Az OECD 2024. június 27-én nyilvánosságra hozta a 2022-es PISA-felmérés pénzügyi műveltséget monitorozó nemzetközi jelentését. A pénzügyi műveltségmérés 2012 óta opcionális része a PISA-felmérésnek, Magyarország először vett részt benne. A mérés 20 országban, köztük 14 OECD-tagországban vizsgálta a 15 éves tanulók pénzügyi tájékozottságát: hogy a diákok milyen mértékben rendelkeznek a pénzügyi döntések meghozásához szükséges alapvető tudással és készségekkel.
A magyar tanulók 492 pontos átlageredménye nem tér el szignifikánsan a mérésben részt vevő OECD-országok átlagától (498 pont), meghaladja viszont az összes részt vevő ország átlagát (475 pont). A 15 éves magyar diákok közel 82%-a a társadalmi szempontból elvárható minimális vagy annál magasabb képességekkel rendelkezik a pénzügyi műveltség területén. A PISA-felmérés többi területéhez hasonlóan a részt vevő országok mindegyikében ezúttal is jobban teljesítettek a kedvezőbb családi hátterű tanulók.
A felmérés fontos eleme a mérést kiegészítő, a tanulók pénzügyi tapasztalatait, attitűdjét és viselkedését vizsgáló kérdőív. A kérdőívben vizsgált tényezők és a pénzügyi műveltségi mérésen nyújtott teljesítmény között összetett viszony rajzolódik ki: általánosságban kijelenthető, hogy a PISA-mérésen nyújtott jobb tanulói teljesítmény felelősebb pénzügyi viselkedéssel párosul. Az Oktatási Hivatal és a Pénziránytű Alapítvány együttműködésében készülő, a magyar eredményeket részletesen elemző jelentést várhatóan 2024. július első felében hozzák nyilvánosságra.