Olvasási idő: 
6 perc
Author

Diákvállalkozások a XVIII. kerületben

A Havanna lakótelepi Kondor Béla Általános Iskola adott helyet a kerület diákvállalkozásainak, hogy bemutassák egymásnak termékeiket. A rendezvény része volt az Európai Bizottság által szervezett Európai közép- és kisvállalkozások hete hivatalos programjának, amelynek legfőbb célja, hogy a vállalkozói életforma népszerűsítésével ösztönözze a fiatalok vállalkozási kedvét és elősegítse vállalkozóvá válásukat. A pénz híján „fapados” szervezés érdekes pontja volt a rendezvénysorozatnak, amelyben egyébként világcégek, jelentős szervezetek, komoly intézmények vettek részt. A kerület diákvállalkozásainak tevékenységét a Szeretve tanulni Egyesület fogja össze.

Egy uniós felmérés szerint a diákvállalkozásokban résztvevők egyötöde tanulmányai befejezése után saját céget alapít. Magyarországon viszont csak pár tucat iskolában, néhány száz diák vesz részt ezek munkájában. A diákvállalkozások elterjedésének egyik akadálya, hogy a fiatalok nem találnak lehetőségeiknek, képességeiknek megfelelő, ugyanakkor piacképes terméket. A Kondor Béla iskola rendezvénye egy régi-új technológia bemutatásával ezen kívánt segíteni. Garamvölgyi Zsolt papírszobrász hulladékból állít elő papírmasét (használt újságpapír+palacsintatészta), amelyből különféle méretű, formájú, funkciójú tárgyak (karácsonyfadísz, kitűző, hűtőmágnes stb.) készíthetők. A művész szerint a diákok gyakorlati vállalkozói tevékenységének sokféle haszna van. Hozzájárulhat munkára nevelésükhöz, segítheti különféle készségeik fejlesztését, megtaníthatja őket takarékosan bánni az anyagokkal, az eszközökkel, energiájukkal, megismerkedhetnek általa különböző anyagokkal, gyártási eljárásokkal, és persze erősíti vállalkozói aktivitásukat, alkalmat nyújt innovatív gondolkodásuk fejlesztésére. Garamvölgyi Zsolt papírmasé-technológiája a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe veszi.

Tóthné Szeidl Ágota a Darus utcai Általános és Magyar-Német Kéttannyelvű Iskola tanítója, vállalkozásuk számos kedves tárgyat mutatott be a rendezvényen. Ők 2006 óta részesei a JAM program diákvállalkozás részének. A Junior Achievement Magyarország Közhasznú Alapítvány amerikai mintára dolgozott ki Gazdasági és vállalkozási ismeretek tantárgyat első osztálytól érettségiig. Felismerték, hogy ma már nélkülözhetetlen a gyerekek felkészítése ezen a területen. A programhoz a Darus iskola csatlakozott elsőként a kerületben, de azóta öt másik intézmény is részt vesz benne.

– Nagyon szeretik a gyerekek. Minden tanév elején megalakul a diákvállalkozás, önként jelentkező diákokkal, amely ugyanúgy működik, mint egy igazi vállalkozás. Megvan benne minden funkció: ügyvezető igazgató, személyzeti, pénzügyi felelős stb. A kicsiknél a legnagyobb vita nem arról folyik, hogy ki legyen a vezetője a vállalkozásnak, hanem hogy ki írja a nyugtát az eladásokról – mesélte mosolyogva a tanárnő. – Regisztrálni kell a JAM központba, vagyis bejegyeznek minket, mint vállalkozást. Félévenként el kell számolnunk, amelyben azért segítek a kicsiknek. Nekünk szerencsénk volt idáig, mert az önkormányzat hozzájárult a vállalkozások beindításához, amelyek iskolánkban szakkörként működnek. A gyerekek döntik el, mi legyen a termék, mit gyártsanak, mire fordítsák az alaptőkét. Miből állítsák elő, és mennyit. A nagyobbak piackutatást is folytatnak.

A Darus iskolai csoport többsége negyedikes, és három hatodikos dolgozik velük. A tanárnő szerint 9-10 évesekkel érdemes elkezdeni a programot, mert őket már lehet vásárokra vinni. Ott nemcsak a portékát kínálják, hanem a pénzt is kezelik és hivatalos nyugtát is kell adniuk. Ők főként a karácsonyi, a húsvéti vásárra készülnek apró kézműves termékekkel a Lurdy Házba, és a kerületi gyereknapi vásárra. De két alkalommal a szegedi Hídi Vásáron is megfordultak már, akkor a nyolcadikosokkal. Kirándulásokat szerveznek, az elmúlt években többször jártak Bécsben az adventi vásáron, ahol ötleteket gyűjtöttek, és a városháza aulájában szervezett, nagyon színvonalas kézműves foglalkozásokon is részt vettek. A hazai két-háromnapos kirándulásokon különböző népi mesterségekkel, új technikákkal (szövés, fazekasság, gyertyamártás) ismerkednek. Vitték őket tanyára, kertészetbe és kerületi vállalkozásokhoz (pékségbe, asztalosműhelybe),voltak a Magyar Nemzeti Bank Látogatóközpontjában, a paksi atomerőműben, a szegedi szalámigyárban, a pécsi Zsolnay manufaktúrában, a Coca Cola gyárban, az esztergomi Suzuki gyárban.

Major Viktória, a Darus iskola hatodikos tanulója három éve tagja a JAM-es vállalkozásnak.

– Nagyon szeretek vásárokra járni, jó érzés, hogy a nézelődőket érdekli, amit csinálunk. Szeretek kézműveskedni, különösen festeni és gyöngyöt fűzni. De árulni is jó, és azt látni, amikor megveszik, amit én készítettem – mondta fülig érő szájjal. Ugyanakkor arra a kérdésemre, hogy felnőttként indít-e vállalkozást, azt válaszolta: ügyvéd szeretne lenni. Persze az is lehet vállalkozás.

A Junior Achievement Magyarország a Junior Achievement Worlwide tagja, amely a világ 124 országában 9,7 millió fiatalt képez évente. A magyar szervezet 1993 óta működik annak érdekében, hogy hidat képezzen az oktatás és az üzleti világ között. A JAM magyar kormányzati és uniós támogatások, valamint szakmai partnerek, szponzorok támogatásával működik. A JAM akkreditált felnőttképzési intézmény, programokat dolgoztak ki általános és középiskolások, valamint pedagógusok részére. Tananyagok is születtek. Alsósoknak a környezetünkről, a családról, a településekről, a diákvállalkozásokról; felsősöknek is ezeket a témákat dolgozták ki, a koruknak megfelelő stílusban és tartalommal. A középiskolások már a vállalkozások világával, a nemzetgazdaság és a világgazdaság viszonyával, valamint általános gazdasági alapfogalmakkal, esetekkel ismerkedhetnek meg. Ezenkívül számos kiegészítő tananyagot és szakmai anyagot is kínál a JAM.