Az oktatás jövője – a jövő oktatása
A digitalizáció folyamata egyre inkább része lesz az oktatási rendszereknek világszerte. Folyamatosan fejlődik az informatika, így alkalmazkodni kell az új technológiai lehetőségekhez és a tanulók igényeihez. Fontos azonban, hogy a digitalizáció ne csak a technológiára, hanem a pedagógiai módszerekre és a tanárok képzésére is összpontosítson, hogy az oktatás minősége és hatékonysága is növekedjen.
Magam is digitális kultúra műveltségi területen végzem tanulmányaimat az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen (ELTE), azért, hogy minél hatékonyabban adhassam át azt a tudást, melynek birtokában a tanulók nemcsak videójátékokra használják a számítógépet, hanem kihasználják az informatika adta lehetőségeket is.
Az oktatás kihívásai az évek során sokat változtak, ahogy az emberiség felfedezte és alkalmazta a digitális technológiák sokszínűségét. E technológiai fejlődés párhuzamosan járt a természet és az ember kapcsolatának újragondolásával. Úgy gondolom, hogy az oktatásban e kettő együttese hozhatja meg az igazi változást és fejlődést.
A digitális eszközök – legyenek azok számítógépek, okostelefonok, vagy tableteszközök – új dimenziókat nyitnak meg. Az információk hatalmas világát hozzák közelebb a diákokhoz, lehetővé téve számukra, hogy bármikor és bárhol hozzáférjenek az ismeretekhez. A digitális tartalmak interaktívvá és élvezetesebbé teszik a tanulást, miközben számos kreatív eszközt kínálnak a tudás elmélyítéséhez és megosztásához. Ugyanakkor az emberi lények természettel való kapcsolata egy olyan dimenzió, amelyet soha nem szabad figyelmen kívül hagyni. A természet közelsége megnyugvást és inspirációt hoz az oktatásba. A friss levegő, a zöld területek, és az élőlények közelsége stimulálja agyunkat, javítja a koncentrációt és csökkenti a stresszt. A természetes környezetben való tanulás nem csupán az élettanra és az ökológiára irányuló tanulmányokat erősíti, hanem általánosan javítja a diákok jólétét és teljesítményét.
Immáron harmadik alkalommal szerveztük meg a Marhaságok piciknek elnevezésű élménynapot a kisiskolásoknak. A program szervezésének legfőbb inspirációja a hagyományőrzés, továbbá a gyönyörű környezetben való tanulás. Tanulás úgy, hogy a gyerekek agyába szinte észrevétlenül, játék közben csempésszük be a hasznosabbnál hasznosabb ismereteket.
Elsőként elméleti tudásukat gyarapítottuk a szarvasmarháról és annak feldolgozásáról, majd kezdődött az utazás az érzékszervek körül, avagy a fűszerek mélyebb megismerésére ösztönöztük a gyerekeket. Felderítettük az alapanyagok világát, ami elengedhetetlen volt gyakorlati feladatunk, a kolbásztöltés megkezdése előtt. Minden gyermek elkészítette első kolbászát, melyet nagy odafigyeléssel varázsoltak az asztalra, a fűszerek kiválasztásától a füstölésig.
Második alkalommal bejártuk a családunk tulajdonában lévő zalaszentgróti Lídrind Porta feldolgozóüzemét, ahol szó esett az érlelőgép működésének módjáról, valamint a feldolgozóeszközök használatáról is. Ez alkalommal nemcsak a marhafeldolgozás rejtelmeiben merültek el a gyerekek, hanem belekóstolhattak a sertéshús felhasználásának sokszínűségébe is. A játékos versenyfeladatok mellett nem feledkeztünk meg az ebéd elkészítéséről sem. Mindenki saját ízlése szerint állíthatta össze egyedi hamburgerét, beleértve a marhahúspogácsa elkészítését is. Kreatív feladatokkal, rejtvényekkel, kirakóval, festéssel színesítettük a napot.
Végül, programsorozatunk utolsó állomásán a gyerekek keze által elkészült az eddigi leggyönyörűbb Lídrind-tál, melyet a legjobb hangulatban fogyasztottunk el. Tettünk rá kolbászt, szalonnát, négyféle sajtot és megannyi zöldséget – tudatosítva a gyerekekben az ételek tárolásának szabályait.
Sokáig nem tétlenkedhettünk, mivel a marhapörköltnek – amit dödöllével fogyasztottunk el – neki kellett veselkedni. Kerestünk tüzelőanyagot, persze mindezt csapatversenyben, s miután az ebédet „útjára indítottuk”, fogtuk vándorbotunkat és nekivágtunk a balókai dűlő legfelső pontjának, ahonnan fentről megnéztük Zalaszentgrótot.
Húsvét alkalmával két nyuszi kísérte végig napunkat. Etettük őket, elkészítettük fészküket, melyet később tisztítottunk is. Az állattartás lehetőséget ad a tanulók számára, hogy kapcsolódjanak a természethez, megismerjék és megértsék az élőlények világát. Az állatok gondozása és ellátása fejleszti a felelősségérzet készségét és képességét a gyerekekben. Az állattartás során tanulhatnak arról, hogy az állatoknak szükségük van gondoskodásra és figyelemre, és ezáltal fejleszthetik empátiájukat és tiszteletüket az élőlények iránt, s ez vonatkozhat a fogyasztásra szánt haszonállatainkra is, ugyanis ők is megérdemlik a méltó életteret, felelős gondozást és a törődést.
A gyerekek jól érezték magukat, és új barátokat szerezhettek a nap folyamán. Valljuk, hogy a hagyományok őrzése segít a közösség összetartásában. Ugyanakkor élménynapjainkat a kooperációra építjük. Elképzeljük, lerajzoljuk, beszélünk róla, utánajárunk, megérintjük, megszagoljuk, feldolgozzuk. Egyszóval: megdolgoztatjuk érzékszerveinket. Ez az a dolog, amit „digitálisan” nem élhetünk át, ugyanis az oktatás igazi jövője abban rejlik, hogy a digitális és természetes világ harmonizálva létezzen egymás mellett, egymást kiegészítve. Ez a fajta kettős megközelítés lehetővé teszi, hogy a diákok az előnyöket élvezhessék mind a digitális technológiák, mind a természet nyújtotta környezet és tapasztalatok terén. Az oktatásban való egyensúly kialakítása révén nemcsak tudásra, hanem az élet valódi értékeire és a fenntartható fejlődésre is neveljük a következő generációkat.