Átadták a 2023-as Rátz Tanár Úr Életműdíjakat
2023. december 11-én 23. alkalommal adták át a természettudományos tárgyakat oktató pedagógusoknak járó Rátz Tanár Úr Életműdíjat. Az Alapítvány a Magyar Természettudományos Oktatásért több mint két évtizede dolgozik azért, hogy évről évre megtalálja és elismerje a kiemelkedő tehetségű pedagógusokat. A 2022-es évtől kezdődően a díjazott tanárok fejenként 2 millió forinttal járó elismerést vehetnek át. A díjat 2023-ban újabb nyolc tanár kaphatta meg. Az elismeréseket a díjat alapító cégek elnökei adták át.
23 évvel ezelőtt, 2000-ben három nagyvállalat, az Ericsson Magyarország, a Graphisoft és a Richter Gedeon együtt hozta létre a Magyar Természettudományos Oktatásért Alapítványt, amely minden évben meghirdeti a Rátz Tanár Úr Életműdíjat. A díjazottak azok a középiskolai és általános iskolai tanárok lehetnek, akik az alapítók tevékenységi köréhez szorosan kapcsolódó magyarországi matematika-, fizika-, kémia-, valamint biológiaoktatás területén kimagasló szerepet töltenek be a tantárgyak népszerűsítésében és tehetséggondozásban. 2022 decemberéig összesen 176 pedagógust díjaztak, 2022-től kezdve pedig 2 millió forintos életműdíjat évente két-két matematika, fizika, kémia és biológia szakos tanárnak ítélik oda.
A hagyományokhoz illően a Magyar Természettudományos Oktatásért Alapítvány kuratóriumának elnöke, Prof. dr. Kroó Norbert ünnepi beszédével kezdődött a díjátadó. „Az Alapítványnál idén is kiemelkedő hangsúlyt fektettünk arra, hogy minden pedagógusnak lehetőséget biztosítsunk a szakmai elismerésre, dolgozzon akár nagyvárosban vagy vidéken, általános vagy középiskolában.” Ezt követően szót kapott Boráros-Bakucz András, az Ericsson Magyarország K+F Központ igazgatója, Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója, valamint Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. igazgatóságának elnöke, aki zárszavában elmondta, hogy „a Rátz Tanár Úr Életműdíjjal szeretnénk kifejezni a hálánkat minden olyan pedagógusnak, aki odaadó munkájával szerepet vállalt a jelen magyar tudósainak, kiemelkedő alakjainak oktatásában.”
Az ünnepi köszöntőket követően a díjazott tanárok rövid videós bemutatkozását tekinthette meg a közönség. Elsőként dr. Kosztolányi József, a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete Analízis Tanszékének matematikatanára vehette át a díjat. Kisfilmjében volt tanítványa, dr. Szabó Szilárd habilitált egyetemi docens elmondta, hogy Kosztolányi tanár úr olyan hatással volt az életére, ami később a pályaválasztásban is befolyásolta őt, hiszen manapság matematikát oktat. Kosztolányi tanár úr már gyerekkorában egy régi, kopott tanári táskával játszott, s magát mint tanár aposztrofálta gyermeki boldogsággal. A középiskola alatt színészi ambícióval is nekiindult a nagyvilágnak, ám matematika- és fizikaszeretete erősebbnek bizonyult, s végül a tanári pályát választotta.
Díjat vehetett át Tófalusi Péter, a Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziumának fizikatanára. Bemutatkozó kisfilmjében volt tanítványa, Kertész Balázs fizika BSc-hallgató mesélte el, milyen élmény volt Tófalusi tanár úr szenvedélyes kísérleteit végignézni. A fizikatanár kiemelte, hogy óriási érzés, ha a tudásátadáson kívül más is történik, mégpedig jellemzően a boldogságátadás. „Akit a fizika füstje megcsap, magával tudja vinni az élményt akár egy életen keresztül.”
A színpadra ezután dr. Petz Andrea, a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiumának kémiatanára lépett, s vehette át díját. Néhai tanítványa, Weber Márton a tanárnőnek köszönhetően olyan tudásra tett szert és olyan kitartást tanult el, amivel végül gyógyszerész diplomát szerzett. A tanárnő szerint úgy lehet valamit megszerettetni, ha látják az emberen, hogy azt ő maga is szereti. „Szokták mondani a tanítványaim, hogy belelkesedem saját magamtól” – mesélte a díjazott kémiatanár.
