Olvasási idő: 
9 perc

Az iskolai fotók elkészítése is lehet egyszerű

2024. április 10-én már 6. alkalommal rendezték meg az iskolai fotózással foglalkozó workshopot – ezúttal online, amelyen üzleti, funkcionális és fotós szakmai szempontból is bemutatták a kifejezetten az intézményi fotózás adminisztrációs folyamatait digitalizáló, globálisan használható fotóportált, az iskolaevkonyv.hu-t. A rendszer Magyarországon egyedülálló módon lehetővé teszi, hogy több fotós párhuzamosan is dolgozhasson benne, és a saját nevében értékesíthesse a fotókat egy védett online felületen. Ennek kapcsán beszélgettünk Ruzsinszki Viktorral, a fejlesztő cég ügyvezetőjével.

Hogyan kezdődött a projekt, és miként csöppentek a fotózás világába?

Cégvezető társammal – aki egyben a testvérem is –, Ruzsinszki Gergővel pár évvel ezelőtt elgondolkodtunk rajta, hogyan lehetne kiterjeszteni a céges portfóliónkat, és lépést tartani az IT-világ fejlődésével. Ekkor indítottuk el felhőalapú szolgáltatásunkat. Első ügyfeleink között köszönthettünk egy fotós vállalkozást, akik megkerestek minket az Iskolaévkönyv gondolatával. Magam is gyakorló apuka révén tisztában voltam az intézményi fotózás nehézségeivel, tehát azonnal megtetszett az ötlet, és elindult egy közös együttműködés. Azonban hiába vagyunk elhivatottak a digitalizáció irányában, ha nem ismerjük az adott terület folyamatait, nehézségeit, ezért nagyon remek felállás, hogy Kovács-Moletz Gábor és Wrabel György veterán fotósokként képviselik a szakmát, mi pedig az informatikai hátteret adjuk a felhőalapú szolgáltatástól indulva, a fejlesztésen át, egészen a marketingig.

Milyen volt régen a fotósok által manuálisan kezelt rendelési folyamat?

A hagyományos, régimódi fotózás a fotós és az iskola szoros együttműködését igényelte, amelyben a fotózás megszervezése és lebonyolítása csak az első lépés volt. A fotós számára a munka neheze csak a fotózási nap után kezdődött, ami tulajdonképpen a színfalak mögött zajlott. Ebbe beletartozott a fotók válogatása, az indexképek és a belőlük készült egyedi megrendelőlapok előállítása, azok szülőkhöz való eljuttatása, a kitöltött megrendelések összegyűjtése, a befizetések ellenőrzése, az esetleges reklamációk kezelése és végül az előhívott fotók kiosztása. Itt a legnagyobb nehézséget a fotós és az iskola közötti megnövekedett kommunikáció és a hosszadalmas adminisztrációs folyamat jelentette. Ezen szerettünk volna változtatni.

Egyfajta környezeti reakció okán merült fel a fotósokban a digitalizálódás igénye?

Napjainkban minden a digitalizációról szól; mindenkinek az ideje a legnagyobb kincse, és ahogy szokták mondani: az idő pénz. Nem mindegy, hogy ugyanazon idő alatt egy vagy akár több iskolában is el lehet készíteni a fotókat, ahogyan az sem mindegy, hogy a képeket könnyen, egyszerűen készítjük el vagy nehézkesen, fotózás helyett adminisztratív kihívásokkal küzdünk. Felmérésünk szerint már több fotós vállalkozás kísérletezik valamiféle digitalizációs megoldással, de általában nem teljesen fedik le a folyamatot. Megoldásunk célja, hogy ne csak a szülők, de az iskolák és a fotósok életét is megkönnyítsük.

Milyen különlegességet tartogat az Önök megol­dása?

A biztonságos digitalizáció elkötelezett híveként mindig értékteremtő módon, mindenkor a maximális adatbiztonságra törekedve segítjük a vállalatok digitalizációs átalakulását. Az Iskolaévkönyv esetében is biztosítottuk a teljeskörű GDPR-megfelelést, a fotók biztonságos – illetéktelen másolást, letöltést megakadályozó – megjelenítését, és egyedülálló módon a rendszerünket nem egyetlen fotós vállalkozás igényeire szabtuk, hanem egy globális, több fotós számára is párhuzamosan, egymástól függetlenül használható fotós portálként definiáltuk a kezdetektől.

