Olvasási idő: 
9 perc
Author

Diákönkormányzatosokat kérdeztünk

Nemcsak iskolai, hanem osztályszinten is képviselőket választanak maguknak a diákok. Ezúttal két DÖK-képviselőt kérdeztünk motivációjukról, az iskolai közösségről, az általuk fontosnak ítélt ügyekről, témákról.

A Kanizsay Dorottya Egészségügyi Szakképző Iskola és Gimnázium
DÖK-képviselője, Fülöp Ágnes, 10. A osztályos tanuló

Milyen indíttatásból csatlakoztál az iskolai Diákönkormányzathoz (DÖK)?

Mindig társaságkedvelő voltam, ezért is gondoltam, hogy csatlakozom. Fontos számomra, hogy egy iskolában hogyan zajlik az élet, és a diákok hogyan és mennyit alakíthatnak rajta, valamint szerettem volna részt venni egy-egy iskolai program kitalálásában, szervezésében és megvalósításában.

 

Hogyan oszlik meg a munka a DÖK elnöke és az önkormányzat tagjai között?

A DÖK elnöke koordinátorként is jelen van a programokon, illetve ő képviseli a fegyelmi tárgyalásokon a diákságot. A DÖK többi tagja megvalósítja a megbeszélt programot, ilyen például a gólyaavató, DÖK-nap, Valentin-nap, maskaranap, pedagógusnap, faliújság- és egyéb versenyek.

Melyek azok a témakörök, amelyekkel a legtöbbet, illetve a legszívesebben foglalkozik nálatok a diákönkormányzat?

Olyan programokat szeretünk elsősorban megvalósítani, melyek színesítik a hétköznapokat, összekovácsolják a tanulókat, mosolyt fakasztanak, és jó hangulatot kölcsönöznek az adott eseménynek. A karácsonyi teremdekoráció-verseny és közös teázás például az ünnepi hangulata miatt nagyon népszerű. Nálunk a DÖK a karitatív programok szervezésében is részt vesz, minden évben viszünk adományt a Mikulásgyárba. A gólyaavató vetélkedőt viszont az ismerkedés és közösségformálás jegyében szervezzük, ahol az összes 9. osztályunk, az osztályfőnökök és az egész DÖK egy vidám hangulatú, kreatív feladatokból álló délutánt tölt el együtt. Itt a DÖK tagjai közül van, aki segíti a tanulók koordinálását, van, aki a feladatok megvalósításában vállal szerepet, van, aki zsűriz. De az egyik legkedvesebb és legegyszerűbb programunk az első tanítási napon a 9. osztályosok kísérése a termeikbe, mivel iskolánkban kissé bonyolult a közlekedés a szinteltolások miatt. Itt az új diákok már találkoznak azokkal a felsőbb évfolyamra járó DÖK-tagokkal, akik mesélnek nekik az iskoláról, programokról.

Iskolátok mottója: Kanizsay: Nektek, miattatok, értetek! Hogy látod, mennyire nyitottak az ötleteitekre, felvetéseitekre a tantestületben?

A hagyományos, régóta működő programokat támogatja a tantestület. Idén a Valentin-napot, a maskaranapot – mint új programot – kértük, és engedélyt kaptunk a megszervezésre. A Florence Nightingale születésének 200. évfordulójára meghirdetett és szervezett plakátversenyre minden osztály benevezett, és a DÖK egyik tagja is szerepet kapott a zsűrizés folyamatában, hiszen én pontoztam.

Hogyan jellemeznéd a DÖK tagjainak közösségét?

A felsőbb évfolyamra járók már ismerik egymást, és nem gond az ötleteket bedobni, kiállni értük. Az új tanulók visszahúzódóbbak, ezért ők az első időkben csak megfigyelőként vannak jelen. Ahogy egyre több DÖK-gyűlés van, a „kicsik” is egyre jobban kinyílnak. Fontos, hogy az osztályok DÖK-delegáltja egy céltudatos, megbízható, „jó értelemben vett nagyszájú”, kreatív, mások által elfogadott tanuló legyen, hisz a DÖK tagjai nemcsak programot szerveznek, hanem képviselik is az adott osztályt, és ez esetben szükség van egy jó kiállású tanulóra, aki ezt véghez is viszi. Szerintem mi jó kis csapat vagyunk együtt.

A digitális oktatási rend hogyan befolyásolta a DÖK munkáját?

