Budapest–Cremona a gasztronómia és a víz tükrében
Témahetek egy olasz–magyar Erasmus+ pályázatból
Keressünk partneriskolát!
Iskolánk, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium több éve bonyolít le diákcsere-akciókat az egyik milánói gimnáziummal. Az Európai Unió által kiírt Erasmus+ program „Iskolai, óvodai stratégiai partnerségek” közoktatási témában meghirdetett pályázatát is velük szerettük volna megvalósítani, azonban az utolsó pillanatban visszaléptek. Segélykiáltásként írtunk az e-twinning felületre (ahol a pályázathoz európai partneriskolákat lehet keresi különböző paraméterek alapján), és így találtunk egymásra a cremonai Istituto di Istruzione Superiore „Stanga” mezőgazdasági szakközépiskolával.
A pályázatot az olasz munkaközösség tanárai írták, és miután 2014 szeptemberében megnyertük, a megvalósítását is ők koordinálták. 2014–2016 között szoros együttműködésben dolgoztunk velük, ennek köszönhetően olaszul tanuló diákjaink a projektet megvalósító diákcsere-akciókon vehettek részt Olaszországban. A munkanyelv az angol mellett az olasz volt. A projekt címe: A way to understand each other: eat and talk (Út egymás megértéséhez: együnk és beszélgessünk).
A projektben részt vevő tanárok: Bakó Katalin, Vadász Eszter és Magyar-Guba Melinda
Négy mobilitás (utazás) – négy téma
A két év alatt négy projekthét valósult meg, melyhez a fent említett általános témát négy altémára osztottuk. A mobilitások alkalmával Budapesten és Cremonában feladatokat dolgoztunk ki a hét témájával összhangban. Az utazást megelőző hónapokban a diákok és tanárok online formában már együtt dolgoztak, és nemzetközi csoportokban készültek az adott hét témájából. A két év talán legkiemelkedőbb eseménye a milánói világkiállításon való részvétel volt, melynek az étel, tágabb értelemben a minőségi étel és a fenntartható fejlődés volt a témája, amely szorosan kötődött pályázatunk céljaihoz is.
Első projekthét: Same ingredients, different recipes
(Azonos hozzávalók, eltérő receptek)
(2015. február, Cremona, Észak-Olaszország)
Az első mobilitás alkalmával Cremonába mentünk (20 diák és 2 kísérő tanár), ahol az olasz kultúra jellegzetességeivel ismerkedhettünk meg közelebbről. Találkoztunk az olasz sajtkészítés folyamataival, meglátogattuk a Sperlari édességgyárat és egy Stradivari hegedűt készítő mesterhez is ellátogattunk. A diákok – az élményekkel való gazdagodáson túl – egy ételfotókkal illusztrált, háromnyelvű szótárt is készítettek az utazáshoz kapcsolódóan.
Második projekthét: Languages as tools to tradition and local agriculture
(A nyelv: a hagyományok és a helyi mezőgazdaság megismerésének eszköze)
(2015. június, Budapest)
A második projekthét programjait Budapesten dolgoztuk ki. Az utazást megelőző hónapokban a diákok tanáraik segítségével preziket készítettek olasz–magyar vegyes csoportokban az évszakokról és a hozzájuk kapcsolódó népi, mezőgazdasági és ünnepi hagyományokról. A prezi.com co-editing funkciója lehetővé tette, hogy ugyanazon preziket a diákok különböző helyszíneken és időpontokban szerkeszthessék.
A budapesti projekthét alatt így csupán finomítani kellett az elkezdett munkákat.
A hét során jártunk a szentendrei skanzenben, ahol angol nyelvű tematikus foglakozáson vettünk részt Mindennapi kenyerünk címmel. Ellátogattunk a Várnegyedbe, hajóztunk a Dunán, és közös bevásárlást szerveztünk a Vásárcsarnokban az esti vacsorához. A hét egy közös délutáni programmal zárult, amelyre meghívtuk az osztályban tanító tanárokat, az iskola igazgatóját és a szülőket, hogy tekintsék meg a preziket, és beszélgessenek az olasz és a magyar iskola tanáraival.
Harmadik projekthét: Feeding the planet, energy for life
(Táplálni a világot, energiát adni az életnek)
(2015. október, Cremona és Milánó, Expo)
A harmadik projekthét témája valójában a 2015-ös milánói világkiállítás mottója, ezért ezen a héten ezt a témát jártuk körbe. Az utazást megelőző hetekben a diákok a korábbi világkiállítások témáit kutatták. Olaszországba érkezésünkkor rögtön Milánóba indultunk az Expo helyszínére. A diákok kis csoportokban önállóan látogatták a pavilonokat, és dokumentálták a vívmányokat, újításokat. Másnap fotókkal tarkított eszmecsere, élménybeszámoló zajlott a csoportok közt. Felemelő élmény volt egy ilyen világméretű eseményen rész venni, amit ötévente rendeznek meg, mindig más földrészen.
