, a természeti és a társadalmi környezet értékeit és az azokat fenyegető veszélyeket. A ZöldOkos Kupa a Kárpát-medence legrangosabb csapatversenye, amiben a diákok értékes jutalmakért mérhetik össze tudásukat a fenntarthatóság különböző témáiban. A 2021. évben a Kárpát-medencei ZöldOkos Kupára 2 korosztályi kategóriában lehet indulni. A 7–8. osztályosok az eddig megszokott 3 fős csapatversenyen vehetnek részt. Az 5–6. osztályosok a saját iskolájukban vehetnek részt a versenyen. A versenyen való részvételre az iskolák regisztráció útján jelentkezhetnek.

Számos más programunk is indul a Témahéten: többek között a Fenntartható divat program, az Időszaki Szelektív Hulladékgyűjtési Verseny vagy a Legaktívabb Iskola Díj pályázat. A Legaktívabb Iskola Díjra a 2021. évi Fenntarthatósági Témahét keretében lehet pályázni, célja a Fenntarthatósági Témahét országos programjaiban való aktív iskolai részvétel díjazása.

Az Időszaki Szelektív Hulladékgyűjtési Verseny célja a háztartásokban keletkező használt elemek, mobiltelefonok és e-kütyük iskolai begyűjtése. A gyűjtött hulladékokért a diákok a PontVelem programban beváltható pontokat kapnak. A weboldalon folyamatosan frissülő toplista segítségével figyelemmel kísérhető lesz a diákok gyűjtése és az iskolák helyezése. Mindkét gyűjtési kategóriában díjazzuk a legtöbbet gyűjtő iskolákat és a diákokat is. A tavaszi időszaki szelektív hulladékgyűjtő verseny a tervek szerint 2021. április 19-től május 31-ig fog tartani.

Hogyan tudják segíteni a részt vevő pedagógusok felkészülését?

Idén először a témák feldolgozását segítő oktatócsomagokat állítottunk össze a pedagógusok felkészüléséhez, amelyek tartalmazzák az egyes kiemelt témához kapcsolódó óravázlatokat, mintaprojekteket, digitális alkalmazásokat, online tanórákat, versenyeket, pályázatokat, aktivitásokat.

Milyen hazai és nemzetközi kísérőprogramok segítik a témák elmélyítését?

A hazai programok mellett szintén idén először egy kis nemzetközi kitekintésre is lehetőséget biztosítunk, két sikeres nemzetközi fenntarthatósági programot és azok módszertanát tesszük elérhetővé a részt vevő iskoláknak. A Young Innovators program az Európai Unió legnagyobb éghajlatváltozással foglalkozó szervezetének, az EIT Climate-KIC-nek a programja. A Young Innovators program egy kihívásalapú oktatási program, amelyben a 12–18 éves diákok egy valós, klímaváltozáshoz kapcsolódó problémát oldanak meg 4–5 fős csapatokban. A program a klímaváltozással kapcsolatos kihívások rendszerszintű megoldása mellett kreatív gondolkodásra, valamint az innovációs képességeik használatára ösztönzi a fiatalokat. A Fenntarthatósági Témahét keretében pályázati lehetőséget hirdetünk 6–12. évfolyamon tanító pedagógusok számára a Young Innovators módszertan elsajátítására és pedagógiai programjának saját iskolában való megvalósítására.

A Roots&Shoots természet- és környezetvédelmi hálózatot Dr. Jane Goodall hívta életre: a R&S hálózatba tartozó öntevékeny fiatalok és idősebbek kisebb csoportokat alkotva tevékenykednek, felismerve a közvetlen környezetükben felmerülő környezetvédelmi, természetvédelmi vagy társadalmi problémákat. A programba való bekapcsolódáshoz nyújtanak segítséget a témahét alatt a Jane Goodall Intézet munkatársai, több témakörben tartott online és személyes előadásokkal, illetve a R&S projektek kidolgozását segítő eszköztárral, amely lépésről lépésre vezeti végig az újonnan alakult csoportot céljaik eléréséhez. A Roots&Shoots program szellemiségét és a Jane Goodall Intézet alapértékeit, vízióját a 2020-ban készült HOPE – A remény című film vetítésével szeretnénk még közelebb hozni a diákokhoz, pedagógusokhoz. Emellett bemutatjuk azt az interjút, amelyet Dr. Jane Goodallal készítettünk kifejezetten a témahétre, amelyben választ ad a témahéten részt vevő iskolások kérdéseire is.

