Augusztusból szeptemberbe
A tanévkezdés öröme és nehézsége
A gyerekeknek és a pedagógusoknak is időre van szükségük ahhoz, hogy visszaszokjanak a tanórák rendjébe az új tanév kezdetekor. Két tanárt és három diákot kérdeztünk meg arról, készülnek-e már augusztus végén a tanévre, és hogy szerintük mivel és hogyan kellene telniük az első napoknak az iskolában.
„Hozzászoktatni az agyunkat a sok információhoz”
Albert Zalán, Győri Péterfy Sándor
Evangélikus Általános Iskola, 8. osztály
– A szüleim úgy gondolják, kell egy-két hét augusztus végén arra, hogy a nyári programokból visszazökkenjünk az iskolaidőszak rendjébe. Ilyenkor elkezdünk korábban kelni, elolvassuk az ajánlott olvasmányt, kicsit ráhangolódunk a sulira. Átvesszük a tankönyveket, füzeteket veszünk, becsomagoljuk őket. Nekem és a fivéremnek nem kell sok minden, mert mi nyolcadikosok leszünk, a legtöbb szükséges holmink megvan. Viszont több dolgot kell beszerezni a kishúgunknak, ő most lesz elsős. (Neki biztosan az is fontos, hogy több iskolaszere lehetőleg rózsaszín legyen.) Mivel most kezdi az iskolát, én ahhoz adtam neki tanácsot, hogyan érdemes viselkednie az iskolában, mire érdemes figyelnie, hogy élvezze a tanulást és őt is szeressék a tanárok meg az osztálytársai – mondta Zalán. Amikor a szünidő után először bemegy az iskolába, az szokott eszébe jutni, milyen gyorsan eltelt a nyár, és milyen sok idő van hátra addig, míg újra vakáció lesz.
– Itt van megint egy tanév. Végig teljesíteni kell, tanulni, fegyelmezetten viselkedni. De várnak ránk jó dolgok is, például a tudományokról sok érdekeset is megtudhatunk. Én a fizikát és a matematikát szeretem jobban. Nálam ez tanárfüggő, sok múlik azon, hogy az adott tárgyat érdekessé tudja-e tenni a tanár. Az is jó, hogy az osztálytársainkkal hét közben mindennap együtt lehetünk, jól összehangolódott csapatot alkotunk. Többen nyáron is tartjuk a kapcsolatot, leginkább az internet révén, de van, amikor átugrunk egymáshoz, a haverokkal elmegyünk moziba vagy csak be a városba, esetleg focizunk – sorolta Zalán, aki így tudja is, melyik osztálytársa hol nyaralt. Van olyan tanára, aki a tanév első óráján megkérdezi erről a diákokat, és olyan is, aki „egyszerűen bejön, üdvözöl minket, és elkezd tanítani, rögtön jelzi is, hogy két hét múlva témazárót írunk”. De azért Zalán tapasztalatai szerint a legtöbb tantárgyból van egy-két hét „átszokási” idő, ilyenkor több a játékos feladat, és „lazábban kérdezik” a tanárok a diákokat, azaz még nem gond, ha nem tudják a választ. – Nem baj, ha hagynak egy kis időt a visszaszokásra, de szerintem az se, ha rögtön az első órán elkezdünk úgy tanulni, mint később kell, mert mielőbb vissza kell szoknunk az isibe, be kell indítani az agyunkat, rá kell szoktatni, hogy megint sok információt fogadjon be – fogalmazott.
„Fontos, hogy érezzük, a tanárok is kíváncsiak ránk”
Markos György, Audi Hungaria Iskola, 6. osztály
– A tanévkezdés előtt mindig szánok pár napot arra, hogy ráhangolódjak az iskolára. Ilyenkor nem végzek túl komoly munkát, inkább csak átnézem a tavalyi tananyagot, és a felolvasást gyakorlom, hogy ha ilyen feladatom lesz, ne kapjak rossz jegyet. Ezért azt szokták mondani a felnőttek, hogy nagyon rendes gyerek vagyok, de azért nem viszem túlzásba a dolgot. Inkább arról van szó, hogy meg akarom magamnak könnyíteni a tanévkezdést, és nagyon nem szeretek év elején rossz jegyet kapni – mondta el György, aki a tanévnyitó előtti napokban már korábban kel és fekszik, úgy, ahogy arra az iskolaidőszakban szükség van. Ha nyáron azt mondják neki, hogy „szeptemberi tanévkezdés”, akkor arra gondol, megint sokat kell tanulnia, de annak örül, hogy találkozhat a barátaival, akikkel egy osztályba, iskolába jár. Kedvenc tárgyai a matematika és a nyelvtan, mert szerinte ezeket tanítják osztályában a legjobb tanárok. A többi pedagógusát is kedveli, még a testneveléstanárát is, akit kicsit szigorúnak tart.
