Olvasási idő: 
11 perc

Évfordulók

– március –

János vitéz – 180 év távlatából

Fotó: Shutterstock Kereken 180 éve süt le tüzesen a nyári nap sugára János vitézre, a magyar irodalom legismertebb elbeszélő költeményének hősére. Petőfi Sándor klasszikussá vált elbeszélő költeménye 1845 márciusában jelent meg, és azonnal közönségsiker lett. Ez a mű a magyar irodalom egyik legismertebb, legolvasottabb és legidézettebb alkotása – generációk nőttek fel rajta, és a mai napig sokunknak ez jelenti az első irodalmi élményt. A 180. évforduló éppen ezért kiváló alkalom arra, hogy újra megvizsgáljuk ezt a különös mesei-romantikus világot, amely egyszerre rétegzett, mégis egyszerű, játékos, és mélyen emberi. Mi a titka ennek az alkotásnak? Hogyan illeszkedik Petőfi pályájába? És milyen nyomokat hagyott a magyar kultúrában?

„Ilyesmi, mint a János Vitéz, a legnagyobbaknak is csak egyszer sikerül. A népi tartalom igazán csak a János Vitézben van meg Petőfi művei közül. Amikor lírai költeményeiben is a nép világképét akarta rajzolni, egy különös kisiklás történt. A János Vitéz megírásánál nagy segítség volt a népmese.”

E szavakkal méltatja e művet és szerzőjét Szerb Antal a generációk számára orientáló erejű Magyar irodalomtörténet-ében. A jelenlegi szakmai álláspont szerint Petőfi Sándor 1844. november 15. és december 5. között írta meg a János vitéz huszonhét fejezetét, vagyis körülbelül három hét leforgása alatt készült el a teljes elbeszélő költemény. A mű keletkezésének egyik kulcsfontosságú forrása Vahot Imre visszaemlékezése, amely szerint Petőfi „1844 vége felé” látott hozzá a költemény megírásához és hat nap, hat éjszaka alatt írta meg. Fontos azonban megjegyezni, hogy mindezt nem támasztják alá konkrét, egyértelmű bizonyítékok, így az, hogy pontosan mikor fejezte be a ma ismert változatot, nem állapítható meg biztonsággal. A kézirat első fogalmazványa elveszett, csakúgy, mint az a tisztázott példány, amely Vahothoz került. Feltételezések szerint a végleges változat 1845 januárjának végén vagy február elején kerülhetett a nyomdába, és könyv alakban végül 1845. március 6-án jelent meg Kukoricza Jancsi címmel, olvasói visszajelzések hatására azonban Petőfi később megváltoztatta a mű címét arra, amelyen ma is ismerjük.

A mű keletkezésének időpontja körüli mendemondák már csak azért is érdekesek lehetnek, mivel több szempontból is képesek magyarázattal szolgálni a hősköltemény szokatlan fordulatára és dramaturgiájára. Hogy egy ismertebb elgondolást említsünk, 1845 január elején hunyt el Csapó Etelke, akihez úgy hírlik, gyengéd érzelmek fűzték a költőt, így Etelke halála és Iluska tragikus sorsa között könnyen párhuzamot vonnak a szerelemnek hitelt adók. Mindenesetre korántsem elképzelhetetlen, hogy Petőfi saját drámáját is beleírta Kukorica Jancsi történetébe.

János vitéz keletkezésének körülményei és irodalmi jelentősége kapcsán ugyanakkor a Kisfaludy Társaság szerepét és korabeli irodalmi törekvéseit is érdemes figyelembe venni. Bár Petőfi Sándor nem közvetlenül a Társaság pályázatára írta a művét, a korszakban erőteljes igény mutatkozott egy olyan nemzeti eposz megalkotására, amely a magyar nép sajátosságait tükrözi. A mű szerkezete és stílusa is eltér azonban a klasszikus eposzoktól. Petőfi a népi mondák és mesék világából merít, ugyanakkor a romantika eszköztárát is alkalmazza. Ez a kettősség teszi a János vitéz-t népies-romantikus hőstörténetté, amelyben a népi egyszerűség és a romantikus kalandok harmonikusan fonódnak össze. A történet során a főhős számos próbatételen megy keresztül, amelyek során bátorsága, hűsége és kitartása révén emelkedik ki, végül elnyerve méltó jutalmát.

János vitéz ebben a kontextusban egyedülálló alkotásként jelent meg: míg a hagyományos eposzok hősei mitikus vagy történelmi alakok, addig Petőfi hőse, Kukorica Jancsi, egy egyszerű parasztfiú, aki saját erejéből válik hőssé. Ahogy Napóleon saját fejére emelte a koronát, úgy válik saját érdemei által a nép gyermekéből, Kukorica Jancsiból is János vitézzé a főhős, azon belátás mellett téve hitet, hogy csak a jellem számít, nem a származás vagy a vagyoni helyzet. Ez az idea hatotta át Petőfi korszakát, egyszersmind személyes életét. A János vitéz ennél fogva igazi naiv hőstörténet, amelyben a nép elnyomott fia, Kukorica Jancsi győzedelmeskedik.