Miként tudnak a határon túli pedagógusok bekapcsolódni a témahétbe?

A témahét honlapján (fenntarthatosagi.temahet.hu) iskolai regisztrációval a határon túli magyar nyelvű iskolák is csatlakozhatnak a témahéthez. A letölthető óravázlatok és projekttervek az ottani pedagógusok számára is rendelkezésre állnak, emellett a pedagógusok számára nyitottak a képzések lehetőségei is. Számos verseny és aktivitás határon túli gyerekeknek is szól.

A Fenntarthatósági Témahét témáihoz kapcsolódóan márciusban online képzéseket is meghirdettek. Milyen képzéseken, webináriumokon vehettek részt idén az érdeklődő pedagógusok?

A pedagógusképzések már lezajlottak, ezeken közel 600 pedagógus vett rész, a webináriumi oktatás még zajlik, eddig több mint 200 pedagógus vett rész rajta. A témahétig még lesz két alkalom, amire szeretettel várjuk az érdeklődőket.

Idén is folytatódik a Diákok és Tanárok a fenntarthatóságról kutatási program. Milyen tapasztalatok, tendenciák láthatók a tavalyi eredmények kapcsán?

A kutatási program 2020-ban hagyományteremtő szándékkal, kísérleti jelleggel valósult meg. A kutatás kiemelt célcsoportjai a 10–18 éves, felső tagozatos és középiskolás diákok, illetve bármely általános- és középiskolában oktató pedagógusok voltak. A kutatás módszertanát és az eredmények feldolgozását több hazai egyetem és szervezet biztosította. Összesen 11 456 diák töltötte ki a diákoknak szóló online kérdőívet, a pedagógusoknak szólót 1976 tanár. A fókuszcsoportos interjúk 10 vidéki nagyváros iskolájában zajlottak le. A 2020. év tapasztalatait figyelembe véve a kutatást idén is, és a tervek szerint a jövőben is a Fenntarthatósági Témahét keretében minden évben megszervezik.

Milyen eseményeken vehetnek részt a diákok a Fenntartható divat program keretében?

A program során részletes szakmai anyagot biztosítunk a témában az alapfogalmakról, a körkörös ruhaipar elvéről, a textilipar negatív hatásairól és a lehetséges megoldásokról. A program a Fenntartható divatmárka menedzsment program (Budapesti Metropolitan Egyetem) szakmai támogatásával valósul meg. A Textilhulladék kreatív felhasználása – Reduce, Reuse and Recycle – Kapszulakollekció pályázat keretében textilhulladék felhasználásával kapszulakollekció készítésére vállalkozhatnak a diákcsapatok. A Slow Fashion – Fast Fashion workshop divatmenedzser-hallgatók workshopja, amely során bemutatjuk a „fast fashion” és a „slow fashion” bírósági tárgyalótermi összecsapását. A szerepjáték során a diákok szavazhatnak, illetve ők is eljátszhatják, továbbgondolhatják a témát osztálytermi keretek között.

Hogyan működik a Zöldiránytű app, mire használhatják az érdeklődők?

A Zöldiránytű alkalmazás a középiskolás diákok mindennapjaihoz kötődő hasznos információkat, tanácsokat és az ismereteket tesztelő játékokat tartalmaz a fenntarthatóság témakörében. A Pénziránytű Alapítvány interaktív kiadványa praktikus információkat és tippeket tartalmaz arról, hogyan élheti mindennapjait egy tizenéves úgy, hogy óvja a környezetet és a család pénztárcáját is. A további tájékozódást a kiadványon keresztül elérhető számos online elágazás is segíti. A kiadvány modern mobilapplikációja az online áruházakból tölthető le ingyenesen. A Fenntarthatósági Témahét egyik kiemelt témáját, a zöld gazdaság kérdését is segíti körbejárni az applikáció.

