Author

Az okos és az ostoba

 

Hónapra pontosan 8 évvel ezelőtt izgatottan ültem Zugló egyik autókereskedésében egy kedves ügyintézővel szemben, és alig vártam, hogy túlessünk a végeláthatatlannak tűnő papírozáson, és enyém lehessen végre a rég vágyott tejeskávé színű kisautó. Szégyen, nem szégyen, elismerem, hogy amikor a szalon képviselője elém tolta a papírokat, amiken az ajánlott autóhitel-konstrukciók szerepeltek, semmi mást nem néztem, csak azt, hogy adott időtávon melyiknél a legalacsonyabb a havi törlesztő. Ráböktem hát a svájci frank alapú konstrukcióra, és az aláírástól számított pár napon belül már vígan suhantam a tavaszi szélben a világ (számomra) legszebb autóján. Aztán alig telt el szűk másfél év, és baljós hírek kezdtek érkezni a világgazdaságból, majd kis idő múltán arra is rájöttem, hogy talán jobban át kellett volna gondolnom a döntésemet. Száz szónak is egy a vége, egy luxusautó árán jutottam hozzá a városi kisautóhoz.

Az én rossz döntésem (és még a világon sokmillió sorstársamé) forintmilliókban kifejezhető, és jobb híján igyekszem úgy felfogni, hogy ez volt az én pénzügyi tudatosságra nevelő programom. Harmincöt éves vagyok, de hiszem, hogy sosem késő tanulni, azóta minden pénzügyi döntésem előtt kikérem hozzáértők véleményét, és még az így kapott tanácsokat is igyekszem ellenőrizni a neten fellelhető információk alapján. Mondják, hogy az okos ember a más kárán tanul, az ostoba a sajátjáén sem. De talán akkor vagyunk a legokosabbak, ha a következő generációk kezébe olyan tudást adunk, amivel a mi hibáinkból tanulhatnak.

A mi felelősségünk, hogy rendszerezzük és csatornázzuk azokat a tapasztalatokat és információkat, amik ismeretében a fiatalok megalapozott döntéseket lesznek képesek hozni a saját és családjuk pénzügyi akcióit illetően, hiszen a mi érdekünk is az, hogy egy tudatos, a változó (pénzügyi) világhoz alkalmazkodni tudó társadalom formálódjon. Európában rengeteg program, információs tartalom születik, így a módszertant illetően remek elöljárókkal találkozhatunk, de aktuális lapszámunk bizonyítja, hogy hazánkban is kiváló és követendő kezdeményezések vannak.

Jelen lapszámunkból többek között megtudhatják, milyenek a középiskolások pénzügyi és gazdasági ismeretei; ötletet meríthetnek általános iskolásoknak való gazdasági játékokhoz; informálódhatnak a pénzügyi tudást népszerűsítő – és az Európai Pénzhéthez kapcsolódó – Pénz7 programsorozatról; és megismerkedhetnek Dr. Horváth Ilona tanárnővel, a PénzSztár verseny oktatási szakértőjével, aki hihetetlen lelkesedéssel vetette bele magát a pénzügyi tudatosság népszerűsítésébe.