Cselekmény

A mű 27 fejezetből áll, amelyek egységes, lineáris történetív mentén követik végig a főhős, Kukorica Jancsi kalandjait a falusi környezettől kezdve a világ különböző tájain át egészen Tündérországig. Az árva juhászfiú beleszeret a szintén árva Iluskába, ám a szerelmeseket elszakítják egymástól. Jancsi vándorútra indul, katonának áll, hősiesen harcol idegen országokban, legyőzi az ellenséget, majd számtalan kalandon és próbatételen át megérkezik Tündérországba, ahol újra találkozhat elvesztett kedvesével. A történet végére a halál legyőzetik, a szerelem beteljesül, a hős pedig megkapja jutalmát. „Az igaz szerelem a halált is legyőzi” – hirdethetné az elbeszélő költemény premisszája.

A mű tartalma azonban jóval túlmutat a gyermekirodalom keretein. Petőfi alkotása játékosan idézi meg a népmesei toposzokat – mint a világjárás, a próbák, vagy a természetfeletti segítők és ellenfelek toposzrendszerét – de közben ironikusan reflektál is ezekre. A klasszikus hősút állomásai itt sokszor groteszk vagy túlzó formában jelennek meg: gondoljunk csak a francia király udvarára, a sárkányok, óriások vagy épp a tündérek országára, amelyek mind egy-egy romantikus sablon kiforgatásaként értelmezhetők. Mindezek mellett e helyszínek és mesei fordulatok mind tartalmazzák szellemiségükben a jól ismert magyar ízt, a „fonó világát” – ezek az óriások, tündérek és távoli országok ugyanis mind a magyar népmesei folklórból erednek. Vagy Illyés Gyula szavaival:

„A János vitéz valóban olyan, mintha a fonóban hallanánk? Valóban olyan – mint ahogy a fonóban is elhangzott –, de mintha egy népmese utolsó, legfinomabbra csiszolt alakját hallanánk.”

Petőfi hőse nem előkelő származású lovag, hanem egyszerű parasztfiú, akit hűsége, bátorsága és szerelme emel hőssé. Ez a népi hőstípus teljesen újszerű, bár nem előzmény nélküli a korszak irodalmában: nem születési jog, hanem belső tartás, erkölcsi értékek és elszántság alapján válni kiválasztottá. A mű világképe idealizált, mégsem légből kapott: a jó és rossz világosan elkülönül, de a küzdelem értelmét az emberi érzések – különösen a szerelem és a hűség – adják meg. Ahogy Szerb Antal folytatja Magyar Irodalomtörténetében:

„A magyar irodalomnak vannak sokkal nagyobb szabású alkotásai, mint a János Vitéz. De a János Vitéz az, amit az ember szeretne odaajándékozni külföldi ismerőseinek, hogy megérezzék a magyar népjelleg melegségét, humorát, semmihez sem fogható báját, hogy megérezzék a magyar szív verését. Ebben a műben csodálatosan együtt van a magyar föld valósága és a magyar lélek álma.”

A János vitéz helye Petőfi életművében

János vitéz Petőfi pályáján különleges helyet foglal el: egyszerre folytatása a korai népies daloknak, és előfutára a későbbi politikai-lírai költeményeknek. A főhős, Kukorica Jancsi, egyfajta idealizált önkép is: a népből jövő, szabad akaratú, bátor, igazságszerető fiatal férfi képére ismerünk benne, aki nem hajlik meg sem uralkodók, sem csodák előtt. Jancsi nemcsak Iluskáért, hanem saját önazonosságáért is harcol.

János vitéz műfaját tekintve elbeszélő költemény, amely az epika és a líra sajátosságait ötvözi. Formailag a mű letisztult, népiességét meghatározza négyütemű felező tizenkettes strófáinak ütemhangsúlyos lüktetése. Rímképlete páros rímekből épül fel, romlatlan versességében és témájában pedig a Petőfi-féle új magyar líra egyik csúcspontja. A történetmesélés lendülete és humora jól kidomborítja Petőfi írói erősségeit: az egyszerű, de képszerű nyelvezetet, a pattogó ritmust és a váratlan fordulatokat. A már korábban említett tragikus szerelmi összefüggésnek megfelelően pedig Iluska halálában már a költő következő jelentős, Cipruslombok Etelke sírjáról című versciklusának körvonalait is felfedezhetjük.

János vitéz megjelenése után azonnal sikeres lett: nemcsak a kritika, hanem az olvasóközönség is lelkesen fogadta. Már a 19. század második felében iskolai tananyaggá vált, a 20. században pedig már klasszikusként üdvözölte valamennyi gyermek az iskolapadban.

A mű adaptációi is figyelemre méltóak. Kacsóh Pongrác daljátéka (1904) nemcsak zenei, hanem színházi klasszikussá emelkedett. Jankovics Marcell azonos című rajzfilmje (1973) pedig újabb generációk számára tette élővé a történetet, ikonikus vizuális világot kapcsolva a szöveghez. Mindezek mellett pedig még számtalan bábjáték, hangjáték és színházi adaptáció született.

János vitéz ma is élő szöveg: nemcsak nosztalgikus olvasmány, hanem olyan mű, amely újra és újra megszólít. Megtaláljuk benne a gyermeki képzelet világát, a romantikus eszmék örökségét, és egy olyan nemzeti önképet, amely meseszerűségében is valóságos és – nem utolsósorban – mindannyiunké. Kukorica Jancsi története nemcsak a boldogságkeresés meséje, hanem egy olyan hős útja is, aki végül nem a világban, hanem a képzeletben, a mesében találja meg a beteljesülést. Vörösmarty Mihály szavai ma is érvényesek: „Ez az alkotás bármely irodalomnak díszére válna.”

Források
Szerb Antal (2019): Magyar irodalomtörténet. Budapest, Magvető.