Olvasási idő: 
10 perc
Author

Érettségi változások: DIGITÁLIS KULTÚRA

A közismereti érettségi vizsgatárgyak 2024. május–júniusi vizsgaidőszaktól érvényes vizsgakövetelményei

A felmenő rendszerben tanulók számára 2024-től kezdődően új, változó vizsgakövetelmények lépnek érvénybe. Érettségi változások című rovatunkban tantárgyanként vizsgáljuk meg a kötelező vizsgatárgyak jellemző változási szisztémáit, a jövőben érvényes strukturális ismereti eljárásait. E havi lapszámunkban az informatika, újabb nevén a digitális kultúra tantárgy változási elemeit kutattuk.

2020-ban a Nemzeti alaptanterv és Kerettantervek bevezetését követően elkészültek a hozzájuk illeszkedő részletes érettségi vizsgakövetelmények is. A követelmények alapján először a 2023/2024-es tanévben, a május-júniusi érettségik alkalmával adnak számot tudásukról a vizsgázók.

A megújuló érettségi vizsgakövetelmények – általánosan interpretálva, az összes érettségire vetítve – korszerű értékelési módszereket határoznak meg, amelyekkel az eddiginél szélesebb teret adnak a diákok önálló problémamegoldásának és kreativitásának. Továbbra is megmaradt az érettségi vizsga kétszintű rendszere, amelyben a kötelező vizsgatárgyak sem változtak meg, így az informatika, új nevén a digitális kultúra egy nem kötelezően megszabott időpontra esik majd.


Digitális kompetenciák

Az informatika tantárgy 2017-es érettségi vizsgakövetelményeiben szereplő általános kompetenciákon érthettük az alkalmazói készséget, a problémamegoldó készséget, az algoritmikus gondolkodást, az önálló munkavégzést, az alkotó munkát, az informatika és a társadalom kölcsönhatásának ismeretét, illetve a kommunikációs készséget. E kompetenciák kiegészültek a 2024-től életbe lépő vizsgakövetelményekben az operációs rendszerek használatával, valamint a digitális eszközök integrált alkalmazásával.

A tartalomorientált kompetenciákban viszont jelentősebb változás történt, hiszen az eddig megjelenő kompetenciák közül az információs társadalom, az informatikai alapok − hardver, az informatikai alapok − szoftver és a könyvtárhasználat kikerült a követelmények sorából, vagy integráltan jelenik meg az ismeretátadás során. A 2020-as NAT azonban a következőképpen módosította ezeket:

  • Szövegszerkesztés
  • Számítógépes grafika és képszerkesztés
  • Bemutatókészítés
  • Táblázatkezelés
  • Adatbázis-kezelés
  • Publikálás a világhálón
  • Algoritmizálás, adatmodellezés
  • A programozás eszközei

(Minden megnevezett kompetenciához külön, pontokra bontott részletes követelmény olvasható a részletes érettségi vizsgakövetelményekben.)

A vizsga részei

A vizsgán használható segédeszközök

Változó vizsgakövetelmények

A vizsgakövetelmények változásaiban két fontos momentumot érdemes elsősorban kiemelni: az emelt szintű vizsga tartalmi követelményeibe beletartoznak a középszintű vizsga tartalmi követelményei. Illetőleg a kompetenciák között szereplő kimaradt részek a vizsgakövetelményekből is szintén kimaradtak, így azok tartalmi változásait nem vizsgáljuk, csak az egymással összefüggő vizsgakövetelményeket hasonlítjuk össze.

A témakörök szerint haladva:

1) Szövegszerkesztés

  • A szövegszerkesztő használata
  • Szövegjavítási funkciók
  • Szövegszerkesztési alapok (= újonnan bekerült a Nyomtatás mint téma)
  • Táblázatok és objektumok a szövegben

2) Számítógépes grafika és képszerkesztés
(= korábban együtt volt a Prezentációval)

  • Grafika (= /A tanuló/ Tudjon grafikát, illetve képállományokat megnyitni, megadott formátumban menteni; Legyen képes ábrákat, képeket szöveges környezetben elhelyezni; Legyen képes raszter- és vektorgrafikus ábrákat egymásba átalakítani; Tudjon alakzatokat rajzolni, javítani, módosítani, transzformálni.)
     
  • A rasztergrafika (= Tudjon az adott probléma megoldásához szükséges rasztergrafikus ábrákat szerkesztőprogrammal létrehozni, megnyitni és megadott formátumban menteni; Tudja kijelölni a grafika megfelelő részét, legyen képes azt másolni, mozgatni, törölni, másik dokumentumba beilleszteni; Tudjon az ábrakészítéshez rétegeket használni.)
     
  • A vektorgrafika (= Tudjon az adott probléma megoldásához szükséges rasztergrafikus ábrákat szerkesztőprogrammal létrehozni, megnyitni és megadott formátumban menteni; Tudja kijelölni a grafika megfelelő részét, legyen képes azt másolni, mozgatni, törölni, másik dokumentumba beilleszteni; Tudjon az ábrakészítéshez rétegeket használni.)
     
  • Képek feldolgozása (= Tudjon képeket képfeldolgozó programmal megnyitni és megadott formátumban menteni; Tudjon képeket képfeldolgozó programmal kezelni, módosítani; Legyen képes rétegeket és rétegműveleteket használni; Tudjon képeket, képrészleteket vágni, forgatni, torzítani – színét, fényerejét, kontrasztját módosítani – retusálni.)

