Felkészült szaktanácsadókra van szükség

Pompor Zoltán, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) munkatársa a TÁMOP-3.1.5/12 projekt szakmai vezetőjeként azon dolgozik, hogy a szaktanácsadás újra kiemelt szerepet és jelentőséget kapjon a pedagógusok munkájának támogatásában.

 

– Mit jelent a szaktanácsadás megújítása, mitől lesz új típusú ez a rendszer?

– A szaktanácsadás elsődleges célja a pedagógus szakmai fejlődésének folyamatos támogatása. Ehhez a munkához – mondhatni a szaktanácsadói életpályához – felkészült szakemberekre van szükség, felkészültségüket pedig (folyamatos) képzés biztosítja. A szaktanácsadói szintek, típusok és szerepkörök kialakítása jelenleg is zajlik a TÁMOP-3.1.5/12 Pedagógusképzés támogatása kiemelt projekt keretében.

– Mit kell tudni erről a projektről?

– A kiemelt projektet három szervezet, az Oktatási Hivatal, az Educatio Nonprofit Kft. és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet konzorciumi együttműködésben valósítja meg, melynek vezetője az Oktatási Hivatal. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet két fontos célja a megvalósítás során: a pedagógus-továbbképzések fejlesztése, illetve a szaktanácsadói támogató rendszer felülvizsgálata, újjáépítése és próba-működtetése. Foglalkozunk a jelenlegi szaktanácsadói szolgáltatások felülvizsgálatával, ezekre a megfigyelésekre és tapasztalatokra alapozva alakítjuk ki az új típusú szaktanácsadó rendszer modelljét. Emellett elindul a szaktanácsadói képzések fejlesztése és a szaktanácsadói szolgáltatás egyes területeinek kipróbálása, megvalósítása. A hazai és a nemzetközi jó gyakorlatok tapasztalatait is felhasználjuk.

– A kutatások során hogyan érik el a szaktanácsadókat, és hogyan használják fel az ő ismereteiket, benyomásaikat?

– Kérdőíves vizsgálatot végeztünk, amelyben a jelenleg működő szaktanácsadói feladatokat ellátó pedagógusokat kérdeztük eddigi tapasztalataikról. Kíváncsiak voltunk, milyen szaktanácsadói képzéseket végeztek el, szaktanácsadóként milyen kapcsolatba kerültek intézményekkel, milyen módszereket alkalmaztak munkájuk során, és kértük javaslataikat is a jelenlegi struktúra megújításával kapcsolatban. A kérdőívre 230 szaktanácsadó válaszolt, erről a gyorsjelentés most készül.

– Jelenleg milyen szakaszban van a projekt?

– Felhívást tettünk közzé szaktanácsadói képzésre, s a rövid jelentkezési határidőre nagyon sokan jelentkeztek.

– Milyen feladatra készítik fel a szaktanácsadókat?

– A felkészített szakemberek a fejlesztő célú szaktanácsadói látogatásra készülnek fel, amely során többek között konzultációkat folytatnak a  Nemzeti alaptantervvel is összefüggő tartalmi és módszertani változásokról. E látogatások egy része a szakiskolai pedagógusokat érinti, illetve azon iskolák tanárait, amelyek az elmúlt években a fejlesztési támogatásokból kimaradtak.  A szaktanácsadók szakórákat látogatnak, amelyeket aztán közösen elemeznek. A szaktanácsadó, tantárgygondozó feladatai közé tartozik az is, hogy a pedagógust szakmai-módszertani tanácsaival segítse a minősítésre való felkészülésre, támogassa a portfóliója összeállításában, illetve felmérje képzési igényeit, szükségleteit, és ez alapján képzéseket ajánljon számára.

A pedagógusok a szaktanácsadói látogatásokat követően  pedagógus-továbbképzéseken vehetnek részt. A képzések hasznosulását szintén szaktanácsadói támogatással segítjük. A projektben a továbbképzésekhez kapcsolódó és a tanult ismeretek pedagógiai gyakorlatba épülését támogató eljárásokat is fejlesztünk és kipróbálunk.

– Hogyan képzelhetjük el a képzést a gyakorlatban?

– A képzésen az alapvető szaktanácsadói kompetenciák fejlesztése mellett konkrét intézmény- és tantárgyspecifikus feladatokra készítjük fel a résztvevőket. A vizsgával záródó felkészítés során nagy súlyt helyezünk a rendszerszintű gondolkodás fejlesztésére, a Nemzeti alaptanterv, a kerettantervek és a nevelési-oktatási folyamatokat támogató jogszabályok feldolgozására.

– Miért érdemes az intézményeknek, a pedagógusoknak igénybe venni a projekt által kínált szaktanácsadói szolgáltatást?

– A pedagógiai szaktanácsadó hétköznapi hasonlattal olyan, mint a személyi edző. Nem csinálja meg a pedagógus helyett a feladatait, ehelyett inkább utakat mutat, segít, hogy szakmai munkája eredményesebb és hatékonyabb legyen. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a pedagógusoknak pozitív tapasztalatai vannak a szaktanácsadói támogatással kapcsolatban, tisztában vannak azzal, hogy a szaktanácsadó nem azért jön, hogy értékeljen, hanem azért, hogy hozzáértő észrevételeivel támogassa a pedagógus szakmai munkáját.