Author
Photographer

Felkészültünk az új tanévre

Alig hatéves elsősök, mindennapos testnevelés, hit- és erkölcstan, tanári portfólió – és ez még csak egy része a változásoknak. Természetesen nem a nyár közepén kezdi a felkészülést a szakma, hiszen van, ami már évek óta a gyakorlat része. És van olyan terület is, amire interjúnk készítésekor még nem volt válasz, nem lehetett készülni, csak tervezni. Jeszenszkyné Gallai Gabriellát, a XVI. kerületi Móra Ferenc Általános Iskola igazgatóját, az Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetségének elnökét épp azon a napon kerestem fel, amelyen bejelentették, hogy két hét múlva jelennek meg a tanárok kötelező óraszámáról és a bértábláról szóló jogszabályok.

– A mi iskolánk szerencsére rendkívül jó adottságokkal rendelkezik, így nem okozott különösebb nehézséget a mindennapos testnevelésóra bevezetése az 1., 5. és 9. évfolyamban. Van, ahol ez probléma, sok helyen besegítenek a település sportlétesítményei. Nálunk az sem gond, hogy az iskolakötelezettség változása miatt több elsősünk lesz, hiszen elférünk, és föl tudunk venni új kollégákat. Nincs pedagóguselbocsájtás, idén még nyugállományba vonuló sem volt, sőt, új munkatársakat keresünk.

– Az új tantárgyak oktatására hogyan készül fel az iskola?

– A hittan oktatása nálunk nem jelent újdonságot, eddig is példaértékűen szervezett volt: a történelmi egyházak kerestek meg minket annak idején, a tanítókat is ők biztosították. Az erkölcstanórák sem állítanak minket megvalósíthatatlan nehézségek elé. A társadalomismeret – emberismeret-etika című tantárgyak korábban is szerepeltek a helyi tantervünkben, hetedik osztályban. Természetesen tudjuk, hogy az alsósokat teljesen másképpen kell tanítani. De felkészültünk rá. Tantestületünk tagjai közül sokan elvégezték az életvitel-, életmód programokhoz tartozó továbbképzéseket, illetve más hasonló témájú tanfolyamot. Ezekben minden benne van, amire szükségük lesz a kicsik tanítása során.

– Eddig azok a gyerekek minősültek tankötelesnek, akik az adott naptári év május 31-éig betöltötték a 6. életévüket, mostantól ez a határ augusztus 31. Ez a három hónap különbség sokat számít ebben a korban?

– A tanítóink már gyakorlottak, hiszen az elsősök érettsége, ügyessége, felkészültsége mindig is nagy változatosságot mutatott, tehát nagy türelmet igényelt összehangolni egy osztályt. Emellett persze bíznunk kell az óvodapedagógusokban és a nevelési tanácsadókban, hogy csak az iskolai feladatokra érett gyerekeket engednek elsőbe. Természetesen mi is készülünk. Évek óta szervezzük az Innováció az Átmenetek megsegítéséért programot, melynek során a gyerekek az utolsó óvodás évükben rendszeresen, hetente látogatják az iskolát, ahol a kicsiknek és a szülőknek is remek programokat és ismerkedési lehetőséget biztosítunk. Minden héten találkozhatnak a leendő osztályfőnökkel, megismerhetik a könyvtárat, a tornatermet, és persze sokat játszunk velük. Így már ismerősként kezdik az évet. A szülőkkel pedig nevelési kérdésekről beszélgetünk, szakemberek bevonásával. Ez a programunk nagyon népszerű a családok körében.  

– Újdonság lesz az intézményi értékelés és a pedagógusminősítés.

– A nemzeti köznevelési törvényben szereplő feltételeknek minden iskolának és pedagógusnak meg kell felelnie. A minőség biztosítására való törekvés nem újdonság – talán emlékeznek, hogy izgultak gyerekként is a padban, amikor jött a szakfelügyelő. Most is külső szakemberek értékelik majd a munkánkat, de ez számunkra nem újdonság. Én magam éveken át hívtam a különböző tantárgycsoportokhoz szakértőket, akik az óralátogatás után elemezték a tapasztaltakat, és ezeket megbeszéltük együtt a munkatársaimmal.

A tanári portfólió elkészítése sokaknak fejtörést okozott. Én azzal biztatom a munkatársaimat, ne csináljanak mást, csak vegyék elő a fiókokból a kincseiket. A diplomától egészen a diák által írt köszönőlevélig, minden fontos! Fotók, interjúk, elismerések, cikkek, óravázlatok. Az életük. És milyen jó az egészet egyben látni! És van is mit oda beletenni! Igazgatóként sok éve úgy alakítom az iskola életét, hogy a munkatársaim mindig kapjanak visszajelzéseket. Minden tanév végén minden tanár, és véletlenszerű kiválasztással sok szülő, gyerek kap egy kérdőívet, több nyitott végű kérdéssel. Ebben értékelhetik az iskola, a vezetés és a tanár teljesítményét, valamint javaslatokat tehetnek. Hihetetlen, mennyit számít egy-egy őszinte mondat, még akkor is, ha az éppen negatív.