Az interjú 2021. április 8-án készült.

  • Honlap: fenntarthatosagi.temahet.hu
  • Óratervek és mintaprojektek: fenntarthatosagi.temahet.hu/letoltheto-oratervek
  • Zöldiránytű mobilapp a Google Playen:
    https://bit.ly/3sbK26Q

Áder János köztársasági elnök a Szentendrei Református Gimnáziumban 2018-ban (Kép forrása: Fenntarthatósági Témahét)


Díjak átadása a 2019. évi Fenntarthatósági Témahét záró rendezvényén, az Almazöld konferencián (Kép forrása: Fenntarthatósági Témahét)


Diákok a Fenntarthatósági Témahét egyik tanóráján 
(Kép forrása: Iskolapad)


Virtuális megemlékezés a Föld napján – A képet a Böhönyei Festetics Pál Általános Iskola, valamint az AMI tanárai és diákjai készítették 2020. április 22-én, a digitális oktatás ideje alatt


Faültetés Budakeszin, a 2020. évi Fenntarthatósági Témahét záróeseményeként (Kép forrása: Fenntarthatósági Témahét)


Fenntarthatósági Témahét a Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában (Vép)

Szöveg: Tóth Kata, Vas Népe Online (vaol.hu)

A vépi Hatos-iskola ökoprojektjei révén a gyerekeket a természetet óvó felnőttekké neveli. Kovácsné Csákvári Beatrix, az öko-munkaközösség vezetője beszélt Föld napi programjaikról.

– Sajnos a lehetőségeinket csökkentette a járványhelyzet. Alapesetben energetikai céghez, gazdaságba látogatunk, papír-, kupak- és elemgyűjtést szervezünk, kerékpártúrára megyünk, most a céges videókat az osztályteremben nézhettük meg. Élményalapon tanítunk így is: tankockákkal, zenékkel, videókkal, és amikor a felsősök visszajönnek, közös témahétre készülünk velük: a madarak, fák, a föld és az erdő is figyelmet kap. Aktuális a fenntartható háztartás kérdése: a gyerekek videóinterjút készítettek a szüleikkel. Varrónő, otthon komposztáló, a szelektív gyűjtésben élen járó szülők is megszólaltak, és egy vadász apuka, aki az erdő ökoló­giai egyensúlyáról beszélt. A gyerekek otthonra ültetési feladatot kaptak. Az alsósokra tündérkerti tanóra várt.

Amíg tantermi oktatás volt, projektnap és vetélkedők adtak keretet a Föld napjának a kőszegi Bersek-iskolában. Az alsósok kirándultak, ha rossz idő volt, puzzle-t raktak ki, foglalkozásokat tartottak nekik a pedagógusok. Kovácsné Szabó Éva igazgató elmondta, az idén a felsősök PowerPoint-bemutatót kaptak, amelyben szerepel a Föld története, a Föld napja mint világmozgalom, szó van a bioszféra pusztulásáról, az ipari szennyezésről, az őserdők pusztulásáról. Minden nap számít, te is sokat tehetsz! címmel feladatsort oldottak meg. Az alsósok Kőszeg és környéke élővilágával ismerkedhettek patakparton sétálva, növényeket gyűjtve. Eső esetére a témához illő látványos, színes videó-összeállítással, benne versekkel, dalokkal, történetekkel készült Vilits Katalin, az ökoiskolai team vezetője.

A szombathelyi Gothard-iskola tanulói a Saághy István Erdészeti Információs Központ parkrészébe készültek a Föld napján, a járványhelyzet miatt ez meghiúsult, árulta el Nagyné Tancsics Ildikó. Arról is beszámolt ugyanakkor, hogy épül az udvaron az iskolakert, folyamatban van a tereprendezés, felállították a magaságyásokat. Az alsós kisdiákok ott és egy madárbarát kertben is tevékenykedtek.

Szorgos kis gothardos kezek által szépült az iskolakert 
(Fotó: vaol.hu/Unger Tamás)


Gothard-iskola negyedikesei a madárbarát kertben 
(Fotó: vaol.hu/Unger Tamás)