Érettségi változások: DIGITÁLIS KULTÚRA
A közismereti érettségi vizsgatárgyak 2024. május–júniusi vizsgaidőszaktól érvényes vizsgakövetelményei
A felmenő rendszerben tanulók számára 2024-től kezdődően új, változó vizsgakövetelmények lépnek érvénybe. Érettségi változások című rovatunkban tantárgyanként vizsgáljuk meg a kötelező vizsgatárgyak jellemző változási szisztémáit, a jövőben érvényes strukturális ismereti eljárásait. E havi lapszámunkban az informatika, újabb nevén a digitális kultúra tantárgy változási elemeit kutattuk.
2020-ban a Nemzeti alaptanterv és Kerettantervek bevezetését követően elkészültek a hozzájuk illeszkedő részletes érettségi vizsgakövetelmények is. A követelmények alapján először a 2023/2024-es tanévben, a május-júniusi érettségik alkalmával adnak számot tudásukról a vizsgázók.
A megújuló érettségi vizsgakövetelmények – általánosan interpretálva, az összes érettségire vetítve – korszerű értékelési módszereket határoznak meg, amelyekkel az eddiginél szélesebb teret adnak a diákok önálló problémamegoldásának és kreativitásának. Továbbra is megmaradt az érettségi vizsga kétszintű rendszere, amelyben a kötelező vizsgatárgyak sem változtak meg, így az informatika, új nevén a digitális kultúra egy nem kötelezően megszabott időpontra esik majd.
Digitális kompetenciák
Az informatika tantárgy 2017-es érettségi vizsgakövetelményeiben szereplő általános kompetenciákon érthettük az alkalmazói készséget, a problémamegoldó készséget, az algoritmikus gondolkodást, az önálló munkavégzést, az alkotó munkát, az informatika és a társadalom kölcsönhatásának ismeretét, illetve a kommunikációs készséget. E kompetenciák kiegészültek a 2024-től életbe lépő vizsgakövetelményekben az operációs rendszerek használatával, valamint a digitális eszközök integrált alkalmazásával.
A tartalomorientált kompetenciákban viszont jelentősebb változás történt, hiszen az eddig megjelenő kompetenciák közül az információs társadalom, az informatikai alapok − hardver, az informatikai alapok − szoftver és a könyvtárhasználat kikerült a követelmények sorából, vagy integráltan jelenik meg az ismeretátadás során. A 2020-as NAT azonban a következőképpen módosította ezeket:
- Szövegszerkesztés
- Számítógépes grafika és képszerkesztés
- Bemutatókészítés
- Táblázatkezelés
- Adatbázis-kezelés
- Publikálás a világhálón
- Algoritmizálás, adatmodellezés
- A programozás eszközei
(Minden megnevezett kompetenciához külön, pontokra bontott részletes követelmény olvasható a részletes érettségi vizsgakövetelményekben.)
A vizsga részei
A vizsgán használható segédeszközök
Változó vizsgakövetelmények
A vizsgakövetelmények változásaiban két fontos momentumot érdemes elsősorban kiemelni: az emelt szintű vizsga tartalmi követelményeibe beletartoznak a középszintű vizsga tartalmi követelményei. Illetőleg a kompetenciák között szereplő kimaradt részek a vizsgakövetelményekből is szintén kimaradtak, így azok tartalmi változásait nem vizsgáljuk, csak az egymással összefüggő vizsgakövetelményeket hasonlítjuk össze.
A témakörök szerint haladva:
1) Szövegszerkesztés
- A szövegszerkesztő használata
- Szövegjavítási funkciók
- Szövegszerkesztési alapok (= újonnan bekerült a Nyomtatás mint téma)
- Táblázatok és objektumok a szövegben
2) Számítógépes grafika és képszerkesztés
(= korábban együtt volt a Prezentációval)
- Grafika (= /A tanuló/ Tudjon grafikát, illetve képállományokat megnyitni, megadott formátumban menteni; Legyen képes ábrákat, képeket szöveges környezetben elhelyezni; Legyen képes raszter- és vektorgrafikus ábrákat egymásba átalakítani; Tudjon alakzatokat rajzolni, javítani, módosítani, transzformálni.)
- A rasztergrafika (= Tudjon az adott probléma megoldásához szükséges rasztergrafikus ábrákat szerkesztőprogrammal létrehozni, megnyitni és megadott formátumban menteni; Tudja kijelölni a grafika megfelelő részét, legyen képes azt másolni, mozgatni, törölni, másik dokumentumba beilleszteni; Tudjon az ábrakészítéshez rétegeket használni.)
- A vektorgrafika (= Tudjon az adott probléma megoldásához szükséges rasztergrafikus ábrákat szerkesztőprogrammal létrehozni, megnyitni és megadott formátumban menteni; Tudja kijelölni a grafika megfelelő részét, legyen képes azt másolni, mozgatni, törölni, másik dokumentumba beilleszteni; Tudjon az ábrakészítéshez rétegeket használni.)
- Képek feldolgozása (= Tudjon képeket képfeldolgozó programmal megnyitni és megadott formátumban menteni; Tudjon képeket képfeldolgozó programmal kezelni, módosítani; Legyen képes rétegeket és rétegműveleteket használni; Tudjon képeket, képrészleteket vágni, forgatni, torzítani – színét, fényerejét, kontrasztját módosítani – retusálni.)
3) Bemutatókészítés
(= korábban Prezentáció)
Bemutatókészítés
4) Táblázatkezelés
- A táblázatkezelő használata
- A táblázat szerkezete
- Adatok a táblázatokban (= Ismerje a relatív, abszolút és vegyes cellahivatkozásokat.)
