Beszámoló a 37. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekciójáról
Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia, az OTDK, Magyarország legnagyobb felsőoktatási tudományos rendezvénysorozata. Az idén fennállásának 70. évfordulóját ünneplő OTDK-t kétévente rendezik meg: 16 tudományterületi szekcióban versenyeznek a legkiválóbb egyetemisták és főiskolások, akik tudományos kutatásaikat mutatják be. A szekciók között komplexitásából és az átfogott tudományterületekből adódóan sajátos helyet foglal el a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció, amely többek között a kisgyermekkorhoz kapcsolódó pedagógiai (óvodai, általános iskolai, bölcsődei) kutatásoknak ad helyet.
A Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karát érte az a megtiszteltetés, hogy 2025. április 14–16. között Nagykőrösön megrendezhette a 37. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekcióját. Az eseményen 31 tagozatban mutatkoztak be a fiatal kutatók, azok a magyarországi és határon túli hallgatók, akik az intézményi TDK-konferenciákon a szakmai zsűri döntése alapján a legkiemelkedőbb eredményeket érték el, és dolgozatukkal továbbjutottak az országos rendezvényre. A nagykőrösi konferencián a beérkezett 222 pályamunkából, amelyeket felkért bírálók is véleményeztek, végül 209 dolgozatot mutatott be 230 szerző. Az elhangzott tudományos előadásokat egyetemi oktatókból, kutatókból álló bizottságok értékelték. A 31 tagozatban kutatási területének megfelelően több mint 80 hazai és határon túli oktató, kutató vett részt a zsűri munkájában. A verseny három napján a Kárpát-medence minden tájáról mintegy 600 fő látogatott el Nagykőrösre, többek között a fiatal kutatók témavezetői, hazai és határon túli egyetemisták és középiskolások, akik meghívást kaptak az eseményre.
A 73 magyarországi felsőoktatási intézmény mellett 13 határon túli egyetemről, főiskoláról, illetve intézményegységből érkeztek résztvevők, akik a Tudományos Diákkörök Határok Nélkül program támogatásával jutottak el a konferenciára. Ez a program 2013-ban indult el azzal a céllal, hogy a határon túli műhelyek is teljes értékűen bekapcsolódhassanak a magyarországi tudományos diákkörök mozgalmába. A konferencia előestéjén különleges és egyedi élményt jelentett az a kötetlen beszélgetés, amelyet Prof. Dr. Weiszburg Tamás, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke folytatott az Erdélyből, Kárpátaljáról, Vajdaságból és Felvidékről érkezett vendégekkel. Az április 14-ei ünnepélyes megnyitó a Nagykőrösi Arany János Kulturális Központ színháztermében zajlott. Az ünnepségen köszöntőt mondott Dr. Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára, Prof. Dr. Weiszburg Tamás, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke, Prof. Dr. Trócsányi László, a Károli Gáspár Református Egyetem rektora, Dr. habil. Kaposi József, a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció Szakmai Bizottságának elnöke és Prof. Dr. Pap Ferenc, a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának dékánja, a 37. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekciója ügyvezetésének elnöke. A megnyitót megtisztelte jelenlétével Dr. Körtvélyesi Attila polgármester és Nagykőrös városvezetése, a református testvérintézmények vezetősége, jelen voltak az Országos Tudományos Diákköri Tanács alelnökei, a Pedagógiai Kar partnerszervezeteinek vezetői, a hazai és határon túli felsőoktatási intézmények képviselői, a nagykőrösi nevelési-oktatási intézmények igazgatói és intézményvezetői, valamint a Ceglédi Tankerület vezetői.
Dr. Varga-Bajusz Veronika felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkár beszédében hangsúlyozta: „Múlt, jelen és jövő találkozik Nagykőrösön.” Ezzel utalt rá, hogy Nagykőrösnek immár két évszázados hagyománya van a pedagógusképzés területén. Kiemelte, hogy a szekció témakörei, az ezt felölelő tudományterületek dinamikusan változnak, az innováció és a kreativitás, a technikai vívmányok felhasználása elengedhetetlen, ám a valódi szellemi gazdagodáshoz, az értékteremtéshez szükség van az emberre.
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke, Prof. dr. Weiszburg Tamás megnyitójában kiemelte, hogy bár a felsőoktatás számos kihívás előtt áll a jövőt illetően, továbbra is értéket teremt. Ez elsősorban a közös munka eredménye, így a TDK a felsőoktatás "titkának megtestesítője", miszerint mester és tanítvány szakmai kapcsolatából egy egész nemzet profitálhat. Hangsúlyozta az idén kezdődött élő közvetítések jelentőségét, amelyek révén részleteiben még jobban megismerhető az az értékteremtő munka, amelyet konferencia hét évtizede képvisel. Elismerésének adott hangot, amikor köszönetét fejezte ki a Pedagógiai Karnak és Nagykőrös városnak a szekció szervezésében nyújtott önzetlen összefogásáért.
