A Kelet-Mecsek Mozaik projekt rövid bemutatása
Nyisztor Judit vagyok, a Bólyi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanítója. Az általam kidolgozott projektet a 2021/2022-es tanévben vezettem be saját osztályomban, az akkori 4.a osztályban. Összetételét tekintve meglehetősen változatos képet mutatott az osztályközösség, ugyanis sajátos nevelési igényű, beilleszkedési-, tanulási-, és magatartási nehézség diagnózisú, hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, érzelmileg súlyosan elhanyagolt, mozaikcsaládban vagy egyszülős családban nevelkedő, egzisztenciális bizonytalanságban élő, családok átmeneti otthonában élő gyermekek alkották az osztályt. A 17 fős osztályból 6-an éltek rendezett családi körülmények között. Ráadásul három év alatt én voltam a harmadik osztályfőnökük. A tanulói sokféleség, a neveltetésből adódó különbségek, a szociális éretlenség, a szociokulturális háttér különbözősége, a figyelem, a koncentráció és a feladattartás gyengesége, az együttműködési készség alacsony nívója, a fluktuációból adódó állandóan változó osztályközösség, mind-mind akadályozó tényezői voltak a tanítási-tanulási folyamat hagyományos tervezésének. Mindezek együttesen indokolták a Kelet-Mecsek Mozaik projekt bevezetését.
Korábban a hagyományos módszerek alkalmazása nem hozta meg a várt eredményeket, így más, célravezető módszerek igénye merült fel bennem. (Itt már szándékosan térek át a jelen idő használatára, ugyanis a projektsorozat folytatódik tovább, nem állt meg az elmúlt tanévben.)
A Kelet-Mecsek Mozaik projekt megvalósítása során sok esetben természeti környezetbe ágyazódik a tanítási-tanulási folyamat. A Kelet-Mecsek ismert kirándulóhelyeinek, jelentősebb túraútvonalainak, településeinek bejárásával megismerkedünk a környék természeti, növénytani, állattani, víztani, kőzettani, történeti, kultúrtörténeti, vallástörténeti, tájképi értékeivel. (Az életkori sajátosságok figyelembevételével.) A természeti környezetben történt közvetlen tapasztalatszerzést követően osztálytermi körülmények között dolgozzuk fel a megszerzett ismereteket. Mivel iskolánkban kiemelt fontosságú a német nemzetiségi nyelvoktatás, a német nemzeti kultúra megismerése és a hagyományok ápolása, így ez is a projekt részét képezi. Az projekt a tantárgyak közti koncentráció lehetőségét is magában hordozza. A tantárgyi integráción túl az információs és kommunikációs technológiák (IKT) használatának kiterjesztése, illetve a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztése is célként jelenik meg. A tudástartalmak bővítésén túl például kreatív és gasztronómiai programok, játékok, sport színesítik a tanítást. A multiszenzoros tapasztalatszerzés megkönnyíti a megismerési folyamatot, valamint az ismeretelsajátítást, főleg a tanulási nehézségekkel küzdőknek, egyben lehetőséget teremt a kiemelten tehetséges diákok tehetséggondozására is.
Fontos cél a fenntarthatóságra nevelés. Minél korábban ráirányítjuk gyermekeink figyelmét a természet szeretetére, megismerésére, annál valószínűbb, hogy környezetüket óvó, felelős felnőttekké válnak. A szemléletformálás már itt, alsó tagozatban el kell, hogy kezdődjön!
A projektpedagógia elméletének és módszertanának integratív szemléletű alkalmazása várhatóan hatékonyabbá, eredményesebbé teszi a tanulást. Ezen kívül élménypedagógiai elemeket, storyline módszert és kooperatív technikákat is alkalmazok a tervezési tevékenységem során, elősegítve ezzel a szociális kompetenciák fejlesztését, amelyek az előző osztályomban prioritást élveztek. Pedagógiai szempontból az említett projekt módszertani megújulást és széles körű interdiszciplináris szemléletet feltételez.
A projekt lebonyolításához szükséges a megfelelő személyi feltételek biztosítása. Egyrészt azon kollégáim segítségére számítok, akik kompetensek a projekthez kapcsolódó témákban, például földrajz, biológia, történelem, testnevelés szakos nevelők, másrészt a gyermekkíséret biztosításában a pedagógiai asszisztensek munkája is elengedhetetlen.
