Olvasási idő: 
8 perc
Author

A filmeket is segítségül hívhatjuk a tantárgyak tanításában

A Nemzeti Filmintézet (NFI) évről évre olyan innovációkat mutat be, amelyek segítik a szaktanárokat, hogy filmeken keresztül szerettessék meg a tananyagot a diákokkal. Számtalan projektlehetőséggel, filmvetítéssel és programmal zárta az évet az NFI, és 2024-ben újabb izgalmas programokkal és lehetőségekkel várják az érdeklődő tanárokat és diákokat workshopjaikon és vetítéseiken. Az NFI által ellátott feladatokról, a sokszínű programnaptárról és a személyes filmélményeiről Erdős Emesével, a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum oktatási referensével beszélgettünk.

Milyen feladatot lát el a Nemzeti Filmintézet, mivel foglalkozik pontosan az intézmény?

A Nemzeti Filmintézet feladata a magyar filmipar átfogó működtetése, támogatása és fejlesztése, filmkultúránk értékképviselete, valamint az új filmek megjelenésének és megismertetésének támogatása. A Nemzeti Filmintézeten belül több igazgatóság is működik, ezek közül az egyik a Filmlabor, ahol filmelőhívással és filmes utómunkákkal foglalkoznak a kollégák. Ezenkívül az NFI-hez tartozik a legendás fóti filmstúdió, ahol hazai és nemzetközi filmek forognak. A Filmarchívum feladata a teljes magyar filmörökség megőrzése, a régi filmek restaurálása és nyilvánosságra hozása.

Milyen célkitűzései vannak a Nemzeti Filmintézetnek, és ezek közül melyek valósultak meg 2023-ban? Voltak oktatási-pedagógiai programjaik, amelyek az iskolás korosztálynak szóltak?

Egyrészt érdemes megemlíteni a 2020 márciusában elkezdett és azóta is szerkesztés alatt lévő, digitálisan elérhető tanári segédanyagokat, amiket bárki elér a világ bármely szegletéből, így nemzetközi szinten is van lehetőség a tanulmányozásukra. A tanári segédanyagok alapvetően különböző filmekhez vagy filmhíradókhoz készültek, amelyeknek az érdekessége, hogy különböző tantárgyakhoz vannak társítva, így például magyarórán vagy történelemórán is használhatja a pedagógus a tananyagokat. Fontos megemlíteni, hogy ezek a tanári segédanyagok nem filmtörténeti szempontból készültek el, hanem tantárgyak szerint, vagyis célunk volt már eleve beépíteni a filmes ismereteket a tanórákba, hogy azok izgalmasabbak és innovatívak legyenek. A tartalmakat alapvetően szakmai szervezetek és szaktanárok készítették és készítik. 2023-ban számtalan tartalmunk jelent meg, amit 2024-ben – tekintve, hogy a projekt sikeresnek bizonyult – bővíteni fogunk. Jövőbeni tervünk, hogy minden tantárgyhoz készítsünk filmes tartalmat.

Másrészt fontos beszélni arról is, hogy személyesen is találkozunk a diákokkal, ami annyit tesz, hogy ingyenes vetítéseket és ahhoz kapcsolódó beszélgetéseket szervezünk számukra. 2023-ban kiemelkedő volt a Budapesti Klasszikus Film Maraton (ehhez kapcsolódó cikkünket ide kattintva érik el: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/a-diakok-szamara-kialakitott...), amit 6. alkalommal rendeztünk meg. Ennek keretében harmadik éve tartunk diákvetítéseket – általános és középiskolás korcsoportoknak, de 2023-ban egyetemistáknak is tartottunk vetítést –, amiket kifejezetten diákcsoportok számára tartottunk meg, s ezeket a vetítéseket egybekötöttük az alkotókkal vagy pedagógusokkal való beszélgetésekkel. Meghatározó élmény volt, amikor tavaly egyik vendégünk Gárdos Péter Balázs Béla-díjas magyar filmrendező volt. Számtalan diáklátogatást tartottunk a Filmarchívumban is, ahol a tanulók betekintést kaphattak a filmarchívumok történetébe, de azt is megtekinthették, hogy a régi filmeket miként tároljuk. Szintén fontos esemény volt az évben a pályaorientációs foglalkozásunk, ahol iskolák kerestek fel bennünket azért, hogy diákjaik megnézhessék az NFI által végzett feladatokat.

