Beszélgessünk, kollégák!
Szakmai tükör és együttműködés – kártyajátékkal
A pedagógusok mindennapi munkáját számos kihívás kíséri, amelyek közül kiemelkedik az együttműködés, a szakmai önreflexió és a motiváció fenntartása. Az iskolai és óvodai nevelőtestületek tagjai sokszor csak a kötelező értekezleteken vagy informális beszélgetések során osztják meg tapasztalataikat, pedig a tudatos szakmai párbeszéd jelentős mértékben hozzájárulhat a pedagógiai hatékonyság növeléséhez. A Hivatásunk…! nevű szakmai kártyajáték ebben nyújt innovatív segítséget: strukturált, mégis kötetlen formában teremti meg a lehetőséget az érdemi beszélgetésekre, a pedagógusok közötti tapasztalatcserére és önismereti fejlődésre. Bajor Péter tanár, mentálhigiénés szakember és egyben maga a játék fejlesztője mesél arról, milyen alapelvek mentén készült a kártyacsomag és hogyan segítheti a pedagógusokat a kiégés megelőzésében, valamint a szakmai motiváció fenntartásában.
Milyen főbb célokat tűztek ki a kártya fejlesztése során?
A pedagógusok a folyosói spontán beszélgetések mellett leginkább kötött tartalmú nevelési vagy osztályozó értekezleteken vesznek részt. Emellett egy-egy aktuális teendő vagy intézményi program megbeszélése érdekében ülnek össze. A Hivatásunk…! kártyacsalád kifejezetten pedagógusok számára, részben saját szakmai használatra, részben a nevelőtestületi együttműködés érdekében készült. A játék kérdései a kollégák számára egyfajta minőségi időt kínálnak, ami a legtöbb nevelőközösségben nagyon hiányzik. A kártyával lehetséges beszélgetések biztosítják, hogy könnyed, de mégis moderált keretek között szakmai tapasztalatcsere történhessen. Az önreflexiós és beszélgetésindító kérdések tematizálják a pedagógusmunka összes fontos területét. Ezek – önállóan végiggondolva – egyfajta szakmai tükörként is használhatóak, közös játék esetében pedig az intézményi tapasztalatok gyűjtéséhez járulnak hozzá. Segítenek kialakítani a közös szakmai szempontokat, az intézményi kommunikáció irányelveit, hozzájárulnak a pozitív intézményi klímához. A játék minőségi szakmai beszélgetéseknek enged teret. Valójában a gyerekek, a tanulók lesznek a nyertesei, ha javul a beszélgető munkatársak személyes és közösségi közérzete. Hiszen ezzel az intézmény szakmai hatékonysága is erősödik.
Hogyan épül fel a kártyacsomag, és milyen témaköröket ölel fel?
A kártyacsaládnak négy tagja van: egy-egy kisebb és nagyobb csomag iskolai kollégák, valamint egy-egy az óvodai munkatársak számára. A nagyobb, 177 kártyát tartalmazó kártyacsomagokat elsősorban (óvodai és iskolai) nevelőközösségeknek ajánljuk, tartalmas szakmai beszélgetések és tapasztalatcsere érdekében. A kisebb, 77 kártyát tartalmazó kártyacsomagokat pedig egyéni vagy néhány fős használatra, szakmai tükörként történő alkalmazásra javasoljuk.
A kérdések az óvodai és iskolai kontextusban releváns négy fő tevékenységi terület köré csoportosulnak: teendők a gyermekekkel/tanulókkal; részvétel az intézményi szakmai közösségben; kapcsolat a szülőkkel; saját szakmai teendők és szerepfelfogás. A mátrix másik szempontsorát négy fontos érzelmiintelligencia-terület alkotja: az érzelemkezelés, az együttműködés, a kommunikáció és az önmenedzselés. A kérdések tehát a pedagógus-munkaterületek és az ezekhez szükséges készségek találkozási pontjait célozzák 7-7 kérdéssel. Ezek mellett dzsóker, idézet és véleménykérő kártyákat találunk a dobozban, amelyek a játékszabályoktól függően még izgalmasabbá tehetik a beszélgetést. A kollégáknak azt javasolom, hogy akár célzottan, egyes kategóriákat kiválogatva is érdemes beszélgetni, például, ha kifejezetten a szülőkkel történő kapcsolattartásról, vagy a nevelőközösségi kommunikációról szeretnének beszélgetni. Miért pont 77 és 177 kártyalap került a csomagokba? És miért 7-7 kérdés szerepel a mátrixban?
