Author

A jövő iskolája

Kedves Olvasó!

Szabó Dániel vagyok, az Új Köznevelés új főszerkesztője. Megtiszteltetés számomra folytatni elődeim munkáját. Kiemelt célom továbbvinni és méltó módon magasban tartani a lap hagyományának fáklyáját. Egy kis izgalommal, némi kávéval és egy olyan témával kezdem meg itt a munkám, amit nemrég még sci-fi-filmek legfőbb antagonistájának képzeltünk el, de mára a mesterséges intelligencia a munkában, a szórakozásban, sőt, talán a reggeli kávé elkészítésében is a partnerünk lett. Ez egy olyan terület, ami egyszerre csodálatos, kissé ijesztő és tele van lehetőségekkel. Azon kaptam magam, hogy miközben én még csak megpróbálok „barátkozni” a technológiával, az AI (artificial intelligence) alig észrevehetően már most is a mindennapjaink részévé vált: segít megszervezni az életünket, informálódni, alkotni és – ahogy a mostani számunkból is kiderül – tanulni és tanítani is.

Az év utolsó lapszámában arra keressük a választ, hogy az AI hogyan formálja át végérvényesen az oktatás világát. Vajon egy robot képes lesz helyettesíteni egy tanárt? A gamifikáció jelensége miként növelheti a tanítás hatékonyságát a homo ludens (játszó ember) korában? De nem állunk meg itt: arra is rávilágítunk, hogy a mára kikerülhetetlenné vált technológiát hogyan lehet az oktatásban etikusan és effektíven használni. Hogyan segítheti a tanárokat a személyre szabott oktatásban? Miként támogatja a diákokat a világ holisztikus megértésében?

Mindezek mellett Aktuális rovatunkban bemutatjuk Huszárné Kovács Márta igazgató és mesterpedagógus innovatív kezdeményezését, amely az óvodáknak kínál lehetőséget a modern halloweeni hagyományok és történelmi tradícióink összekapcsolására, valamint Horváth Péterrel, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökével diskurálunk az intézmény 10 éves jubileumáról és eredményeiről.

OH25 rovatunk zárásaként Fási Andreát, a Köznevelési Mérés Értékelési Osztály vezetőjét kérdezzük a monitorozás folyamatairól, tanulságairól és jövőbeli célkitűzéseiről, Selmeczi Zoltánt pedig az Oktatási Hivatal intézménytámogatói folyamatairól.

A Köznevelési Tudományos Tanács konferenciájának tudósításában az iskola örök érvényű céljait keressük. A Lélekbúvár rovatunkban pedig az AI és a pedagógia viszonyát boncolgatjuk Kekecs Zoltánnal.

Remélem, legalább annyira élvezik majd lapunk olvasását, mint amennyire én élveztem a témák összeállítását. Ne feledjük, a technológia jövője – és a mi jövőnk is – leginkább attól függ, hogyan tudjuk tanítani és hogyan tudunk tanulni tőle.

Szerkesztőségünk nevében kellemes olvasást, meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet kívánok!

Jövőre találkozunk!