Olvasási idő: 
8 perc
Author

Fenntarthatósági Témahát

Idén harmadik alkalommal, 2018. április 23–27. között rendezik meg a Fenntarthatósági Témahetet, melynek kiemelt témái mindhárom korosztály (alsó tagozat, felső tagozat, középiskola) számára: a természeti és épített környezet védelme, a tudatos vásárlás és a fogyasztóvédelem.

Általános tájékoztató

A Fenntarthatósági Témahéthez csatlakozó általános és középiskolák pedagógusainak lehetőségük van a kerettantervre épített témákat előre kidolgozott tematikus óratervek segítségével feldolgozni. Ezek mellett az előző évek óratervei is elérhetők és választhatók. A tananyagok kizárólag online, letölthető formában érhetők el a honlapról, nyomtatásuk helyben, az iskolában történik.

További információ:
www.fenntarthatosagi.temahet.hu;
www.facebook.com/fenntarthatosagi.temahet/

Kapcsolat: temahet@pontvelem.hu


Óratervek

Természet (növények, állatok)

  • Mit mesél a természet?
    A tizenkét hónap című újgörög népmese feldolgozása.
     
  • Cseppben a tenger
    A gyerekek vízhez való pozitív kötődésének kialakítása, erősítése a víz témájának komplex körbejárásával.
     
  • Égig nőnek-e a fák?
    Az élő fa természeti esztétikai értékével kapcsolatos ismeretszerzés. A fa esztétikai értéke az építészetben.
     
  • Mondd, szereted az állatokat? (Házi kedvencek)
    A gyerekek megismerkednek a felelős állattartással. Bemutatják saját házi kedvenceiket, riportot készítenek, kérdőíves felmérést végeznek másokkal, majd elemzik a felméréseket.

Az élelmiszerek előállítása, vásárlása és a táplálkozás

  • Piacon vagy szupermarketben?
    A tudatos kritikus fogyasztói magatartás kialakítása és fejlesztése a tanulókban. Összefüggések megismerése a  mennyiség, a minőség és az ár között.
     
  • Kiknek köszönhetjük ételeinket?
    A diákok ösztönzése, hogy komplexen gondolkodjanak az élelmiszereket előállító iparágakról (pl. mezőgazdaság, halászat).
     
  • Élelmiszerhulladék-felmérés
    A tanulók saját megfigyeléseikre alapozva adatokat gyűjtenek; összehasonlítják az elfogyasztott élelmiszer mennyiségét az elpazarolt élelmiszer mennyiségével.
     
  • Táplálkozz tudatosan!
    Az egészséges táplálkozással, a vitaminok fontosságával és a tudatos vásárlással, fogyasztással ismerkedhetnek meg a gyerekek.
     
  • Az élelmiszerek útja – avagy hogyan kerülnek ételeink az asztalunkra
    A foglalkozások célja az ökológiai lábnyom fogalmának megismerése az élelmiszereken keresztül.
     
  • Tudományos táplálkozás
    A diákok átgondolják a mindennapi élelmiszerekhez kapcsolódó fogyasztói döntéseiket, illetve megismerik az élelmiszerekkel kapcsolatos innovációs ötleteket.

Újrahasznosítás

  • A papír útja – Merítsük ki a hulladékot a szemétből!
    A gyerekek megismerkednek a papír történetével,  a szelektív hulladékgyűjtés papírra vonatkozó szabályaival, az újrahasznosítás lehetőségeivel, végül újrahasznosított papírt készítenek.
     
  • Aktív tanulók / passzív ház
    A diákok megismerkednek egy passzív ház működésével. 

Környezetünk – lokálisan és globálisan

  • Fenntarthatósági térkép
    Helyi környezeti és kulturális örökségünk a múltban és most.
  •  
  • Globális környezeti problémák – A klíma­változás hatásai
    A foglalkozás célja, hogy fejlessze a középiskolai tanulók környezeti érzékenységét, megértesse velük a helyi, a regionális és a globális környezeti problémák felismerésének, mérséklésének és megelőzésének fontosságát és lehetőségeit.


Pályázatok

Tematikus pályázatok diákoknak
A tematikus diákpályázatok témái mindhárom korosztályban a természeti és épített környezet védelme köré szerveződnek. A pályázaton azok a diákok indulhatnak, akiknek az iskolájuk regisztrált a weboldalán a 2018. évi Fenntarthatósági Témahétre. Az első három helyezett diákcsoportot természetvédelmi-szabadidős élményprogramokkal díjazzák.