Magyar szakos tanárként szerettem és most is szeretem a magyar népmeséket és a meseszámokat… Emellett ezek a számok kedvezően arányossá tették a játék kérdéseinek sokféleségét, mennyiségét.
Milyen pedagógiai és pszichológiai alapelvekre támaszkodtak a kártyák kidolgozásakor?
A különböző területen dolgozó szakemberek (pszichológusok, pszichoterapeuták, trénerek stb.) a professzionális segítő tevékenységük során gyakran használnak különböző képeket vagy szövegeket tartalmazó kártyákat, amelyekkel facilitálják a kliens egyéni problémamegoldását, önfeltárását, illetve támogatják a különböző kitűzött fejlesztési célokat. Nem véletlenül egyre népszerűbbek a beszélgetős kártyajátékok napjainkban. A Matehetsz által kiadott Hivatásunk…! kártyajátékokban több évtizedes továbbképzési és pedagógiai tapasztalatom sűrűsödik, amelynek köszönhetően – azt gondolom – fontos, az óvodai és iskolai munkát támogató eszköz jött létre. Önmagunk megismerése, a szakmai munkánkon való elmélkedés folyamatos teendőnk. Ráadásul a pedagógusok számára ez nemcsak a személyes szakmai és mentális felkészültségünk karbantartása miatt szükséges, hanem felelősség is a ránk bízott gyerekek, tanulók irányában!
Milyen módon segítik a kártyák a pedagógusok önreflexióját és szakmai fejlődését? Hogyan járulhatnak hozzá ezek a kártyák a tanárok közötti együttműködés és kommunikáció erősítéséhez?
Hadd idézzem Páskuné Dr. Kiss Judit szavait, aki a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének docense: „A Hivatásunk…! kártyákkal facilitált beszélgetések lehetővé teszik a pedagógusok számára, hogy tudatosabban használják fel a személyükön át érvényesülő hatásokat a szülőkre, kollégákra, tanulókra/gyerekekre, hogy rálássanak saját előítéleteikre, érzelmi beállítódásaikra, hogy szembenézzenek megterhelő élményekkel, hogy lelki szükségleteiket tudatosítsák. Az élmények felidézése lehetőséget ad az utólagos valóságvizsgálatra, az érzelmek ismételt átélésére és csoportban való feldolgozására. A pedagógusok közötti csoportmunka a személyközi viszonyok magasabb szintre emelésével végül is az egész intézményi kultúrát javíthatja, ezáltal védőhatást gyakorolhat a túlterheléssel, kiégéssel szemben.”
Hogyan érik el ezt a védőhatást a kártyák, és mi lehet a szerepük a szakmai motiváció fenntartásában?
A kutatások szerint a kiégéshez vezető út egyik fontos eleme – bármilyen munkáról is legyen szó – a kollégákkal való rideg, kellemetlen kapcsolat. Amennyiben a munkatársakkal jobban megismerjük egymást, vagy éppen felismerjük, hogy mennyire hasonló nehézségekkel küzdünk, könnyebb kapcsolódni egymáshoz. A köznevelési intézményekben a hivatásról, a szülőkhöz, gyerekekhez/tanulókhoz és kollégákhoz való viszonyról szóló gondolatok, érzések és tapasztalatok megosztása lehetővé teszi a kohézió kialakulását, elmélyítheti a kapcsolatokat, ami javíthatja az intézményi klímát és a személyes közérzetet is. Sőt: egy jó hangulatú közösségben több energia jut az érdemi, szakmai munkára. Komoly motivációt jelent, ha jó hangulatban, együtt érünk el szakmai sikereket.
Hogyan használhatók a kártyák egyéni és csoportos foglalkozások során?
