Anyanyelvi kifejezőkészség fejlesztését segítő applikációk alkalmazása a pedagógiai tevékenységben (3. rész)
Szöveg: Dr. Szili Katalin, adjunktus, MATE Kaposvári Campus, Neveléstudományi Intézet; pedagógus, Kaposvári Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Story Dice
Elérhetőség: https://play.google.com/store/apps/details? id=com.developer.cachucha.storydice
1. ábra: A Story Dice logója
A Story Dice alkalmazás (1. ábra) akár ötéves kortól minden korosztályban alkalmazható játék, mely kiválóan fejleszti a szókincset, a mondatalkotást és leginkább az összefüggő szövegalkotást. Így nagyszerűen fejleszthető a gyermekek/tanulók/felnőttek önálló szövegalkotása, nyelvi kreativitása és fantáziája. A játék során a képernyőn megjelenő ikonokat kell egy történetbe, mesébe helyezni, melynek teljes tartalmát a játékos(ok) határozzák meg.
2. ábra: Kockák mennyiségének választása
Az alkalmazás elindítása után kiválasztható a játék során felhasználandó kockák száma, ami lehet 4, 6, 9, vagy akár 16 darab is. (2. ábra) Az applikáció 125 különböző képet tartalmaz, így a kombinációk lehetősége hatalmas számú.
3. ábra: 4 kockás játék
Egy koppintással elindítható a játék. Jelen esetben a legkönnyebb szintet, azaz a 4 kockával történő játékot választottuk (3. ábra), s a látható 4 ikonnal kell mindenkinek a saját történetét megalkotni, vagy a játékosok számának függvényében a kezdőjátékos első mondatát láncszerűen folytatni.
A beállítások menüben a kockák gyakoriságát, az időhúzást és a megjelenés grafikai hátterét lehet módosítani.
Összefoglalva (1. táblázat):
- A játék grafikája megfelelő, letisztult.
- A letöltés után internetkapcsolat nem szükséges a működéshez.
- A játékban eltöltött idő 10–30 perc (de akár egy egész délutános program is lehet).
- A játék teljesen ingyenes, azonban reklámot tartalmaz, amelyek folyamatosan jelen vannak a képernyő felső középső részén, és néhány másodpercig tartó teljes képernyő formájában is.
1. táblázat: A Story Dice összefoglalása
|
szempont |
megvalósulás |
1. |
életkor |
5–99 év |
2. |
fejlesztési terület |
szókincs; mondatalkotás; szövegalkotás |
3. |
változatosság |
életkornak megfelelő; 4 nehézségi fokozat |
4. |
idő |
10–30 perc |
5. |
hozzáférhetőség |
nem szükséges internet |
6. |
figyelemelterelés |
reklámok kis felületen |
Szókereső
Elérhetőség: https://play.google.com/store/apps/details?id=words.gui.android
4. ábra: A Szókereső játék logója
A Szókereső applikáció (4. ábra) nyolcéves kortól játszható alkalmazás, azonban igazán élvezetes játékot tíz-tizenkét éves kortól nyújt. Kiválóan fejleszti a szókincset, a nyelvi kreativitást, az olvasási és helyesírási készséget. Ezért különösen diszlexiás tanulóknak javaslom.
A játékban több beállítási lehetőség van (66. ábra): a; játéktér mérete (2x2-8x8) b; a játékban eltöltött idő (félpercenként növelhető, de akár korlátlan is lehet) c; játékosok száma (1–6 fő).
A képernyő felső részében látható, hogy hány szót tartalmaz a játék, a megkeresendő szavak hány betűből állnak, s ezekből mennyi található az adott rejtvényben. Az applikáció több mit hatvanezer szót tartalmaz, melyek hét szófajba sorolhatóak: főnevek, igék, főnévi igenevek, melléknevek, névmások, igekötők, határozószók.
5. ábra: A játék működése (forrás: https://play.google.com/store/apps/details?id=words.gui.android)
Összefoglalva (2. táblázat):
- A játék grafikája megfelelő, letisztult.
- A letöltés után internetkapcsolat nem szükséges a működéshez.
- A játékban eltöltött idő 5–15 perc.
- A játék teljesen ingyenes, azonban reklámokat tartalmaz, amelyek folyamatosan jelen vannak a képernyő felső középső részén.
2. táblázat: A Szókereső összefoglalása
|
szempont |
megvalósulás |
1. |
életkor |
8–99 év |
2. |
fejlesztési terület |
szókincs, nyelvi kreativitás, olvasás, helyesírás |
3. |
változatosság |
életkornak megfelelő |
4. |
idő |
5–15 perc |
5. |
hozzáférhetőség |
nem szükséges internet |
6. |
figyelemelterelés |
reklámokat tartalmaz |
PixWords
Elérhetőség: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dekovir.pixwords
6. ábra: A PixWord játék logója
A PixWords (6. ábra) játék szintén 8 éves kortól játszható. Ez az alkalmazás is a szókincs, a nyelvi kreativitás, az olvasás és a helyesírási készség fejlesztésére alkalmas akár felnőttkorban is. A játékot a már olvasni tudó gyermekek fejlesztéséhez javaslom, kiemelten a diszlexiás tanulók részére.
