Az Arany János Tehetséggondozó Program és a pozitív pedagógia összefüggéseinek vizsgálata a Gulyás Pál Kollégiumban
Interjú Bartáné Kolozsi Ilona intézményvezetővel
Az alábbi cikkben egy, az Arany János Tehetséggondozó Programban részt vevő iskola vezetője beszélt lapunknak a pozitív pedagógia megvalósításáról, a program eredményeiről, a pandémia alatti tantermen kívüli, digitális munkarendről és jövőbeli terveikről.
Hogyan értelmezi Ön a pozitív pedagógia fogalmát?
A pozitív pedagógia egy befogadó légkörű intézményt, nevelési gyakorlatot jelent, ahol mind a diákok, mind a dolgozók jól érzik magukat, testileg, lelkileg és pszichés értelemben egyaránt. A pozitív pedagógia tulajdonképpen a szeretve nevelést jelenti, ahol alkalmazkodunk a különböző egyénekhez, egyéniségekhez, ahol a dicséret és a különbözőségek elfogadása a motiváció legfőbb mozgatója.
Az intézmény Pedagógiai Programjában, illetve a kollégiumi programokon megjelenik a pozitív pedagógia szemlélete? Ha igen, hogyan?
Legfőbb célunk a gyermekközpontú, gondoskodó nevelés, a tanulmányi munka segítése, a tehetségek, egyéniségek sokoldalú fejlesztése, a diákok életben való boldogulásának segítése, megalapozása.
Személyiségfejlesztésünk elvei:
- Minden gyermek egyedi és megismételhetetlen, ezért fontos egyénre szabottan személyiségük kibontakozásának támogatása, segítése.
- Egyéni törődés keretein belül alaposan megismerhetjük a tanulók egyéni képességeit, családi hátterét, személyiségjegyeit, motivációját. Ezek fejlesztésében, kibontakoztatásában, gondjaik megoldásában számíthatnak a pedagógusok segítségére, tanácsaira.
- Csak értő kommunikációval nevelhetünk harmonikus személyiséget.
Célunk:
- reális önismerettel,
- kellő magabiztossággal,
- önmagával és környezetével harmóniában élő,
- kiegyensúlyozott, optimista,
- céltudatos diákok nevelése.
Hogyan történik a pozitív pedagógia szemléletének beépítése a kollégium mindennapjaiba? Tudatosan odafigyelnek arra, hogy a pozitív pedagógia szemléletmódja szerint végezzék a munkájukat, vagy általános értékek mentén szervezik az intézmény működését?
Intézményünk jellemzője a humanista, gyerekközpontú nevelési szemléletmód. Alapelvünk, hogy minden gyerek jó valamiben, ezt szeretnénk bennük is tudatosítani. Ennek érdekében mindenkinek személyre szabott feladatot adunk, és lehetőséget teremtünk arra, hogy sikerélményhez jusson, ki tudjon teljesedni.
Ehhez lehetőségek széles köre áll rendelkezésünkre: a tanulást segítő foglakozások, a szabadidős foglakozások, a kollégiumi gazdag program- és rendezvénykínálat, a hétköznapi élet feladatai egyaránt.
Sokoldalú tevékenységrendszerünkkel – például foglalkozási aktivitás, szervezési feladatok, szereplések, sport, önkiszolgáló tevékenység – lehetőséget biztosítunk a diákoknak arra, hogy több területen kipróbálják magukat, valamiben mindenki sikeresnek érezhesse magát.
Az egyéni és csoportos foglalkozások keretében is nagy hangsúlyt fektetünk az egyéni teljesítmények értékelésére, elismerésére, példaképek állítására.
A boldog diákok nevelésének feltétele, hogy jutalmazással motiválunk. A jutalmazási repertoárunk széles körű: ez lehet egy jó szó, dicséret, írásbeli elismerések fokozatai, programokon, kirándulásokon való részvétel lehetőségei, tárgyi jutalmak.