A hét folyamán ellátogattunk még az erre a tájegységre jellemző Culatelli (szalámikészítő) műhelybe, illetve házi tésztát gyúrhattak a diákok egy hivatásos szakáccsal. Egyik este az egyébként szállodában lakó magyar diákokat olasz családok látták vendégül vacsorára, akikkel interjút készítettek tudatos étkezési, avagy környezetvédelmi szokásaikról. A projekthét ismét a héten tanult, szerzett, készített eredmények bemutatásával zárult.
Negyedik utazás: Water as a source for life
(A víz mint az élet forrása)
(2016. április, Budapest)
Kétéves projektünk utolsó projekthetében a víz témáját dolgoztuk fel közösen. Magyarországi látogatásukat megelőzően az olasz diákok három egymást követő pénteken videokonferencia formájában adták elő a vízről készített kémiai elemzéseiket, kísérleteiket, prezentációikat a magyar diákok az iskola számítógéptermében követhették online.
Miután megérkeztek, ellátogattunk a Balatonra, Tihanyba, ahol egy angol nyelvű szakvezetésen vettünk részt a Belső-tó körül. Ezt követően egy budapesti termálfürdőt is felkerestünk. Olaszország hasonlóan gazdag termálvizekben, ezért ez jó kapcsolódási pontot jelentett a két ország között. A hét talán legnépszerűbb programja a Kopaszi-gáton való sárkányhajózás volt. A hét az egyik részt vevő diák szüleinek felajánlása révén projektesttel zárult: pilisi házukban látták vendégül közel 50 fős csoportunkat.
Egy nyelvi gimnázium és egy mezőgazdasági szakközépiskola sikeres együttműködése
Mivel a két iskola diákjainak különböző volt a szociális háttere, érdeklődése és profilja, ez a közös munkában a toleranciát, a másik elfogadását erősítette. Sok diák az utazások alatt családnál lakott, ezzel is megtapasztalhatták az életmódbeli különbségeket egy vidéki kisváros és a fővárosi élet között.
Míg a Kölcsey Gimnázium az olasz és angol nyelvi profilt erősítette a projektben, addig a cremonai Stanga diákjai a kézzelfogható, gyakorlati tudás hasznosságára világítottak rá. A budapesti olasztanárok mindvégig napi kapcsolatban voltak az olasz pedagógusokkal, aminek köszönhetően felfrissíthették, fejleszthették nyelvtudásukat.
A program keretében a magyar diákok és tanárok sikeresen elsajátították a prezi.com prezentációs szoftver használatát, majd megtanították azt az olasz diákoknak is, mindeközben kiválóan fejlesztették nyelvtudásukat és IKT-kompetenciájukat.
Úton a nem formális tanulás felé
A projektheteken a nem formális nevelés eszköztárából merítve számos közösségépítő játékra került sor, mely segítette mind a pozitív csoportdinamika alakulását, egymás megismerését, elfogadását, mind az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztését.
A projekt során szerzett nem formális tanulási tapasztalatok tudatosítása végett az első projektév végén a résztvevők a magyarországi mobilitás utolsó napján értékelték a projekt során lezajlott tanulási folyamatokat, a csoportmunkák milyenségét, továbbá reflektálhattak saját és csoportjuk munkáira. A Prezi szoftver használata egyben a „peer education” pozitív hozadéka, a diákok és tanárok együttműködési képességeit is fejleszti.
A projekt során használt sok személyiségfejlesztő foglalkozás közül kiemelném az úgynevezett Tegyünk egy lépést előre! (One step forward) című játékot, melynek célja a társadalmi különbözőségekre való érzékenyítés. Ennél a gyakorlatnál is a Kompasz – Kézikönyv a fiatalok emberi jogi képzéséhez (Európa Tanács, 2000) nem formális oktatási segédanyagra támaszkodtunk. A játék során a diákok húznak egy-egy szerepkártyát, melyek különböző társadalmi csoportokat jelenítenek meg. Miután a résztvevőknek sikerült belehelyezkedniük a szerepükbe, felsorakoznak egy képzeletbeli startvonalra. A szerepüket nem árulják el, csak a játék végén. A csoportvezető különböző állításokat mond (pl. „Minden héten elmehetek moziba, ha szeretnék.”). Ha egy állítás igaz rájuk, tesznek egy lépést előre. A játék végén jól látható, hogy – mint az életben is – nem mindenki egy vonalon áll, sőt van olyan is, aki egyetlen lépést sem haladt előre. Ez a gyakorlat nagyon jól alkalmazható nyelvórán, nemzetközi, többnyelvű vagy multikulturális csoportokban is.
Élet a projekt után
Céljaink közt szerepel, hogy legújabb projektpartnerünkkel a pályázat végeztével is szoros szakmai kapcsolatban maradjunk. Mivel a két év során az együttműködés nagyon gyümölcsöző volt, hosszú távú terveink közt szerepel, hogy a már meglévő milánói iskola mellett cremonai partnerünkkel is hagyományos diákcsereprogramot alakítunk ki. Így iskolánk olaszos diákjai és tanárai még több külföldi tapasztalathoz juthatnak. Minden kedves kollégának szívből ajánlom, hogy pályázzon, a diákoknak pedig, hogy vegyenek részt egy ilyen fantasztikus nemzetközi együttműködésben.