Author

A szünidő veszélyei

Drogmegelőzés az egészségfejlesztés módszerével

Ahogy elérkezik a szünidő, a diákok hosszú időre kikerülnek a tanárok látóköréből. Ilyenkor, a nyári programok során még nagyobb az esélye annak, hogy diákjaink különféle drogokkal, addiktív szerekkel találkozzanak. Mit tehetünk a tanév során, hogy megelőzzük a bajt? Erről beszélgettünk Dr. Rácz Józseffel, a Semmelweis Egyetem Addiktológiai Tanszékének vezetőjével, aki egyben a Kék Pont Drogkonzultációs Központ és Drogambulancia Alapítvány kuratóriumának elnöke.

– Hogyan lehet hatékony a drogmegelőzés az iskolában?

– A „mit ne csináljon” helyett pozitív üzeneteken keresztül kell közvetíteni, hogy mit csináljon, hogyan éljen egészségesen a gyerek. Az információátadás mellett ki kell alakítani a gyerekekben értékeket, viszonyulásokat és olyan képességeket, mint a problémamegoldás, a döntéshozás és a stresszkezelés. Kisebbekkel lehet dramatikus játékokat, helyzetgyakorlatokat játszani. Eljátszhatjuk, hogy egy buliban vagyunk, vagy a játszótéren, előkerül a cigaretta, és erre hogyan lehet nemet mondani úgy, hogy ne közösítsék ki a gyereket.

– Ezeket a „játékokat” be lehet építeni egy tanórába?

– Előnyösebb tanórán kívüli alkalmat találni erre. Jó lenne, ha az osztályfőnökkel kényesebb témákról is tudnának beszélgetni a diákok, de sokszor sajnos nem áll fenn ilyen bizalmi viszony. Ideális esetben az iskola együttműködik valamilyen segítő vagy drogprevencióval foglalkozó szervezettel. Ekkor a gyerekekben nincs ott a félelem, hogy mi lesz, ha a tanárok számára kiderül, hogy kipróbáltak valamit… Viszont a programok finanszírozása nagy probléma. A szervezeteknek nincs akkora költségvetésük, hogy ingyen tartsanak foglalkozásokat, és olykor épp a leginkább rászoruló iskolák képtelenek fizetni.

– Önnek személyes tapasztalatai is vannak…

– Az iskolákban azt tapasztaltam, hogy az egyik legkényesebb pont a téma tálalása. Ha kiírjuk az ajtóra, hogy „drogellenes foglalkozás”, a gyerekek nem szívesen jönnek. Viszont, ha olyan témát hozunk, ami érdekli őket, amivel megteremtünk egy jó légkört, akkor egymás előtt is meg tudnak nyílni, és máris előhozhatjuk a valódi témát.

A csoporthelyzet kialakítása után, ha nem lenyomjuk, hanem megnyerjük magunknak a hangadókat, eredményesek lehetünk. Ha egy ilyen gyerek mondja ki, hogy van, akinek egy berúgás meg se kottyan, de másnál súlyos következményekkel járhat, a többiek hallgatni fognak rá.

Sajnos a negyvenöt perc általában kevés, idő kell, amíg oldódik a légkör, amíg meg tudnak bízni a külső szervezet tagjaiban. Érdemes lenne egész évben foglalkozni ezzel, a nyár előtti utolsó hónapok nem elegendőek a bizalom megteremtésére. A diákok tanárokat folyamatosan tesztelik, elmondanak bizonyos információkat, és várják, lesz-e következménye, vajon a többi tanár megtudja-e. Év végére kialakul, melyik tanárral lehet beszélgetni – ez tehát nem egy-két alkalom, hanem egy folyamat.

– Mit mutatnak a statisztikák, működnek a módszerek?

– Végeztek európai drog- és alkoholvizsgálatot középiskolások körében, amiből kiderült, hogy míg külföldön az utóbbi években nem növekedett a szerhasználat, addig nálunk igen. Magyarországon nem készült utánkövetéses vizsgálat, de a külföldi eredmények alapján egyértelmű, hogy a frontális információközlés elrettentéssel önmagában nem elég. Részben, mert az információkat már tudják, az elrettentés pedig nem gyakorol rájuk különösebb hatást, sőt, valakinek inkább felkelti a kíváncsiságát.

– Nyáron mi jelenti a legerősebb ingert és nyomást?

– Elsősorban a kortársak. A nyári fesztiválokon a fiatalok kapcsolatba kerülnek idősebbekkel, akik már használtak vagy használnak szereket. Ráadásul a legújabb pszichoaktív anyagok olcsók, könnyen beszerezhetők, már interneten is megvásárolhatók. Az alkoholgyártó cégek erőszakos marketingje sokszor mintha kifejezetten a fiatal korosztályt célozná meg: olyan színes, édes italokat hoznak forgalomba, amelyek a serdülők ízlésvilágához állnak közel. Ezen felül elkezdték az „Egyet fizet, kettőt kap” és az „Ingyenes az első” jellegű akciókat, ahol általában pont a tömény italokat kínálják ingyen. A probléma vidéken is fennáll, de a szünidőben a széles programkínálat miatt többen utaznak Budapestre – ők távol kerülve a szülőktől még nagyobb veszélynek lehetnek kitéve.

– Ön miben látja a megoldást? Lehetséges nyáron is tenni valamit a fiatalokért?

– Nagyon fontos, hogy meglegyen a biztos, bizalmon alapuló tanár-diák, illetve szülő-gyerek kapcsolat. Emellett jó ötlet napköziszerű, pár órás nyitva tartást biztosítani az iskolákban. A Kék Pont Alapítvánnyal a békásmegyeri lakótelepen van egy programunk, ahová év közben és nyáron is bejöhetnek a csellengők. Játékos és ifjúsági kultúrához kapcsolódó programokat szervezünk City Art Műhely néven, ahol a fiatalok graffitit rajzolnak gipszkartonra, stencileznek, DJ-szakkörben tanulnak, hip-hop órán vesznek részt. A program szakemberekkel és önkéntessel működik – több információ a www.kekpont.hu honlapon található.