Olvasási idő: 
6 perc
Author

Érettségi változások: IDEGEN NYELV

A közismereti érettségi vizsgatárgyak 2024. május–júniusi vizsgaidőszaktól érvényes vizsgakövetelményei

A tanulók számára felmenő rendszerben, 2024-től kezdődően új, változó vizsgakövetelmények lépnek érvénybe. Érettségi változások című rovatunkban tantárgyanként vizsgáljuk meg a kötelező vizsgatárgyak bizonyos változási szisztémáit, a jövőben érvényes strukturális ismereti eljárásait. E havi lapszámunkban az élő idegen nyelveket vizsgáljuk meg.

2020-ban a Nemzeti alaptanterv és Kerettantervek bevezetését követően elkészültek a hozzájuk illeszkedő részletes érettségi vizsgakövetelmények is. A követelmények alapján először a 2023/2024-es tanévben, a május-júniusi érettségik alkalmával adnak számot tudásukról a vizsgázók.

A megújuló érettségi vizsgakövetelmények – általánosan interpretálva, az összes érettségire vetítve – korszerű értékelési módszereket határoznak meg, amelyekkel az eddiginél szélesebb teret adnak a diákok önálló problémamegoldásának és kreativitásának. Továbbra is megmaradt az érettségi vizsga kétszintű rendszere, amelyben a kötelező vizsgatárgyak sem változtak meg, így az idegen nyelv is a kötelező érettségi vizsgák csütörtöki vagy pénteki, más idegen nyelvből nem állandósult időpont napjára esik majd.


A nyelvi készségek elsajátítása

A 2017-től érvényes vizsgakövetelmények részletes leírásában a kompetenciákon érthettük eddig közép- és emelt szinten egyaránt az Olvasott szöveg értése, Nyelvhelyesség, Hallott szöveg értése, Íráskészség, Beszédkészség. A 2024-től életbe lépő követelményrendszerben a kompetenciák felépítésükben nem változtak.

Az alábbi témakörök maradtak meg az új követelményrendszerben, sorrendjükben változás nem történt:

  • Személyes vonatkozások, család
  • Ember és társadalom (= középszinten a Női és férfi szerepek; Vásárlás, szolgáltatások (posta) című témakörök, emelt szinten az Előítéletek, társadalmi problémák és azok kezelése, valamint a Társadalmi viselkedésformák témakörök kerültek ki a követelményrendszerből)
  • Környezetünk
  • Az iskola
  • A munka világa
  • Életmód
  • Szabadidő, művelődés, szórakozás
  • Utazás, turizmus (= emelt szinten az új követelményrendszerben megjelent a Célnyelvi ország néhány főbb látnivalója című témakör)
  • Tudomány és technika
  • Ember és társadalom

Kommunikációs helyzetek és szándékok

A 2024-től deklarált követelmények szóbeli és írásbeli lajstroma egyetlen módosítással jelent meg:

Kommunikációs helyzetek (változások)

Helyzet

Szerep

Családban, családnál, baráti körben

vendéglátó, vendég, családtag

kommunikációs szándékok listája társalgási paraméterekben nem történt változtatás.


Nyelvtani szerkezetek és szókincs

A Nyelvtani szerkezetek és szókincsben az alábbi témakörök maradtak meg az új követelményrendszerben, abban változás nem történt, sem sorrendjükben, sem metodikában:

  • Nyelvtani szerkezetek
  • Szókincs

A 2024-es vizsgaleírásban olvasható a szókinccsel kapcsolatos tudnivaló: „A vizsga szókincsének alapjául a mindenkori mai köznyelv szolgál. Speciális tájnyelvi szavak, csoportnyelvi szavak és szakszavak produktív ismerete nem követelménye a vizsgának. Ilyen típusú szavak kizárólag olyan szövegekben fordulhatnak elő, amelyekben az ismeretük nem előfeltétele az adott szöveg megértésének.”


Vizsgaleírás

A vizsga időbeli és szóbeli eloszlása a különböző nehézségi szinteken az alábbiak alapján történik az új követelményrendszer szerint:


A vizsgán az alábbi segédeszközök használhatók:

Az írásbeli vizsga közép- és emelt szinten az alábbiak szerint értékelendő:

  • Az írásbeli vizsgarész egyes vizsgarész-összetevőinek értékelése egymástól független.
     
  • Az írásbeli vizsgarész minden vizsgarész-összetevőjében csak a célzottan mért készséget értékeljük.
     
  • A vizsgázónak az írásbeli és a szóbeli vizsgarészben külön-külön teljesítenie kell az elérhető pontszámnak legalább a 12%-át.
     
  • Az írásbeli és a szóbeli vizsgarészek elbírálása központilag kidolgozott javítási-értékelési, illetve értékelési útmutató alapján történik.
     
  • Az Olvasott szöveg értése, a Hallott szöveg értése és a Nyelvhelyesség vizsgarész-összetevők javítási-értékelési útmutatói tartalmazzák a lehetséges elfogadható válaszokat.
     
  • Az Íráskészség vizsgarész-összetevő és a Beszédkészség vizsgarész értékelése központilag kidolgozott analitikus skálák alapján történik.
     
  • Az írásbeli vizsgarész-összetevőkben, illetve a szóbeli vizsgarészben szerzett pontok vizsgaponttá való átalakítása központi javítási-értékelési, illetve értékelési útmutató alapján történik.

Az Olvasott szöveg értése, Nyelvhelyesség, Íráskészség vizsgarész-összetevőkben a megadott szószám helyett egyes nyelvekben – többek között az arab, a kínai, a japán és a héber esetében a használt eltérő írásjegyek miatt – nyelvspecifikusan a karakterszám értendő.

A szóbeli vizsga közép- és emelt szinten az alábbiak szerint értékelendő:

  • Az értékelés központilag kidolgozott analitikus skála alapján történik, amely tartalmazza az értékelési szempontok részletes leírását is.
  • A feladatok értékelése egymástól független.

Az élő idegen nyelvekre vonatkozóan strukturális változtatás nem történt.