„Társadalmi egyenlőtlenségek és az oktatási rendszer Európában. A pedagógia esélyei és lehetőségei a kulturális és társadalmi diszkrimináció enyhítésének elősegítésére” I. Nemzetközi interdiszciplináris konferencia,
Pápa, 2013. március 22.
„Társadalmi egyenlőtlenségek és az oktatási rendszer Európában” címmel nemzetközi konferencia került megrendezésre a Pannon Egyetem és a Magdeburgi Egyetem Neveléstudományi Intézeteinek közös szervezésében 2013. március 22-én Pápán, ahol a kulturális és társadalmi diszkrimináció enyhítésének elősegítésére a pedagógia esélyeit és lehetőségeit vitatták meg a résztvevők interdiszciplináris megközelítésben. A délelőtti plenáris előadások keretében a konferencia két meghívott vendégelőadója tartott elődadást: Solvejg Jobst, a Magdeburgi Egyetem professzor asszonya az esélyegyenlőség, az oktatás elméletének és gyakorlatának viszonyáról beszélt, Forray R. Katalin professor emerita a Pécsi Tudományegyetemről pedig a cigányok helyzetéről számolt be az Európai Unióban. A délután folyamán a konferencia résztvevői több mint 70 előadást hallgathattak meg magyar, német és angol nyelven tíz szekció és két szimpózium keretében. A konferencia célja az oktatáspolitikai fejlesztések és az interdiszciplináris pedagógiai paradigmák lehetőségeinek és új feladatainak feltárása volt a globalizált világ társadalmaiban zajló kedvezőtlen folyamatok megértésére és kezelésére.
„Iskola a társadalmi térben és időben IV.” tudományos konferencia,
Pécs, 2013. április 16–17.
A Pécsi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskolája „Iskola a társadalmi térben és időben IV.” címmel 2013. április 16-17-én tudományos konferenciát szervez. A konferencia küldetésnyilatkozata: a neveléstudományi kutatások intenzív dialógust folytatnak kutatásuk tárgyával, alakítják, formálják a nevelés, oktatás világát, legyen szó jelen idejű jelenségek vizsgálatáról vagy történeti kutatásról. Szakmai hitvallásuk, hogy a nevelés világa a maga mindenkori jelenében sem zárvány, állandó kölcsönhatásban áll a társadalommal, s az oktatásnak folyamatosan reagálnia kell a gyorsan változó társadalmi kihívásokra.
A konferencia célja az oktatás és társadalom komplex viszonyrendszerének mélyebb megismerése, mely így lehetőséget kíván nyújtani a neveléstudományi kutatásokkal foglalkozó szakembereknek, PhD hallgatóknak kutatási eredményeik bemutatására, megvitatására. A Doktori Iskola kutatási programjához illeszkedően felsőoktatást és közoktatást érintő vizsgálatok, nevelésszociológiai és romológiai kutatások, interdiszciplináris neveléstudományi kérdések, oktatástörténeti kutatások kerülhetnek bemutatásra a plenáris előadást követő szekcióüléseken.
A tervezett szekciók: Oktatástörténeti kutatások; Nevelésszociológiai kutatások; A pécsi tanárképzés története; Cigány/roma szakkollégiumi mozgalom
Halász Gábor: Az oktatáskutatás globális trendjei
ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2013
A kötet célja átfogó képet adni azokról a trendekről, amelyek az oktatáskutatást és a neveléstudományokat az elmúlt évtizedekben világszerte jellemezték, és jelenleg is meghatározóak.
A könyv a főbb trendek bemutatása és elemzése előtt a gyakorlat perspektívájából próbálja meghatározni, mit jelent az oktatáskutatás és a neveléstudományok egymással összefüggő két fogalma. Bemutatja, hogyan alakult e diszciplináris terület társadalmi és tudományos elismertsége, és magyarázatot keres arra, mi okozza, hogy míg bizonyos országokban ez az elmúlt évtizedekben egyre komolyabb figyelmet és támogatást kapott, más országokban e változás nem következett be.
A szerző tizenhárom olyan globális trendet azonosít, amelyek a vizsgált kutatási területet jellemzik. Gazdag irodalmi háttérre támaszkodva elemzi ezek mindegyikét, kiemelt figyelmet szentelve azoknak, amelye a tudományos kutatás és az iskolai gyakorlat közötti szakadék áthidalására irányuló törekvésekkel függnek össze. A nemzetközi folyamatokat feltáró tanulmány röviden foglalkozik azzal a kérdéssel is, vajon a hazai fejlődés mennyiben tükrözi a globális szinten megfigyelhető változásokat. Az egyes trendek elemzését különböző országokból származó példák illusztrálják, amelyek közül több is használható keretes írásokban jelenik meg. A hivatkozott irodalom több mint 160 tételből álló listája segítheti az oktatáskutatás és neveléstudományok fejlődése iránt érdeklődő olvasót abban, hogy eligazodjon e gyakorlatorientált és alapvetően interdiszciplináris terület egyre összetettebb világában.
A kötetben olvasható tanulmány eredeti változata 2010-ben készült a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának felkérésére.