7. ábra: A játék működése
A szókirakós játékok egy könnyebb verziója ez az applikáció, hiszen a betűhalmazból kirakható szót egy hozzá kapcsolódó kép segíti. Minden helyesen megfejtett szó egy pontot/dollárt ér. (7. ábra) Jelen esetben a keresett szó a befektetés. Amennyiben nem jövünk rá a megoldásra, a gyűjtött pontokból segítséget lehet vásárolni a kérdőjel megérintésével. A segítség lehet első betű vagy véletlen betű felfedése, valamint a betűsorból egy felesleges betű eltávolítása.
Összefoglalva (3. táblázat):
- A játék grafikája megfelelő, letisztult.
- A letöltés után internetkapcsolat szükséges a működéshez.
- A játékban eltöltött idő 5–15 perc.
- Teljes képernyős reklámokat tartalmaz.
3. táblázat: A PixWords összefoglalása
|
szempont |
megvalósulás |
1. |
életkor |
8–99 év |
2. |
fejlesztési terület |
szókincs, nyelvi kreativitás, olvasás, helyesírás |
3. |
változatosság |
életkornak megfelelő |
4. |
idő |
5–15 perc |
5. |
hozzáférhetőség |
Wifi-kapcsolat |
6. |
figyelemelterelés |
reklámokat tartalmaz |
Szócsata
Elérhető: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.funrob.wordbattle
8. ábra: Szócsata logója
A Szócsata játék (8. ábra) 8 éves kortól játszható. Igazán izgalmassá akkor válik, amikor már minden betűt gyorsan felismer a tanuló, valamint amikor már az analizáló-szintetizáló tevékenységet is önállóan el tudja végezni minden olvasott szó esetében. A játék rendkívül jól fejleszti a szókincset, a nyelvi kreativitást, az olvasási és helyesírási készséget. A nyelvi kifejezőkészség fejlesztésének szempontjából felső tagozatos (vagy idősebb) diszlexiás tanulóknak ajánlom.
A játék megkezdése előtt szükséges egy regisztráció, amit a már megszokott módon lehet elvégezni (felhasználónév, jelszó, e-mail-cím). Ezután két lehetőség közül lehet választani: (1) offline gyakorlás: ahol egyedül kereshetjük a szavakat (2) bejelentkezés: ahol az éppen aktív, a játékban szintén bejelentkezett ellenféllel/ellenfelekkel lehet versenyezni, hogy ki találja meg a legtöbb/leghosszabb szavakat a megadott betűkből. (9. ábra)
9. ábra: A játék működése
Egyszerre hat játékossal lehet játszani valós időben, online. A játékidő 90 másodperc, a betűk száma 8 vagy 10 lehet. Lehetőség van kiválasztani, hogy az éppen aktív játékosok közül kivel szeretnénk játszani, ez egy 30 másodperces bemelegítés, ami után jön az igazi verseny, mely 4 körből áll. A betűk sorendje változtatható, s segítés is vásárolható az alkalmazáson belül. A játékot az nyeri, aki a 4 körön keresztül a legtöbb pontot éri el.
Összefoglalva (4. táblázat):
- A játék grafikája megfelelő, letisztult.
- A letöltés után internetkapcsolat szükséges a működéshez.
- A játékban eltöltött idő 5–15 perc.
- A játék teljesen ingyenes, reklámot nem tartalmaz.
4. táblázat: A Szócsata összefoglalása
|
szempont |
megvalósulás |
1. |
életkor |
8–99 év |
2. |
fejlesztési terület |
szókincs, nyelvi kreativitás, olvasás, helyesírás |
3. |
változatosság |
életkornak megfelelő |
4. |
idő |
10–30 perc |
5. |
hozzáférhetőség |
Wifi-kapcsolat |
6. |
figyelemelterelés |
reklámmentes |
Szókapcsoló
Elérhetőség: https://apkgk.com/hu/com.dotcactus.ossze
10. ábra: A Szókapcsoló játék logója
A Szókapcsoló játék (10. ábra) egy remek szókincsfejlesztő alkalmazás, melyet főleg felső tagozatos vagy annál idősebb tanulók részére ajánlok.
