A Nemzeti Köznevelési Portál (NKP) és az okostankönyvek pozicionálása a Digitális Oktatási Stratégia (DOS) által meghatározott térben

Az infografika azt mutatja be, hogy az NKP a DOS által kijelölt központi helyzetéből fakadóan milyen feladatokat lát el, illetve további fejlesztések megvalósulása esetén melyekre lehet alkalmas a jövőben.

A portálra bejelentkezett pedagógusok saját kezdőoldalukat testre szabhatják, a Windowsban már megszokott „csempés” módszer segítségével összeválogathatják a számukra releváns funkciókat, melyek egy a tartalomfogyasztástól a tartalomszerkesztésig terjedő palettáról válogatva igen sok mindent jelenthetnek. Az elérhető digitális tartalmak száma jelenleg meghaladja a 46 ezret. Az ábrán jól látható, hogy a portál talán legfontosabb tartalmai az okostankönyvek, melyek maguk is különféle digitális tartalmak tantárgyak és évfolyamok szerint rendezett gyűjteményei, de többféle, a tananyag konkrét tartalmaihoz kötött feladattípus megjelenítésére is alkalmasak.

Kapcsolódhatnak az NKP-hoz más, hasonló rendszerek, közművelődési adatbázisok, e gyűjtemények anyagában az NKP keresőjével kényelmesen lehet keresni. Fontos, hogy a pedagógusok által kedvelt feladatszerkesztők (pl. Learning Apps) már korábban elkészített tartalmai beilleszthetők az okostankönyvek anyagába. A szakpolitikai szereplők számára a folyamattervezéshez szükséges statisztikákhoz is képes lenne adatokat szolgáltatni, de iskolai honlapokkal vagy e-napló-rendszerekkel is összeköthető, tehát például egy okostankönyvi feladatsort a rendszer pontozni, osztályozni és az e-naplóban adminisztrálni tudna a pedagógus külön beavatkozása nélkül is.

Az ábrán látható rövidítések jelentése:

API – Application Programming Interface. Egy program olyan jellegű dokumentációja, amelynek ismeretében anélkül lehet csatlakoztatni egy másik programot, hogy ismernénk annak belső működését, illetve az a felület, ahol az összekapcsolás megtörténik.

LMS – Learning Management Systems. Olyan tanulástámogató rendszer, amely a tananyagok tárolásán és logikus egymásra rendezésén kívül többek között képes például tesztek eredményének kiértékelésére, a tanulmányi előmenetel nyomon követésére, vagy felajánlja a tananyag szerkesztésének lehetőségét.

DPMK – Digitális Pedagógiai Módszertani Központ. A DOS szakmai implementációját támogató szervezet. Feladata a köznevelés digitális átalakításának módszertani támogatása, szakmai hátterének és szakértői bázisának biztosítása, valamint a DOS megvalósításához kapcsolódó pályázatok és kiemelt projektek szakmai támogatása.