A projekt sikeres megvalósítása miatt fontos a külső kapcsolatok felkutatása és építése. A szakmaiság biztosítása érdekében régészt, írót, gombaszakellenőrt, fazekast, néptáncoktatót is bevonunk.
Iskolánk eszközellátottsága kiváló, IKT-eszközök, szemléltetőeszközök, applikációk jó minőségben és megfelelő mennyiségben állnak rendelkezésre. A Kelet-Mecsek Mozaik projekt keretén belül az itt élő nemzetiségek ételeit is elkészíthetjük, ugyanis iskolánk jól felszerelt tankonyhával rendelkezik. A tantermen kívüli oktatás a természetben zajlik majd, aminek nincs nagy eszközigénye. Az utazás az intézmény saját iskolabuszával megoldható.
Az általam bevezetett és folytatni kívánt projekt illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez (Nat). Az aktív tanulás fontosságával kapcsolatban az alábbiakat írja a Nat:
„Az aktív tanulás a tanulónak a tanulási tevékenységekben történő részvételét hangsúlyozza. A tanulási tevékenység legfőbb célja olyan tanulói kompetenciák fejlesztése, amelyek lehetővé teszik az ismereteknek különböző helyzetekben történő kreatív alkalmazását. A tevékenységekre épülő tanulásszervezési formák segítik a tanulót a tanulási eredmények által kijelölt ismeretek megszerzésben, és ezen keresztül a kompetenciák fejlesztésében.” (Nat, 2020. 293. o.)
A tanulók tanulási tevékenységekben való aktív részvétele kulcsfontosságú, ezért ennek előmozdítása érdekében a pedagógusoknak mindvégig a tevékenységközpontú tanulásszervezési formákat kívánatos előnyben részesíteniük. A tanulás társas természetéből adódó előnyök, a differenciált egyéni munka adta lehetőségek kihasználása, valamint a párban vagy csoportban végzett kutatásalapú, felfedező, tevékeny és jól szervezett együttműködő tanulás támogatása szintén hozzájárul a korszerű tanulási környezet megteremtéséhez. (Nat, 2020. 294. o.)
A projekt várható következményei az ismeretek bővülése, a szűkebb környezet megismerése. A sajátos nevelési igényű tanulók lemorzsolódásának megelőzése a tapasztalati úton történő aktív tanulás lehetőségeinek a kiszélesítésével. A tehetséges tanulóknak jó kiindulópont ismereteik további bővítéséhez. A változatos kooperációt igénylő munkaformák alkalmazása során az együttműködési és kommunikációs készség fejlődése, amely várhatóan a szociális kompetencia fejlődését is előmozdítja. Mindezeken túl remélhetőleg rengeteg élménnyel gazdagodnak a tanulók.
A tervezett projekt megfelel a multiszenzorialitás, az örömalapú tanulás (Gyarmathy, 2019) a társakkal való aktív és közös cselekvésben megvalósuló tevékenységközpontú tanítás feltételeinek.
A Kelet-Mecsek Mozaik projekt több éven keresztül átívelő projektsorozat, itt ennek négy, már megvalósult alprojektjét osztom meg a kedves kollégákkal, vázlatos formában.
I. alprojekt: „Hegyek csúcsán, völgy ölében…” – Máré-vár (Várvölgy)
a) Máré-vár meglátogatása:
- A „várkapitány” ismertetőjének meghallgatása a vár történetéről, építéséről; várkút megtekintése.
- A vár kiállításainak megtekintése: Vártörténeti részleg, Legendárium.
- Videófilm és drónfelvétel megtekintése.
b) Gyalogtúra a Várvölgy ismert túraútvonalán (piros sáv):
A túraútvonalon feladatok elvégzése csoportokban:
- Bemutatkozom…!
Ki vagyok én? Mit mondtam magamról? A Várvölgy növényvilágának megismerése (előre kihelyezett ismertetők az adott növényekhez).
- Ki lakik itt? A Kelet-Mecsek állatvilágának megismerése (előre elhelyezett kártyák, „lábnyomok” segítségével).
- Ki járt itt? Kódolj! Az itt élő nagyvadak képei, lábnyomaik, illetve róluk szóló leírás „összeillesztésének” segítségével kódfejtés.
