Fenntarthatósági Témahát
Idén harmadik alkalommal, 2018. április 23–27. között rendezik meg a Fenntarthatósági Témahetet, melynek kiemelt témái mindhárom korosztály (alsó tagozat, felső tagozat, középiskola) számára: a természeti és épített környezet védelme, a tudatos vásárlás és a fogyasztóvédelem.
Általános tájékoztató
A Fenntarthatósági Témahéthez csatlakozó általános és középiskolák pedagógusainak lehetőségük van a kerettantervre épített témákat előre kidolgozott tematikus óratervek segítségével feldolgozni. Ezek mellett az előző évek óratervei is elérhetők és választhatók. A tananyagok kizárólag online, letölthető formában érhetők el a honlapról, nyomtatásuk helyben, az iskolában történik.
További információ:
www.fenntarthatosagi.temahet.hu;
www.facebook.com/fenntarthatosagi.temahet/
Kapcsolat: temahet@pontvelem.hu
Óratervek
Természet (növények, állatok)
- Mit mesél a természet?
A tizenkét hónap című újgörög népmese feldolgozása.
- Cseppben a tenger
A gyerekek vízhez való pozitív kötődésének kialakítása, erősítése a víz témájának komplex körbejárásával.
- Égig nőnek-e a fák?
Az élő fa természeti esztétikai értékével kapcsolatos ismeretszerzés. A fa esztétikai értéke az építészetben.
- Mondd, szereted az állatokat? (Házi kedvencek)
A gyerekek megismerkednek a felelős állattartással. Bemutatják saját házi kedvenceiket, riportot készítenek, kérdőíves felmérést végeznek másokkal, majd elemzik a felméréseket.
Az élelmiszerek előállítása, vásárlása és a táplálkozás
- Piacon vagy szupermarketben?
A tudatos kritikus fogyasztói magatartás kialakítása és fejlesztése a tanulókban. Összefüggések megismerése a mennyiség, a minőség és az ár között.
- Kiknek köszönhetjük ételeinket?
A diákok ösztönzése, hogy komplexen gondolkodjanak az élelmiszereket előállító iparágakról (pl. mezőgazdaság, halászat).
- Élelmiszerhulladék-felmérés
A tanulók saját megfigyeléseikre alapozva adatokat gyűjtenek; összehasonlítják az elfogyasztott élelmiszer mennyiségét az elpazarolt élelmiszer mennyiségével.
- Táplálkozz tudatosan!
Az egészséges táplálkozással, a vitaminok fontosságával és a tudatos vásárlással, fogyasztással ismerkedhetnek meg a gyerekek.
- Az élelmiszerek útja – avagy hogyan kerülnek ételeink az asztalunkra
A foglalkozások célja az ökológiai lábnyom fogalmának megismerése az élelmiszereken keresztül.
- Tudományos táplálkozás
A diákok átgondolják a mindennapi élelmiszerekhez kapcsolódó fogyasztói döntéseiket, illetve megismerik az élelmiszerekkel kapcsolatos innovációs ötleteket.
Újrahasznosítás
- A papír útja – Merítsük ki a hulladékot a szemétből!
A gyerekek megismerkednek a papír történetével, a szelektív hulladékgyűjtés papírra vonatkozó szabályaival, az újrahasznosítás lehetőségeivel, végül újrahasznosított papírt készítenek.
- Aktív tanulók / passzív ház
A diákok megismerkednek egy passzív ház működésével.
Környezetünk – lokálisan és globálisan
- Fenntarthatósági térkép
Helyi környezeti és kulturális örökségünk a múltban és most. - Globális környezeti problémák – A klímaváltozás hatásai
A foglalkozás célja, hogy fejlessze a középiskolai tanulók környezeti érzékenységét, megértesse velük a helyi, a regionális és a globális környezeti problémák felismerésének, mérséklésének és megelőzésének fontosságát és lehetőségeit.
Pályázatok
Tematikus pályázatok diákoknak
A tematikus diákpályázatok témái mindhárom korosztályban a természeti és épített környezet védelme köré szerveződnek. A pályázaton azok a diákok indulhatnak, akiknek az iskolájuk regisztrált a weboldalán a 2018. évi Fenntarthatósági Témahétre. Az első három helyezett diákcsoportot természetvédelmi-szabadidős élményprogramokkal díjazzák.
