A Bett Show a világ vezető oktatástechnológiai eseménye, amelyet minden évben Londonban rendeznek meg. Az oktatás teljes spektrumát felölelő kiállításon az idei évben a HP, a Google, az Apple, a Microsoft, a Tesco, a Samsung és a Lego mellett körülbelül 700 kiállító és 35000 látogató vett részt a világ minden tájáról.
A kiállításon szembetűnő volt a robotika térnyerése számos területen. Az automatizált gyártási folyamatok bemutatása mellett távirányítású eszközökből sem volt hiány. Furcsa volt, amikor egy guruló robotra szerelt tableten megjelent egy lány képe, akiről kiderült, hogy több száz kilométerre van a helyszíntől, mégis ő irányítja a robotot. Webkamerán keresztül kommunikált, és bejárta a csarnok egy részét, köszöntve a látogatókat.
Számomra nem is a standokon látott bőséges eszközkínálat volt szembetűnő, hanem az a szemlélet, amire az egyes kiállítókkal történő beszélgetéseken lettem figyelmes. Az informatikai eszközökre nem ellenségként, de nem is csodaként tekintenek, inkább egyfajta segítségként abban, hogy a tanulóknak egyénre szabott szolgáltatásokat nyújthassanak.
A digitális technológia kínálta lehetőségek napjainkra túlmutatnak a játszva tanuláson. A különböző eszközök használatának megtanulása egyfajta befektetésnek is tekinthető, amely később többszörösen megtérül, mivel az informatika segítségével számos pedagógiai folyamat egyszerűsíthető. Ilyenek például a kiállításon található, felhőalapú szolgáltatások, amelyek nagy népszerűségnek örvendtek. A felhő olyan informatikai megoldás (eszközök, programok összessége) amely lehetővé teszi, hogy a szolgáltatásokat nem egy, hanem különböző eszközökön üzemeltethessük. Ezeket a szolgáltatásokat a felhasználók hálózaton (pl. interneten) keresztül érhetik el. Nem szükséges tehát a továbbiakban papírhegyeket vagy pendrive-okon adatokat hordozni, hiszen a felhasználó összes eszközén megtekinthető ugyanaz a tartalom.
A digitális technológia meglepő területeken is felbukkant. Egy gyártó az iskolai étkeztetést reformálta meg szoftver segítségével. A programba betáplált tanulói adatok segítségével személyre szabott étrendet lehet készíteni minden egyes tanuló számára, igényeiknek megfelelően. Ez különösen hasznos lehet például az ételallergiásoknak.
Pedagógusok gyakran találkoznak azzal a problémával, hogy a városi gyerekek nem tudják, hogyan kerül a tojás az asztalra, miből lesz a kenyér, vagy hol és hogyan terem a sárgarépa. Az egyik áruházlánc online termőföldbejárás programja ezen kíván változtatni. A digitális technológia segítségével a tanulók interaktív termőföldbejáráson is részt vehetnek, ahol láthatják, hogy hol, hogyan teremnek a különböző gyümölcsök, zöldségek. A gyerekeknek webkamerán keresztül maga a gazda magyarázza el a növények, állatok helyes gondozását és a termesztési folyamatokat.
A digitális technológia a hátránykompenzáció fontos eszköze is lehet. Egy mexikói innováció például azt az igényt elégítette ki, hogy a gyerekek láthassanak természettudományos kísérleteket még ott is, ahol nincs megfelelő felszereltség, ezért amikor az egyik iskolában kísérlet zajlik, akkor a másikban online közvetítik azt.
Néhány bemutatott eszköz akár kis leleményességgel is helyettesíthető, ilyen volt például a médiaoktatáshoz ajánlott mini stúdió, amelyet könnyen pótolhatunk zseblámpával és kézzel készített díszletekkel, egyszerű telefonon lévő kamerával.
A fejlesztések jó része abba az irányba mutat, hogy nem az embernek kell alkalmazkodnia az informatika gondolkodásához, hanem a programokat építik az emberi gondolkodásnak megfelelően, ezért használatuk jóval egyszerűbbé vált. Reméljük, hogy ezeknek a technológiai újításoknak a jelentős része hamarosan hazánkban is elérhetővé válik, kiegészítve a pedagógiai munkát.
A Bett Show-val kapcsolatban további érdekességeket találnak a rendezvény saját honlapján:
www.bettshow.com