Olvasási idő: 
9 perc
Author

Bűvösvölgy

Milyen a médiatudatos diák? Kikapcsolja a televíziót, ha reklámot lát benne? Nem ismeri a valóságshow-k világát, és nincs fent a Facebookon? Vagy épp ellenkezőleg: rendszeres nézője-felhasználója mindkettőnek, mivel úgy gondolja, ezek ismerete nélkülözhetetlen a valóság megismeréséhez? Vélhetően mindkét szélsőség ártalmas. De hogyan döntse el egy kamasz, hogy mi hiteles, és mi nem az? Milyen eszközökkel és módszerekkel nevelhetők médiatudatosságra a fiatalok? Ilyen és hasonló kérdések megválaszolásához kínál segítséget a hűvösvölgyi bűvösvölgy oktatóközpont.

Médiaértés, médiatudatosság, médiaoktatás

Mit értünk médiatudatosságon? Mit kell figyelembe vennünk ennek oktatása során? Az elméleti kutatások szerint elengedhetetlenül fontos, hogy a médiát a lehetőségekhez mérten reálisan ítéljék meg a fiatalok. Azaz ne „dőljenek be” feltétel nélkül a különböző reklámoknak, és tudatosítsák azt is, hogy a valóságshow-k nem dokumentumfilmek, hanem emberek által megkomponált, tudatos eszközrendszerrel dolgozó alkotások. Ezzel párhuzamosan nem árt, ha azzal is tisztában vannak, miként lehet a média eszközrendszerét minél hatékonyabban működtetni. Ezért fontos lenne számukra annak felismerése is, hogy a média önmagában nem jó vagy rossz, hanem olyan eszközrendszer, amely különböző célok elérése érdekében alkalmazható – elsajátítható, megtanulandó fogásai vannak.

A médiatudatosság jelentheti a média különböző területeinek és azok hatásának mélyebb ismeretét és az azokhoz való kritikai hozzáállás kialakítását is. Az is fontos, hogy az egyénre gyakorolt hatásán túl a fiatalok a média közösségi vonásait is megismerjék. Ezzel összefüggésben a médiatudatosság a gyermekvédelem fontos eszköze is lehet, hiszen ennek révén tudatosodhat a fiatalokban például az is, hogy az internetre feltöltött fotóikhoz olyanok is hozzáférhetnek, akik a legkevésbé sem jogosultak a megtekintésükre.

A filmforgatás kulisszatitkaiba is betekintést nyerhetünk

A fentiekkel összhangban a médiaoktatás célja alapvetően az, hogy megismertesse a tanulókkal a média nyelvét, kifejezőeszközeit, illetve társadalmi szerepét és működésmódját – annak érdekében, hogy ezek révén a diákok kapcsolódó választásaikat értő, kritikus médiafogyasztóvá, a társadalmi folyamatokban aktívan részt vevő médiahasználóvá váljanak. A cél tehát az, hogy a jövő diákjai minél felelősségteljesebben és magabiztosabban használják a médiát, és minél jobban eligazodhassanak útvesztőiben.

Bűvösvölgy a Hűvösvölgyben

A fenti szempontok elsősorban gyakorlatorientált képzést és készségfejlesztést feltételeznek. A Bűvösvölgyet, Magyarország első médiaértés-oktató központját a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hozta létre. Az intézmény feladata, hogy – az elméleti kutatásokkal összhangban – megtanítsa gyerekeknek, miként használják tudatosabban és biztonságosabban a médiát. Mindezt a gyakorlatban, ahol a kor színvonalának megfelelő módon és eszközökkel foglalkozhatnak a fiatalok a média által felvetett kérdésekkel, problémákkal. Erre nyilvánvalóan azért is szükség van, mert az iskolák többsége nem rendelkezik a szükséges tárgyi feltételekkel – és nem is feltétlenül tartozik feladatkörükbe az ilyen típusú oktatás. A Bűvösvölgy módszertani tekintetben világviszonylatban is egyedi, bár vannak hozzá hasonló létesítmények – például Dániában, Németországban és Hollandiában. Az oktatóközpont hivatalosan 2014. május 15-én nyitotta meg kapuit – jóllehet tesztüzemben már korábban is fogadott látogatócsoportokat.

Az egykori villaépület egyszerre mesevilág és 21. századi alkotóműhely: színes, világos folyosóiról szakszerűen felszerelt stúdió, vágószoba, vetítőterem nyílik. Az oktatáshoz egy, a célnak megfelelően kialakított személyautó éppúgy rendelkezésre áll, mint a különböző mikrofonok vagy éppen a súgógép. A Bűvösvölgy tehát korszerű stúdiótechnikai eszközparkkal és képzett animátorokkal várja a látogatókat. Az ott megtapasztalható, élménygazdag alkotómunka minden tekintetben igazodik a Natban és a kerettantervekben definiált oktatási célokhoz. A Bűvösvölgyben tartott foglalkozásokat minden esetben dokumentálják, és eredményességüket is mérik. Az idelátogató diákok tapasztalati úton, kreatív folyamatok során – életkoruknak megfelelő szinten és formában – sajátítják el a médiával kapcsolatos ismereteket szakértők által készített oktatási csomagok felhasználásával.