– Az iskolában szerintem a kötöttebb időbeosztás az, ami nem annyira jó. Nekem egyébként a nyár sem akkor kezdődött, amikor vége lett a tanévnek, mert hosszabb időt töltöttem edzőtáborokban, úszóedzéseken. Az igazi szünidő nekem az, amikor a barátaimmal játszhatok, amikor nem szigorú napirendet kell követnem, hanem szabadon alakíthatom a programjaimat – hangsúlyozta György, és arról is beszélt, hogy az első héten, a „ráhangolódáskor” az iskolában szerinte a tanárok még elnézik, ha a diákok nem figyelnek annyira az órákon és kicsit hangoskodnak. – Valószínűleg kapunk új tanárokat is, és lesznek olyanok, akik ugyan már tanítottak minket, csak kevesebbet voltunk velük. Ilyenkor úgy jó, ha először megismerkedhetünk, összeszokhatunk valamennyire, megtudhatjuk a szokásaikat. Utána szerintem érdekesebb lehet velük a tanóra, és nagyobb kedvünk lesz tanulni tőlük. Az is fontos, hogy érezzük, ők is kíváncsiak ránk – fogalmazott a diák.
„A gondolataink még visszakanyarodnak a nyárra”
Szűr Márton, Kazinczy Ferenc Gimnázium, 10. osztály
– Kajakozom, így a nyári szünidőben edzőtáborban és versenyeken is voltam. A felkészülés, hasonlóan az iskolába járáshoz, fegyelmezettséget, rendszerességet kíván: például reggel hétkor kelnem kell. Augusztusban szokott a család nyaralni menni, de utána van még idő a tanévkezdésig, ami jó a ráhangolódáshoz. Ilyenkor átnézem a felszerelésemet, a füzeteimet – fogalmazott Márton, aki augusztus közepén szokott szüleivel tanszereket vásárolni, mert szeretne mindent időben beszerezni. – Néhány füzetet szoktam csak venni a kedvenceim közül, tornaórára való ruhám, táskám már van – mondta a gimnazista.
– Vannak, akik sajnálkozni szoktak augusztusban, hogy hamarosan kezdődik a tanév, de én nem gondolok erre. A vakáció minden évben egyszer véget ér. Talán az a legjobb része a szeptembernek, hogy végre újra találkozhatok több osztálytársammal. Az évnyitó, az osztálytermek nem jelentenek újdonságot, mert hat éve ugyanoda járok, talán ezért is kisebb bennem tanévkezdéskor az izgalom – mondta el Márton, aki nyáron is tartotta a kapcsolatot osztálytársaival. Az internetes közösségi oldalakon üzentek egymásnak, és többükkel, akikkel szorosabb barátságot ápol, találkozni is szoktak: beszélgetnek, játszanak, fociznak. Osztálya a legnépszerűbb közösségi oldalon két csoportot is létrehozott, egyikben benne vannak a tanárok is, a másikban csak a diákok. Mindkettőn meg szokták osztani nyári élményeiket.
– Az első iskolai napon a tanárok általában körbemennek a teremben, megkérdezik, hol voltunk, mit csináltunk. Nem az egész osztály hallja, mit válaszolunk, kisebb csoportokban beszélgetünk. Van olyan tanár is, aki már az első órán úgy tanít, mint a későbbiekben. Van, aki még a másodikon is könnyebb feladatokat ad. Az nem lenne jó, ha már az első nap szintfelmérőt kellene írni, kell egy kis idő a visszaszokásra, hiszen a gondolataink még visszakanyarodnak a nyárra – mondja a diák.
„Az első héten játékos, mozgásos feladatokat, rejtvényeket adok”
Kiss Lászlóné, Győri Radnóti Miklós Általános Iskola, nyelvtanár
– A júniusban végződött tanév végén ballagtak a nyolcadikos osztályom diákjai, négy évig voltam az osztályfőnökük. Velük a közösségi oldalakon tartom a kapcsolatot, még ha nem is olyan gyakorlottan használom ezeket a fórumokat, mint ők. Válaszolok a kérdéseikre, biztatom őket, ha szomorúak. Az osztálynak létrehozott csoportba bevettek engem is és több tanárukat, így mi is látjuk a posztokat arról, hol nyaralnak, táboroznak, milyen épp a hangulatuk. Valószínűleg így lesz majd ősztől az új osztályommal is – mondta el Kiss Lászlóné, a győri Radnóti pedagógusa. Arról is beszélt, hogy több kollégájával nyáron is össze szokott futni, mert nemcsak munkakapcsolat, hanem barátság is összeköti őket. A teljes tantestület augusztus 24-én az alakuló értekezleten találkozik. A szakmai megbeszélés mellett pedig arról is szó esik, ki hol nyaralt, hogyan teltek a nyári hónapok.
