Mindenki életében meghatározóak a tankönyvek. Mindannyian fel tudunk idézni egy-egy emléket, például az olykor éjszakába nyúló memoritertanulást vagy a kovalens kötések nehezen érthető világának megismerését. Egy biztos: a tankönyvek célja, hogy közvetítsék a tudást. Ugyanakkor még a legtökéletesebb tankönyv sem ér semmit a pedagógusok odaadó munkája nélkül.
Mostani lapszámunkkal az a szándékunk, hogy bemutassuk a tankönyvkészítés mikéntjét. Interjúinkból megismerhetik, hogyan válik egy ötletből kész tankönyv, mely adott esetben gyerekek tízezreihez jut el. Megtudhatják, hogy mire kell figyelni egy tankönyv szerkesztése során, mi a műszaki szerkesztő feladata, és kicsit bemutatjuk mindazokat, akik ezért dolgoznak.
Sipos Imrét, az Oktatási Hivatal tartalomfejlesztési és tankönyvkiadási elnökhelyettesét többek között a készülő papíralapú és digitális tankönyvek fejlesztéséről és a tankönyvjegyzék összeállításáról kérdeztük. Egy tankönyv létrejötte vagy átdolgozása komoly koordinációt igényel; minderről Kóródi Bencével, a Hivatal Tananyagfejlesztési Főosztályának vezetőjével beszélgettünk. Hogy egy tankönyv hogyan legyen felhasználóbarát és egyúttal hogyan igazodjon az alaptantervhez, arról Kamp Alfréd, a Hivatal Tankönyvkiadási Koordinációs Főosztályának vezetője mesélt lapunknak. Felelősségteljes munka a nyomdai előkészítés is; erről Horváth Zoltánt, a Hivatal osztályvezetőjét kérdeztük. Interjút olvashatnak emellett három olyan szakemberrel is – egy műszaki szerkesztővel, egy tördelővel, illetve egy korrektorral –, akik munkája szintén nélkülözhetetlen a tankönyvkiadás folyamatában. Az természetesen, hogy nyomdakésszé válik egy tankönyv, még nem jelenti automatikusan, hogy szeptembertől a gyerekek kézbe is vehetik, előbb ugyanis tankönyvvé kell nyilváníttatni. A folyamatról Szikora Ágnes, az OH Tanügyigazgatási és Köznevelési Hatósági Főosztály vezetője mesélt.
Talán kevesen tudják, hogy az OH nemcsak papíralapú, hanem ún. okostankönyveket is készít; a Nemzeti Köznevelési Portál digitális innovációról Pintér Gergelyt, az OH Digitális Tananyagfejlesztési Osztályának vezetőjét kérdeztük.
Aktuális rovatunkban interjút olvashatnak az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettesével, Urbán Ferenc Ábellel, aki a Hivatal sokrétű támogató szerepéról beszélt. Setényi Jánost, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatóját a jelenlegi oktatásügyi trendekről, a hazai mérésekről és életpályájáról kérdeztük. Érettségi változások rovatunkban ezúttal a dráma tantárgy várható változásait vettük górcső alá, Lélekbúvár rovatunkban pedig dr. Szinger Veronikát, a Magyar Olvasástársaság elnökségi tagját faggattuk az olvasóvá nevelésről.
Innovatív Pedagógia című rovatunkban a Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskolában zajló tehetséggondozásról és a mentortanárok szupervízión való részvételéről olvashatnak, Van új a NAT alatt rovatunkban pedig két nézőpontból kaphatunk választ arra a kérdésre, hogy mi alapján érdemes a hit- és erkölcstan, illetve az etika tantárgyak között választani. Spori! című rovatunkban a 18 éves jégkorongost, Dobos Mihály Bendegúzt mutatjuk be, akinek nagy álma, hogy bekerüljön a válogatottba.
Cikkeink olvasásához kellemes időtöltést kívánok!