A vízlábnyomtól a tudatos vásárlásig
Jó gyakorlatok általános és középiskolásoknak
Lakóhelyünk a Duna mentén – A Dunától a csapig
A projekt kidolgozója: Tóthné Selmeczi Zsuzsanna, a Dunakeszi Bárdos Lajos Általános Iskola pedagógusa
A víz világnapja alkalmából a 8. évfolyamosok ellátogatnak a város egyik Duna-parti kútjához, ahol szakember vezetésével ismerkednek meg a víz útjával a Dunától a csapig, majd tantermi körülmények között csoportmunkában egyszerű vízvizsgálatot végeznek. A modul utolsó részében a vízlábnyom csökkentésének problematikáját dolgozzuk fel, miközben népszerűsítjük a csapból folyó ivóvizet.
Célok: annak megismerése, hogy mi történik a Duna vizével, amíg eljut a csapig; az ivóvízzel szemben támasztott követelmények megismerése; néhány egyszerű vízvizsgálati módszer és azokon keresztül a különböző vízminták tulajdonságainak megismerése; a reklámok és a vízfogyasztási szokások közötti összefüggés felfedeztetése; a vízlábnyomon keresztül néhány vízcsökkentési praktika megismerése.
Ajánlott feldolgozási mód:
1. Látogatás a vízmű egyik Duna-parti kútjánál
Látogassunk el a gyerekkel a városi vízmű egyik Duna-parti kútjához, ahol meghallgatunk egy előadást a víztisztításról és az ivóvizünk minőségéről.
Az előadás adjon választ az alábbi kérdésekre:
- Honnan és hogyan nyerik a vizet?
- Hogyan tisztítják?
- Hogyan tárolják?
- Milyen úton jut el a felhasználókig?
- Mik az ivóvízzel szemben támasztott követelmények?
2. Vízvizsgálat
Végezzünk kísérleteket különböző helyekről szerzett vízmintákkal a megadott szempontok alapján!
A vízvizsgálat során 4 csoportban dolgozzanak a gyerekek. Az a) és b) kísérletsort minden csapat végezze el megadott szempontok szerint, a c), d) és e) vizsgálatoknál pedig minden csoport csak egy-egy vízmintával dolgozzon, majd a következtetéseket közösen vonjuk le a kísérleti eredmények alapján.
- Vízminták vizsgálata az alábbi szempontok alapján: szaga, zavarossága, hővezetése, felületi feszültsége, kémhatása.
- Csapvíz, desztillált víz és tengervíz összehasonlítása bepárlással.
- Vízkeménység vizsgálata szappanforgáccsal.
- Különböző helyről nyert vizek összes és karbonátkeménységének meghatározása „Neptun” vízkeménységmérő teszttel.
- Nitrit, nitrát, vízkeménység és kémhatás meghatározása „Sera” gyorsteszttel.
A vizsgálatok után a csoportok vessék össze eredményeiket a feladatlapok alapján.
3. Vízszennyezés – a vízszennyezés ökológiai lábnyomának csökkentése
Beszéljük meg az ökológiai lábnyom fogalmát és területeit, különös tekintettel a vízlábnyomra! A cél, hogy tudatosodjon a diákokban, hogy a saját és gyermekeik jövője rajtuk múlik.
Tekintsük át a vízszennyezési lábnyom okait, csökkentésének lehetőségeit, majd számítsuk ki, mennyibe kerül 1 liter csapvíz és 1 liter palackos víz! Ennek során fejlődik a környezettudatosság, valamint a gazdasági és pénzügyi kompetencia.
Csapvíz. Igyam, vagy ne igyam? – Előzetes feladatként a tanulók gyűjtsék össze különböző PET-palackokon található ivóvizek címkéjét. Ezt követően hasonlítsák össze a különböző palackos vizek, illetve a helyi ivóvíz összetételét és ízét! Állítsanak fel egy sorrendet a legfinomabbtól a legkevésbé finomig!
A feladat során a diákok saját tapasztalat alapján ráéreznek arra, hogy a csapvíz is fogyasztható, jó ízű; megismerik a reklámok és a vízfogyasztási szokások közötti összefüggéseket, valamint fejlődik médiatudatosságuk, kritikai képességük és digitális kompetenciájuk.
4. Összegzés, értékelés
A tanulók értékeljék saját munkájukat és a csoportok munkáját is.
A jó gyakorlat teljes terjedelmében itt érhető el:
ofi.hu/lakohelyunk-duna-menten-dunatol-csapig
Láss a polcok mögé!