3) Bemutatókészítés
(= korábban Prezentáció)
Bemutatókészítés

4) Táblázatkezelés

  • A táblázatkezelő használata
  • A táblázat szerkezete
  • Adatok a táblázatokban (= Ismerje a relatív, abszolút és vegyes cellahivatkozásokat.)
  • Táblázatformázás
  • Diagramok és egyéb objektumok

5) Adatbázis-kezelés

  • Az adatbázis-kezelés alapfogalmai
  • Az adatbázis szerkezete és kialakítása
  • Adatbázis-kezelési műveletek
  • Képernyő és nyomtatási formátumok kikerültek

6) Publikálás a világhálón
(= minden követelmény csak emelt szinten értendő)

  • Webhely felépítése

Könyvtárszerkezet (= Legyen képes a webhely fájljait célszerűen kialakított mapparendszerbe szervezni és elhelyezni témakör jelent meg.)

A webhely elemeinek kapcsolata (= Tudja kialakítani a webhelyet alkotó különböző típusú állományok célszerű kapcsolatát, a Tudjon külső, webhelyen és weboldalon belüli hivatkozásokat létrehozni, és az Értse és alkalmazza az abszolút és relatív hivatkozások közti különbséget témakörök jelentek meg.)
 

  • Webdokumentum tartalma

A tartalom szöveges része (= Legyen képes kódszerkesztővel a publikálandó tartalom felépítését tükröző weblapot készíteni HTML nyelven, az Ismerje a különféle szerepű oldalelemek, a címek, bekezdések, szakaszok, hivatkozások, listák, táblázatok megadásának módját, és az Ismerje és használja a HTML címkéinek fontosabb jellemzőit témakörök jelentek meg.)

A tartalom egyéb részei (= Tudjon nem szöveges elemeket a weboldalba építeni témakör jelent meg.)
 

  • Webdokumentum formázása

A webhely állományainak kapcsolata (= Legyen képes a weblap kapcsolatát beállítani a formázásáért felelős CSS-fájllal témakör jelent meg.)

A CSS elemei (= Legyen képes a weblap elemeit előre elkészített stílusokkal formázni, a Tudjon kijelölőket használni. Legyen képes a formázást végző CSS-kód módosítására és a Tudjon CSS-kódot a HTML-fájlon belül, illetve önálló fájlban elhelyezni témakörök jelentek meg.)

7) Algoritmizálás, adatmodellezés

  • Elemi és összetett adatok, állományszervezés, relációs adatstruktúrák helyett Adatszerkezetek, adat be- és kivitel (= az Egyszerű adattípusok emelt szintű követelményei középszintre kerültek át; az Összetett adattípusok emelt szintű követelményei, tehát az Ismerje az összetett adattípusokat: szöveg, sorozat, tömb, rekord, halmaz. Ismerje az összetett adattípusokon végezhető műveleteket középszintű követelmény lett, viszont az emelt szinten megjelent a Legyen képes többdimenziós adatszerkezet használatára. Tudjon összetett adatszerkezetben különböző típusú adatokat tárolni téma; az Állományok tematikai rész kikerült.)
     
  • Algoritmusleíró eszközök (= Feladatmegoldás egy algoritmusleíró eszköz segítségével témakör emelt szintű követelményei középszintre helyeződtek át, emelt szinten a Legyen képes megadott algoritmust módosítani rész került be.)
     
  • Elemi algoritmusok (= A programozás alapelvei témakör emelt szintű követelményei részben középszintre kerültek át; Feladatmegoldásához tudja használni az alapvető programszerkezeteket: szekvencia, elágazás, ciklus és Tudja használni a típusalgoritmusokat: összegzés, eldöntés, kiválasztás, keresés, megszámlálás, maximum-kiválasztás középszintre került át; középszinten megjelent még a Tudjon egyetlen típusalgoritmust igénylő problémát megoldani téma; emelt szinten a Tudja használni a kiválogatás, rendezés, szétválogatás, metszet és unió típusalgoritmusait és a Tudjon közepes nehézségű, típusalgoritmusok egymásba építését igénylő, összetett problémát megoldani téma jelent meg.)
     
  • Rekurzió

8) A programozás eszközei

  • Programozási nyelv (= Egy programozási nyelv ismerete témakör alatt az emelt szintű követelmények részben átkerültek középszintre; a Legyen képes az adott problémát megoldó programot írni, a Tudjon olyan parancssori alkalmazást készíteni, amely billentyűzetről képes adatokat olvasni, illetve monitoron megjeleníteni, a Tudjon a felhasználóval kulturáltan kommunikáló adatbevitelt és adatkivitelt írni bekerült a középszintű követelménybe; emelt szinten az Ismerje egy programozási nyelven az eljárások, függvények; állománykezelő műveletek megvalósítását és a Legyen képes a szöveges állományokra alkalmazható műveleteket megvalósítani, a Legyen képes mondatszerű leírással megadott rekurzív algoritmust kódolni, és felhasználni továbbra is emelt szintű követelmény maradt.)
     
  • Programfejlesztés és környezet (= Kódolási, szerkesztési eszközök valamilyen programnyelvi fejlesztői környezetben emelt szintű követelményei mind átkerültek középszintre; a Tesztelés témakörben a középszinten Legyen képes a program különböző kimeneteinek tesztelésére alkalmas mintaadatokkal ellenőrizni a program helyes működését jelent meg, emelt szinten pedig a Tudjon nyomkövetéssel programot tesztelni.)