– A tanítás előtti héten már tárgyalunk a különböző programokról, teendőkről. Megbeszélést tart az igazgató a helyettessel, a munkaközösség-vezetőkkel, a diákönkormányzat vezetőjével, és a munkaközösségek tagjai is összegyűlnek. A tanévnyitó értekezleten elfogadjuk a munkatervet, amit magunk állítottunk össze, persze az útmutatás a mérvadó, amit a KLIK-től kapunk. Mindig kell kicsit újítani is, számít, milyen csoportot kapok – erre már a nyáron gondolok. Továbbképzésen is voltam, s beépítem az óráimba, amit a projektalapú oktatásról tanultam. Próbálom a világ változásait követni, az internet adta lehetőségeket az oktatásba bevonni, mert a régi módszerek nem mind vonzóak a gyerekeknek. S a lényeg, hogy motiváltak legyenek, a tanulás örömét megőrizzük – hangsúlyozta a német nyelvet tanító pedagógus.
– Az órarend szerinti rendszerbe nekünk is nehéz kicsit visszazökkenni, át tudjuk érezni a diákok helyzetét. Általában maguktól mesélnek a nyári élményeikről, én pedig szívesen meghallgatom őket. Az első hét lazább az óráimon, játékos, mozgásos feladatokat, rejtvényeket adok a tanulóimnak ráhangolódásképp, mert belegondolok abba, hogy az előző napokban még a családdal bicikliztek, aztán ott kell ülniük öt-hét tanórán át fegyelmezetten a padban és negyvenöt percen át figyelniük. Nekem is nehéz hat-hét órát megtartani zsinórban, elfáradok a végére. Az a jó pedagógus, aki kicsit gyerek tud maradni – állítja Kiss Lászlóné.
„Ne hozzuk kínos helyzetbe a gyereket”
Szűrné Pápay Ágnes, Kazinczy Ferenc Gimnázium, igazgatóhelyettes
– Tartom nyáron is a kapcsolatot diákjaimmal az internet révén, de ők több időt töltenek a közösségi oldalakon, mint én. Olyankor szoktak üzenni, ha túl vannak a nyelvvizsgán. Jó érzés, ha beszámolnak a sikereikről. Az e-mail címemet megadtam nekik év végén, ha segítség kell, megkereshetnek. Persze nem túl gyakran teszik, látnak eleget év közben – mondta mosolyogva a győri Kazinczy tanára. Arról is beszélt, hogy pedagóguskollégáival akkor találkozik, ha vége a szabadságnak. Augusztus 20-a után az alakuló értekezleten azért mindig szóba kerül, kinek hogyan telt a nyara.
– Ahogy a gyerekek, mi is örülünk egymásnak. Aztán az értekezleten az igazgató bemutatja az új kollégákat, elmondja, mi történt a nyári táborokban, milyen felújítások voltak az iskolaépületben. Az első hetünkön még nincs tanítás, de mi már bejárunk az iskolába, munkaközösségi ülések vannak, megbeszéljük a várható programokat, szó esik a versenyekről, a tematikus hetekről. Ugyanúgy, ahogy a diákoknak, nekünk is szükségünk van a visszarázódásra, de nekünk a tanítás előtti idő már felkészüléssel telik, így könnyebb az átmenet. Mondták is egyszer a tanítványaim, hogy mi ilyenkor már „ezerrel pörgünk” – idézte fel a pedagógus, aki angolt tanít. Azokban az osztályokban, amelyeket már korábban is tanított, a tanév első óráin is már angolul zajlik a beszélgetés – a nyári élményekről is angolul kommunikálnak. Arra viszont ügyel a tanárnő, hogy senki ne kerüljön kínos helyzetbe. Úgy véli, ha egyesével felállva kellene tanulóinak a nyaralásról beszámolniuk, lenne, aki tengerparti kirándulásokról beszélne, és olyan is, aki sehova se tudott elmenni. Nagyok a különbségek a szülők lehetőségei között – szerinte a pedagógusnak erre is gondolnia kell. Inkább azt szokta mondani, meséljenek a legjobb programjukról, a legjobb élményükről, ami nem csak utazáshoz kapcsolódhat.
– Az angolnak magas az óraszáma, ezért a tanév első hetében hagyhatok időt a visszarázódásra, lazább, játékos feladatokat adok. Könnyű a dolgom ilyen szempontból, mert egy a lényeg, hogy használjuk a nyelvet.