Prof. dr. Trócsányi László rektor köszöntőjében elmondta, a Károli Gáspár Református Egyetemen kiemelt figyelmet kap a tehetséggondozás, és az OTDK a szakmai megmérettetés legjobb fóruma. Hangsúlyozta, hogy Nagykőrös a református oktatás legfontosabb vidéki központja, az itt tanulók otthonos légkörben tanulhatnak. Felhívta a hallgatóság figyelmét arra is, hogy az OTDK olyan közösségteremtő esemény, ahol inspirációt nyerhetnek egymástól a résztvevők, és új ötletek, kutatási témák színhelyéül szolgálhat.
A Pedagógiai Kar dékánja, Prof. dr. Pap Ferenc egyetemi tanár, a szekció ügyvezetésének elnöke a 2025-ben újraindulásának 35. évét ünneplő Pedagógiai Kar, a Károli Gáspár Református Egyetem alapító kara nevében köszöntötte a konferencia résztvevőit az ország és a Kárpát-medence „szívében”, Nagykőrösön. A szekció útravalójaként a Prédikátor könyvét, majd Arany János szavait idézte a „Domokos napra” című, 1851. augusztusában írt verséből:
Dr. habil. Kaposi József, a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció elnöke beszédében hangsúlyozta: ez a szekció a tanulás és a tanítás kérdéskörét járja körül, azt a titkot, hogy vajon hogyan kell a következő nemzedéknek átadni a tudást. Kiemelte, a közös tanuláshoz mindenekelőtt kíváncsiság és „kutatói szemüveg” szükséges.
A rendezvény részeként hangzott el a Roska Tamás Tudományos Előadás is, amelyet Fodor Richárd, a Pécsi Tudományegyetem korábbi doktorandusz hallgatója tartott „Árkok és hidak – a történelemtanítás identitásépítő és konfliktusrendező szerepe nemzetközi együttműködésekben” címmel. A megnyitó rendezvény keretében adták át a Roska Tamás Tudományos Előadás pályázat győztesének járó elismerést is számára.Április 14-én és április 15-én zajlott a konferencia tudományos ülése 31 tagozatban, amelyek a következők voltak: Alternatív nevelési és oktatási programok, módszerek; Tehetséggondozás és felzárkóztatás; Mesterséges intelligencia a pedagógiában; Digitális lehetőségek az oktatásban, nevelésben; Dráma- és színjátszás-tantárgypedagógia; Fenntarthatóságra nevelés, környezeti nevelés, Gyógypedagógia és a sajátos nevelési igényűek tanításának módszertana; Inkluzív szemlélet a tanításmódszertanban, Nyelvoktatás 1. – A motiváció szerepe és eszközei; Nyelvoktatás 2. – Játékosítás és mesterséges intelligencia; Nyelvoktatás 3. – Tananyagfejlesztés, CLIL; Nyelvoktatás 4. – Nyelvi részkészségek fejlesztése; A digitális oktatás módszertana; Az irodalom tantárgy-pedagógiája; Az intézményen kívüli nevelés módszertana (múzeum, könyvtár, levéltár stb.), A játék- és szabadidő-szervezés módszertana; Általános óvodai módszertan; Általános óvodai fejlesztés; Óvodai anyanyelvi fejlesztés; A kisiskolások tanulásának és tanításának módszertana; Nyelvi-irodalmi fejlesztés; Tantárgy-pedagógia; A matematikatanítás módszertana 1–2.; Az ének-zene tantárgy-pedagógiája; A szakképzés tantárgy-pedagógiája; Sport, rekreáció, testnevelés módszertana; Felsőoktatás 1–3.; A természettudományok tantárgy-pedagógiája.
Az egyetemi hallgatók tagozati ülései mellett összeült a szekció középiskolás tagozata is. Ennek keretében a kistérségi és a határon túli középiskolások módszertani tudásmegosztó szakmai műhelyen vehettek részt, amely során kortársaik pedagógiai projektjeit és a pedagógushivatásról alkotott elképzeléseit ismerhették meg.
A konferencia résztvevői számos szabadidős és sportolási tevékenységbe is bekapcsolódhattak. A „Nagykőrös a húsvét és a hagyományok jegyében” programsorozat keretében a vendégek megismerhették a várost, ahol Arany János tanított egy évtizeden át. A szervezők többek közt városjátékra, múzeumba és szabadulószobába, kórus- és orgonakoncertre, táncházba, filmvetítésre, Géniusz-beszélgetésre és kézműves foglalkozásokra invitálták a vendégeket, akik emellett sportolhattak a Cifrakert sport- és futópályáin, részt vehettek zumbaórákon. Lehetőségük nyílt megismerni a nagykőrösi pipagyártást és a népi iparművészetet, a szövést, a csipkeverést is. A cél az volt, hogy mindenkinek emlékezetes élményben legyen része Nagykőrösön, és minden program kapcsolódjon az egyetemhez és a városhoz.