A kollégiumban jól működő elismerés/jutalmazó rendszer működik. Ez alapján a gyerekek jó kollégista, érdemes kollégista, kiváló kollégista, kiváló tanuló minősítő címeket kaphatnak.
Elvünk, hogy a jutalmazás, a jó szó, a megértés viszi előre a diákok fejlődését. Ezzel megalapozzuk önbizalmukat, ami későbbi sikeres és boldog életük kulcsa. Ezt mutatja a statisztikánk is, melyben a dicséretek száma messzemenően meghaladja az elmarasztalások számát.
Az Arany János Tehetséggondozó Program kapcsán elért eredmények közül mire a legbüszkébbek, mi működik a legsikeresebben?
Az Arany János Tehetséggondozó Program kapcsán több tevékenységünkre is büszkék vagyunk. Ilyen pl.: a minden évben a Tóth Árpád Gimnáziummal közösen megrendezett országos Szülőföldem szép határa konferencia, a Hívogató táborunk a leendő AJTP-s diákok számára, a nagyon színes, élményekkel teli programhétvégék, kirándulások. A legnagyobb elégedettséget talán mégis az váltja ki belőlünk, hogy a kikerülő diákjaink szeretettel gondolnak vissza ránk, sikeresen teljesítenek a felsőoktatásban, megállják a helyüket az életben és a munka világában. Szívesen látogatnak vissza az intézményünkbe, és boldogan gondolnak vissza az itt töltött évekre.
Jelenleg mi okozza a legnagyobb kihívást, nehézséget az AJTP-vel összefüggésben?
A gazdagító programok megszervezésénél a tartalmas, kulturális, a tanulók érdeklődésére is számot tartó kirándulások, programok szervezése mellett a regenerálódás, a közös aktív pihenés, lazító programok beiktatása a programokba.
Folyamatosan meg kell őriznünk a sikeres beiskolázást: ennek érdekében meg kell ismertetnünk az általános iskolai tanulókkal és szüleikkel a programot. Fel kell hívnunk a figyelmüket a program előnyeire, mert a szakképzés sok esetben vonzóbb számukra.
Milyen a kollégiumban az AJTP-s tanulók megítélése? Hogyan viszonyulnak hozzájuk a pedagógusok, kollégiumi nevelők és az egyéb osztálytípusban tanuló diákok?
A kollégiumunkra a befogadó légkör jellemző, melyet tudatosan alakítunk a közösségépítő programjaink során. Itt lehetőségük van a diákoknak arra, hogy együtt tevékenykedjenek, szerepeljenek, kiránduljanak, megismerjék egymást.
Egymás elfogadására nevelünk az önismereti foglalkozások és csoportfoglakozások témáinak feldolgozása során.
AJTP-s tanulóink tisztelettudók, jól tanulnak, részt vesznek a közösségi programokon, beilleszkedtek, ezért megítélésükkel, befogadásukkal nem volt gond a kollégiumban.
Amellett, hogy a tehetséggondozó program működtetése során figyelembe veszik az AJTP alapelveit, célkitűzéseit, igazodva a helyi sajátosságokhoz és a pedagógusok, kollégiumi nevelők, illetve a tanulók érdeklődéséhez, van-e valamilyen specialitása az intézménynek, amire nagyobb hangsúlyt helyeznek, és ami megkülönbözteti Önöket az AJTP hálózat többi tagjától (például egészségfejlesztés, sport, művészeti nevelés)?
Saját elgondolás alapján motivációs szándékkal kidolgoztunk a kollégium AJTP-s diákjai számára egy értékelő pontrendszert. Ebben a fő szempontok a tanulmányi eredményhez, a foglakozásokon való aktív részvételhez, a közösségi tevékenységekhez, a nyelvvizsgához, ECDL-vizsgához, a hiányzások számának csökkentéséhez kötődnek. Ennek alapján a diákok címeket, ösztöndíjat, jutalomkirándulást kaphatnak.
