Érettségi változások: IDEGEN NYELV
A közismereti érettségi vizsgatárgyak 2024. május–júniusi vizsgaidőszaktól érvényes vizsgakövetelményei
A tanulók számára felmenő rendszerben, 2024-től kezdődően új, változó vizsgakövetelmények lépnek érvénybe. Érettségi változások című rovatunkban tantárgyanként vizsgáljuk meg a kötelező vizsgatárgyak bizonyos változási szisztémáit, a jövőben érvényes strukturális ismereti eljárásait. E havi lapszámunkban az élő idegen nyelveket vizsgáljuk meg.
2020-ban a Nemzeti alaptanterv és Kerettantervek bevezetését követően elkészültek a hozzájuk illeszkedő részletes érettségi vizsgakövetelmények is. A követelmények alapján először a 2023/2024-es tanévben, a május-júniusi érettségik alkalmával adnak számot tudásukról a vizsgázók.
A megújuló érettségi vizsgakövetelmények – általánosan interpretálva, az összes érettségire vetítve – korszerű értékelési módszereket határoznak meg, amelyekkel az eddiginél szélesebb teret adnak a diákok önálló problémamegoldásának és kreativitásának. Továbbra is megmaradt az érettségi vizsga kétszintű rendszere, amelyben a kötelező vizsgatárgyak sem változtak meg, így az idegen nyelv is a kötelező érettségi vizsgák csütörtöki vagy pénteki, más idegen nyelvből nem állandósult időpont napjára esik majd.
A nyelvi készségek elsajátítása
A 2017-től érvényes vizsgakövetelmények részletes leírásában a kompetenciákon érthettük eddig közép- és emelt szinten egyaránt az Olvasott szöveg értése, Nyelvhelyesség, Hallott szöveg értése, Íráskészség, Beszédkészség. A 2024-től életbe lépő követelményrendszerben a kompetenciák felépítésükben nem változtak.
Az alábbi témakörök maradtak meg az új követelményrendszerben, sorrendjükben változás nem történt:
- Személyes vonatkozások, család
- Ember és társadalom (= középszinten a Női és férfi szerepek; Vásárlás, szolgáltatások (posta) című témakörök, emelt szinten az Előítéletek, társadalmi problémák és azok kezelése, valamint a Társadalmi viselkedésformák témakörök kerültek ki a követelményrendszerből)
- Környezetünk
- Az iskola
- A munka világa
- Életmód
- Szabadidő, művelődés, szórakozás
- Utazás, turizmus (= emelt szinten az új követelményrendszerben megjelent a Célnyelvi ország néhány főbb látnivalója című témakör)
- Tudomány és technika
- Ember és társadalom
Kommunikációs helyzetek és szándékok
A 2024-től deklarált követelmények szóbeli és írásbeli lajstroma egyetlen módosítással jelent meg:
Kommunikációs helyzetek (változások) |
|
Helyzet |
Szerep |
Családban, családnál, baráti körben |
vendéglátó, vendég, családtag |
A kommunikációs szándékok listája társalgási paraméterekben nem történt változtatás.
Nyelvtani szerkezetek és szókincs
A Nyelvtani szerkezetek és szókincsben az alábbi témakörök maradtak meg az új követelményrendszerben, abban változás nem történt, sem sorrendjükben, sem metodikában:
- Nyelvtani szerkezetek
- Szókincs
A 2024-es vizsgaleírásban olvasható a szókinccsel kapcsolatos tudnivaló: „A vizsga szókincsének alapjául a mindenkori mai köznyelv szolgál. Speciális tájnyelvi szavak, csoportnyelvi szavak és szakszavak produktív ismerete nem követelménye a vizsgának. Ilyen típusú szavak kizárólag olyan szövegekben fordulhatnak elő, amelyekben az ismeretük nem előfeltétele az adott szöveg megértésének.”
Vizsgaleírás
A vizsga időbeli és szóbeli eloszlása a különböző nehézségi szinteken az alábbiak alapján történik az új követelményrendszer szerint:
A vizsgán az alábbi segédeszközök használhatók:
Az írásbeli vizsga közép- és emelt szinten az alábbiak szerint értékelendő:
- Az írásbeli vizsgarész egyes vizsgarész-összetevőinek értékelése egymástól független.
- Az írásbeli vizsgarész minden vizsgarész-összetevőjében csak a célzottan mért készséget értékeljük.
- A vizsgázónak az írásbeli és a szóbeli vizsgarészben külön-külön teljesítenie kell az elérhető pontszámnak legalább a 12%-át.
- Az írásbeli és a szóbeli vizsgarészek elbírálása központilag kidolgozott javítási-értékelési, illetve értékelési útmutató alapján történik.
- Az Olvasott szöveg értése, a Hallott szöveg értése és a Nyelvhelyesség vizsgarész-összetevők javítási-értékelési útmutatói tartalmazzák a lehetséges elfogadható válaszokat.
- Az Íráskészség vizsgarész-összetevő és a Beszédkészség vizsgarész értékelése központilag kidolgozott analitikus skálák alapján történik.
- Az írásbeli vizsgarész-összetevőkben, illetve a szóbeli vizsgarészben szerzett pontok vizsgaponttá való átalakítása központi javítási-értékelési, illetve értékelési útmutató alapján történik.
Az Olvasott szöveg értése, Nyelvhelyesség, Íráskészség vizsgarész-összetevőkben a megadott szószám helyett egyes nyelvekben – többek között az arab, a kínai, a japán és a héber esetében a használt eltérő írásjegyek miatt – nyelvspecifikusan a karakterszám értendő.
A szóbeli vizsga közép- és emelt szinten az alábbiak szerint értékelendő:
- Az értékelés központilag kidolgozott analitikus skála alapján történik, amely tartalmazza az értékelési szempontok részletes leírását is.
- A feladatok értékelése egymástól független.
Az élő idegen nyelvekre vonatkozóan strukturális változtatás nem történt.
Részletek:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/kozismereti_vizsgatargyak_2024tol
Részletes érettségi vizsgakövetelmények a 2012-es Nat alapján: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2017/elo_idegen_nyelv_vk.pdf
Részletes érettségi vizsgakövetelmények a 2020-as Nat alapján: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/elo_id_nyelv_2024_e.pdf