Önálló szakmai tükörként többször, rövidebb időt rászánva is használhatók, ehhez a 77 lapos kisebb csomagot ajánlom: húzzunk egy kártyát, és igyekezzünk őszintén megválaszolni, elgondolkodni a felmerülő témán. Sokszor egy-egy kérdés önmagában is orientáló hatású, már a válasz előtt is. Mondhatjuk, hogy a pedagógusok számára pályájuk során szellemi frissítőként, karbantartás jelleggel, útravalóként működhetnek a kártyák.
Csoportos használat esetén számtalan lehetőség kínálkozik. A csomagokhoz mellékelt leírás több játékszabályt javasol, de ezeken felül is szabadon lehet játszani, aszerint, ahogy az a közösségnek megfelel. Fontos feltétel a beszélgetés résztvevőinek pozitív hozzáállása, nyitottsága, önkéntessége. Passzolni mindig lehet. A beszélgetés tematizálható, akár tevékenységi terület, akár érzelmiintelligencia-terület alapján is, aszerint, hogy egy-egy alkalommal éppen miben szeretne a csoport elmélyülni vagy tapasztalatot cserélni.
Milyen visszajelzéseket kaptak eddig a pedagógusoktól a kártyák alkalmazásával kapcsolatban?
Annak érdekében, hogy egyénileg és a nevelőközösségekben is elinduljon a kártyák rendszeres használata, 5-10 órás továbbképzésekre hívtuk a kollégákat és az intézményeket. Amikor egy nevelőtestület tagjai játszottak együtt, akkor inkább a csapatösszetartozást erősítő vidámságot és az egyes kollégákkal kapcsolatos új információkra való örömteli rácsodálkozást emelték ki. Nyílt képzések esetében pedig, amikor addig ismeretlen pedagógusok beszélgettek, többek visszajelzése szerint „a játék idején pillanatok alatt idegen emberekből ugyanolyan problémákkal, örömökkel, hasonló tapasztalatokkal rendelkező közösséggé váltunk”. Összességében azt emelték ki, hogy a kérdések életszerűek, elgondolkodtatnak és segítenek a lényegre fókuszálni, átgondolni a pedagógusteendőket. „Visszaadják a kissé elfáradt pedagógusoknak a lendületet”.
Voltak, akik az idő hiányát említették mint szűk keresztmetszetet, pedig az efféle minőségi idő az élet minden területén, így az óvodák és iskolák munkatársai számára is elengedhetetlenek. Tudjuk, hogy a feszültségek, konfliktusok megelőzésében is hatékony megoldást jelentenek a moderált beszélgetések, egymás jobb megismerése. A kártya előnye, hogy a legkülönfélébb alkalmakon és rövidebb vagy hosszabb időt rászánva is elő lehet venni. Intézményi nevelési program keretében, munkaközösségi megbeszélések alkalmával, kollégák baráti összejövetelein egyaránt használhatók. Többen visszajelezték, hogy heti rendszerességgel, tematikus válogatás szerint használják.
Hogyan érhetőek el ezek a kártyák, valamint terveznek további fejlesztéseket vagy kiegészítéseket a csomagokhoz a jövőben?
A kártyacsomagok megrendelhetők egyénileg a Matehetsz webshopján keresztül is (https://pedagoguskartya.hu/), de nagyobb számú kártyacsomagokat a tankerületek, egyházak, önkormányzatok is egyre növekvő számban szereznek be az általuk fenntartott intézmények számára. A kisebb csomagok személyes ajándékként is nagyon találóak lehetnek a pedagógusok számára. Szeretnénk, ha ezek a kártyák a pedagógusok és a köznevelés munkatársainak alapvető és hasznos eszközévé válnának a jövőben! Azt gondolom, a kártyák egyelőre elegendő beszélgetési alapot nyújtanak, a közeljövőben nem tervezünk kiegészítést, további fejlesztést. De biztatjuk a kollégákat, hogy a mi játékunk mintájára „gyártsanak” saját kérdéssorokat, akár a tanulók számára is, például az osztályfőnöki teendőkhöz kapcsolódva.