Author

Álmélkodni és elmélkedni

Aki a kémia bűvkörébe képes vonni gimnazista lányokat, az tudhat valamit. Ha a lányok sorra nyerik az országos és nemzetközi versenyeket, akkor egyértelmű, hogy átlag feletti pedagógiai képességgel megáldott tanáruk van. Mégpedig olyan tanár, aki jól megírt pályázatok által pénzt is tud biztosítani a tehetséges tanulók különleges képzésére.

Oláh GáborPatrona Hungariae Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Diákotthon és AMI középiskolai kémiatanára, a Tehetségpont vezetője. 2012-ben ő kapta a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács által adományozott A Tehetségek Szolgálatáért Életműdíjat. Húsz éve tanít itt, komoly kihívást jelenthetne számára, hogy a gimnáziumi tagozaton csak lányok tanulnak. Ám hamar kiderült, őket is el tudja varázsolni egy reál tantárgy, ha jól nyúlnak hozzá.

– A jelszavam: álmélkodni és elmélkedni. Ez a világ tökéletesen van megteremtve! Ahogy egyre jobban megismerjük, egyre többet álmélkodunk. Elmélkedni kevés. Ha a diákok fejét teletömjük adatokkal, azzal nem érünk sokat. A nagy része kihullik, elvész. De, ha nemcsak olvas róla, hanem látja és csinálja is, akkor meg fogja jegyezni. Ez a tehetséggondozás egyik kulcsa.

– Hogyan támogatja iskolájuk a tehetséges diákokat?

– A Patrona sok éve nagy figyelmet fordít a kiemelkedő tehetségek gondozására. 2011 óta az iskola egyben Tehetségpont is. Minden pedagógus tudja, hogy a tehetséggondozást a nulladik percben kell elkezdeni. A jó képességű diáknak többet kell mutatnunk a világból, és mélyebbre kell mennünk, akár tudományos, akár sport, akár művészeti tehetségről van szó. Nagyon fontos elérni, hogy a gyerek merjen kérdezni, hogy párbeszéd induljon.

– Milyen pályázatokon értek el sikereket?

– 2011 óta Tehetségpont az iskola. Azóta pályázunk, és így nagyon jó lehetőségeket kaptunk. A legjobb példa a nyári szaktáborok létrehozása, ezek nem lettek volna nyertes pályázatok nélkül. Az én területem a kémiai tehetséggondozás. Természetesen az iskola falai között is roppant élvezetes kísérleteket lehet végezni, de amikor nyáron az Aggteleki Karszt barlangjaiban, védőruhában, derékig vízben gyűjtünk víz- és kőzetmintát, azt a gyerek soha nem fogja elfelejteni.

– Idén a Curie szakkör nyert pályázatot. Hogyan képzeljünk el egy tizenéves lányokból álló kémiaszakkört? Mivel lehet a lányokat megfogni?

– Minden lehet érdekes, ami kézzelfogható, ami a valóságról szól. A 2012-es miskolci Diákvegyész Napokra például úgy készültünk, hogy egy akkor feltűnt reklámot elemeztünk. Utánanéztünk, hogy a hirdetésben szereplő sampon valóban eltünteti-e a vízkőfátylat a hajról. Melyik tizenéves lány ne szeretné, hogy csillogjon a haja? Különböző samponok összetételét elemeztük, megtanultuk, hogyan keletkezik a vízkő, és mi tudja oldani. Érdekes kísérletsorozat lett belőle. A kémiaórákon nincs lehetőségünk arra, hogy minden diák kísérletezzen, a Curie szakkörön viszont igen. Ott mindent részletesen megbeszélünk, lehet kérdezni, és talán ez a lényeg. Egyszer egy kollégistánk mesélte, hogy disznót vágtak otthon, és pácsót használtak a sonkához. Megkérdezte, hogy működik a pácsó. Akkor félretettük az aznapra tervezett munkát, és erről beszélgettünk, mert ez fontosabb volt.

– Milyen eredményeket értek el a szakkörösökkel?

– A legfontosabb eredmény számomra, hogy volt olyan időszak, amikor egy ötvenfős évfolyamból harmincan jártak a szakkörre. Első hivatalos eredményünk 1999-ben született, a pécsi Kémikus Diákszimpoziumon. A Zsolnay gyár különdíját hoztuk haza. Rendszeresen részt veszünk az Országos Diákvegyész Napokon és a Nemzetközi Kémikus Diákszimpoziumon. Az Osztrák Kémiatanárok Egyesületének projektversenyén is többször szerepeltünk. A Patrona az egyetlen magyar iskola, amely már két alkalommal elhozta a különdíjat. A díjakra nagyon büszkék vagyunk, emellett tudom, hogy a diákok nem csak tudásra tesznek szert egy-egy felkészülési időszakban. Megtanulnak kutatni, szakirodalmat feldolgozni, elsajátítják a szakkifejezéseket, megtanulnak előadni, otthonosan mozognak a konferenciák világában. Az sem utolsó dolog, hogy én is rengeteget tanulok velük. Sokszor nem tudom előre, hogy egy téma kifejtésénél hová fogunk kilyukadni, velük együtt élvezem a rejtélyek megfejtését.