- Forrásvízvizsgálat (a turistaútvonalon lévő 6 forrás vizsgálata).
- Mi nem való az erdőbe? (Előre kihelyezett, oda nem illő tárgyak felfedezése.)
- Erdei kincsek gyűjtése: levelek, fakéreg, gallyak, kavicsok, termések (későbbi felhasználásra).
2. Tantermi feladatok:
- Tablet segítségével rákeresés a vár történetére, képek keresése.
- Feladatlap kitöltése a vár történetéről szerzett információk felhasználásával.
- A Máré-vár legendájának megismerése − szövegértő feladatlap megoldása ezzel kapcsolatosan.
- Saját mese megalkotása, avagy a 4.a meséje a Máré-várról.
- Gasztronómiai feladat: hamuban sült pogácsa készítése.
- Kreatív feladat: a vár makettjének elkészítése gyurmából.
II. alprojekt: „Erdő mélyén, falu szélén…”
– Óbánya−Óbányai-völgy−Kisújbánya
a) Óbánya
- Faluséta: sváb építészet megfigyelése
- Német Nemzetiségi Tájház meglátogatása: sváb népviselet, óbányai fazekasság története, üveggyártás emlékei, régmúlt használati tárgyai, a falu helytörténeti gyűjteményének megtekintése. (Heim Péterné kalauzol minket.)
- Római Katolikus Templom megtekintése: helyi hitélet múltja és jelene, templom védőszentje. Ima a templomban. (Heim Péterné kalauzol bennünket.)
b) Óbányai-völgy:
- Fokozottan védett természetvédelmi terület jelentése.
- Az Óbányai-völgy természeti szépségeinek felfedezése: a táj felszínének feltérképezése, növény- és állatvilágának megfigyelése (különös tekintettel a védett gímpáfrányra, a bükkerdő jellegzetességeinek megfigyelésére − fényviszonyok, aljnövényzet).
- Pisztrángos-tó megtekintése, valamint a benne lévő pisztrángok megfigyelése, megismerése.
- Bodzás-forrás megtekintése; vízvizsgálat (víztisztaság, szaga, íze).
- Csepegő-szikla megtekintése, nevének eredete.
- Ferde-vízesés megtekintése – rövid ismertető a kialakulásáról.
- Péceli Endre emlékkövének megtekintése. Ki volt ő?
- A látvány megörökítése fotózással (telefont hozhatnak a gyerekek erre a célra.
- Gyalogtúrák alkalmával tájékozódási gyakorlatok (turistajelzések, térkép segítségével)
- Kéktúra – Rockenbauer Pál.
c) Kisújbánya
- Kisújbánya története, lakosságának alakulása
- Béke-forrás
- Ipartörténeti emlék: járgányos cséplőgép megtekintése. Mire használták?
- Szent Márton-templom megtekintése
d) Cigány-hegyi kilátó
- Séta a Cigány-hegyi kilátóhoz, a mecseki panoráma megtekintése (Zengő, Hármas-hegy, Misina-TV torony)
- Visszaúton: JÁTÉK az óbányai futballpályán
2. Tantermi feladatok:
- Szövegértési feladatlap kitöltése: Óbányai-völgy, túra a Keleti-Mecsek legromantikusabb völgyében.
- Nyelvtan: a túra során előkerülő személynevek, földrajzi nevek helyesírásának áttekintése, helyesírási szójegyzék összeállítása, gyakorlása másolással, tollbamondással.
- Óbányai-völgy meséjének közös megalkotása
- Matematikai feladatlap: szöveges feladatok hosszúságméréssel kapcsolatosan, átváltások.
- Kreatív feladat: pisztráng készítése papírmozaikból (krepp-papírból)
III. alprojekt: Kárász, a Mecsek „kapuja”
a) Német táncház Wéber-Heil Adrienn vezetésével
- A Der Spielmann c. táncot tanította be a 4.a osztály tanulóinak.