A mentális jóllét testi és lelki egészséget jelent. Kiemelkedő figyelmet szentelünk az egészségnevelésnek a mindennapi élet során, valamint a foglakozások kapcsán is, de speciális rendezvénysorozatunk, az Egészségnevelési Napok már országosan is elismert jó gyakorlattá nőtte ki magát.
Nagy hangsúlyt fektetünk a gazdagító programok megszervezésére, a tartalmas, kulturális, a tanulók érdeklődésére is számot tartó kirándulások, programok szervezésére. Hagyománnyá vált nálunk, hogy minden 9. évfolyamos diákot elviszünk az Országházba, és a közösségépítés érdekében az AJTP-s tanulók minden évben közösen ellátogatnak egy történelmi emlékhelyre.
Milyennek ítéli az iskolával való együttműködést?
A kollégium és a Tóth Árpád Gimnázium együttműködése zökkenőmentes, támogató. A két intézmény kapcsolattartása folyamatos vezetői és csoportvezetői-osztályfőnöki, szaktanári szinten is. Közös nevelőtestületi, nevelési értekezleteket tartunk, közös rendezvényeink vannak. A program egyes elemeit a középiskola és a kollégium között megkötött együttműködési megállapodás alapján közösen szervezzük. Az iskolai és a kollégiumi pszichológus együttműködik a mentális problémákkal küzdő tanulók segítésében. Az iskolai pedagógusokkal kölcsönösen meghívjuk egymást az intézmények rendezvényeire, ez segíti a pedagógusok közötti jó viszony további építését, illetve lehetőséget ad arra, hogy a tanárok a diákokat a megszokottól eltérő szituációban is megismerjék.
A koronavírus miatt kialakult járványügyi helyzet hogyan változtatja/változtatta meg az oktatás, nevelés folyamatát?
A járványügyi helyzet, a jelenléti oktatás hiánya nagy kihívás elé állította mind a diákokat, mind a pedagógusokat. A 21. század jellemzője a minél gyorsabb alkalmazkodás a változásokhoz. Szerencsére az átállás, az új helyzet megoldása sikeresen megtörtént. A kollégiumi oktatás-nevelés több fórumon keresztül valósult meg. Létrehoztuk a kollégium Drive felületét, amin keresztül a diákok minden tananyagot, foglalkozási tartalmat azonnal el tudtak érni. A személyes kapcsolattartásra, az egyéni, csoportos korrepetálásokra online felületeken került sor. Ezekhez általában a Messenger, Skype, Facebook-csoport, Google Meet felületeket használták a tanárok. A személyes kapcsolatok, a megszokott napirend hiánya sok diáknál okozott bizonytalanságérzést, mentális problémákat. Az iskolai jelenléti oktatás hiánya szintén okozott nehézségeket a diákoknak. Ezért a kollégiumi tanárok munkájára, hátránykompenzálásukra, tanácsaikra és támogatásukra nagy szüksége volt a tanulóinknak. Intézményünkben az Arany János Tehetséggondozó Program keretében foglalkoztatott iskolapszichológus online segítette a tanulókat a digitális oktatás ideje alatt.
Hogyan szeretnék növelni a program hatékony megvalósulását? Milyen rövid- és hosszú távú terveik, célkitűzéseik vannak?
Szeretnénk eleget tenni a programban vállalt kötelezettségeinknek, a digitális oktatásban is működtetni az AJTP tehetséggondozási feladatait, támogatni a tanulókat az új feladatokban való sikeres helytállásban.
Célunk a program hosszú távú fenntartása, a sikeres beiskolázás, valamint a program folyamatos gazdagítása, tartalmi megújítása, az új kihívásokhoz való igazítása.
A programról
Az Arany János Tehetséggondozó Program keretében lehetőség nyílik arra, hogy a hátrányos helyzetű tehetséges gyerekek olyan középiskolákban, kollégiumokban tanuljanak, nevelődjenek, amelyek célul tűzték ki a tehetséggondozást és a felsőfokú tanulmányokra való eredményes felkészítést.