A projekt kidolgozója: Éger Gyöngyi, az ócsai Bolyai János Gimnázium pedagógusa
1. nap: Látogatás egy szupermarketben
Tegyen látogatást a csoport egy hiper- vagy szupermarketben, kizárólag megfigyelési céllal, tehát semmiképpen ne most vásároljanak! Ezt követően – a lenti ábra segítségével – beszéljék meg a látottakat az alábbi kérdéseket megválaszolva:
- Hogyan manipulálják a potenciális vásárlókat a boltokban?
- Mit tehetünk ellene?
- Hol vásároljunk?
Gyűjtsenek össze érveket és ellenérveket! Fogalmazzák meg az osztály többségének álláspontját!
A tevékenység célja, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogyan manipulálják a vásárlókat a kereskedelemben.
2. nap: Az élelmiszerek útja
Nézzék meg a diákok A narancslé útja vagy A kávé ereje című filmet! Ennek alapján készítsenek rajzot, számítógépes grafikát, ismeretterjesztő posztert vagy ismeretterjesztő prezentációt ezeknek vagy más termékeknek (pl. nádcukor, mobiltelefon, pamutpóló) az életútjáról:
- Milyen alapanyagokra van szükség a termék előállításához, és ezek hogyan szerezhetők be?
- Mekkora a termék önköltsége?
- Az elkészült termék milyen csatornákon jut el a fogyasztókhoz?
- A különböző „kereskedelmi útvonalakon” milyen árrések rakódnak rá?
A tevékenység célja, hogy felhívja a diákok figyelmét bizonyos szociális problémákra: szegénység, gyermekmunka, a gazdaságban dolgozók kizsákmányolása; valamint a környezetre ártalmas tevékenységekre: erdőirtás, növényvédőszer-használat, levegőszennyezés, szén-dioxid-kibocsátás.
3. nap: Méltányos-e a kereskedelem?
- Ismeretszerzés a méltányos kereskedelemről
Nézzenek utána a diákok, mit jelent a FAIR TRADE jelzés! Gyűjtsenek fair trade címkékkel megjelölt termékeket! Határozzák meg, mit jelent a kereskedelemben a méltányosság elve! Mutassák be a fair trade mozgalom lényegét és elterjedését Európában és Magyarországon!
- Filmvetítés
Nézzék meg a diákok a Thule Tuvalu vagy a Szavatossága lejárt?! Film az élelmiszer-pazarlásról című dokumentumfilmet. A film megtekintése után a diákok feladata egy online teszt kitöltése a filmhez kapcsolódóan.
A filmek segítenek a globális felmelegedés, a vadászó-halászó bennszülött társadalom, a tömegtermelés-önellátás, az ökológiai kihívásokra adott válaszok, valamint az élelmiszer-pazarlás megismerésében, megértésében.
4. nap: Látogatás a helyi piacon
Tegyünk látogatást a csoporttal egy helyi piacon! Egyre népszerűbbek ma már a termelői piacok, ahol valódi kapcsolat alakul ki a termelő és a vásárló között. Itt megtudhatjuk, honnan származik az áru, megismerhetjük a gazdát, tapasztalatot, recepteket cserélhetünk.
A tevékenység célja a diákok gyakorlatban használható ismereteinek a bővítése, melynek eredményeként általánossá válhat a tudatos fogyasztói szemlélet, illetve a fogyasztóbarát vállalkozói szemlélet kialakítása.
Ha vásárolunk is: Vásárlás előtt gondoljuk végig, hogy mire van valóban szükségünk. Hasznos lehet egy lista is, így elkerülhetjük, hogy felesleges dolgokat vásároljunk csak azért, mert akciós, vagy mert megtetszik. Keressük a csomagolás nélküli, helyi, biogazdálkodásból származó termékeket. Feldolgozott termékek esetében szánjunk időt az összetevők megismerésére.
A tevékenység célja a tudatos vásárlói magatartás kialakítása.
5. nap: Legyenek részesei egy jó ügynek!
- Szervezzenek sulipiacot, garázsvásárt! Készítsenek a diákok egy legalább 3 perces videót is az eseményről!
- Szervezzenek kampányt, vagy hozzanak létre Facebook-oldalt, honlapot vagy blogot a termelői piacok vagy a tudatos vásárlás népszerűsítésére!
A jó gyakorlat teljes terjedelmében itt érhető el:
www.fenntarthatosagi.temahet.hu vagy letoltes.pontvelem.hu/fth2018/fth2018_mintaprojekt_lass_a_polcok_moge.pdf