- ALSÓ TAGOZAT – Egy doboznyi természet
- A pályázat célja, hogy egy tanulócsoport látogasson el egy a környezetében lévő természetvédelmi területre, és térképezze fel az értékeit: tanulmányozza a kiválasztott területet, és készítsen belőle egy cipősdoboznyi bemutatóanyagot.
- FELSŐ TAGOZAT – Ahol a fák égig érnek
- A pályázat célja, hogy a diákok fedezzék fel a környezetükben fellelhető különleges fákat, és készítsenek róluk képi és szöveges dokumentációt. A pályázat szervesen kapcsolódik a témahét „Égig nőnek-e a fák?” című óravázlatához.
- KÖZÉPISKOLA – Nem térkép e táj
- A pályázat célja, hogy a diákok fedezzék fel a környezetükben fellelhető nevezetes középületeket, és készítsenek róluk képi és szöveges dokumentációt. A pályázat mottója Radnóti Miklós Nem tudhatom… című verse. A diákok által beküldött pályázati anyagnak szemléletében tükröznie kell a vers mondanivalóját.
Határidő: 2018. május 7.
Részletek: www.fenntarthatosagi.temahet.hu
„Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” pályázat iskoláknak
A pályázat célja az iskolák fiatal fogyasztókért tett intézkedéseinek értékelése, amelyekkel az iskolák a tanulóik között a fenntartható tudatos fogyasztói szemlélet általánossá válásához, a fogyasztóbarát vállalkozói szemlélet terjesztéséhez és a fiatal fogyasztók gyakorlatban használható ismereteinek a bővítéséhez járulnak hozzá. A cím nyertesei az átadástól számított 5 évig viselhetik a „Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” címet.
Határidő: a tanév vége
Részletek: www.fenntarthatosagi.temahet.hu
Energiatudatos iskolákért pályázat (ETIP 2018) iskoláknak
A Virtuális Erőmű Programot (VEP) működtető Magyar Innováció és Hatékonyság Kft. (MI6) 2016-ban nyitotta meg a diákok részére demonstrációs célú energiahatékonysági mintaépületét. A Székesfehérváron található MI6 mintaépület segítségével a diákok megismerhetik a ma elérhető „legzöldebb” építészeti és gépészeti technológiákat. A pályázat célja az MI6 mintaépületet nyílt napok formájában elvinni az iskolákba. Idén is bármelyik iskola be tud jelentkezni, de a Fenntarthatósági Témahétre regisztrált iskolák 2018-ban önálló alapprogramot kapnak, amelyen elnyerhetik az „Energiatudatos Iskola”, az „Energiahatékony Iskola” vagy az „Energiahatékony Mentor Iskola” címet. A díjazottak képviselői oklevelet vehetnek majd át, továbbá az iskola egy évig használhatja az elnyert címet, illetve az ezt tanúsító védjegyet.
Határidő: 2018. május 31.
Részletek: www.fenntarthatosagi.temahet.hu
Vadonleső „Találd meg, írd le és őrizd meg!” pályázati felhívás diákoknak
A pályázat célja a pályázó lakhelyén vagy annak közelében található vizes élőhely és élővilág jobb megismerése, megismertetése. A pályázat kiírói 12–18 éves tanulók egyéni vagy csoportos jelentkezését várják.
A feladat:
- Keresd fel a lakhelyeden vagy annak közelében található vizes élőhelyet (láp, mocsár, tó, időszakos vízborítottságú gyeptársulás, patak vagy folyó mente stb.)!
- Gyűjts össze minél több információt az élőhely jellegéről, kiterjedéséről, történetéről!
- Írj fajlistát az ott megfigyelt állat- és növényfajokról!
- Keress olyan fajt, amely szerepel a Vadonleső Program honlapján, és jelentsd ott be!
- Állíts össze egy javaslatcsomagot, amely az adott vizes élőhely természetközeli állapotának fenntartását, esetleg javítását célozza!
- Mindezeket összegezd egy kis tanulmány formájában, amelyben szerepelhetnek ábrák, fotók, egyéb illusztrációk is!
A díjazottak tárgyi, valamint nemzeti parki programot magába foglaló jutalomban részesülnek. Az első helyezett lehetőséget kap arra, hogy 2019. február elején a Vizes Élőhelyek Világnapja központi rendezvényén mutassa be a munkáját.
Határidő: 2018. október 31.
Részletek: vadonleso.hu/hirek