  • ALSÓ TAGOZAT – Egy doboznyi természet
  • A pályázat célja, hogy egy tanulócsoport látogasson el egy a környezetében lévő természetvédelmi területre, és térképezze fel az értékeit: tanulmányozza a kiválasztott területet, és készítsen belőle egy cipősdoboznyi bemutatóanyagot.
  • FELSŐ TAGOZAT – Ahol a fák égig érnek
  • A pályázat célja, hogy a diákok fedezzék fel a környezetükben fellelhető különleges fákat, és készítsenek róluk képi és szöveges dokumentációt. A pályázat szervesen kapcsolódik a témahét „Égig nőnek-e a fák?” című óravázlatához.
  • KÖZÉPISKOLA – Nem térkép e táj
  • A pályázat célja, hogy a diákok fedezzék fel a környezetükben fellelhető nevezetes középületeket, és készítsenek róluk képi és szöveges dokumentációt. A pályázat mottója Radnóti Miklós Nem tudhatom… című verse. A diákok által beküldött pályázati anyagnak szemléletében tükröznie kell a vers mondanivalóját.

Határidő: 2018. május 7.
Részletek: www.fenntarthatosagi.temahet.hu


„Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” pályázat iskoláknak
A pályázat célja az iskolák fiatal fogyasztókért tett intézkedéseinek értékelése, amelyekkel az iskolák a tanulóik között a fenntartható tudatos fogyasztói szemlélet általánossá válásához, a fogyasztóbarát vállalkozói szemlélet terjesztéséhez és a fiatal fogyasztók gyakorlatban használható ismereteinek a bővítéséhez járulnak hozzá. A cím nyertesei az átadástól számított 5 évig viselhetik a „Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” címet.

Határidő: a tanév vége
Részletek: www.fenntarthatosagi.temahet.hu


Energiatudatos iskolákért pályázat (ETIP 2018) iskoláknak
A Virtuális Erőmű Programot (VEP) működtető Magyar Innováció és Hatékonyság Kft. (MI6) 2016-ban nyitotta meg a diákok részére demonstrációs célú energiahatékonysági mintaépületét. A Székesfehérváron található MI6 mintaépület segítségével a diákok megismerhetik a ma elérhető „legzöldebb” építészeti és gépészeti technológiákat. A pályázat célja az MI6 mintaépületet nyílt napok formájában elvinni az iskolákba. Idén is bármelyik iskola be tud jelentkezni, de a Fenntarthatósági Témahétre regisztrált iskolák 2018-ban önálló alapprogramot kapnak, amelyen elnyerhetik az „Energiatudatos Iskola”, az „Energiahatékony Iskola” vagy az „Energiahatékony Mentor Iskola” címet. A díjazottak képviselői oklevelet vehetnek majd át, továbbá az iskola egy évig használhatja az elnyert címet, illetve az ezt tanúsító védjegyet.

Határidő: 2018. május 31.
Részletek: www.fenntarthatosagi.temahet.hu


Vadonleső „Találd meg, írd le és őrizd meg!” pályázati felhívás diákoknak
A pályázat célja a pályázó lakhelyén vagy annak közelében található vizes élőhely és élővilág jobb megismerése, megismertetése. A pályázat kiírói 12–18 éves tanulók egyéni vagy csoportos jelentkezését várják.

A feladat:

  • Keresd fel a lakhelyeden vagy annak közelében található vizes élőhelyet (láp, mocsár, tó, időszakos vízborítottságú gyeptársulás, patak vagy folyó mente stb.)!
  • Gyűjts össze minél több információt az élőhely jellegéről, kiterjedéséről, történetéről!
  • Írj fajlistát az ott megfigyelt állat- és növényfajokról!
  • Keress olyan fajt, amely szerepel a Vadonleső Program honlapján, és jelentsd ott be!
  • Állíts össze egy javaslatcsomagot, amely az adott vizes élőhely természetközeli állapotának fenntartását, esetleg javítását célozza!
  • Mindezeket összegezd egy kis tanulmány formájában, amelyben szerepelhetnek ábrák, fotók, egyéb illusztrációk is!

A díjazottak tárgyi, valamint nemzeti parki programot magába foglaló jutalomban részesülnek. Az első helyezett lehetőséget kap arra, hogy 2019. február elején a Vizes Élőhelyek Világnapja központi rendezvényén mutassa be a munkáját.

Határidő: 2018. október 31.
Részletek: vadonleso.hu/hirek