- Helyszín: Rónai István Közösségi Ház, Kárász
b) Író-olvasó találkozó Burghardt Klárával
Burghardt Klára a Kelet-Mecsek egyetlen német írója, illetve költője. Életműve rendkívül gazdag. Az író-olvasó találkozón az írónő magyar és német nyelven beszélt gyerekkoráról, műveiről, arról, hogyan lett író, majd Das Häuschen und das Mäuschen című gyermekkönyvéből olvasott fel verseket, lefordította őket, illetve a versek megszületésének körülményeiről mesélt. Klára közvetlen stílusával, humorával, érdekes történeteivel folyamatosan fenntartotta a hallgatóság figyelmét.
Helyszín: Rónai István Közösségi Ház, Kárász
c) Mezei Ottó fazekasmester meglátogatása
Helyszín: Mezei Ottó fazekasműhelye, otthona.
- Mezei Ottó fazekasmester meglátogatása.
- Mezei Ottó rövid előadása a mesterségről (felhasznált anyagok, eszközök, korongozás bemutatása).
- Saját 600 (!) darabból álló kerámiagyűjteményének bemutatása.
- Német Nemzetiségi Szoba megtekintése, régi használati és dísztárgyakhoz kapcsolódó történetek meghallgatása.
- Kreatív program: ismerkedés az agyaggal, korongozás − tálka készítése.
- Sváb népviseletgyűjtemény megtekintése.
- Mezei Ottó szövéssel is foglalkozik. Szövőszékkel való szövés bemutatása.
2. Tantermi feladatok
a) Fazekassággal, népviseletekkel kapcsolatosan hallottak átbeszélése.
b) Kiállítás: népviseletekből, kerámiákból, valamint elkészített munkáinkból. (A kiállítás anyagát Mezei Ottó bocsátotta rendelkezésünkre.)
c) Gasztroprogram: wasserspatzen sütése az iskola tankonyhájában. (Ez egy tipikus sváb sütemény.)
IV. alprojekt: Püspökszentlászló, avagy „ékszerdoboz” az erdőrengeteg szívében
Csoportokban dolgoztak a gyerekek. Minden csoport kapott egy Sétálólapot, azon feladatok, útmutatások találhatók a kitöltésre vonatkozóan. Végig kellett járniuk az arborétumot és a falu egy részét. A Sétálólapokon lévő kérdéseket csak akkor tudták megválaszolni, ha figyelmesen haladtak. A válaszok, feladatmegoldások a faluban elhelyezett táblákon, képeken, emlékműveken találhatók meg. (Például: Ki volt a kert őre?, Hány kilométer innen a Zengő-hegy?, stb.)
A Sétálólapon található feladatok:
a) Szövegértés feladatlap: Püspökszentlászló története, Szent László legendája.
b) Püspökszentlászlói arborétum megtekintése: Nővényleltár készítése. A Kelet-Mecsek védett növényeinek, állatainak „megkeresése”. (Itt előre kihelyezett képek, valamint az arborétumban kihelyezett táblák segítették a gyerekek munkáját.)
c) Feladatok az arborétum fajaira vonatkozóan (pl: kéreglenyomat készítése zsírkrétával, gyűjtőmunka).
d) Szent László-szobor, templom megtekintése: történetével, méretével, oldalán lévő római számokkal kapcsolatosan matematikai (számolási) feladatok.
e) Ének-zene: madarakról, fákról szóló dalok gyűjtése, bemutatása a kísérő nevelőknek.
f) Mit súgnak a fák? Öleld meg − mit érzel?
2. Tantermi feladatok
A megszerzett ismeretekkel kapcsolatos feladatlapok kitöltésének ellenőrzése, hiánypótlás: szövegértés, matematika, természetismeret.
A Kelet-Mecsek Mozaik projekt folytatódik ebben a tanévben is. Mivel most 1. osztályban lettem osztályfőnök, más módon történik a megvalósítás. Az életkori sajátosságokból adódóan inkább a mesék világába merülve, azokba ismereteket csempészve, játékosan ismerkedünk a Kelet-Mecsekkel, a storyline módszer alkalmazásával. Ez azonban még a tervezés fázisában van.
Felhasznált források:
- Gyarmathy Éva: Öröm és boldogság az iskolában. In: Új Pedagógiai Szemle, 2019. 9−10. sz.
- Nemzeti alaptanterv. Magyar Közlöny, 2020. évi 17. szám 293. o.
- Nemzeti alaptanterv. Magyar Közlöny, 2020. évi 17. szám 294. o.