Az oktatóközpont továbbképzési programja révén a pedagógusoknak is kínál új ismereteket. Hogy a diákok és pedagógusaik minél felkészültebben vehessenek részt a foglalkozásokon, az oktatóközpont az egyes programokhoz, helyszínekhez felkészítő anyagokat (óraterveket, módszertani javaslatokat és szemléltető anyagokat) is biztosít a pedagógusok részére. Az NMHH kiadványai a témában a buvosvolgy.hu/cikk/118/Kiadvanyok oldalon érhetők el.

Foglalkozások:

Film  •  Híradó  •  Sajtó
Rádió és szinkron  •  Reklám
Internet és mobilkommunikáció

A Bűvösvölgy Stílus című magazinját szerkesztik a diákok


A reklámfilm készítésének is megvannak a műhelytitkai
 

A híradókészítés összehangolt munkát igényel

Mindennapok a Bűvösvölgyben

A Bűvösvölgy öt stúdióban hat témakörrel várja az érdeklődőket. Minden helyszínhez két korosztály számára készül program: a 3–6. évfolyam és a 7–10. évfolyam érdeklődéséhez és fejlettségéhez igazodó programokon 5–10 fős csoportokban vehetnek részt a gyerekek. A diákok egy nap a rendelkezésre álló hatból négy különböző foglalkozáson vehetnek részt (egymást váltva, rotációban).

Az írott és a nyomtatott sajtó titkaiba négy munkaállomáson keresztül kóstolhatnak bele a gyerekek. Többféle téma közül választva tervezhetik és szerkeszthetik tematikus lapjaikat. A greenbox stúdióban elkészíthetik saját híradójukat, időjárás-jelentésüket vagy akár reklámműsorukat is. (Utóbbiakhoz a Bűvösvölgy „saját termékeket” kínál!) Rádióműsort is készíthetnek az érdeklődők, ahol is a szerkesztőtől az interjúalanyokig különböző szerepeket alakíthatnak, vagy részt vehetnek egy ismert szignálokat bemutató „zörejkvízen”. Az internet- és mobilkommunikáció témakörén belül a személyes adatvédelem fontosságára és ennek trükkjeire hívják fel figyelmüket egy nyomozós játék segítségével. A filmek szerelmesei pedig egy autós kisfilmet forgathatnak le, melyhez egy használaton kívüli autó éppúgy rendelkezésükre áll, mint a háttérvetítéses technika a stúdióban.

A technikai ismereteken túl a gyerekek azt is megtanulják, mit jelent például az, hogy hírérték, és megismerkedhetnek a figyelemfelkeltés néhány trükkjével is. Megtapasztalhatják, hogy a figyelemfelkeltő híradás nem feltétlenül tükrözi a valóságot. Megtapasztalhatják, hogy miképpen tudják manipulálni a fogyasztókat a reklámrendezők, az operatőrök – vagy éppenséggel a vágók. Az ilyen módon szerzett, közvetlen élményeken alapuló ismeretek vélhetően maradandóbbak lesznek a gyerekek számára az „elméleti” számonkéréseknél, dolgozatoknál. Arról nem is beszélve, hogy különböző tiltásoktól, figyelmeztetésektől mentesen, játékos, elfogadó légkörben kaphatnak képet a média jellemzőiről.

Egy-egy Bűvösvölgyben eltöltött nap végén közösen nézik meg és elemzik a gyerekek – természetesen szakértő felnőttek segítségével – az elkészült „műalkotásokat”, aznapi közös munkájuk gyümölcsét. Ezek a sajtótermékek és kisfilmek a későbbiekben is az „alkotók” rendelkezésére állnak – további megbeszélésekre és elemzésekre tehát az oktatóközpont falain kívül is van lehetőségük a résztvevőknek.

A rádiós műsorvezetés sem könnyű műfaj

Friss hírek, újdonságok

További helyszínek
A tervek szerint a 2016/17-es tanévben megnyílik az első vidéki médiaértés-oktató központ Debrecenben. Az intézmény Hajdú-Bihar, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok, valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből fogad majd iskolás csoportokat. (A budapesti intézmény ezért csak november 30-ig fogad látogatócsoportokat ezekből a régiókból.)

Ezt követően várhatóan Pécsett nyílik a következő hasonló intézmény, s a tervek szerint a későbbiekben három megyénként létesül majd egy-egy hasonló profilú oktatási központ.

Mobilapplikációk
Az oktatóközpont honlapjának tartalmi újdonságai közé tartoznak azok az ingyenesen letölthető applikációk, amelyek a Virtuális Bűvösvölgy címszó alatt érhetők el az intézmény honlapján. Ezek segítségével új fogalmakat, munkafolyamatokat sajátíthatnak el játékos formában az érdeklődők. Vannak olyan alkalmazások is, amelyek segítségével a biztonságos internethasználat fogásai sajátíthatók el.

A Bűvösvölgy programkínálata tehát folyamatosan újul, változik. Hiánypótló szerepéből adódóan az elmúlt időszak visszajelzései alapján joggal bízhatunk abban, hogy a médiaműveltség, sőt akár a gyermekvédelem intézményrendszerének megkerülhetetlen tényezőjévé válik a közeljövőben.

Bővebb információ: buvosvolgy.hu