A szekció versenyének eredményhirdetésére és az esemény ünnepélyes zárására április 16-án kerül sor. Az ünnepségen köszöntőt mondott Dr. Gloviczki Zoltán, az Országos Tudományos Diákköri Tanács alelnöke és Dr. Körtvélyesi Attila, Nagykőrös város polgármestere.Dr. Gloviczki Zoltán kiemelte, hogy a TDK folyamatos munka, felkészülés, ugyanakkor a szervezet többnyire változatlanul, ám az aktuális kihívásokhoz folyamatosan igazodva működik immár hetven éve. Hozzátette, a konferencia az a plusz lépés lehet a hallgatók életében, amivel személyesen gazdagíthatják mind környezetüket, mind saját életüket. Dr. Körtvélyesi Attila, Nagykőrös város polgármestere az OTDK-hoz kapcsolódó személyes emlékeit felidézve köszöntötte a szekció résztvevőit. Elmondta, hogy polgármesterként is érzi az egykori konferencia hatását, s azt a többletet, amit a felkészülés és a verseny során annak idején kapott. Nagykőrös város nevében szólt arról is, hogy a konferencia a közösség és az összefogás sikere. Kiemelte, hogy a városvezetés mindig is értékként tekintett a Pedagógiai Kar munkájára, a város büszke a szívében működő tudásközpontra.
Az eseményt Prof. dr. Prószéky Gábor Széchenyi-díjas magyar programtervező matematikus, nyelvész, egyetemi tanár rendkívül aktuális tudományos kérdésekről szóló, „Nyelv és világ – Kérdések és válaszok a mesterséges intelligencia nyelvi képességeivel kapcsolatban” című előadása színesítette.
A tagozatonkénti eredményhirdetés után átadásra került a Pro Scientia-díj a Reménység-kitűzővel, valamint a Doktoranduszok Országos Szövetségének jutalma. A szekció programjában kilenc középiskolás diák is bemutatta kutatási eredményeit, az ő munkájukat a Pedagógiai Kar külön elismerésben részesítette. A díjazottak az ajándékok és jutalmak mellett valamennyien megkapták a Velényi András, nagykőrösi fazekas készítette emlékplakettet, amely emlékeztet a nagykőrösi OTDK-ra és a 35 éves Pedagógiai Karra.
Az ünnepség végén Dr. habil. Kaposi József, a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció szakmai bizottságának elnöke és Prof. Dr. Pap Ferenc dékán, az ügyvezetés elnöke átadta a stafétát az Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karát képviselő Prof. Dr. Pintér Krekić Valéria dékán asszonynak. Két év múlva, 2027-ben ugyanis Szabadka lesz a szekció házigazdája.A Nagykőrösön eltöltött napokról többen emlékeznek jószívvel, bizonyítva azt, hogy emberileg és szakmailag egyaránt gazdagodtak. Íme néhány, hallgatóktól kapott visszajelzés, amelyet hozzájárulásuk birtokában, szó szerint közlünk:
„Fantasztikus élményt és csodás értékeket kaphattam az elmúlt időszakban. Olyan előadókkal és a kutatásokkal találkozhattam, amit a jövőben kamatoztatni tudok, és hozzájárul a tudásom gyarapításához.” (Karácsonyné Czene Veronika Harmatka)
„Kedves emlékeket őrzök az ott töltött időről: az önkéntesek segítőkészségét, az oktatók kedvességét és bátorítását, a gondoskodó ebédet. Nem volt elképzelésem arról, hogy milyen lehet az előadás utáni vita. Jóleső érzéssel töltött el, hogy a zsűri nem számonkért, hanem őszinte érdeklődéssel tette fel szakmai kérdéseit. 3. helyezést értem el a szekciómban, és annyi bátorítást és dicséretet kaptam, hogy ugyan korábban nem gondoltam rá, de eltűnődtem az egyetemi mesterszakon való továbbtanuláson.” (Oláh Orsolya Ágnes)
„A versenyhelyzet ellenére igazi kikapcsolódás volt ez a három nap, köszönhetően a kiváló szervezésnek. Remek lehetőséget biztosított a program a kapcsolatépítésre és a tanulásra egyaránt. A hozzáértő szakmai zsűri pedig biztosította az eredmények relevanciáját.” (Takácsné Szabó Melinda)
„Az OTDK számomra az egyetemi éveim legszebb emlékei közé tartozik. Itt valóban barátságok szövődnek hallgatótársakkal, konzulensekkel és oktatókkal egyaránt. Bár szemünk előtt a bizonyítási vágy és a cél lebeg – mégis az teszi igazán ünnepivé ezt az alkalmat, amikor egy számunkra kedves személy váratlanul, a közönség soraiban, megtiszteli jelenlétével az előadásunkat...” (Garzó Gréta)
„A 37. OTDK résztvevőjeként életre szóló élmény részese lehettem Nagykőrösön, mert átélhettem hogyan elevenedik meg egy fél évszázados hagyomány egy innovatív szemléletű, stílusú szervezésben. Jó volt megtapasztalni, hogyan tekintünk egy csapatként a jövőbe, mert a közös cél összekovácsolt professzort és oktatót, kezdő és rutinos kutatót, szervezőt és résztvevőt.” (Ottrok Evelin)
Köszönet illesse a szép összefogással megvalósult 37. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekciója konferenciájának minden szervezőjét, résztvevőjét, támogatóját.