Díjban részesült Csombóné Szaniszló Margit, az Eperjesi Általános Iskola igazgatónője és biológiatanára. Volt diákja, Bencsik Ottó elmondta, hogy a természetjárásért való rajongását és szeretetét a tanárnőnek köszönheti. A tanárnő történetéből megtudhattuk, hogy igen korán eldőlt számára, hogy a tanári hivatást választja, hiszen mire ő maga is tanár lett, addigra a családban már egy tucat tanár tette le névjegyét. „A legrosszabb gyereket is mindig nagyon tudtam szeretni, például a rosszasága miatt, mert annyira édesen tudott rossz lenni, hogy az már a dicséretére vált.” Hozzátette, hogy a kis létszámú iskolának az az előnye, hogy a gyerekek jobban elmélyíthetik tudásukat. Úgy hiszi, a falusi iskola gyermekei valahogyan mások, sokkal jobban kötődnek egymáshoz.
Rátz Tanár úr Életműdíjban részesülhetett C. Neményi Eszter, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanítói- és Óvóképző Kar Matematika Tanszékének matematikatanára. Olasz Réka volt tanítványaként elmondta, hogy minden órát – elsőtől nyolcadikig – valamilyen játékkal kezdtek el, ami felkészítette a gyerekeket a tanulásra. „Eszter nénire úgy emlékszem, mint a nagybetűs pedagógusra.” A tanárnő történetében kitért arra a pillanatra, amikor az Országos Pedagógiai Intézetben (OPI) kezdett el dolgozni, ahol azzal a kikötéssel kezdte meg munkáját, ha mellette taníthat, mert szerette volna az OPI-ban életre hívott terveket a gyakorlatban megvalósítani, első kézből, mert „azt éreztem, hogy csak így lehetek hiteles.”
A díjazottak sorába léphetett Punyiné Kandrács Erzsébet, a Kántor Mihály Általános Iskola fizikatanára. Tanítványa, Varga Tamás elmesélte, hogy a tanárnő idejét nem kímélve, sokszor saját otthonában fogadta tanítványait, hogy minél kiemelkedőbb eredményt érhessenek el az újabbnál újabb versenyeken. „Nagyon szép volt, amikor hatodikosoknak is taníthattam a fizikát; azóta is azt álmodom vissza. […] Mert nekünk [tanároknak] munkatárs a gyerek, nélküle nincs tanítás, így mindennapos kihívás, mindennapos munka a gyermek megnyerése” – mesélte a tanárnő. Hozzátette, hogy kiemelten fontos hangoztatni a gyerekeknek, hogy előre menjenek az életükben, mert csak így lesz boldog jövőjük.
Díjat vehetett át Lovasi Ildikó, a 13. kerületi Hunyadi Mátyás Általános Iskola kémiatanára. Korábbi tanítványa, Hegede Réka számára a tanárnő mindig csak Ildikó néni marad. „Ildikó néni egy kicsit mindig szigorú volt, de ez a szigor segített engem, mert ösztönzött a tanulásra.” A tanárnő szerint egy általános iskolai kémiatanárnak nagyon más a feladata egy középiskolai vagy egy elitgimnáziumi kémiatanárhoz képest, hiszen ő az első találkozási pont a gyerekek számára a kémiával való megismerkedésben. „Mindig nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy az egyes témaköröket úgy tanítsam meg, hogy párhuzamot vonjak a mindennapi élettel. Éppen ezért nagyon sok projektet csinálunk az iskolában, amelyek a fenntartható fejlődéshez kapcsolódnak” – mesélte a díjazott pedagógus.
Végül, de nem utolsósorban elnyerte a díjat Gergely Tibor, a Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium biológiatanára. Egykori tanítványa, dr. Móré Dorottya elmondta, hogy a tanár úr emberi módon, gyakorlatiasan tette érdekessé a biológia és a természettudományok összességét. A díjazott biológiatanár szerint kritikával kell illetni az interneten fellelhető tartalmakat, viszont nagyon szereti a tankönyveket, mert azok szakmailag ellenőrzött tananyagot tartalmaznak. A diákok segítése céljából pedig létrehozott egy saját szakmai honlapot is, amit nem csupán a saját diákjai használhatnak, hanem bárki, aki érdeklődik a biológia iránt – s szakmailag ellenőrzött adatokkal szeretne találkozni.
A 2023-as díjazottak:
- Dr. Kosztolányi József, Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete, Analízis Tanszék, Szeged
- Tófalusi Péter, Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma, Debrecen
- Dr. Petz Andrea, Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, Pécs
- Csombóné Szaniszló Margit, Eperjesi Általános Iskola, Eperjes
- C. Neményi Eszter, Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar, Matematika Tanszék, Budapest
- Punyiné Kandrács Erzsébet, Kántor Mihály Általános Iskola, Cigánd
- Lovasi Ildikó, Hunyadi Mátyás Általános Iskola, Budapest XIII. kerület
- Gergely Tibor, Nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium, Nyíregyháza