A DÖK elsősorban közösségi programokat valósít meg a közösségért. A digitális oktatási rend sajnos nem kedvezett ennek. Elmaradt a Húsvétoló, a pedagógusnapi meglepetés, valamint a DÖK-nap, ami a diákok igényei szerint összeállított, sokszínű programokban bővelkedő nap, melyen nemcsak a DÖK tagjai, hanem a tantestület is aktívan részt vesz. Az iskola közösségi portálján voltunk jelen ebben az időszakban, összegyűjtöttük az egészségügyben dolgozó volt diákjainkat, és megköszöntük a munkájukat. Több mint száz volt kanizsays tanulónk jelentkezett, akikről végül montázst is készítettünk. Most, a nyári szünetben viszont a Gólyatábort készítjük elő, így van feladatunk, hisz a lebonyolításban is segíteni fogunk.

A Városmajori Gimnázium DÖK-elnöke, NEMES GÁSPÁR JÓZSEF, 12. osztályos tanuló

Miért tartod fontosnak, hogy a ti iskolátokban is működjön Diákönkormányzat (DÖK)?

Azért, mert a diákok elképzelései a DÖK-ön keresztül képesek érvényesülni. Nagyon sok jó ötletünk és gondolatunk van nekünk is, melyeket ilyen módon továbbítani tudunk a tanárainknak vagy az iskolánknak, és ha szerencsénk van, még meg is hallgatják ezeket. Szinte minden programot mi szervezünk. Úgy gondolom, ezek nélkül sokkal kevésbé lenne érdekes és változatos az iskolaév. Sajnos az érdekképviselet részét nem nagyon használják ki a diákok, de remélem, egyszer oda is eljutunk majd.

Mik azok a feladatok vagy problémák, amelyekkel a DÖK-ben általában a legtöbbet foglalkoztok? Milyen javaslatokat fogalmaztatok meg a tantestület felé az elmúlt évben?

Bármennyire meglepő is lehet, de a leggyakrabban felmerülő probléma a diákok körében elterjedt általános érdektelenség. Vannak programok, ahol mindig nagyon sokan vagyunk, de nehéz új hagyományokat bevezetni, mert sokan nem hajlandóak sulis programokra eljönni. Azt gondolják, biztos rossz, mert az iskolában van. Gyakran előfordul az is, hogy nem mernek csatlakozni valamelyik közösségi eseményhez, mert milyen „kínos”, ha mindenki őket nézi. Ebben az évben volt esedékes nálunk a házirend-módosítás, a tantestületi ülésen részt is vettem, és képviselni tudtam a diákok véleményét: előtte több ülésünk is erről szólt. Van lehetőségünk leülni az iskola vezetőségével, ilyen alkalmakkor szóba jött még a rosszul működő beléptetőrendszer megváltoztatása, és táborszervezés is.

Ha volt rá igény és lehetőség, miként tartottátok meg az üléseket a karantén ideje alatt? Ekkor milyen témák kerültek napirendre?

Sajnos a karantén alatt teljesen kiestünk a ritmusból, és nem nagyon tudtam összeszedni az embereket, mindenki máshol volt. Egy-két közvéleménykutatás és beszélgetés erejéig érintkeztünk, de ülésünk nem volt.

Hogyan, mivel segítik a tanáraitok a Diákönkormányzat munkáját?

A Diákönkormányzatot segítő tanáraink sokat segítenek a programok lebonyolításában és abban, hogy kicsit tanárfejjel gondolkodjunk. Vannak olyan tanáraink, akik velünk együtt ötletelnek és segítenek abban, hogy hogyan tudnánk jobban működtetni a DÖK-öt, vagy milyen program lenne még érdekes.

Tapasztalatod szerint az iskoládban a tanulókat mennyire érdekli a diákok érdekképviselete, mennyire tartják ezt egy jól bevált fórumnak?

A diákok az egész iskolát érintő kérdéseken kívül (házirend) egyáltalán nem fordulnak hozzánk érdekképviselet miatt. Ha valami problémájuk van, vagy maguk vívják meg a harcukat, vagy pedig nem tesznek semmit, nem szólnak senkinek, és hagyják, hogy tovább folytatódjon, ami addig történt. Idén csapatépítő programokkal próbáltuk meg a diákok érdeklődését felkelteni a DÖK iránt, és szeptemberre egy tábort is szervezünk. Sajnos a vírushelyzet miatt még semmi sem biztos, de szerintem egy négynapos csapatépítő tábor erős alapja lehet egy új közösség létrejöttének.

Ha ebben az iskolában befejezed a tanulmányaidat, szeretnél a későbbiekben is esetleg mások képviseletével foglalkozni, netán más diákszervezetekhez csatlakozni?

Szeretnék érdekképviselettel foglalkozni, habár még nem tudom, hol és mivel kapcsolatban. Szerintem ez egy nagyon fontos téma, és a számomra fontos közegben mindenképp képviselném társaim érdekeit, persze ha ők is engem tartanak az erre megfelelő embernek.