A játék lényege, hogy nyelvtanilag helyes összetett szavak előtagját kell megalkotni a felsorolt 12 betűből. (11. ábra) Négy tetszőleges sorrendben felfedhető szóból lehet választani, melyek a kitalálandó szó utótagjai. Jelen esetben mind a négy rejtett utótagot felfordítottuk (…mosó; …törlő, …üveg, … keret) ez alapján kell kitalálni azt az ötbetűs szót, mely mind a négyet értelmes összetett szóvá egészíti ki. A megoldás pedig az ablak, melynek betűit egyenként kell megérinteni. Amennyiben nem tudja a játékos megoldani a rejtvényt, pontlevonásért egy-egy betűt kérhet. A játék során nem szükséges mind a négy utótagot megnézni, amennyiben marad olyan szó, amit nem fordítottunk fel, jutalompontot kap a rejtvényt megoldó. Összesen 442 db rejtvényt tartalmaz az applikáció.
11. ábra: A játék működése
Összefoglalva (5. táblázat):
- A játék grafikája megfelelő, letisztult.
- A letöltés után internetkapcsolat nem szükséges a működéshez, de külön weboldalról kell letölteni.
- A játékban eltöltött idő 5–15 perc.
- A játék teljesen ingyenes, reklámot nem tartalmaz.
5. táblázat: A Szócsata összefoglalása
|
szempont |
megvalósulás |
1. |
életkor |
10–99 év |
2. |
fejlesztési terület |
szókincs |
3. |
változatosság |
életkornak megfelelő |
4. |
idő |
10–30 perc |
5. |
hozzáférhetőség |
nem szükséges internet, de külön weboldalról tölthető le |
6. |
figyelemelterelés |
reklámot nem tartalmaz |
RejtvényApp
Elérhetőség: https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.tapps.crossword
12. ábra: A RejtényApp logója
A RejtvényApp (12. ábra) egy klasszikus keresztrejtvény-gyűjtemény, mely a szókincs fejlesztésén kívül a nyelvi kreativitást, a vizuális figyelmet és a logikai készséget fejleszti. Főleg a felső tagozatos és annál idősebb tanulók részére ajánlom.
Az applikáció három típusú keresztrejtvényt tartalmaz: skandináv rejtvény, szókereső és sudoku. (13. ábra) Mindhárom rejtvénytípus három nehézségi szinten játszható: könnyű, közepes és nehéz.
A skandináv rejtvények ezenkívül három méretben játszhatóak: (1) kicsi, aminek játéktere 70 mező (2) közepes, 80–120 mező (3) nagy, 150 mezőnél több. Amennyiben egy feladványt nem tudunk megoldani, a villanykörte piktogramot kell megérinteni, és egy rövid reklám (5 mp) megtekintése után megkapjuk a megfejtést.
A szókereső típusú rejtvény szavait nyolc kategória közül lehet kiválasztani: fővárosok, országok, állatok, növények, autómárkák, irodalom, ételek és kémia; valamint lehetőség van mindegyik témakört megjelölni vagy véletlenszerűen választani. A nehézség a szókereső rejtvény esetében a méretet és a megkeresendő szavak számát jelenti.
A sudoku a klasszikus 9x9 pályamezővel rendelkező rejtvény. Amiben több a papíralapú rejtvénynél, hogy piros színnel jelzi a figyelmetlenségünket. Azaz, ha egy olyan számot választunk, ami már szerepel az érintett sorban, oszlopban vagy 3x3 négyzetben, azt piros betűszínnel emeli ki. A ceruzára kattintva pedig a több lehetőség jelölését végezhetjük el, vagyis kis számokkal beírható, hogy mely számok kerülhetnek majd az adott négyzetbe. A nehézségi fokozatot a megadott számok mennyisége, valamint a több lehetőséget tartalmazó négyzetek adják.
13 ábra: A játék működése
(forrás: https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.tapps.crossword)
Összefoglalva (6. táblázat):
- Az alkalmazás grafikája megfelelő, letisztult.
- A letöltés után internetkapcsolat nem szükséges a működéshez.
- A játékban eltöltött idő 10–30 perc.
- A játék teljesen ingyenes, reklámot csak segítségkérés esetén kell néznie a játékosnak.
6. táblázat: A RejtvényApp összefoglalása
|
szempont |
megvalósulás |
1. |
életkor |
8–99 év |
2. |
fejlesztési terület |
szókincs |
3. |
változatosság |
életkornak megfelelő; 3 méret, 3 nehézségi szint, 6 válaszható téma |
4. |
idő |
10–30 perc |
5. |
hozzáférhetőség |
nem szükséges internet |
6. |
figyelemelterelés |
reklámok segítségkérésért |
Utószó
Az előzőekben bemutatott applikációkat alaposan megismertem, s ezután ki is próbáltam. Tapasztalatom alapján elmondhatom, hogy a gyerekek nagy örömmel fogadták, amikor a hagyományos fejlesztőfeladatokat mobiltelefonon vagy tableten végezhették.
Remélem, hogy minden kedves kollégám talál olyan alkalmazást ebben a gyűjteményben, ami elnyeri tetszését, s megpróbálja beintegrálni egy-egy tanórába, fejlesztőfoglalkozásába, vagy ajánlja a szülőknek otthoni gyakorlásra, esetleg diákjainak a szabadidő hasznos eltöltésére.