Hogyan nézett ki a fejlesztés, és mire képes az Iskolaévkönyv?

Az Iskolaévkönyv létrehozásában közreműködött egy négyfős fejlesztőcsapat, amely többéves munkával érte el a portál jelenlegi állapotát. Megjelenés előtt tartottunk egy iskolaévre kiterjedő pilotidőszakot, amikor csak a saját fotós csapatunk használta a rendszert. Mondhatjuk úgy, hogy próbáltuk kiszűrni a gyerekbetegségeket és felmértük a lehetséges terhelést is.

A rendszer továbbfejlesztése, újabb és újabb funkciókkal való kibővítése folyamatosan zajlik, jelenleg egy ötfős csapat dolgozik ezen. Az egyre bővülő szülői és fotós visszajelzések, illetve a szoftverfejlesztési trendek alapján a már meglévő funkciókat is finomítjuk, optimalizáljuk.

Csak hogy párat említsek a jelenlegi funkciók közül, a teljesség igénye nélkül:

  • biztonsági kóddal ellátott galériák létrehozása minden egyes fotózáshoz intézményenként, csoportonként vagy akár gyermekenként;
  • online megrendelési és vásárlási felület a szülők számára, ahol a biztonsági kód alapján a saját csoportjuk/gyermekük fotói közül könnyen válogathatnak, különböző méretű papírképeket és többféle felbontású digitális képeket is rendelhetnek, kényelmesen, akár mobiltelefonról;
  • bankkártyás fizetési lehetőség;
  • automatikus számlakiállítás fizetést követően;
  • a megrendelt digitális fotók automatikus kiküldése a szülőnek;
  • rendelési időszakok, papírképrendelési határidő kezelése;
  • papírképrendelések együttes átadása nyomtatásra;
  • interface-ek különböző nyomtatókhoz, saját kimenet;
  • árazási sablonok;
  • sajáttermék-kezelési lehetőség (fényképes ajándéktárgyakhoz);
  • automatikus heti elszámolás, belső szolgáltatók közötti számlázás és kifizetés a fotósok részére.

Mik az Iskolaévkönyv legfőbb előnyei az iskolák számára?

Az Iskolaévkönyv használatával lerövidül a fotózás lebonyolítására fordított idő. Ahogyan egyik fotósunk nyilatkozott: „Azt szoktam mondani, hogy engem innentől fogva csak kétszer látnak az iskolában: amikor lefotózom a gyerekeket és amikor átadom a nyomtatott képeket.” Az iskoláknak ezentúl egyáltalán nem kell foglalkozni az indexképek kiosztásával, sem a pénzkezeléssel, sőt a szülői panaszok sem hozzájuk futnak be. Az online vásárlási felületen gyorsabban leadható a megrendelés és a szülők is elégedettebbek lesznek.

Milyen eredményeket várhatnak az Iskolaévkönyvet használó fotósok?

Nem túlzás azt állítani, hogy az Iskolaévkönyv forradalmasítja az intézményi fotózás világát, hiszen a visszajelzések alapján a fotósok több mint 50 százalékos időmegtakarítást érnek el, miközben a bevételeik 30 százalékkal megnövekednek; köszönhetően a felhasználóbarát és kényelmes vásárlói kiszolgálásnak és az egyre népszerűbb digitális képrendelésnek. Mindez természetesen pozitívan visszahat az iskola és a fotós viszonyára is. A felszabaduló időben lehetővé válik sok eddig nem fotózott iskolai esemény – például évfordulók, ünnepélyek, szalagavatók – megörökítése is, ráadásul előzetesen fizetendő fix díjak nélkül.

Mire buzdítaná az érdeklődő oktatási intézményeket?

Egyetlen dolgot kérnék csak az intézményektől: amennyiben szeretnék, hogy a tanáraiknak több ideje maradjon, és a fotózásokat ne szükséges nyűgként, hanem egy örömteli iskolai eseményként éljék meg, akkor kérjék meg saját fotósukat, hogy vegye fel velünk a kapcsolatot és regisztráljon ingyenesen az Iskolaévkönyvbe fotósként. Ha pedig nem rendelkeznek még saját fotóssal, akkor keressenek meg bennünket, hogy ajánlhassunk számukra olyan fotós kollégát, aki már az Iskolaévkönyvvel dolgozik az adott földrajzi régióban.

Az online kérdőívet itt találják: https://iskolaevkonyv.hu/oktatasi-intezmenyeket-keresunk