- Táblázatformázás
- Diagramok és egyéb objektumok
5) Adatbázis-kezelés
- Az adatbázis-kezelés alapfogalmai
- Az adatbázis szerkezete és kialakítása
- Adatbázis-kezelési műveletek
- Képernyő és nyomtatási formátumok kikerültek
6) Publikálás a világhálón
(= minden követelmény csak emelt szinten értendő)
- Webhely felépítése
Könyvtárszerkezet (= Legyen képes a webhely fájljait célszerűen kialakított mapparendszerbe szervezni és elhelyezni témakör jelent meg.)
A webhely elemeinek kapcsolata (= Tudja kialakítani a webhelyet alkotó különböző típusú állományok célszerű kapcsolatát, a Tudjon külső, webhelyen és weboldalon belüli hivatkozásokat létrehozni, és az Értse és alkalmazza az abszolút és relatív hivatkozások közti különbséget témakörök jelentek meg.)
- Webdokumentum tartalma
A tartalom szöveges része (= Legyen képes kódszerkesztővel a publikálandó tartalom felépítését tükröző weblapot készíteni HTML nyelven, az Ismerje a különféle szerepű oldalelemek, a címek, bekezdések, szakaszok, hivatkozások, listák, táblázatok megadásának módját, és az Ismerje és használja a HTML címkéinek fontosabb jellemzőit témakörök jelentek meg.)
A tartalom egyéb részei (= Tudjon nem szöveges elemeket a weboldalba építeni témakör jelent meg.)
- Webdokumentum formázása
A webhely állományainak kapcsolata (= Legyen képes a weblap kapcsolatát beállítani a formázásáért felelős CSS-fájllal témakör jelent meg.)
A CSS elemei (= Legyen képes a weblap elemeit előre elkészített stílusokkal formázni, a Tudjon kijelölőket használni. Legyen képes a formázást végző CSS-kód módosítására és a Tudjon CSS-kódot a HTML-fájlon belül, illetve önálló fájlban elhelyezni témakörök jelentek meg.)
7) Algoritmizálás, adatmodellezés
- Elemi és összetett adatok, állományszervezés, relációs adatstruktúrák helyett Adatszerkezetek, adat be- és kivitel (= az Egyszerű adattípusok emelt szintű követelményei középszintre kerültek át; az Összetett adattípusok emelt szintű követelményei, tehát az Ismerje az összetett adattípusokat: szöveg, sorozat, tömb, rekord, halmaz. Ismerje az összetett adattípusokon végezhető műveleteket középszintű követelmény lett, viszont az emelt szinten megjelent a Legyen képes többdimenziós adatszerkezet használatára. Tudjon összetett adatszerkezetben különböző típusú adatokat tárolni téma; az Állományok tematikai rész kikerült.)
- Algoritmusleíró eszközök (= Feladatmegoldás egy algoritmusleíró eszköz segítségével témakör emelt szintű követelményei középszintre helyeződtek át, emelt szinten a Legyen képes megadott algoritmust módosítani rész került be.)
- Elemi algoritmusok (= A programozás alapelvei témakör emelt szintű követelményei részben középszintre kerültek át; Feladatmegoldásához tudja használni az alapvető programszerkezeteket: szekvencia, elágazás, ciklus és Tudja használni a típusalgoritmusokat: összegzés, eldöntés, kiválasztás, keresés, megszámlálás, maximum-kiválasztás középszintre került át; középszinten megjelent még a Tudjon egyetlen típusalgoritmust igénylő problémát megoldani téma; emelt szinten a Tudja használni a kiválogatás, rendezés, szétválogatás, metszet és unió típusalgoritmusait és a Tudjon közepes nehézségű, típusalgoritmusok egymásba építését igénylő, összetett problémát megoldani téma jelent meg.)
- Rekurzió
8) A programozás eszközei
- Programozási nyelv (= Egy programozási nyelv ismerete témakör alatt az emelt szintű követelmények részben átkerültek középszintre; a Legyen képes az adott problémát megoldó programot írni, a Tudjon olyan parancssori alkalmazást készíteni, amely billentyűzetről képes adatokat olvasni, illetve monitoron megjeleníteni, a Tudjon a felhasználóval kulturáltan kommunikáló adatbevitelt és adatkivitelt írni bekerült a középszintű követelménybe; emelt szinten az Ismerje egy programozási nyelven az eljárások, függvények; állománykezelő műveletek megvalósítását és a Legyen képes a szöveges állományokra alkalmazható műveleteket megvalósítani, a Legyen képes mondatszerű leírással megadott rekurzív algoritmust kódolni, és felhasználni továbbra is emelt szintű követelmény maradt.)
- Programfejlesztés és környezet (= Kódolási, szerkesztési eszközök valamilyen programnyelvi fejlesztői környezetben emelt szintű követelményei mind átkerültek középszintre; a Tesztelés témakörben a középszinten Legyen képes a program különböző kimeneteinek tesztelésére alkalmas mintaadatokkal ellenőrizni a program helyes működését jelent meg, emelt szinten pedig a Tudjon nyomkövetéssel programot tesztelni.)
Részletek: https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/kozismereti_vizsgatargyak_2024tol
Részletes érettségi vizsgakövetelmények a 2012-es Nat alapján:https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2017/informatika_vk.pdf
Részletes érettségi vizsgakövetelmények a 2020-as Nat alapján:https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/dig_kult_2024_e.pdf