Hozzátenném, hogy azokat a filmeket, amelyekhez tanári segédanyagok készülnek, az iskolák korlátlanul elérik. Ehhez kapcsolódik a Klassz Napok programunk (korábbi cikkünket ide kattintva érik el: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/klassz-napok-202324), amelynek köszönhetően az ország számos pontján vetítünk régi és kortárs filmeket diákoknak és tanáraiknak.

Jellemzően mennyien látogatják a Nemzeti Filmintézet által megszervezett programokat?

A Filmmaratonon és a filmarchívumi diákvetítéseken több mint 3600 diák vett részt. A Videotóriumon a filmeink nézettsége átlépte az évi tízezer látogatót, tehát 2021 novembere óta körülbelül 30 ezer helyről nézték meg a feltöltött filmeket, amikről viszont nem tudjuk, hogy hányan tekintették meg pontosan, hiszen – bizonyára – a megtekintések többségében osztálytermi órákon zajlottak. A Filmarchívum esetében harminc vetítésnél járunk, amelyet megközelítőleg 600 fő tekintett meg.

Mire lehet számítani 2024-ben? Milyen eseményekkel készülnek az érdeklődőknek?

Egyfelől szeretnénk a Klassz Napokat folytatni, ami az idei évnek is egy fontos részét fogja képezni. Idén a magyar animáció 110 éves, aminek aprójából különféle eseményekkel fogunk készülni az évben. Folytatni fogjuk a diákvetítéseket, amibe számos workshopot szeretnénk integrálni. Jelenleg felújítás alatt van a könyvtárunk, de terveink szerint februártól ott is elindítanánk egy workshopot, aminek az első témája az animáció lesz. Az animáció egyébként fókuszba kerül a Budapesti Klasszikus Film Maratonon is, de fontos lesz 2024-ben a filmED Kreatív Európa pályázat – ennek a Goethe Intézet a szervezője – kapcsán megvalósuló nemzetközi projekt, amelynek keretében minden résztvevő fejlesztheti meglévő programjait, illetve a pályázat célja, hogy az egyes országok különböző filmkulturális örökségekeit is megismerjék a projekt tagjai (Krutón z.s. – Csehország, Andrzej Wajda Center for Film Culture – Lengyelország, Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum, Cinematheque of North Macedonia – Észak-Macedónia és Kino Úsmev – Szlovákia).

Természetesen a jövőben bővíteni fogjuk a digitális tanári segédanyagainkat, és nem utolsósorban a 100 alapfilm sikerének köszönhetően, a nagy érdeklődésre való tekintettel bővíteni fogjuk az elérhető alapfilmeket még 100 filmmel, így már 200 alapfilm lesz elérhető a Nemzeti Filmintézet jóvoltából.

Melyik filmeket ajánlaná személyesen az olvasóknak a 100 alapfilm az oktatásban című programból?

Alapvetően beszélhetünk 500 alapfilmről, amelyekből az iskolák hozzáférést kaptak százhoz – s ezt szeretnénk a jövőben 200-ra bővíteni. A listát körülbelül két és fél évvel ezelőtt állítottuk össze a kollégáimmal. Jószívvel ajánlanám – főként a középiskolás korosztálynak – a legnépszerűbb filmet, ami az Isten hozta, őrnagy úr! (1969, Fábri Zoltán) című legendás klasszikus. Szintén nagyszerűnek tartom a Szaffi (1985, Dargay Attila) című rajzfilmet, amit az általános iskolás korosztálynak ajánlok. Bár ismert rajzfilm, mégsem annyira „mainstream”, mint a Lúdas Matyi (1977, Dargay Attila). A legkisebbeknek pedig A három nyúl (1972, Dargay Attila) című rajzfilmet ajánlanám, ami az egyik személyes kedvencem. Kiemelném azonban azt a filmet, ami számomra igazán jelentős filmélményt nyújtott: Az ötödik pecsét (1976, Fábri Zoltán), ami az első filmélményeim között szerepel.

További információk: